- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálů, kteříse podíleli na péči o pacienta (praktickýlékař, specialista, ...)?o Obsahuje celé spektrum klinických dat(poznámky lékaře, výsledky laboratorníchtestů, detaily o předepsaných lécích, ...)?
Doba použití a pokrytí daty.
o Data pokrývající období např. 5 let péče opacienta poskytne hodnotnější informacinež data získaná během např. 1 měsíceléčby akutní choroby.
Stupeň strukturovanosti dat.
o Volný text (nekódovaná informace) limitujemožnosti hledat konkrétní informaci:
nestandardizovaná data,
nekonzistentní použití medicínské terminologie.Text využívající řízený předdefinovanýslovník výrazů umožňuje automatickézpracování:
•automatická agregace a sumarizace datpořízených
od různých lékařů nebo
od stejného lékaře v různou dobu,
•počítačově podporovaná lékařská diagnostika.
Přístup.
Systém s časově a místně omezenýmpřístupem je méně hodnotný než systémpřístupný z kteréhokoliv počítače kdykoliv:■ fyzické a logické síťové propojení,
časově nelimitovaná činnost centrálního datovéhoskladu,
nelimitovaná možnost autorizace.
Nevýhody počítačových záznamů
Vyšší počáteční finanční náklady nazavedení systému.
o Hardware,software,
zavedení systému (trénování uživatelů aadministrátorů),
hardwarová a softwarová podpora.li Časové náklady na zavedení systému.
Zaučení netechnicky vzdělaných uživatelů
Ohrožení bezpečnosti dat.
Porucha počítačového systému
totální (ztráta dat, nemožnost získávání,archivace a využití dat),
částečná (omezení použití - místní, časové).
Ohrožení ochrany dat.
Neoprávněný přístup prostřednictvímpočítačové sítě.
Neoprávněné získání přístupových práv.Obtížnost vkládání dat.
e Každý současný počítačový systém je zhlediska vstupu pomalejší než záznam"lidský".Použití záznamu a zpracování mluvené řeči
rozpoznání izolovaných slov,
detekce slov v souvislé řeči,
rozpoznání vět,
Použití alternativních vstupních zařízení(světelné pero, dotykový displej, skener,tablet).
Jaký je počítačový pacientský
záznam?
Informace v záznamu je
Počítačovýpacientský záznamje~přesny,
směrodatný,Individuální a (ve
většině připadli)úplný medicínskýprofil zaznamenanýa přístupný svyužitímpočítačovéhosystému
dostatečně přesná pro
podporu klinického
rozhodování.
Všechny informace jsou
legitimní a v případě
potřeby mohou
představovat právní
záznam.
Informace v záznamu jenedvojznačně spojena skonkrétním pacientem.
Záznam obsahuje
všechny relevantní
informace.
Časti pacienského záznamu: zobrazení dat, dotazovací adohledávací systém, klinická péče, výzkum,
IZIP- Internetovy přistup ke zdravotním informaci pacienta
Neurčitost je nedostatek příslušnéinformace nutné k jednoznačnému asprávnému rozhodování.
Klasickým nástrojem pro řešení úlohs neurčitostí je pravděpodobnost.
Neurčitost je způsobena řadou chyb různých typů:
dvojznačnosto nekompletnosto nekorektnost
lidská chyba
strojová chyba
nespolehlivost
chybný výstup
d chyba měření
nepřesnost
konečné rozlišenío náhodná chyba
o systematická chybao chyba usuzování
» induktivní chyba
» deduktivní chyba
výsledek rozhodnutí pak v porovnání seskutečností nabývá čtyř možnýchi/ariant:
pravdivě pozitivní TP (true positive)o pravdivě negativní TN (true negative)falešně pozitivní FP (falše positive)falešně negativní FN (falše negative)
Kvantitativní metody
■ U kvantitativních metod se využívástatistických metod pro vyhodnocenípravděpodobnosti nemoci.
Nejjednodušší metodou je jedinýrozhodovací práh.
ROC
ROC (Receiver OperatingCharacteristics) slouží k vyhodnoceníkvality rozhodování.
"fflffl
TN [%] /Z
o —I—I—I—I—I—I—I—I—I—I 100
100-TP [%]
Pro stanovení kvality rozhodování sedále používají jednoduché parametry.
Nahrazují komplexní ROC.
Inicializačný strom
p{~H)=0.4
{H}=0.6
test -;—f test +
test v—( test +
pí-l-Ht^.g p{ + |\H)=0.1p{-|«}/0.2 p{\|H)=0.8
není hypertenze■J\^J\ je hypertenze
p(-n~H} = D. 36 p(+rv-H) = D. 04 p(-riH)=0.12p{+oH)=0.48
Faktory určitosti nahrazují Bayesovskoupravděpodobnost, když není vždymožné přesně stanovit hodnotyjednotlivých apriorních a podmíněnýchpravděpodobností.
Pravděpodobnost jevu je pakvěrohodností (mírou subjektivní víry vplatnost jevu) a pravděpodobnostnegace jevu je nevěrohodností jevu.
Faktor určitosti je dán rozdílem mezivěrohodností a nevěrohodností.
Pravděpodobnost pozitivního a negativníhonálezu při měření tlaku je při použití vztahudefinujícího podmíněnou pravděpodobnost:
P(-)= P(-r^
Příklad 2 - výslednýpravděpodobnostní strom
p(-)=0. 48
p( + )=0.52
tlaknení / \ tlakjevysoký tlak není / \ tlakje vysokývysoký / \vysoký
p(-B|-)=já/4 p(n\-)=l/4p(-B|+)^í/13 p(BJ+)=12/13
p(-f>-H)=0. 36 pf-n~H} = 0. 12 pf+rv-H) =0 .04 p(+nH} = 0.4S
Dempsterova-Shaferova (D-S) teoriepřepokládá, že je dána neměnnámnožina © vzájemně exkluzivních(významově se nepřekrývajících) Nelementů, která se nazývá prostředí.
Prostředí je termín alternativní ktermínu univerzum z teorie množin ajedná se tedy o množinu objektů, kterénás zajímají.
mnuzsivi jevu
iiV teorii Bayesovské pravděpodobnostise aposteriorní pravděpodobnost mění :objevem nových jevů.
IITaké v D-S teorii může docházet kezměnám, a to ke změně věrohodnosti.
II Běžně se hovoří o změně stupněvěrohodnosti jevu nebo o změně tzv.množství jevu, které podporuje jehověrohodnost.
Základní rozdíl mezi D-S a pravděpodobnostníteorií spočívá v práci s neznalostí.
Teorie pravděpodobnosti vždy "přiděluje"
nějakou pravděpodobnost, a to i při nulové
apriorní informaci.
Například, pravděpodobnost toho, že nastane
případ x (z N možností) je
P(x) = 1/N.
Tato pravděpodobnost je vypočítána podle tzv.principu indiference.
D-S teorie nenutí k nesmyslnému (neboalespoň nepraktickému) výsledku.Obecněji, D-S teorie nepředpokládáautomatické propojení věrohodnosti sneznalostí a tím i zamítnutí (nebo naopakpodpoření) hypotézy.
Místo toho se používá množství jevu, které je
spojeno jen s takovou podmnožinou 6,
prostředí ©, ke které má být věrohodnost
přiřazena.
Jakákoliv věrohodnost, která není přiřazena
žádné podmnožině, se nazývá nevěrohodností.
Fuzzy množina A v U je charakterizována funkcí příslušnosti 11 A(x),která přiřazuje každému prvku xeU reálné číslo z intervalu představující stupeň příslušnosti x k A. Nabývá-li /iA(x) pouze hodnot0 a 1, pak je A klasickou množinou.
Standardní funkce stupně příslušnosti
Pro vyjádření funkcí příslušnosti lze použít některých standardníchfunkcí s volitelnými parametry. Často používané jsou tzv. S-funkce an- funkce.
Operace s fuzzy množinami
Doplněk A'
Mř_'(x) = 1 " Mx)
Sjednocení AuB
.li4Jb(x) = max [Mx)' Mb(x)] = v [jiA(x> fiB(x)]
Průnik Ar B
[M4 Mx)]
mahb(x) = min [Mx)- Mx)] =
Odvážný průnik A®B
^a®b(x) = v [O , (jiA(x) + |lE(x) - 1)
Odvážné sjednocení A©B
Ha8b(x) = A l1 > (MaW + MB(X))
7D1751BD1S519Q1952Q0
vjýíka cm]
odvážné sjednocení a odvážný průnik
Koncentrace C0I\I(A)=A2
MC0N(A)(X) = [^a(X)]2
Operace CON může být použita
k vyjádření lingvistického operátoru
VELMI.
B Pak fuzzy množina
VELMI VYSOKÝ=(VYSOKÝ)2.
Dilatace DIL(A)=A0'5
^DIL(A)(X) = [Ma(x)]
0,5
o ^
Operace DIL muže bývá používának vyjádření lingvistického operátoruVÍCEMÉNĚ.
Pak fuzzy množina
VÍCEMÉNĚ VYSOKÝ=(VYSOKÝ)0'5.
VÍCEMÉNĚ VYSOKÝ, VYSOKÝ a VELMI VYSOKÝ
Přibližným usuzováním (fuzzy inferencí) označíme proces, pomocíkterého odvozujeme přibližný závěr z vágně formulovaných premis.V běžném životě velmi často provádíme úsudky podobné následujícím:je nám známo pravidlo, že "má-li pacient vysokou teplotu, pak jenachlazený" – naměříme-li u pacienta zvýšenou teplotu, pak soudíme,že je nemocen. z pravidla "jestliže X je velké, pak Y je malé" a faktu"X je velké" dedukujeme, že "Y je malé".
Jediným rozdílem od klasické dedukce, které může být zapsáno jako
pravidlo: p → q (antecedent ⇒ konsekvent)
pozorování: p
závěr: q
je skutečnost, že pravidlo, výsledek pozorování a výsledný úsudek jsou
formulovány slovně a ne zcela jednoznačně. Jsou-li modelovány
vhodnými fuzzy množinami, získáme jednoduchou formu zobecné
dedukce.
Systémy založené na pravidlech
Použití pravidel v rozhodování je výhodné z těchto důvodůvýhodnédůvodů: Modularita - možnost rozšiřování doplňováním. Vysvětlování -jednoduché vytvoření vysvětlení”krok za krokem” od zadání kvýsledku. Podobnost s usuzováním člověka - jednoduchá pravidla typuKDYŽ...POTOM zhruba odpovídají lidskému usuzování a je jednoduchéje vytvořit na základě zkušenosti.
Expertní systémy
Základní koncept: uživatel poskytuje systému fakty jako odezvudostává expertní radu - expertízu. ES se pak skládá ze dvou hlavníchčástí: znalostní báze obsahující znalosti, inferenčním mechanismus,zpracovávající znalosti. Proces generování expertízy se nazýváinferencí. V obecném programování lze najít tři principy popsanéjako: proveď (procedurální programování) proveď, jestliže můžeš(deklarativní programování) proveď něco smysluplného (evolučníprogramování).
