- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Základy psychologie a biolog.zákl. vývoje
BPSO - Pedagogická psychologie
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálFAKULTA ELEKTROTECHNIKY A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
Základy psychologie
a biologické základy vývoje
Garant předmětu:
Ing. Helena Pálková, PAED IGIP
Autoři textu:
Mgr. Věra Pražáková
PhDr. Miroslava Čapková
Brno 12.11. 2004
2 FEKT Vysokého učení technického v Brně
Obsah
1 ÚVOD..................................................................................................................................6
2 ZAŘAZENÍ PŘEDMĚTU VE STUDIJNÍM PROGRAMU..........................................6
2.1 ÚVOD DO PŘEDMĚTU....................................................................................................... 6
3 PŘEDMĚT, ÚKOLY A ODVĚTVÍ PSYCHOLOGIE. PSYCHOLOGICKÉ
METODY............................................................................................................................7
3.1 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA PSYCHOLOGIE.................................................................. 7
3.2 ZÁKLADNÍ A APLIKOVANÉ PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY ................................................. 7
3.3 PSYCHOLOGICKÉ METODY............................................................................................... 8
3.3.1 Pozorování .................................................................................................. 8
3.3.2 Experiment .................................................................................................. 8
3.3.3 Rozbor slovního projevu (rozhovor) ........................................................... 8
3.3.4 Rozbor produktů činnosti ............................................................................ 9
3.3.5 Testové metody ............................................................................................ 9
3.4 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 10
3.5 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 10
4 PSYCHOLOGICKÉ TEORIE OSOBNOSTI...............................................................11
4.1 TYPOLOGICKÉ PŘÍSTUPY ............................................................................................... 11
4.2 PSYCHOANALÝZA.......................................................................................................... 11
4.3 INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE......................................................................................... 12
4.4 BEHAVIORISMUS ........................................................................................................... 12
4.5 HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE ...................................................................................... 13
4.6 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 13
4.7 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 14
5 POJEM OSOBNOST. STRUKTURA OSOBNOSTI...................................................14
5.1 POJEM OSOBNOST.......................................................................................................... 14
5.2 STRUKTURA OSOBNOSTI................................................................................................ 15
5.2.1 Motivační složka........................................................................................ 15
5.2.2 Výkonová složka ........................................................................................ 15
5.2.3 Temperamentově-charakterová složka (rysy osobnosti)........................... 17
5.3 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 20
5.4 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 21
6 SOCIÁLNÍ ZNAKY OSOBNOSTI. SOCIÁLNÍ SKUPINY. ZNAKY MALÉ
SOCIÁLNÍ SKUPINY. SKUPINOVÉ JEVY. KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY. ................22
6.1 SOCIÁLNÍ ZNAKY OSOBNOSTI ........................................................................................ 22
6.2 SOCIÁLNÍ SKUPINY ........................................................................................................ 23
6.3 ZNAKY MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY .................................................................................. 23
6.4 SKUPINOVÉ JEVY (DYNAMIKA SKUPINY) ....................................................................... 23
6.5 KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY.................................................................................................... 24
6.6 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 25
6.7 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 25
7 SOCIÁLNÍ PERCEPCE. KOMUNIKACE. .................................................................25
7.1 SOCIÁLNÍ PERCEPCE (VNÍMÁNÍ)..................................................................................... 26
Základy psychologie a biologické základy vývoje 3
7.2 KOMUNIKACE ................................................................................................................26
7.2.1 Cíle komunikace.........................................................................................27
7.2.2 Komunikační proces ..................................................................................27
7.2.3 Nonverbální komunikace ...........................................................................27
7.2.4 Verbální komunikace .................................................................................28
7.2.5 Zdravá komunikace....................................................................................29
7.2.6 Asertivní komunikace.................................................................................30
7.3 PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE.........................................................................................30
7.4 SHRNUTÍ ........................................................................................................................31
7.5 KONTROLNÍ OTÁZKY.....................................................................................................31
8 UČENÍ. ZÁKONY UČENÍ. DRUHY UČENÍ. METODY UČENÍ. PODMÍNKY
UČENÍ. ............................................................................................................................. 32
8.1 ZÁKONY UČENÍ ..............................................................................................................32
8.2 MOTIVACE K UČENÍ .......................................................................................................33
8.3 DRUHY UČENÍ ................................................................................................................34
8.3.1 Senzomotorické učení ................................................................................34
8.3.2 Verbální (slovní) učení...............................................................................34
8.3.3 Pojmové učení............................................................................................36
8.3.4 Problémové učení ......................................................................................36
8.4 METODY UČENÍ, STRUKTUROVÁNÍ UČIVA ......................................................................37
8.5 PODMÍNKY UČENÍ (SOUHRNNĚ)......................................................................................38
8.6 SHRNUTÍ ........................................................................................................................38
8.7 KONTROLNÍ OTÁZKY .....................................................................................................39
