- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTak losuje se z 20 zadání
5 otázek po 12b a jeden příklad za 15
---
co sem mel já:
1. otázka je šest zkratek
2.už nevím :) asi nějaky zdroje rušení...
3.Tlumicky LC + zemní tlumivka ( uplně všechno o ní proč se tak dělá, na co to je atd atd....
4.Měřiče rušení a spektrální analyzátory.. rozdíli, konstrukce, zákld. schéma....
5.test výbojem ESD přes vzduch ....
6.príklad nebyl zas tak těžkej něco jak ve skryptech str24-25
4 otazky za 8 bodu
1 otazka (zkratky) za 12 bodu
1 priklad za 16
kazdy ma svoje zadani
---------------------------------------------
19.5.2005
1.)Induktivní vazba a jeji minimalizace. soubezne vedeni kabelu. Vazba vyzařováním a jeji eliminace. Parazitní vlnovodová vazba.
2) Simulace rušivých vlivů v napájecí síti. Simulace vysokoenergetických širokopásmových
impulzů
3) 6.5.3 Měření v elektromagnetických stíněných prostorech, Absorpční bezodrazové komory, zkušební komory TEM, Crawfordova komora
4) 6.5.2 Měření na volném prostranství; kritérium „4 dB“, měření přímo na provozním pracovišti
5) 6 zkratek
6) priklad 3.2 z "EMC priklady.pdf"
---------------------------------------------
+priklad za 16b nieco na styl tych co boli za 10b takze myslim pohoda
+skratky asi 6 po 2b, ak si si to cital tak 3 znich si musel vediet
+4x otazky ja som mal konkretne>
---->definujte predmet EMC, rozdelenie, ten graf s nakladmi na zaistenie EMC
---->abs. utlm,utlm odrazom, SE, pre blizke magneticke pole, priebehy..
---->testovanie vo volnom poli OATF (elipsa, rozmery, pouzitie... )
---->skusobne signaly pre skusky odolnosti v napajacej sieti + zapojenia (harmonicke, medziharmonicke zlozky...)
Toz asi takto so to mal zadane uz sa presne nepametam, vela stastia :)
--------------------------------------------
1) 8b. galvanická vazba, charakteristika, vznik, impedanční vazba - vznik, potlačení,
vazba zemní smyčkou - vznik,potlačení, oddělovací tr., neutralizační tr., feritové
kroužky, optočlen
2) 8b. Nejistota anténích měření, antení faktor, neurčitost AF ve venkovním prostředí,
impedanční přizpůsobení
3) 8b. Vazební a oddělovací obvod, funkce, kapacitní, induktivní, kapacitní kleština,
uspořádání pracoviště
4) 8b. Specialní antény - proč, páskové vedebí, impedanční přizpůsobení
5) 12b.6 zkratek MIL-STD, EMI, TAZ, TSD, CWG,RFC
6) 16b.Souběžné vedení, mezi nima kapacita 2000pF, je sepnuto 500V za 0,1mikrosekundy, jaké
napětí vznikne na 50ohm kabelu? Jak pomalé musí být sepnutí pro rušivé napětí 1 V
90 minut, 2.5.2007 předtermín, zadání 54
Elektromagnetická kompatibilita – úvod, definice, vznik a vývoj
1.1 Definujte pojem a předmět elektromagnetické kompatibility EMC.
Elektromagnetická kompatibilita (slučitelnost) EMC je definována jako schopnost zařízení,
systému či přístroje vykazovat správnou činnost i v prostředí, v němž působí jiné zdroje elektromagnetických signálů (přírodní či umělé), a naopak svou vlastní „elektromagnetickou činností“ nepřípustně neovlivňovat své okolí, tj. nevyzařovat signály, jež by byly rušivé pro jiná zařízení.
Specifikujte základní členění EMC.
1.2 Vysvětlete vzájemný vztah spolehlivosti a EMC.
Zařízení a systémy (technické i biologické) musí být odolné vůči působení jiných zařízení
a nesmí přitom samy nepříznivě ovlivňovat jejich normální funkci. Přitom každý systém nebo
zařízení, nebo jejich určitá část, může být současně vysílačem (zdrojem) i přijímačem (tj. obětí)
rušení. Elektromagnetická kompatibilita je tedy vyšší pojem než prostá spolehlivost daného
zařízení. "Systém sám o sobě může být dokonale spolehlivý – bude však prakticky bezcenný v provozu, pokud současně nebude elektromagneticky kompatibilní“.