Struktura expertního systému
inferenčnímechanismus
báze znalostí agenda pracovní paměť
(pravidla)I1(fakty)
vysvětlovačimodul
m od u Iz ískává n i zn alost i
uživatelský
interface
Výhody ES 1
ES mají několik významných předností v porovnání s lidskýmexpertem: Dostupnost. ES lze implementovat na kterýkoliv počítačovýhardware. Cena. Cena expertízy vztažená na uživatele je nízká.Časová dostupnost. Expertízu lze získat kdykoliv. Vícenásobnáexpertíza. Při řešení problému lze zároveň použít výstupy více ESzaměřených na odlišné problémové oblasti. ES mají několik dalšíchvýznamných předností v porovnání s lidským expertem: Spolehlivost.ES vytvořený více experty snadněji řeší konfliktní situace a dilemata.Vysvětlení. ES je schopen exaktně a detailně vysvětlit postup, jakýmdošel k dané expertíze. Rychlost. ES může rychleji reagovat navstupní požadavky.
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 391,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BUMI - Úvod do medicínské informatiky
Reference vyučujících předmětu BUMI - Úvod do medicínské informatiky
Podobné materiály
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A (2)
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák B
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák C
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák D
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák E
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák z vypracovaných otázek
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak_obrazky
- BKSY - Komunikační systémy - tahák
- BMA3 - Matematika 3 - tahák části B 2
- BMA3 - Matematika 3 - Tahák části B
- BMPT - Mikroprocesorová technika - tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - tahak bmve
- BMVE - Měření v elektrotechnice - tahák2
- BOPE - Optoelektronika - tahák
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky01
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky02
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky03
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky04
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky05
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky06
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky07
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky08
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky09
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky10
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky11
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky12
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky13
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky14
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky15
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky16
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky17
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky18
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky19
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky20
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 22 23
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 a· 26
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázkyPřehled
- BRPV - Rádiové přijímače a vysílače - tahák
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - Tahak08
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - tahák
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák 2
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák celek
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_PRIKLADY
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_zmeneny
- BVMT - Vysokofrekvenční a mikrovlnná technika - Ře‘ené příklady do VMT tahak
- MASO - Analýza signálů a obrazů - matlab_tahak
- MPLD - Programovatelné logické obvody - tahak MPLD
- MTEO - Teorie elektronických obvodů - tahak
- MTRK - Teorie rádiové komunikace - tahak
- MZSY - Zabezpečovací systémy - dobry tahak
- BARS - Architektura sítí - tahak-unix
- BESO - Elektronické součástky - beso-tahak
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku - základní pojmy
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku otázky
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák 2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.1
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák příklady,schémata
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák teorie
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Tahák Dielektrika
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák příklady
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák - BMVE
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 3
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 2
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák AB
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák DC
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák EFG
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák H
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák blažek
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák přístroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák základní pojmy
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák- odpovědi na otázky
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Tahák
- BFY2 - Fyzika 2 - příklady - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahak 1-5
- BESO - Elektronické součástky - tahak 6-9
- BFY2 - Fyzika 2 - tahák
- BMMS - Mikrosenzory a mikromechanické systémy - Taháky, semestrálky, apod.
- BMA1 - Matematika 1 - povolený tahák A4 se vzorci na zkoušku BMA1 verze01
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 povolený tahák na první písemku na numerické metody 2010.pdf
- BMA2 - Matematika 2 - BMA2 povolený tahák na zkoušku 2010.ZIP
- BMA3 - Matematika 3 - bma3_zkouska_tahak
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 legální tahák na 2 písemku pravděpodobnost 2010
- BMA3 - Matematika 3 - bma3 legální tahák ke zkoušce 12-2010
- KMA1 - Matematika 1 - Tahák 1A
- KMA 1 - Matematika 1 - Tahák 1B
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33 - 2
- BMA1 - Matematika 1 - Upraveny_Tahak_BMA
- XAN4 - bakalářská angličtina 4 - Tahák
- BMA2 - Matematika 2 - Tahak BMA2 list2
- BELA - Elektroakustika - Tahák
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák ke zkoušce
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - MDRE legalni tahak rok 2014
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - pdf verze MDRE legalni tahak 2014 VUT FEKT.zip
- BKSY - Komunikační systémy - Tahák 2014
Copyright 2024 unium.cz