9 POZNÁVACÍ PROCESY. MOTIVAČNÍ, EMOČNÍ A VOLNÍ PROCESY.
PSYCHICKÉ STAVY A STAVY VĚDOMÍ. ............................................................... 39
9.1 POZNÁVACÍ PROCESY.....................................................................................................39
9.1.1 Vnímání......................................................................................................39
9.1.2 Paměť ........................................................................................................40
9.1.3 Myšlení.......................................................................................................43
9.2 MOTIVAČNÍ, EMOČNÍ A VOLNÍ PROCESY ........................................................................45
9.2.1 Motivace.....................................................................................................45
9.2.2 Emoce.........................................................................................................45
9.2.3 Vůle ............................................................................................................46
9.3 PSYCHICKÉ STAVY A STAVY VĚDOMÍ .............................................................................46
9.3.1 Pozornost ...................................................................................................47
9.3.2 Vědomí .......................................................................................................48
9.4 SHRNUTÍ ........................................................................................................................48
9.5 KONTROLNÍ OTÁZKY .....................................................................................................49
10 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VÝKON ČLOVĚKA. VNITŘNÍ PODMÍNKY
OSOBNOSTI A VNĚJŠÍ PODMÍNKY PROSTŘEDÍ. ............................................... 49
10.1 OBECNÉ SCHOPNOSTI.....................................................................................................50
10.2 MIMOINTELEKTOVÉ FAKTORY .......................................................................................50
10.3 AKTUÁLNÍ PSYCHICKÝ STAV..........................................................................................51
10.4 SPECIFICKÉ SCHOPNOSTI................................................................................................51
10.5 UČENÍM ZÍSKANÉ DOVEDNOSTI......................................................................................52
10.6 VNĚJŠÍ OKOLNOSTI ........................................................................................................52
10.7 SHRNUTÍ ........................................................................................................................53
10.8 KONTROLNÍ OTÁZKY .....................................................................................................53
4 FEKT Vysokého učení technického v Brně
11 OSOBNOST UČITELE. INTERAKCE UČITELE SE ŽÁKY. STYLY VÝCHOVY.53
11.1 TYPOLOGIE UČITELE...................................................................................................... 54
11.2 EFEKTIVITA VYUČOVÁNÍ Z HLEDISKA OSOBNOSTI UČITELE........................................... 54
11.3 VZTAH MEZI UČITELEM A ŽÁKEM .................................................................................. 55
11.3.1 Důsledky učitelova očekávání pro žáky .................................................... 55
11.3.2 Konflikty mezi žákem a učitelem ............................................................... 56
11.4 STYLY VÝCHOVY .......................................................................................................... 56
11.5 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 58
11.6 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 58
12 PROCES VÝVOJE OSOBNOSTI. ZÁKLADNÍ POJMY VÝVOJOVÉ
PSYCHOLOGIE..............................................................................................................59
12.1 SLOŽKY OVLIVŇUJÍCÍ VÝVOJ ......................................................................................... 59
12.2 PROCES VÝVOJE ............................................................................................................ 60
12.3 HLEDISKA PERIODIZACE VÝVOJE................................................................................... 61
12.3.1 Psychosociální vývoj ................................................................................. 61
12.3.2 Kognitivní (poznávací, rozumový) vývoj ................................................... 62
12.4 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 62
12.5 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 63
13 ONTOGENEZE. CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH VÝVOJOVÝCH
STADIÍ..............................................................................................................................63
13.1 ONTOGENEZE ................................................................................................................ 64
13.2 PŘEHLED ROZDĚLENÍ ONTOGENEZE............................................................................... 64
13.3 CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH VÝVOJOVÝCH OBDOBÍ ........................................... 65
13.3.1 DĚTSTVÍ ................................................................................................... 65
13.3.2 DOSPÍVÁNÍ .............................................................................................. 68
13.3.3 DOSPĚLOST............................................................................................. 71
13.3.4 STÁŘÍ ........................................................................................................ 71
13.4 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 71
13.5 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 72
14 PSYCHOLOGIE VÝCHOVY. VÝCHOVNÉ METODY............................................72