1.3 Pojednejte o ekonomických aspektech a souvislostech EMC. Co jsou a jak se přibližně určí
optimální náklady na EMC vyvíjeného, příp. vyráběného zařízení.
Ukazuje se, že v závislosti
od velikosti a rozsáhlosti zařízení
by optimální náklady na zajištění
EMC měly činit asi 2 až 10 %
celkových vývojových a výrobních
nákladů. Je-li EMC sledována od samého
počátku vývoje zařízení, lze náklady
na ně snížit dokonce pod 1 %.
1.4 Popište předmět zájmu EMC biologických systémů.
EMC biologických systémů se zabývá celkovým „elektromagnetickým pozadím“ našeho
životního prostředí a přípustnými úrovněmi rušivých i užitečných elektromagnetických signálů
s ohledem na jejich vlivy na živé organismy.
Jaké jsou hlavní mechanismy působení elmag. vln, polí a signálů na živé organismy ? Jaké jsou jeho základní účinky a projevy ?
U vysokofrekvenčních a mikrovlnných polí jsou relativně nejvíce objasněny tzv.
tepelné účinky, tj. účinky, které se objeví jako výsledek ohřevu tkání vystavených vysokým
úrovním polí. Účinky elektromagnetického pole na centrální nervový systém, srdečně cévní,
krvetvorný a imunitní systémy se přisuzují tzv. netepelným účinkům, tj. déle trvajícím expozicím polí s relativně nízkou výkonovou úrovní.
1.5 Co jsou tzv. hygienické normy EMC ?
Stanovují požadavky pro práci a pobyt osob v elektromagnetickém poli.
Vysvětlete základní termíny a pojmy Vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 480/2000 Sb.
Indukovaná proudová hustota [A/m2] - efektivní hodnota elektrického proudu
tekoucího kolmo k rovinné ploše s obsahem 100 mm2 dělená obsahem této plochy. Pro kmitočty
nad 1 kHz se bere časová střední hodnota této hustoty za dobu 1 s.
Měrný absorbovaný výkon [W/kg] - výkon absorbovaný v celém těle vztažený na 1 kg hmotnosti a časově průměrovaný na dobu 6 minut.
Plošná hustota zářivého toku [W/m2] - hustota zářivého toku se uvažuje jako průměrná hodnota hustoty na ploše 20 cm2 libovolné části těla ozařované osoby.
1.6 Popište tzv. základní řetězec EMC a vyložte význam jeho jednotlivých částí. Uveďte
praktické příklady.
1.7 Jak lze metodicky využít základní řetězec EMC při zkoumání kompatibility určitého
zařízení či systému ?
Ve skutečném řetězci EMC se rovněž nikdy nejedná o působení jediného zdroje rušení
a jediného přijímače, ale řeší se vždy vzájemné vztahy více systémů vzájemně se všestranně
ovlivňujících. Přesto obvykle postupujeme tak, že jeden systém považujeme nejprve za systém
ovlivňující (zdroj rušení) a všechny ostatní za systémy ovlivňované (přijímače rušení). Pak tento
vybraný systém naopak považujeme za ovlivňovaný a hodnotíme důsledky jeho možných ovlivnění všemi ostatními systémy, které tvoří tzv. obklopující elektromagnetické prostředí.
1.8 Objasněte členění EMC na dvě oblasti: EMI a EMS. Vysvětlete tyto pojmy, jejich obsah a
vzájemné souvislosti.
Elektromagnetická interference (EMI) (angl. Electromagnetic Interference) neboli elektromagnetické
rušení je proces, při kterém se signál generovaný zdrojem rušení přenáší prostřednictvím
elektromagnetické vazby do rušených systémů. EMI se tedy zabývá především identifikací
zdrojů rušení, popisem a měřením rušivých signálů a identifikací parazitních přenosových
cest. Kompatibility celého systému se dosahuje technickými opatřeními především na straně zdrojů
rušení a jejich přenosových cest. EMI se tak týká hlavně příčin rušení a jejich odstraňování.
Elektromagnetická susceptibilita či imunita (EMS) (angl. Electromagnetic Susceptibility
či Electromagnetic Immunity) neboli elektromagnetická citlivost (na rušení) či odolnost (vůči
rušení) vyjadřuje schopnost zařízení a systému pracovat bez poruch nebo s přesně definovaným
přípustným vlivem v prostředí, v němž se vyskytuje elektromagnetické rušení. EMS se tedy
zabývá především technickými opatřeními, které zvyšují u objektu (přijímače rušení) jeho
elektromagnetickou imunitu, tedy jeho odolnost proti vlivu rušivých signálů. EMS se tak týká
spíše odstraňování důsledků rušení, bez odstraňování jejich příčin.
1.9 Vysvětlete obsah a význam některých základních pojmů EMC: úroveň a mez vyzařování,
úroveň a mez odolnosti, rezerva návrhu zařízení, rezerva EMC, kompatibilní úroveň. Jejich
vzájemné vztahy objasněte náčrtkem.
Úroveň vyzařování je rušení generované samotným konkrétním spotřebičem či zařízením,
měřené předepsaným způsobem a vyjádřené např. v [dBm] v závislosti na kmitočtu dle obr. 1.4.
Mez vyzařování je maximální přípustná (tj. normou povolená) úroveň vyzařování daného zařízení.
Rozdíl těchto úrovní vyjadřuje tzv. rezervu návrhu daného zařízení z hlediska EMI.
Úroveň odolnosti je maximální úroveň rušení působícího na dané zařízení, při němž ještě
nedojde ke zhoršení jeho provozu, a mez odolnosti je nejnižší normou požadovaná úroveň odolnosti zařízení. Rozdíl těchto úrovní udává rezervu návrhu zařízení z hlediska jeho odolnosti.
Rozdíl mezí odolnosti a vyzařování určuje tzv. rezervu (rozpětí) EMC daného zařízení.
Norma zavádí rovněž pojem tzv.kompatibilní úrovně
Rušivé elektromagnetické signály, jejich zdroje a měřicí jednotky
2.1 Popište základní zdroje rušivých signálů a jejich členění podle různých hledisek. Definujte
a charakterizujte jednotlivé skupiny těchto zdrojů. Uveďte příklady jednotlivých kategorií a
jejich typické představitele.
2.2 Definujte základní charakteristiky mžikových (impulzních) poruch, definujte základní
vzájemné rozlišení spojitých a nespojitých poruch z hlediska EMC. Nakreslete
charakteristické časové průběhy a uveďte jejich základní kvantitativní parametry.
Norma definuje tzv. mžikovou (impulzní) poruchu jako poruchu s dobou trvání ne delší než 200 ms, která je oddělena od následující mžikové poruchy nejméně o 200 ms. Podle obr. 2.2 se mžiková porucha může skládat z nepřerušené řady impulzů (obr. 2.2.a)nebo být tvořena seskupením jednotlivých impulzů kratších než 200 ms s celkovou dobou od počátku prvního do konce posledního impulzu kratší než 200 ms (obr. 2.2.b).
2.3 Charakterizujte průmyslové zdroje rušení a uveďte jejich typické příklady a průběhy
rušivých signálů v síťovém napájecím napětí.
Největšími průmyslovými zdroji tohoto rušení řízené polovodičové měniče velkých výkonů, které produkují v napájecí síti harmonické kmitočty až do 30 MHz.
Další typ rušení vzniká v napájecích sítích nízkého napětí při činnosti stykačů a jističů,
případně mechanických relé. Při přechodovém jevu rozpojování obvodu obsahujícího indukčnost dochází v okamžiku rozpojení kontaktů k rychlé změně (přerušení) proudu di/dt a tím vzniku vysokého rušivého napětí u = – L · di / dt , které leží prakticky celé mezi oběma kontakty spínače. Mezi kontakty tak vznikne obloukový výboj a napětí na kontaktech klesne skokem k nule.
2.4 Popište časové průběhy rušivého napětí a mechanismy jeho vzniku při rozpínání a spínání
obvodů s indukčností. Jak lze tato rušivá napětí odstranit, příp. omezit ?
viz.2.3
Přepěťové impulzy lze odstranit, zajistíme-li pomalejší nárůst napětí mezi kontakty spínače,
aby jeho velikost nepřesáhla ani při ne zcela rozevřených kontaktech průraznou pevnost vzduchu.
Toho lze dosáhnout např. překlenutím kontaktů sériovým obvodem RC. Tato kombinace má
však pro střídavý proud konečnou impedanci, takže odpojení zařízení od sítě není dokonalé. To
bývá na závadu z bezpečnostních důvodů. Uvedené rušení se dá rovněž omezit použitím
standardních přepěťových ochran – diod a varistorů (kap. 4), příp. užitím bezkontaktních
elektronických spínačů, např. tyristorů či triaků – avšak za cenu vzniku jiných rušivých jevů.
2.5 Charakterizujte mechanismy vzniku výbojů na energetických vedeních. Popište vzájemné
rozdíly charakteristik koronových a kapacitních výbojů a popište možnosti jejich omezení.
rušivých signálů
vedení vn a vvn jsou výboje dvojího druhu. Koronové výboje vznikají jen u vedení velmi
vysokého napětí (110 kV a více) na nerovnostech vodičů, na armaturách a zařízeních rozvoden.
Korona se podobá doutnavému výboji a její spektrální složky nepřesahují 10 MHz. Velikost
výbojů se zvyšuje za vlhka (projevuje se jako intenzivní slyšitelný praskot pod vedením vvn).
Intenzita rušivého pole koronového výboje však není příliš velká, takže jeho nežádoucí vlivy lze
omezit především tím, že venkovní linky vvn vedou mimo obytná území. Kapacitní výboje jsou
typické pro vedení vysokého napětí 22 kV, kde vznikají na nedokonalém spojení kovových
předmětů, které se nacházejí v těsné blízkosti částí vedení pod napětím. Takovými místy jsou
především kovové kloubové spoje závěsných izolátorů, u nichž se v důsledku koroze vytvoří
izolační vrstvička a dielektricky se oddělí kovové části kloubového spoje. Po překročení dielektrické
pevnosti této vrstvičky či při jejím mechanickém narušení (např. při kývání izolátoru ve
větru) dojde k jiskrovému výboji. Vznikající kmitočtové spektrum sahá až k 1000 MHz a rušivý
signál se „dobře“ vyzařuje částmi armatur i vlastním vn vedením. Za suchého počasí bývá toto
rušení větší, za vlhka někdy i zcela vymizí. Rušení kapacitními výboji lze odstranit pouze použitím
jiné konstrukce izolátorů bez závěsného kloubu [27].
2.6 Pojednejte o přírodních zdrojích napěťového přepětí. Charakterizujte bleskový výboj a jeho
přímé a nepřímé účinky. Nakreslete časový průběh impulzu blesku a specifikujte jeho
hlavní kvantitativní proudově časové parametry.
Nejdůležitějším přírodním zdrojem přepětí je bleskový výboj, jakožto nejsilnější
přírodní elektrický výboj. Úder blesku ohrožuje elektrická a elektronická zařízení až do vzdálenosti cca 4 km. Vybíjení atmosférické elektřiny bleskem způsobuje vznik strmého elektromagnetického impulzu (označovaného zkratkou LEMP – Lightning Electromagnetic Pulse), který má na zasažená i vzdálenější zařízení rušivé až destrukční účinky. Velikost proudu bleskového výboje činí až 200 kA.
Přímý úder blesku do budovy má za následek rázový impulz proudu, který neprotéká jen
hromosvodovým svodem, ale může se uzavírat i přes kovové konstrukce budovy, a tedy protéká
i vnitřkem budovy v blízkosti elektronických zařízení. Kromě silného magnetického pole indukuje v síťovém rozvodu budovy sekundární napěťové rázy.
Nepřímý účinek blesku spočívá v zavlečení napěťového rázového impulzu z vnějšího vedení nízkého, případně i vysokého napětí do vnitřního silového rozvodu budov. V tomto případě je důležité, aby na vstupu budovy byla instalována primární přepěťová ochrana (bleskojistky, varistory) a aby budova byla vybave
Vloženo: 28.05.2009
Velikost: 1,19 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BEMC - Elektromagnetická kompatibilita
Reference vyučujících předmětu BEMC - Elektromagnetická kompatibilita
Podobné materiály
- BDOM - Digitální obvody a mikroprocesory - Písemky mix
- BEMC - Elektromagnetická kompatibilita - Malé písemky 07-08
- BMA1 - Matematika 1 - Malé písemky
- BMA3 - Matematika 3 - Malé písemky 0304
- BMA3 - Matematika 3 - Malé písemky 0405
- BMA3 - Matematika 3 - Malé písemky 0506
- BMA3 - Matematika 3 - Malé písemky 0607
- BMA3 - Matematika 3 - Malé písemky 0708
- BMA3 - Matematika 3 - Zkoušky a malé písemky 2003-2006
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Písemky
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Elektonika semestrální písemky
Copyright 2024 unium.cz