- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Otázky_k_závěrečné_zk
BSHE - Studiová a hudební elektronika
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTutoriál 1: Zvuk a zvukové signály
Napište, jak je definována oblast slyšení a vysvětlete pojmy práh bolesti a práh slyšení.
Oblast slyšení je závislost úrovně akustického tlaku SPL (Sound Pressure Level) na kmitočtu zvuku. Práh bolesti a práh poškození sluchu naopak udává maximální hodnotu úrovně akustického tlaku
2) Stručně definujte pojmy hlasitost zvuku a vysvětlete, co jsou křivky stejné hlasitosti.
Hlasitostí zvuku podle ČSN 01 1600 se rozumí „vlastnost sluchového vnímání, podle
které lze uspořádat zvuky na stupnici v rozsahu od tichých po hlasité“
Průměrné hodnoty hladiny hlasitosti získané měřením se zobrazují v závislosti na kmitočtu jako tzv. křivky stejné hlasitosti
3) Stručně definujte pojem barva zvuku a popište Ohm-Helmholzův akustický zákon a
absolutní a relativní teorii barvy zvuku..
Barva zvuku definována jako „vlastnost sluchového vnímání, která umožňuje posluchači usoudit, že dva neidentické zvuky mající stejnou hlasitost a stejnou výšku si nejsou podobné“.
- Relativní teorie barvy zvuku: U tónů hudebních nástrojů jsou poměry intenzit jednotlivých
složek spektra na absolutní výšce těchto složek nezávislé (harmonické spektrum). Se stoupající výškou zvuku se vzájemné poměry vyšších harmonických složek nemění.
- Absolutní teorie barvy zvuku: U vokálů je barva určena existencí jedné nebo dvou
charakteristických harmonických složek, které jsou ve zvuku zdůrazněny. Poloha těchto
složek je pevně spojena s jejich absolutní výškou (formantové spektrum). Poloha
formantů se nemění , se stoupající výškou zvuku přecházejí na nižší harmonické složky.
4) Vysvětlete pojem výška zvuku a ladění, rozdíl mezi tzv. čistým a temperovaným laděním a vyjmenujte tři základní soustavy ladění.
Laděním se nazývá uspořádání vzájemných výškových poměrů jednotlivých tónů stupnice hudebního nástroje. V čistém ladění jsou všechny intervaly ve stupnici vyjádřeny poměry celých čísel, v temperovaném ladění některé z nich v poměru celých čísel nejsou. Tři základní soustavy ladění jsou Pythagorejská, přirozená a temperovaná soustava ladění.
5) Vysvětlete pojem barková stupnice a co jsou kritická pásma slyšení a jak jsou závislé na
kmitočtu zvukového signálu.
Kritické pásmo je rozsah kmitočtů, ve kterém lidský sluch vnímá hlasitost konstantně.
Dá se změřit například pomocí úzkopásmového šumu – šířka pásma úzkopásmového šumu,
do které je hlasitost vnímána jako konstantní je kritická šířka pásma. Ta je ale závislá i na
středním kmitočtu tohoto pásma – do kmitočtu 500 Hz je konstantní, nad tímto kmitočtem
roste přibližně lineárně. Tato závislost je naznačena na obr. 1.3. Do rozsahu slyšitelných
kmitočtů se kritických pásem vejde 24. Číslo kritického pásma v závislosti na kmitočtu udává barková stupnice. Kritická pásma jsou dnes pokládána za základní charakteristiku sluchového vnímání.
6) Do které skupiny hladin zvukových signálů náleží hladiny +4 dBu, –10 dBu a –40 dBu?
Hladiny zvukových signálů +4 dBu a -10 dBu jsou linkovými úrovněmi a hladina -40 dBu je mikrofonní úrovní.
7) Jaký je základní důvod používání symetrického vedení signálu?
Účelem používání symetrického vedení signálu je snížení úrovně rušivých signálů indukovaných do vedení. Opačně polarizované užitečné signály symetrického vedení se na vstupním diferenciálním zesilovači sečtou, kdežto souhlasně polarizované rušivé signály indukované stejnou mírou do obou pólů se navzájem vyruší.
8) Jaký je rozdíl mezi mixážními pulty digitálními a s digitálním řízením?
Analogové mixážní pulty s digitálním řízením zpracovávají analogové signály, zpracování zvukových signálů v mixážním pultu je pouze analogové, ale je řízeno číslicovými obvody, takže nabízejí možnost dálkového ovládání. Digitální mixážní pulty interně zpracovávají pouze digitální signály, které jsou do mixážního pultu přiváděny buďto pomocí digitálních zvukových rozhraní nebo jsou do a z číslicové podoby převáděny pomocí A/D a D/A převodníků mixážního pultu.
9) Nakreslete principiální schéma fantomového napájení a popište jeho činnost a použití.
Fantomové napájení stejnosměrné napájecí napětí pro některé typy vstupních zařízení, zejména mikrofonů. Je přivedeno přímo na vstupní konektor, vstupy zesilovače jsou od stejnosměrného napětí odděleny vstupním transformátorem nebo kondenzátory.
10) Nakreslete zapojení potenciometru pro napájení efektové (pomocné) sběrnice a
potenciometru balance k hlavnímu potenciometru hlasitosti.
11) Popište funkci tlačítka Mute.
Tlačítko Mute slouží k vypnutí kanálu, tj. odpojení vstupního signálu od hlavní, pomocných, efektových i skupinových sběrnicí. Ke sběrnici odposlechu a případným indikačním sběrnicím zůstává vstupní signál připojen.
12) Vysvětlete funkci skupinové sběrnice.
Skupinové sběrnice se používají pro sloučení vstupních kanálů do skupin, což je vhodné například při ozvučování akustických nástrojů více mikrofony -odpovídající vstupy lze sloučit do skupiny a potom nastavovat hlasitost a měnit další parametry pro celou skupinu.
13) Jaké jsou základní funkce vstupní jednotky mixážního pultu?
Základní funkce vstupní jednotky mixážního pultu jsou normalizace napěťových úrovní, úprava fáze, filtrace nežádoucích signálů, indikace úrovně signálu, úprava kmitočtového spektra signálu, fantomové napájení a přímé odbočení signálu.
14) Jaké jsou typy výstupů výstupní jednotky mixážního pultu?
Výstupní jednotka mixážního pultu obsahuje hlavní výstup, monitorový výstup a pomocné a efektové výstupy, které nemusí být obsaženy v jednodušších mixážních pultech.
15) Jaký je princip a hlavní výhody nelineárního záznamu zvukových signálů.
Zvuková data nejsou na záznamové médium ukládána spojitě, ale jsou dělena do bloků, informace o návaznosti dílčích bloků je uložena zvlášť. Bloky dat jsou vkládány do libovolných, avšak formátováním přesně definovaných pozic. Nejdůležitější výhodou je možnost okamžitého přístupu k libovolnému místu v nahrávce a střih s přesností jednoho vzorku, dále lepší možnosti synchronizace a editace.
16) Vysvětl
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 160,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz