- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálOtázky k písemné zkoušceA
Nakreslete blok. schéma SS mikro-V metru
Nakreslete blok. schéma selektivního heterodynního mikroV-metru
Uveďte metody převodu analog. napětí na číslo a přiřaďte jim oblast použití (blok.schéma)
Analogové přístroje reagují na hodnotu měřeného napětí výchylkou ručky ukazovacího přístroje. Před tímto přístrojem je zařazen převodník zajišťující požadované vlastnosti celého přístroje. Tento převodník umožňuje např. změnu rozsahu měřicího přístroje, zvýšení citlivosti, galvanické oddělení od měřeného objektu aj
Uve'dte definici efektivní hodnoty Uef časově proměnného napětí u2(t) v časovém intervalu T
Nakreslete schéma zapojení zpětnovazebního usměrňovače
Pro číslicová měření:
a) vrcholové hodnoty, b) střední absolutní hodnoty, c) až e) pro měření efektivní hodnoty.
TM - termoelektrický měnič
metody měření fáze
Použití fázového detektoru; Kompenzační metoda; Analogové přímo ukazující fázoměry impulsového typu; Osciloskopické metody; Číslicové měření okamžité hodnoty fázového rozdílu; Číslicové měření střední hodnoty fázového rozdílu
metody převodu napětí na číslo
a)Integrační metoda: Účinně potlačuje rušivé napětí, jako jsou náhodné impulsy a šum doprovázející měřené ss napětí . Díky tomu dosahují integrační číslicové voltmetry výborné rozlišovací schopnosti. V číslicových
voltmetrech
b)Metoda dvojí integrace:Nutné přístroj doplnit o další bloky, ale je přesnější. Dvojí integrace je jádrem jednoduchých ručních číslicových voltmetrů a panelových číslicových přístrojů. A další:kompenzační metodu; metodě postupné aproximace; metodou paralelního porovnání (flash); metodou sérioparalelního
porovnávání zvanou také podrozsahování (subranging).; sigma-delta modulace.
Kde se používá rastrovací osciloskop
přídavná chyba
Chyba měřicího přístroje: základní, přídavná.Přídavné chyby vznikají při nedodržení referenčních podmínek
Jeden způsob měření kapacity – jakýkoliv
-Přímo ukazující přístroje na měření kapacity (Přímá metoda měření kapacity)
Vykazuje menší přesnost, ale díky tomu je rychlá a jednoduchá. Změříme-li ve střídavém obvodu proud Protékající obvodem, kde je zapojena pouze kapacita C. Při známém Uc lze vypočítat kapacitanci Xc dle vzorce: Uc/I = 1/(2.(.f.C) … hledaná kapacita se pak vypočítá ze vztahu C = I/(2.(f.Uc)
-Rezonanční přístroje na měření kapacity (Nepřímá metoda tří napětí)
-Mostové přístroje na měření kapacity (Nepřímá můstková metoda)
Jaký rozsah na měření frekvence rezonanční metodou
Rezonanční měřič kmitočtu.
Celkové provedení přístroje je závislé na použitém LC obvodu. Pro nižší kmitočty (do 100 MHz) tvořen obvody se soustředěnými parametry, pro kmitočty do 1 GHz kmitavým obvodem smíšeného typu (laděním se mění L i C současně, motýlkové obvody aj.). Pro vyšší kmitočty se používá rezonančních vlastností souosého vedení zakončeného zkratem. Délku vedení (polohu zkratu) lze měnit, tak že převádíme měření kmitočtu na měření vlnové délky („vlnoměr“). Na nejvyšších kmitočtech se rezonanční obvod vytváří jako dutinový rezonátor (válcový, méně hranolový), který se ladí pístem nebo kolíkem.
převod proudu na napětí pomocí OZ
a)b)
Odporové převodníky proudu na napětí s operačním zesilovačem:
Odpor bočníku je vstupním odporem uvažovaného druhu ampérmetru. Přístroj na měření malých proudů zmíněnou metodou, v němž se musí použít bočník s poměrně vysokým odporem, má tedy poměrně vysoký vstupní odpor a může proto sloužit jen k měření proudu poskytovaného zdrojem s řádově vyšším vnitřním odporem. Tento nedostatek postrádají převodníky proudu na napětí s operačním zesilovačem, jejichž vstupní odpor je nízký; rezistor s velkým odporem R (a) lze nahradit rezistory R1 až R3 se středním odporem (b).
B
Nakreslete blok. schéma Vf kompenzačního mV-metru
Nakreslete schémata jednotlivých usměrňovačů pro ST analog V-metry s krátkou charakteristikou
Uveďte vlastnosti převodu napětí na číslo metodou dvojité integrace
viz ad4) A
Nakreslete zapojení zpětnovazebního usměrňovače pro měření vrcholové hodnoty používané pro
číslicové měření
Pro měření vrcholové (špičkové) hodnoty se kromě zapojení podle Obrázek 6.25
používá i kompenzační zapojení podle Obrázek 6.7 (ovšem bez ručkového měřidla), které má
lepší frekvenční vlastnosti.
Uveďte oblast použití termoelektrických měničů (pro měření jakých veličin se používají)
K převodu střídavého proudu na stejnosměrné napětí. Umožňují měření střídavého proudu od 1mA po 10A
Nakreslete blokové schéma číslicového osciloskopu
Nakreslete náhradní zapojení napěťové sondy používané v osciloskopech a vztah pro nezávislost jejího
napěťového přenosu na frekvenci
PASIVNÍ NAPĚŤOVÁ SONDA obsahuje kmitočtově kompenzovaný vstupní dělič – paralelní kombinaci rezistoru s proměnným kondenzátorem, tvořící část umístěnou v hlavici sondy na začátku stíněného kabelu. Musí být správně vykompenzované aby nezpůsobovaly zkreslení. Pokud je správně vykompenzovaná, signál je pravoúhlý.(originál(1M(,10 M(,100 M().Snižuje kapacitu osciloskopu i přiváděné napětí, nevhodné k měření malých napětí
Dělicí poměr napětí je dán poměrem odporů:
a je nezávislý na kmitočtu, je-li splněna podmínka:
kde je R1... odpor v sondě, (Ω) C1 ... proměnný kondenzátor v sondě, (F) Ri ...vstupní odpor osciloskopu, (Ω) Ci ... vstupní kapacita osciloskopu, (F) Ck.... kapacita koaxiálního kabelu. (F)
AKTIVNÍ NAPĚŤOVÉ SONDY s aktivními prvky (zesilovači) k měření signálů nízkých úrovní. Vstupní odpor aktivní sondy 1 M(, kapacita bývá 1..2 pF.Zesílení je jednotkové a výstupní odpor je přizpůsoben impedanci koaxiálního kabelu.Signál přenesen bez útlumu, nutnost zvláštního napájecího zdroje pro prvky sondy.
Uveďte princip číslicového měřiče časových intervalů
Měřený časový interval je vymezen impulsy Start a Stop. Po tento interval je otevřeno hradlo a propouští impulsy ui do čítače, který před zahájením měření musí být vynulován. Po skončení měření udává čitač počet impulsů a indikuje toto číslo na zobrazovači. Je-li celkový počet impulsů N a frekvence impulsů ui je f, pak pro měřený časový interval platí Tx=N/f.
Nakreslete blokové schéma přímo ukazujícího měřiče kmitočtu a uveďte jeho základní parametry (frekvenční rozsah, přesnost)
Přístroje mají rozsah kmitočtů 10 Hz - 1 MHz , rozsahy se přepínají změnou časové konstanty derivačního obvodu. Pro vyšší kmitočty (např. 1 GHz) je nutno předřadit dělič frekvence ( do cesty signálu uo ).
Údaje přístroje nejsou závislé na velikosti vstupního signálu, maximálně mají možnost volby
dvou citlivostí (20mV-500 mV, 0,1V-50V). Nejsou závislé na tvaru vstupního signálu, pokud
vstupní napětí protíná nulovou linii jen 2x za periodu.. Dosahovaná přesnost jsou jednotky %.
Popište (nakreslete), jak lze měřit fázový posuv dvou napětí pomocí zobrazení na osciloskopu.
Lissajusovou metodou – pouze pro harmonické signály (={0°,180°} s přesností 1°, při (={90°,270°} přesnost klesá. Po připojení harmonických napětí vznikne obecně elipsa, z jejichž rozměrů lze vypočítat fázový rozdílmezi oběma napětími. Protíná-li elipsa souřadnou osu x v bodech A a osu y v bodech B, pak fázový rozdíl vypočteme ze vztahu: kde X je maximální výchylka v horizontálním směru, Y je maximální výchylka ve vertikálním směru, Xa je vzdálenost bodu A od počátku, Yb je vzdálenost bodu B od počátku. Pro měření je výhodnější pracovat s dvojnásobky, tj. 2X, 2Y, 2Xa, 2Xb.
Číslicové měření okamžité hodnoty fázového rozdílu
Tato metoda vychází z číslicového měření časových intervalů Ta T, a výpočtu vztahu
Aby nebylo potřeba provádět dělení, modifikuje se
měření tak, že se kmitočet zdroje impulsů volí proměnný a to takový, aby byl např. 360x vyšší než kmitočet měřeného signálu. Pak čitač udává přímo fázový posuv ve. To však nelze použít na vyšších kmitočtech, protože kmitočet zdroje impulsů by byl příliš velký. Výhodou metody je, že jsou zachyceny fázové rozdíly za každou periodu. Podobně, jako u metody, je pro vyhovující přesnost nutno kvalitně odvodit u měřených signálů průchody nulou. Číslicové měření střední hodnoty fázového rozdílu
Ve které oblasti měření se používají termistory
Termistory se používají při měření střídavého proudu.Proudem se termorezistor vyhřívá, zvýšení jeho teploty se změní jeho odpor, a ta se zjistí např. mostovou metodou.Před měřením proudu se most vyváží. Změna odporu termorezistoru vyvolaná proudem rozváží mostu. Při tzv. výchylkové metodě měření se určí měřený proud z údaje indikátoru reagujícího na rozvážení mostu, při tzv. nulové metodě měření se most znovu vyváží a měřený proud se určí ze zásahu potřebného k obnovení rovnovážného stavu. Jako termorezistory se pro měření proudu nejčastěji používají perličkové termistory. Tímto způsobem je měřitelný střídavý proud i hluboko pod 1 mA. Kmitočtový rozsah závisí na způsobu zapojení, realizovatelné je měření i něco nad 1 GHz.
Vysvětlete pojem pohlcovací W-metr
pohlcovací wattmetr měří výkon předávaný zdrojem do odporové zátěže obsažené ve wattmetru připojeného ke zdroji (wattmetr měřený výkon pohlcuje). Podle způsobu měření a charakteru údaje se rozlišují
wattmetry analogové a wattmetry číslicové.
Otázky k písemné zkoušceC
uveďte základní parametry, které se udávají u ss voltmetrů
Počet míst zobrazovací jednotky – minimální hodnotou je 3 ˝ resp. 3 3/4, kdy maximálně zobrazitelný údaj je 1999 resp. 3999 s libovolným umístěním desetinné čárky. Rozlišovací schopnost – je minimální změna měřeného napětí, která způsobí změnu údaje o hodnotu 1 na posledním místě zobrazovací jednotky LSD (least signifikant digit) na nejnižším rozsahu přístroje. Maximální měřené napětí – obvyklé jsou hodnoty 1000 V stejnosměrného napětí a 750 V efektivní hodnoty střídavého napětí. Odolnost proti rušení –sériové a souhlasné. Vstupní odpor – vstupní odpor většiny číslicových voltmetrů bývá konstantní, obvyklá je hodnota 10 M( na všech rozsazích, některé typy přístrojů mají pro nižší napěťové rozsahy vyšší vstupní odpor než na rozsazích vyšších. Typ použitého A/D převodníku – vlastní převodník určuje parametry celého voltmetru (přesnost, rychlost, odolnost proti rušení). Kmitočtový rozsah – tento parametr má význam u číslicových voltmetrů určených pro měření střídavých veličin
Začlenění do měřícího systému – pro připojení přístroje do měřícího systému se používá IMS-2 (GPIB, HP-IB, IEEE-488, IEC 625.1 , RS-232 ). Z praktického hlediska je rovněž důležité znát, jak je multimetr vybaven ochranami proti přetížení a nesprávnému použití.
nakreslete schéma jednoduchých usměrňovačů pro střídavé analogové voltmetry s krátkou charakteristikou
uveďte vlastnosti převodu napětí na číslo metodou postupné aproximace
hodnota převáděného napětí vyjádřena přirozeným binárním číslem, které se v průběhu převodu určuje bit po bitu počínaje nejvyšším bitem a konče nejnižším bitem.
uveďte definici efektivní hodnoty Uef časově proměnného napětí u(t) v časovém intervalu T
nakreslete blokové schéma servomechanického zapisovače XY
uveďte oblast použití měřících transformátorů proudu (pro měření jakých veličin se používají)
velikost proudu, kmitočet proudu Měřicí transformátor proudu musí vždy pracovat v blízkosti stavu nakrátko – před odpojením měřicích přístrojů je nutné sekundární vinutí zkratovat. Protéká-li primárním vinutím proud, nesmí být sekundární vinutí rozpojeno. Rozpojením sekundárního vinutí výrazně vzroste
impedance transformátoru a tím i napětí na jeho svorkách
nakreslete princip dvojité časové základny analogového osciloskopu
Pro detailní prohlíž
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 666,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BMVE - Měření v elektrotechnice
Reference vyučujících předmětu BMVE - Měření v elektrotechnice
Podobné materiály
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A (2)
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák A
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák B
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák C
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák D
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák E
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák z vypracovaných otázek
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak
- BKEZ - Konstrukce elektronických zařízení - tahak_obrazky
- BKSY - Komunikační systémy - tahák
- BMA3 - Matematika 3 - tahák části B 2
- BMA3 - Matematika 3 - Tahák části B
- BMPT - Mikroprocesorová technika - tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - tahák2
- BOPE - Optoelektronika - tahák
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky01
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky02
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky03
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky04
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky05
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky06
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky07
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky08
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky09
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky10
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky11
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky12
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky13
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky14
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky15
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky16
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky17
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky18
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky19
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky20
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 22 23
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázky21 a· 26
- BRMK - Rádiové a mobilní komunikace - tahák otázkyPřehled
- BRPV - Rádiové přijímače a vysílače - tahák
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - Tahak08
- BSHE - Studiová a hudební elektronika - tahák
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák 2
- BTPT - Terapeutická a protetická technika - tahák
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák celek
- BUMI - Úvod do medicínské informatiky - tahák ocr
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_PRIKLADY
- BVEL - Výkonová elektronika - tahak_zmeneny
- BVMT - Vysokofrekvenční a mikrovlnná technika - Ře‘ené příklady do VMT tahak
- MASO - Analýza signálů a obrazů - matlab_tahak
- MPLD - Programovatelné logické obvody - tahak MPLD
- MTEO - Teorie elektronických obvodů - tahak
- MTRK - Teorie rádiové komunikace - tahak
- MZSY - Zabezpečovací systémy - dobry tahak
- BARS - Architektura sítí - tahak-unix
- BESO - Elektronické součástky - beso-tahak
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku - základní pojmy
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Tahák na zkoušku otázky
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák 2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.1
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák obr.2
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák příklady,schémata
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák teorie
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Tahák
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Tahák Dielektrika
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák příklady
- BFY2 - Fyzika 2 - Tahák
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák - BMVE
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 3
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák 2
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák AB
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák DC
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák EFG
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Tahák H
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák blažek
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák přístroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák základní pojmy
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Tahák- odpovědi na otázky
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Tahák
- BFY2 - Fyzika 2 - příklady - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahák
- BESO - Elektronické součástky - tahak 1-5
- BESO - Elektronické součástky - tahak 6-9
- BFY2 - Fyzika 2 - tahák
- BMMS - Mikrosenzory a mikromechanické systémy - Taháky, semestrálky, apod.
- BMA1 - Matematika 1 - povolený tahák A4 se vzorci na zkoušku BMA1 verze01
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 povolený tahák na první písemku na numerické metody 2010.pdf
- BMA2 - Matematika 2 - BMA2 povolený tahák na zkoušku 2010.ZIP
- BMA3 - Matematika 3 - bma3_zkouska_tahak
- BMA3 - Matematika 3 - BMA3 legální tahák na 2 písemku pravděpodobnost 2010
- BMA3 - Matematika 3 - bma3 legální tahák ke zkoušce 12-2010
- KMA1 - Matematika 1 - Tahák 1A
- KMA 1 - Matematika 1 - Tahák 1B
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33
- BZTV - Základy televizní techniky - Tahák BZTV otázky 1-33 - 2
- BMA1 - Matematika 1 - Upraveny_Tahak_BMA
- XAN4 - bakalářská angličtina 4 - Tahák
- BMA2 - Matematika 2 - Tahak BMA2 list2
- BELA - Elektroakustika - Tahák
- BCZA - Číslicové zpracování a analýza signálů - Tahák ke zkoušce
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - MDRE legalni tahak rok 2014
- MDRE - Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechnice. - pdf verze MDRE legalni tahak 2014 VUT FEKT.zip
- BKSY - Komunikační systémy - Tahák 2014
Copyright 2024 unium.cz