- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálování (subranging), nejrychlejší je převod napětí na číslo metodou paralelního porovnání (flash), metodou postupné aproximace, kompenzační metodu
uveďte definici efektivní hodnoty Uef časově proměnného napětí u(t) v časovém intervalu T
nakreslete schéma libovolného zapojení usměrňovače pro měření efektivní hodnoty používané pro číslicové měření
nakreslete zapojení převodníku proudu na napětí s operačním zesilovačem a vztah mezi výstupním napětím a vstupním proudem
vstupní odpor je nízký; rezistor s velkým odporem R (a) lze nahradit rezistory R1 až R3 se středním odporem (b).
nakreslete blokové schéma záznamníku napětí
uveďte význam synchronizačních obvodů v analogovém osciloskopu
co je význačnou vlastností analogového rastrovacího osciloskopu?
použít k zobrazení periodických signálů s kmitočtem až desítky GHz. Vstupní signál přímo ovládá činnost obrazovky (jsou levnější). Paprsek dopadající na stínítko obrazovky je přímo ovládaný vstupním signálem.
uveďte na čem záleží přesnost rezonanční metody měření kmitočtu
Přesnost závisí na selektivitě laděného obvodu a
stálosti jeho parametrů. U měřičů s dutinovým rezonátorem může být chyba jen 0,01%, na
nízkých kmitočtech však i jednotky procent. Citlivost těchto přístrojů, udávaná jako příkon ze
strany měřeného signálu, se pohybuje kolem 1 mW.
nakreslete schéma zapojení fázového detektoru používaného pro měření fáze
Měřicí přístroj je stejnosměrný voltmetr. Obě napětí u1 a u2 musí být stálé velikosti a takové, jaké byly použity při cejchování. Proto se musí do cesty těchto signálů zařadit zesilovače s nastavitelným ziskem. Výchylka ručky měřidlaje závislá na fázovém rozdílu
obou napětí
nakreslete zapojení analogového přístroje pro měření odporu (lib. typu)
Na přímé metodě je též založeno měření elektrického odporu rezistoru ohmmetrem. Tento přístroj je v podstatě ampérmetr, jenž měří proud protékající rezistorem o neznámém odporu Rx, přičemž zdroj napětí U je v přístroji zabudován. Údaj na displeji přístroje je pak uváděn přímo v ohmech
napište, co za základní veličiny měří názorový analyzátor napětí
K měření napěťového přenosu v komplexním tvaru, závislosti komplexního napěťového přenosu, modul a fáze komplexního poměru dvou napětí, kmitočtové vlastnosti obvodu, frekvenční charakteristika v komplexní rovině
vysvětlete pojem elektromagnetická kompatibilita
Označuje, že činnost systému není narušována jinými systémy a neovlivňuje nepříznivě jiné systémy
Má dvě stránky, které stručně řečeno kladou požadavky na to, jak velké elektromagnetické pole či jiný typ rušení může dané zařízení generovat a též přípustnou velikost rušení, které do zařízení může různými cestami vstupovat a přitom neovlivní jeho funkci
Nakreslete blokové schéma vysokofrekvenčního voltmetru
Nakreslete schéma usměrňovače pro střídavý analogový voltmetr reagující na špičkovou hodnotu
Uveďte metody převodu analogového napětí na číslo a porovnejte je z hlediska přesnosti (bloková schémata nekreslete)
a)Integrační metoda: Do jisté míry dochází k potlačení rovněž rušivých napětí
neperiodických, jako jsou náhodné impulsy a šum. Díky tomu dosahují integrační číslicové
voltmetry výborné rozlišovací schopnosti.. b)Metoda dvojí integrace:Nutné přístroj doplnit o další bloky, ale je přesnější.
Nakreslete blokové schéma číslicového osciloskopu
Nakreslete náhradní zapojení napěťové sondy používané u osciloskopu a vztah pro nezávislost jejího napěťového přenosu na frekvenci
Používají se: pasivní napěťová sonda(kmitočtově kompenzovaný vstupní dělič - paralelní
kombinaci rezistoru s proměnným kondenzátorem, tvořící část umístěnou v hlavici sondy na
začátku stíněného kabelu.), aktivní napěťová sonda(s vestavěnými aktivními prvky (zesilovači) slouží k měření signálů nízkých úrovní. Přenášejí signál bez útlumu, ale jejich nevýhodou je vyšší cena a nutnost zvláštního napájecího zdroje pro prvky sondy.
Pokud je splněna podmínka: je dělící poměr napětí nezávislí na kitočtu
Uveďte princip číslicového měřiče časových intervalů
Měřený časový interval je vymezen impulsy Start a Stop. Po tento interval je otevřeno hradlo a
propouští impulsy ui do čítače, který před zahájením měření musí být vynulován. Po skončení měření udává čitač počet impulsů a indikuje toto číslo na zobrazovači. Je-li celkový počet impulsů N a frekvence impulsů ui je f, pak pro měřený časový interval platí Tx = N/f.
Nakreslete blokové schéma přímo ukazujícího měřiče kmitočtu a uveďte jeho základní parametry (frekvenční rozsah, přesnost)
Popište (nakreslete), jak lze měřit fázový posuv dvou napětí pomocí zobrazení na osciloskopu
Pomocí: Lissajousova metoda(má výhodu v jednoduché realizaci, hodí se však jen pro harmonické signály. Pokud se nepoužije pomocné modulační napětí, není jednoznačná. V oblasti fázových posuvů kolem 0° a 180° je poměrně přesná (±1°), v oblasti 90° a 270° přesnost klesá.Fázový rozdíl vypočteme ze vztahu: φ=arcsin(Xa/X)=arsin(Yb/Y) , kde X je maximální výchylka v horizontálním směru, Y je maximální výchylka ve vertikálním směru, Xa je vzdálenost bodu A od počátku, Yb je vzdálenost bodu B od počátku)
přímé měření fáze,
měření na kruhové stopě(metoda má výhodu v přímé grafické reprezentaci fázového natočení bez nejednoznačností. Jejím principem bylo vytvoření kruhové stopy z jednoho napětí např. u1, zatímco druhým napětím u2, je po vytvarování modulován jas.
Vysvětlete pojem průchozí wattmetr
PrůchozíWattmetr: se zapojuje mezi zdroj a zátěž a měří výkon předávaný zdrojem do dané zátěže (měřený výkon wattmetrem prochází)
Nakreslete schéma zapojení mostu s indukčními děliči pro měření odporu
Wheatstoneův můstek je vhodný pro měření odporu střední velikosti. Je tvořen čtyřmi rezistory a citlivým nulovým indikátorem, nejčastěji galvanometrem. Pokud je můstek vyvážen, jsou úbytky napětí v sousedních dvojicích větví můstku shodné velikosti, současně galvanometrem neteče proud. Rezistor R1 obvykle nahrazujeme měřeným rezistorem RX, jeho velikost pak můžeme vypočítat ze vztahu:
Objasněte metodu měření amplitudové modulace trojúhelníkovou metodou
Které parametry měří skalární analyzátor obvodů?
Používají se k přímému vyšetřování kmitočtových vlastností napětí. Naměřenou modulovou charakteristiku poskytují na stínítku obrazovky ve spojitém tvaru díky automatickému rozkmitání
Uveďte tvar výstupních signálů impulsového generátoru
Vysvětlete, co znamená asymetrický zemněný vstup měřícího přístroje
Asymetrický vstup má jednu svorku spojenou se zemí. Na měřicích přístrojích bývá využit k připojení konektor BNC. Někdy zde není dodržena symetrie, takže jedna ze svorek má proti svorce G větší impedanci (označuje se jako H) a druhá menší (označuje se jako L). Tento typ vstupu bývá použit u přesných číslicových voltmetrů.
Otázky k písemné zkoušceH
Uveďte základní parametry, které se udávají u SS voltmetrů
Analogové:Vstupní odpor závislý na měřícím rozsahu =zpravidla 1Mohm/V pro bipolární soustavu, konst.1Mohm u unipolár.Chyba přístroje:2-3% z rozsahu,Třída přesnosti,.Citlivost.Rozsah měřeného napětí.Typ měřící soustavy.Metoda převodu napětí na číslo.
Číslicové:počet míst zobrazovací jednotky, rozlišovací schopnost, maximální měřené napětí, odolnost proti rušení, vstupní odpor, typ použitého A/D převodníku, kmitočtový rozsah, začlenění do měřícího systému
Nakreslete schémata jednoduchých usměrňovačů pro ST analogové voltmetry s krátkou charakteristikou
Objasněte princip integrační metody převodu napětí na číslo
integrační metoda, účinně potlačuje časově proměnné sériové rušivé napětí doprovázející měřené stejnosměrné napětí. Výsledkem integračního měření je střední hodnota, kterou napětí přivedené na vstup voltmetru mělo během doby, po kterou probíhala jeho integrace. Je-li stejnosměrné napětí Ux , které je
předmětem měření, doprovázeno např. ještě rušivým sinusovým napětím Urusin(2frut) a
integrace probíhá po dobu Ti , výsledkem měření je střední hodnota
Uveďte obecnou definici činného výkonu dodávaného zdrojem do libovolné zátěže časového intervalu
Jsou-li průběhy proudu a napětí harmonické s fázovým posuvem , definujeme střední
hodnotu okamžitého výkonu jako činný výkon::P = U.I.cosfi
Uveďte k čemu slouží obvody pro modulaci jasu v osciloskopu
Jas stopy je řízen záporným předpětím na mřížce ve tvaru válce s malým otvorem, která obklopuje katodu.Obvody jednoduše slouží k propouštění elektronového paprsku z katody na stínítko a to pouze v době nárustu pilového napětí. Jinak slouží k tomu, že když měřený signál příliš malou velikost pro
generování signálu nutného pro vnitřní spouštění, používá se třetí vstup osciloskopu (Ext.
trig.). Zpětný chod paprsku zprava doleva je zatemňován napětím u8, přivedeným na mřížku
obrazovky.Nakreslete princip dvojité časové základny
Pro detailní prohlížení zobrazovaného průběhu slouží u analogových osciloskopů dvojí časová základna – hlavní časová základna A a zpožděná časová základna B. Rychlost zpožděné časové základny lze nastavovat samostatně vzhledem k rychlosti hlavní časové základny. Při použití dvojí časové základny se postupuje tak, že se sníží intenzita jasu stopy na stínítku a spustí se režim „přisvětlení“, kdy je jasněji zobrazen úsek signálu, který pak po přepnutí do zpožděné časové základny B bude zobrazen v detailu. V režimu přisvětlení je možné ovlivnit rozsah zobrazované části volbou na časové základně B a posouvat se po jednotlivých částech zobrazovaného signálu za účelem vybrání požadovaného zobrazovaného úseku signálu. Po přepnutí do zobrazení zpožděné časové základny B je potřeba zvýšit intenzitu jasu.
Uveďte, které vlastnosti číslicového osciloskopu ovlivňuje velikost paměti vzorků
Velikost paměti vzorků má vliv na použitý vzorkovací kmitočet. Např. má-li zobrazení a = 10 dílků na vodorovné ose, používáme-li časovou základnu t = 1 ms/dílek a kapacita paměti N = 2000 vzorků, musíme použít vzorkovací kmitočet Fvz = N/(t a)=200 kHz. Je zřejmé, že použití paměti s větší kapacitou ( např. 16 Mvzorků) vede na vyšší vzorkovací kmitočet, což dovolí bez problémů použít různých typů zvětšení (realizuje blok postprocessingu).
Uveďte princip číslicového měření periody vstupního napětí
Během měřeného intervalu se čítačem načítávají impulsy dostatečně vysokého a stabilního kmitočtu. Délka časového intervalu se určí z počtu načtených impulsů a z jejich periody. Časový interval, jehož délka je předmětem měření, je nejčastěji vymezen dvojicí krátkých impulsů start – stop, pomocí kterých se uvede bistabilní klopný obvod (BKO) do příslušného stavu. Impulsy start a stop se odvozují od náběžných nebo sestupných hran měřeného průběhu. U většiny univerzálních čítačů je možné si aktivní hranu volit. Stav BKO přímo určuje, zda hradlo propustí na vstup čítače impulsy z krystalem řízeného oscilátoru, a ty pak jsou načítávány nebo ne.
Blokové schéma průchozího wattmetru
Popište (nakreslete), jak lze určit fázový posuv pomocí měření napětí
Pokud měřená napětí jsou harmonická a mají jednu svorku společnou, můžeme změřit jejich velikost
U1, U2 a jejich rozdíl U3 . Pak zjistíme fázový rozdíl na základě kosinové věty jako
Nakreslete schéma zapojení mostu pro měření indukčnosti
Uveďte příklad uspořádání pro měření zkreslení nf zesilovače
Nakreslete blokové schéma nf analogového názorového voltmetru
Uveďte příklady software pro tvorbu měřících systémů (názvy firmy)
ADVANTECH, Burr-Brown, National Instruments, Instrument Basic, LabWindows, LabWindows/CVI), graficky (LabVIEW, HP VEE),
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 666,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BMVE - Měření v elektrotechnice
Reference vyučujících předmětu BMVE - Měření v elektrotechnice
Podobné materiály
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A (2)
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák B
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák C
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák D
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák E
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák z vypracovaných otázek
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak_obrazky
- BKSY - Komunikační systémy - tahák
- BMA3 - Matematika 3 - tahák části B 2
- BMA3 - Matematika 3 - Tahák části B
- BMPT - Mikroprocesorová technika - tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - tahák2
- BOPE - Optoelektronika - tahák
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky01
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky02
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky03
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky04
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky05
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky06
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky07
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky08
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky09
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky10
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky11
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky12
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky13
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky14
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky15
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky16
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky17
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky18
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky19
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky20
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 22 23
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 a· 26
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázkyPřehled
- BRPV - Rádiové přijímače a vysílače - tahák
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - Tahak08
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - tahák
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák 2
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák celek
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák ocr
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_PRIKLADY
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_zmeneny
- BVMT - Vysokofrekvenční a mikrovlnná technika - Ře‘ené příklady do VMT tahak
- MASO - Analýza signálů a obrazů - matlab_tahak
- MPLD - Programovatelné logické obvody - tahak MPLD
- MTEO - Teorie elektronických obvodů - tahak
- MTRK - Teorie rádiové komunikace - tahak
- MZSY - Zabezpečovací systémy - dobry tahak
- BARS - Architektura sítí - tahak-unix
- BESO - Elektronické součástky - beso-tahak
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku - základní pojmy
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku otázky
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák 2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.1
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák příklady,schémata
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák teorie
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Tahák Dielektrika
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák příklady
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák - BMVE
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 3
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 2
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák AB
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák DC
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák EFG
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák H
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák blažek
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák přístroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák základní pojmy
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák- odpovědi na otázky
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Tahák
- BFY2 - Fyzika 2 - příklady - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahak 1-5
- BESO - Elektronické součástky - tahak 6-9
- BFY2 - Fyzika 2 - tahák
- BMMS - Mikrosenzory a mikromechanické systémy - Taháky, semestrálky, apod.
- BMA1 - Matematika 1 - povolený tahák A4 se vzorci na zkoušku BMA1 verze01
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 povolený tahák na první písemku na numerické metody 2010.pdf
- BMA2 - Matematika 2 - BMA2 povolený tahák na zkoušku 2010.ZIP
- BMA3 - Matematika 3 - bma3_zkouska_tahak
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 legální tahák na 2 písemku pravděpodobnost 2010
- BMA3 - Matematika 3 - bma3 legální tahák ke zkoušce 12-2010
- KMA1 - Matematika 1 - Tahák 1A
- KMA 1 - Matematika 1 - Tahák 1B
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33 - 2
- BMA1 - Matematika 1 - Upraveny_Tahak_BMA
- XAN4 - bakalářská angličtina 4 - Tahák
- BMA2 - Matematika 2 - Tahak BMA2 list2
- BELA - Elektroakustika - Tahák
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák ke zkoušce
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - MDRE legalni tahak rok 2014
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - pdf verze MDRE legalni tahak 2014 VUT FEKT.zip
- BKSY - Komunikační systémy - Tahák 2014
Copyright 2024 unium.cz