- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálení dvou signálů slouží u analogových osciloskopů dvojí časová základna- hlavní časová základna A a zpožděná B. Rychlost zpožděné základny lze nastavovat samostatně vzhledem k rychlosti hlavní časové základny- napr. Využití pro zobrazení náběžné a sestupné hrany signálu
uveďte vlastnosti (pozitivní i negativní) číslicového osciloskopu ve srovnání s osciloskopem analogovým
Paprsek dopadající na obrazovku není přímo ovládaný vstupním signálem. Analogový vstupní signál je propočítávaný různými druhy metod na číslo.Povoluje zobrazení signálu i před vznikem synchronizační podmínky. Objevují se jevy, které vzorkováni doprovází. Některé osciloskopy umožňují zápis naměřených průběhů do paměti osciloskopu nebo na disketu, popřípadě je možné přímo připojit tiskárnu a průběhy si vytisknout Sou dražší.
uveďte princip číslicového měření periody vstupního napětí
Metoda je duální s přímím číslicovým měřením kmitočtu. Čítáním se určuje počet period naměřeného signálu N, které spadají do měřícího signálu známé délky T.
nakreslete blokové schéma číslicového měřiče kmitočtu
popište (nakreslete), jak lze měřit fázový posuv dvou napětí pomocí kompenzační metody
Vstupní napětí přichází na zesilovač a omezovače, které vytvarují z obecného průběhu průběh obdélníkový, jehož perioda je stejná jako u obecného průběhu. Šířka pulsu T( pak odpovídá fázovému posuvu
nakreslete schéma zapojení mostu pro měření kapacity
klasické
nakreslete blokové schéma nízkofrekvenčního analogového fázorového voltmetru
uveďte základní vlastnosti standardu IEEE 488
V roce 1965 navrhla firma Hewlett-Packard sběrnici HP-IB (Hewlett-Packard Interface Bus) jako firemní propojovací soustavu pro své měřicí přístroje. Systém s touto sběrnicí se stal pro svou rychlost velmi populární a v roce 1975 byl přijat za standard IEEE 488 (zpráva 194 Měření v elektrotechnice IEEE Standard 488-1975), později rozšířen. V současnosti nejrozšířenější, Přístroje jsou spojeny navzájem paralelně, Délka kabelů mezi jednotlivými přístroji může být maximálně 4 m, celková délka sběrnice však nesmí překročit 20 m. Maximální připojitelný počet přístrojů je 15, případně expandér. Maximální přenosová rychlost je 1 MB/s, existují i firemní úpravy které při zkrácených délkách kabelů dovolí až 7 MB/s (HS488).
VÝHODY:v současné době nejrozšířenější standard automatických laboratorních měřicích systémů; relativně
nízké náklady; přístroje lze používat i mimo sběrnici samostatně; široká softwarová podpora ze strany operačních systémů i ovládacích programů.
NEVÝHODY: přenosová rychlost nedostačuje pro rychlý přenos velkého objemu dat.
Otázky k písemné zkoušceD
uveďte ze kterých částí se skládá číslicový voltmetr
nakreslete schéma zapojení usměrňovače pro číslicové měření napětí s logaritmickým (exponenciálním) měničem
uveďte vlastnosti převodu napětí na číslo metodou paralelního porovnávání
Nejrychlejší je převod napětí na číslo metodou paralelního porovnání (flash)s řadou známých odstupňovaných hodnot napětí, přičemž hodnoty porovnávacích napětí jsou zpravidla odstupňovány lineárně.V takovém převodníku se převáděné napětí přivádí současně (paralelně) na řadu analogových komparátorů. V jednotlivých komparátorech se převáděné napětí porovnává s porovnávacím napětím Up odlišné hodnoty. Tato porovnávací napětí jsou z referenčního napětí Ur odvozena děličem s rezistory o stejném odporu. Každý komparátor vydává na svém výstupu logický signál o výsledku porovnání: signál 0 při Ux > Up a signál 1 při Ux ≤ Up .Soubor signálů v.ech komparátorů vyjadřuje velikost převáděného napětí v Johnsonově kódu. Měnič kódu zařazený za komparátory poskytuje vyjádření velikosti převáděného napětí v přirozeném binárním kódu. Výstupní číslo 8-bitové lze získat u převodníku, který obsahuje 255 komparátorů.Paralelní převodníky napětí na číslo se používají v přístrojích, kde se klade důraz především na rychlost převodu při menších nárocích na rozlišovací schopnost; tak je tomu např. v číslicových osciloskopech.
uveďte definici efektivní hodnoty Uef časově proměnného napětí u(t) v časovém intervalu T
uveďte principy při měření stejnosměrného proudu
vysvětlete, co znamená jednorázová časová základna
uveďte oblast použití analogových vzorkovacích osciloskopů
Používají se k zobrazení periodických signálů s kmitočtem až desítky GHz. Lze je použít pouze pro zobrazení periodických signálů. Byly nahrazeny číslicovými.
uveďte k čemu slouží proudová sonda
PROUDOVÉ SONDY umožňují měřit střídavé proudy osciloskopem bez nutnosti rozpojení měřeného obvodu. Jsou to v podstatě malé měřicí transformátory proudu s feritovým jádrem upraveným tak, aby se dalo rozevírat. Vodič protékaný měřeným proudem tvoří primární obvod transformátoru. Sondy tohoto typu však neměří stejnosměrné složky signálu. Jejich citlivost bývá 1 mV/mA, kmitočtové pásmo 500 Hz až 1 GHz [lit. 6]. Zpětnovazební sondy s Hallovým generátorem měří i stejnosměrný proud, ale mají užší kmitočtové pásmo 0..100 kHz. V poslední době jsou vyráběny také sondy kombinující oba principy; ty měří stejnosměrný i střídavý proud do kmitočtu 100 MHz.
uveďte princip porovnávacích metod pro měření kmitočtu. Na čem závisí přesnost těchto metod
Záznějová metoda(směšováním obou signálů): přesnost je daná prakticky přesností fn, použitelná od nízkých do nejvyšších f. I když se jednalo o analogové přístroje, dosahovalo se značné přesnosti(10-4)i citlivosti
Osciloskopické metody(dvoukanálový osciloskop): Lissajusova metoda
nakreslete blokové schéma kmitočtového měniče používaného pro nepřímé měření kmitočtu
nakreslete blokové schéma měřiče kmitočtového zdvihu
uveďte metody pro měření elektromagnetického pole
Pro měření elektromagnetických polí se používá:
měřící cívka; hallova sonda; feromagnetická sonda; Rogowskyho-Chattockův potenciometr; převodník na principu nukleární magnetické rezonance
nakreslete princip přístrojů pro měření činitele jakosti
vysvětlete, co znamená zkratka VXI
Standard VXI (VMEbus Extension for Instrumentation) byl vytvořen skupinou velkých výrobců měřicí techniky v roce 1987 na popud americké armády. Vychází ze standardu sběrnice VME; z něj převzal modularitu a vysokou datovou propustnost, model komunikace mezi přístroji byl převzat z populární sběrnice IEEE 488. Navíc byl standard doplněn o funkce specifické pro měřicí aplikace. Tak vznikla platforma pro vytváření nových, moderních měřicích systémů, které by měly vyhovět i nárokům očekávaným v budoucnosti.V současnosti již existuje norma VXI, označovaná IEEE 1155.
VÝHODY:nejperspektivnější standard automatických laboratorních měřicích a testovacích systémů
současnosti; vysoká rychlost přenosu dat; vysoká spolehlivost; široká softwarová podpora ze strany operačních systémů i ovládacích programů; otevřenost systému.
NEVÝHODY:dosti vysoká cena (jednotlivé moduly tisíce až desítky tisíc $US).
Otázky k písemné zkoušceE
nakreslete schéma stejnosměrného milivoltmetru s operačním zesilovačem
nakreslete schéma nf modulátoru pro ss mikrovoltmetry
uveďte princip převodu napětí na číslo metodou sigma – delta
Pod vlivem taktovacích impulsů uc, jimiž se vzorkuje výstupní signál komparátoru, modulátor dává na svém výstupu napětí uo obdélníkového průběhu, které trváním vyšší a nižší hodnoty vyjadřuje velikost převáděného napětí Ux .Za modulátorem pak následuje číslicové určení střední hodnoty v jednotlivých časových úsecích.
Převodníky se sigma-delta modulátorem mají některé výhodné vlastnosti, mj. velmi dobré rozlišení. Na druhé straně jejich využití pro číslicové měření napětí je omezeno jejich dosti dlouhou odezvou.
uveďte definici efektivní hodnoty Uef časově proměnného napětí u(t) v časovém intervalu T
nakreslete schéma zapojení zpětnovazebního usměrňovače pro měření střední absolutní hodnoty používané při číslicovém měření
uveďte oblast použití termorezistorů (pro měření jakých veličin se používají)
Pro měření střídavého proudu. Měřeným proudem se termorezistor vyhřívá, zvýšení jeho teploty vede ke změně jeho odporu, která se zjistí např. mostovou metodou. Před měřením proudu se most vyváží. Změna odporu termorezistoru vyvolaná měřeným proudem způsobí rozvážení mostu. Při tzv. výchylkové metodě měření se určí měřený proud z údaje indikátoru reagujícího na rozvážení mostu, při tzv. nulové metodě měření se most znovu vyváží a měřený proud se určí ze zásahu potřebného k obnovení rovnovážného stavu. Jako termorezistory se pro měření proudu nejčastěji používají perličkové termistory. Tímto způsobem je měřitelný střídavý proud i hluboko pod 1 mA. Kmitočtový rozsah závisí na způsobu zapojení, realizovatelné je měření i něco nad 1 GHz.
nakreslete blokové schéma dvoukanálového osciloskopu
uveďte, na které vlastnosti číslicového osciloskopu má vliv vzorkovací frekvence
schopnost zpracovat signály velmi vysokých kmitočtů, způsob zobrazení rekonstruovaného signálu, nesprávné měření fáze, amplitudy a frekvence při nízké vzorkovací frekvenci,
uveďte význam vstupních obvodů (jejich nastavení) na měření časových intervalů
Vstupní obvody mají za úkol vytvořit signály Start aStop z obecného průběhu přiváděného na vstup přístroje. Pokud měříme časový interval mezi dvěma signály, může být blokové schéma vstupních obvodů pro tvorbu signálu Start dle obr.
uveďte metodu, kterou by bylo možno použít pro číslicové měření kmitočtu v oblasti 10Hz, pokud požadujeme měření v intervalu 1s a rozlišení 0,1Hz
nepřímá číslicová metoda-výhodné místo měření frekvence číslicově měřit periodu signálu a výpočtem převést na frekvenci. Pak trvá měření dobu periody (u signálu 10Hz jen 0,1s, může se měřit i více period).
popište (nakreslete), jak lze měřit fázový posuv dvou napětí impulsovou metodou
Pomocí univerzálního čítače je možné měřit i fázový posuv dvou signálů. Oba vstupní signály, jejichž fázový posun má být měřen, se pomocí tvarovacího obvodu převedou na pravoúhlé průběhy. Od náběžných nebo sestupných hran se odvodí velmi úzké impulsy, které ovládají bistabilní klopný obvod. Na výstupu tohoto obvodu se objeví impulsy, jejichž šířka je úměrná fázovému posuvu a perioda je shodná s periodou měřeného signálu. Problematika měření fáze je tak převedena na měření šířky impulsu a na měření periody signálu.
nakreslete schéma heterodynního spektrálního analyzátoru s obrazovkou
uveďte princip měřiče imitance s přímým údajem
Metody s přímým údajem se používají jednak při měření hlavních parametrů dvojpólů (R,L,C - příslušné kapitoly), ale též při měření impedance měřením napětí a fáze (Ohmovou metodou) v měřičích impedance (analyzátorech obvodů). Výhodou je snadné měření bez složité manipulace. Indikace je buď analogová na ručkovém přístroji nebo i číslicová.
vysvětlete pojem syntezátor používaný v měřící technice
Zajišťuje pokrytí požadavků na generátor harmonického kmitočtu s proměnnou avšak stabilní frekvencí. Používají buď přímou nebo nepřímou syntézu kmitočtu, kterou se volitelný kmitočet odvozuje od jediného přesného výchozího kmitočtu. Při popisování vlastností syntezátorů je důležitý parametr, který se nazývá fázový šum. Ten vlastně popisuje krátkodobou stabilitu zdroje signálu.
Otázky k písemné zkoušceF
nakreslete blokové schéma přístroje, kterým by bylo možno měřit ss napětí o velikosti 20V
nakreslete blokové schéma selektivního mikrovoltmetru
uveďte metody převodu analogového napětí na číslo a porovnejte je z hlediska rychlosti (blokové schéma nekreslete!)
metodou sérioparalelního porovnávání zvanou také podrozsah
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 666,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BMVE - Měření v elektrotechnice
Reference vyučujících předmětu BMVE - Měření v elektrotechnice
Podobné materiály
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A (2)
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák B
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák C
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák D
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák E
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák z vypracovaných otázek
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak_obrazky
- BKSY - Komunikační systémy - tahák
- BMA3 - Matematika 3 - tahák části B 2
- BMA3 - Matematika 3 - Tahák části B
- BMPT - Mikroprocesorová technika - tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - tahák2
- BOPE - Optoelektronika - tahák
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky01
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky02
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky03
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky04
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky05
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky06
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky07
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky08
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky09
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky10
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky11
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky12
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky13
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky14
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky15
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky16
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky17
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky18
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky19
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky20
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 22 23
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 a· 26
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázkyPřehled
- BRPV - Rádiové přijímače a vysílače - tahák
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - Tahak08
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - tahák
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák 2
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák celek
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák ocr
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_PRIKLADY
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_zmeneny
- BVMT - Vysokofrekvenční a mikrovlnná technika - Ře‘ené příklady do VMT tahak
- MASO - Analýza signálů a obrazů - matlab_tahak
- MPLD - Programovatelné logické obvody - tahak MPLD
- MTEO - Teorie elektronických obvodů - tahak
- MTRK - Teorie rádiové komunikace - tahak
- MZSY - Zabezpečovací systémy - dobry tahak
- BARS - Architektura sítí - tahak-unix
- BESO - Elektronické součástky - beso-tahak
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku - základní pojmy
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku otázky
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák 2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.1
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák příklady,schémata
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák teorie
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Tahák Dielektrika
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák příklady
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák - BMVE
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 3
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 2
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák AB
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák DC
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák EFG
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák H
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák blažek
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák přístroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák základní pojmy
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák- odpovědi na otázky
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Tahák
- BFY2 - Fyzika 2 - příklady - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahak 1-5
- BESO - Elektronické součástky - tahak 6-9
- BFY2 - Fyzika 2 - tahák
- BMMS - Mikrosenzory a mikromechanické systémy - Taháky, semestrálky, apod.
- BMA1 - Matematika 1 - povolený tahák A4 se vzorci na zkoušku BMA1 verze01
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 povolený tahák na první písemku na numerické metody 2010.pdf
- BMA2 - Matematika 2 - BMA2 povolený tahák na zkoušku 2010.ZIP
- BMA3 - Matematika 3 - bma3_zkouska_tahak
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 legální tahák na 2 písemku pravděpodobnost 2010
- BMA3 - Matematika 3 - bma3 legální tahák ke zkoušce 12-2010
- KMA1 - Matematika 1 - Tahák 1A
- KMA 1 - Matematika 1 - Tahák 1B
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33 - 2
- BMA1 - Matematika 1 - Upraveny_Tahak_BMA
- XAN4 - bakalářská angličtina 4 - Tahák
- BMA2 - Matematika 2 - Tahak BMA2 list2
- BELA - Elektroakustika - Tahák
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák ke zkoušce
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - MDRE legalni tahak rok 2014
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - pdf verze MDRE legalni tahak 2014 VUT FEKT.zip
- BKSY - Komunikační systémy - Tahák 2014
Copyright 2024 unium.cz