14.1 VÝCHOVNÉ METODY ..................................................................................................... 72
14.1.1 Kladení požadavků a kontrola jejich plnění.............................................. 72
14.1.2 Odměny a tresty......................................................................................... 73
14.1.3 Slovní působení ......................................................................................... 74
14.1.4 Osobní příklad........................................................................................... 74
14.2 RODIČOVSKÉ STYLY VÝCHOVY ..................................................................................... 74
14.3 SHRNUTÍ........................................................................................................................ 75
14.4 KONTROLNÍ OTÁZKY..................................................................................................... 76
15 VÝCHOVNÉ PROSTŘEDKY. VÝCHOVA VYBRANÝCH ASPEKTŮ
OSOBNOSTI....................................................................................................................76
15.1 VÝCHOVNÉ PROSTŘEDKY.............................................................................................. 76
15.2 VÝCHOVA VYBRANÝCH ASPEKTŮ OSOBNOSTI............................................................... 77
15.2.1 Formování zájmů....................................................................................... 77
15.2.2 Formování já, sebepojetí, sebehodnocení................................................. 77
15.2.3 Morální usuzování, cítění, rozhodování a jednání.................................... 78
15.3 ZMĚNY OSOBNOSTI A PŘEVÝCHOVA .............................................................................. 78
Základy psychologie a biologické základy vývoje 5
15.4 PODPORA ODOLNOSTI VŮČI ŠKODLIVÝM VLIVŮM A ZÁVISLOSTEM.................................79
15.5 PROBLÉMOVÉ CHOVÁNÍ, VÝCHOVNÉ OBTÍŽE .................................................................79
15.6 SHRNUTÍ ........................................................................................................................79
15.7 KONTROLNÍ OTÁZKY .....................................................................................................80
16 PRINCIPY MOTIVACE. FRUSTRACE. ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽE. SYNDROM
VYHOŘENÍ. .................................................................................................................... 80
16.1 MOTIVACE.....................................................................................................................80
16.2 FRUSTRACE....................................................................................................................81
16.3 NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE...........................................................................................82
16.4 ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽE.........................................................................................................82
16.5 STRES ............................................................................................................................83
16.6 SYNDROM VYHOŘENÍ (BURN-OUT).................................................................................83
16.7 SHRNUTÍ ........................................................................................................................84
16.8 KONTROLNÍ OTÁZKY .....................................................................................................84
17 PŘÍČINY ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI.......................................................................... 85
17.1 ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOST ...................................................................................................85
17.2 LATERALITA (STRANOVOST)..........................................................................................86
17.3 SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY UČENÍ ........................................................................86
17.3.1 Obecná charakteristika SVPU...................................................................86
17.3.2 Náprava SVPU...........................................................................................88
17.4 EPILEPSIE.......................................................................................................................88
17.5 PORUCHY MENTÁLNÍHO VÝVOJE (MENTÁLNÍ RETARDACE)............................................88
17.6 SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI............................................89
17.6.1 Generalizovaná porucha pozornosti – ADD .............................................89
17.6.2 Porucha pozornosti s hyperaktivitou – ADHD..........................................89
17.7 EMOČNÍ PROBLÉMY A OBTÍŽE V CHOVÁNÍ .....................................................................90
17.8 SHRNUTÍ ........................................................................................................................90
17.9 KONTROLNÍ OTÁZKY .....................................................................................................90
18 SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÉ JEVY – ZÁVISLOSTI, ŠIKANA, AGRESIVITA,
DEPRIVACE. .................................................................................................................. 91
18.1 SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÉ JEVY – DROGOVÉ ZÁVISLOSTI (TOXIKOMANIE).......................91
18.1.1 Tabakismus (nikotinismus) ........................................................................91
18.1.2 Kofeinismus...........................................................................
Vloženo: 28.05.2009
Velikost: 1,89 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: