- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
BEPO (XEPO) - Skripta
BEPO - Etika podnikání
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Martin Jílek
Popisek: Skripta
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálse jedná o špinavé peníze a zcizí je, jejich původní vlastník nemůže prakticky
nic dělat (lede hledat dost hlubokou přehradu pro takového nezbedníka).
Fáze praní špinavých peněz:
⇒ fáze – „namáčení“ - shromažďování nelegálně získaných prostředků a jejich
umístění do zpeněžitelných aktiv (bankovní účty, nemovitosti, cenné papíry).
⇒ fáze – „praní“ – převádění na velké počty účtů, nákup dalších nemovitostí a jejich
prodej, mnoho konverzí cenných papírů – spoléhá se na bankovní tajemství, na
diskrétnost realitních a makléřských firem.
⇒ fáze – „ždímání“ – vyprané zdroje se po odečtení „poplatků“ vrací k původnímu
majiteli jako zcela legální a zdanitelné zdroje
Roční obrat organizovaného zločinu se odhaduje na 1500 mld. USD. Poplatky na
„prací“ cyklus se odhadují na 5-20% z prané částky.
Už tak dost obtížný boj s tímto fenoménem současnosti ještě ztěžuje existence tzv.
daňových rájů (off-shore area). Těmto územím jsou oficiálně vyčítány zejména tři
záležitosti:
⇒ poskytování prostoru pro praní špinavých peněz
⇒ konkurování zemím s tradiční rozpočtovou politikou
⇒ neprůhlednost finanční politiky těchto území
Mezi tyto území patří např.: Monako, Lichtenštejnsko, Andorra, Malta, Kypr, ostrov
Man, různá zámořská území (Bahamy, Britské Panenské ostrovy, Bermudy a další ostrovy
zejména v karibské oblasti).
Etika podnikání 19
Principy fungování daňových rájů:
⇒ žádná či minimální daň z příjmů pro společnosti a jejich zahraniční příjmy
⇒ platí se roční paušální poplatek v závislosti na právní formě společnosti a výši
základního kapitálu, většinou v řádu stovek amerických dolarů
⇒ dále se platí kolkovné při kontaktu s místními úřady a daně z nemovitostí
⇒ neuplatňuje se devizová kontrola
⇒ není povinnost předkládat roční účetní výkazy, vést účetnictví, konat valné
hromady
⇒ je třeba počítat s náklady na zajištění chodu korespondence a zastupování firmy
před místními úřady
V EU existuje právní základ proti praní špinavých peněz od roku 1991. Podle něj musí
finanční instituce svého klienta znát a archivovat doklady o finančních transakcích. Kromě
finančních společností se odpovědnost v této věci přesouvá také na realitní kanceláře, daňové
a účetní poradce a jiné správce majetku.
20 FEKT Vysokého učení technického v Brně
1.5 Lobbying
Lobby – obecně formálně utvořené sdružení skupiny stoupenců určitého konkrétního
společného zájmu. Nejčastěji se vyskytuje v politické a ekonomické sféře. Společný zájem se
snaží prosadit do zákonných nebo jiných obecně závazných předpisů, do výsledků rozhodnutí
orgánů státní správy atd. Sdružení se objevují a působí prakticky na všech úrovních správy od
lokálních, regionálních až po ústřední. Nabývají různých podob sdružení podnikatelských
subjektů určitého oboru, jako jsou cechy, komory, svazy, asociace atd. Jejich činnost bývá
jimi samými nejčastěji deklarována jako snaha povznášet příslušný obor na špičkovou úroveň
a zkvalitňovat zboží a služby. V takovém případě se tedy jedná o naprosto legitimní jednání,
které jen přispěje k zdraví společnosti. Např. v USA je lobbying běžným způsobem
podnikání. Provozují jej specializované firmy, nejrůznější zájmová sdružení nebo jednotlivci.
Dostat se k senátorovi nebo jeho asistentovi není prakticky problém. Zákonodárci i výkonná
moc kontakt s lobbyistou vítá. Je pro ně určitým hlasem veřejnosti, vodítkem při jejich
rozhodování. Lobbyista svůj záměr prezentuje v krátké studii, ve které uvede nejdůležitější
pro a proti svého návrhu, ovšemže s takovým závěre, který je příznivý pro klienta. Je však
velmi důležité přísně dodržovat etická pravidla. Etický kodex americké lobbyisty lze shrnout
takto:
1. Musí svědomitě plnit zadaný úkol a všechny jeho další činnosti musí být v souladu
s tím, zač lobuje.
2. Nesmí souběžně pracovat pro konkurenční firmy subjektu, jehož zakázku přijal.
3. Musí pracovat vždy čistými metodami, aby jeho činnost morálně nezdiskreditovala
zákazníka.
4. Jeho práce musí být systematická, na vysoké profesionální úrovni a etická.
5. Lobbyista nelže, protože bojuje jen za to, v co věří.
Negativní projevy lobování – může se stát nátlakovou silou, která se mocensky podílí
na ovlivňování hospodářské soutěže prováděním tzv. zákulisní politiky. Lobbyistická
sdružení často usilují o získání kontroly nad vstupem konkurenčních firem na trh. Jejich
činnost tak může vyústit ve vznik nelegálních kartelových dohod, které jsou v rozporu
s principy volné hospodářské soutěže. Lobbyismus také mnohdy souvisí s korupcí. Patrně
nejspolehlivějším kritériem legitimity lobbyingu vždy zůstane, zda se odehrává veřejně
s možností celospolečenské kontroly prostřednictvím příslušných orgánů a institucí.
Etika podnikání 21
1.6 Mezinárodní obchod a podnikatelská etika
Mezinárodní obchod je v dnešní době zcela samozřejmou součástí celosvětového
hospodářství. Mnoho firem si nedovede vůbec představit svou existenci bez dovozu
potřebných komponent pro své podnikání či naopak bez toho, že by část své produkce vyvezla
mimo zemi, kde sídlí či má svou pobočku. S tímto trendem a také s rostoucím počtem tzv.
nadnárodních korporací (celosvětové firmy) však vyvstávají otázky, jak vlastně dělat
„business“, když je celý svět tak rozmanitý? Co platí v Evropě, rozhodně nemusí platit
v jihovýchodní Asii a podobně. V souvislosti s podnikatelskou etikou můžou být velmi
závažné např. tyto otázky:
xrhombus Lze přistoupit na praktiky běžně uplatňované v obchodní praxi hostitelské země (např.
úplatky), když jsou v příkrém rozporu s obchodními pravidly a zásadami domácí
ekonomiky?
xrhombus Lze automaticky přenášet striktní požadavky vyplývající z domácího mravního a
hodnotového úzu na obchodní partnery ze země s rozdílnou kulturou a hierarchií
společensky uznávaných hodnot?
Podnikatelská etika jako teorie je věda, která se zabývá zkoumáním působení
etických principů a standardů v rumci ekonomického mechanismu
Mezinárodní podnikatelská etika se pak zabývá studiem vlivu etických hodnot,
principů a standardů nejen uvnitř konkrétních národních ekonomik, ale snaží se postihnout a
hodnotit zejména situace, kdy dochází k jejich vzájemné konfrontaci. V současném procesu
ekonomické globalizace nabývá na důležitosti zejména kulturní kontext, ve kterém se každá
ekonomika realizuje. Tradice, zvyky, obyčeje, mravy, náboženství, to vše vytváří identitu
prostředí a ovlivňuje chování a jednání každého obchodníka a podnikovou kulturu každé
firmy. neznalost v této oblasti může mít často velice negativní dopad na obchodní činnost.
Např. evropští obchodníci často automaticky považují potřesení ruky v závěru jedná za
souhlas s celou transakcí. Arabové považují přímý pohled do očí v průběhu jednání za drzost.
V jižní Asii, Číně a Japonsku díky tradiční slušnosti nikdy neřeknou „ne“. Placení faktur
v Itálii a ‚Španělsku na poslední chvíli jsou standard. Proto je třeba se řídit určitými, v rámci
možností obecnými zásadami, jak úspěšně projít skrz jednání se zahraničními obchodními
partnery:
xrhombus nedomnívejme se, že my jsme normální a oni ne. Je to projev arogance a ignorování
faktu že i my sami jsme minoritou v jiné kultuře. Náš hodnotový systém je proto nutné
alespoň dočasně změnit a přizpůsobit kulturním hodnotám obchodních partnerů.
xrhombus vždy respektujte víru a hodnoty druhých. Vyhýbejte se komentářům a vlastním
úvahám o údajné pověrčivosti, nelogičnosti nebo nevědeckosti v myšlení druhých. To,
co zvenčí připadá nelogické, může skrývat vnitřní logiku věci, která nám uniká.
xrhombus vyhledejte a zjistěte si co možná nejvíce informací o kulturách zemí, ve kterých
hodláte obchodovat. Týká se to jejich dějin, politického systému, náboženství, zvyků,
tradic, obyčejů a etikety.
xrhombus nehodnoťte země podle zaběhlých stereotypů. Ne všichni muslimové jsou agresivní
náboženští fanatici, ne všichni Židé jsou vychytralí obchodníci, ne všichni Italové jsou
nespolehliví lenoši, atd.
xrhombus neočekávejte, že druzí budou jednat v rozporu se svým svědomím. Pokud si to
myslíte, měli byste zvážit, zda jste ten pravý typ pro práci v zahraničním obchodě.
xrhombus nepodceňujte roli náboženství v ovlivňování chování a jednání obchodních partnerů.
mějte respekt a porozumění. Zkušení obchodníci doporučují raději před příslušníky
22 FEKT Vysokého učení technického v Brně
velkých tradičních náboženství nezmiňovat svůj možný ateizmus. Ten bývá pro
jakéhokoli věřícího nepochopitelný a nesympatický.
xrhombus promluvte si s lidmi, kteří již mají s danou zemí zkušenosti. Upozorní vás jistě na
spoustu důležitých „maličkostí“ z praktického života, které v žádných knihách
nenajdete.
xrhombus nekritizujte zbytečně situaci v dané zemi. Vnitřně si přiznejte, že je takřka nemožné
pochopit společnost „zevnitř“, aniž bychom byli její součástí. Spíše si najděte pár věcí
a zážitků, které se vám líbí a ty v konverzaci s obchodním partnerem zdůrazněte.
V rámci mezinárodní podnikatelské etiky platí globálně dvě tzv. železná pravidla
mezinárodního obchodu:
xrhombus prodávající se musí přizpůsobit a respektovat kupujícího
xrhombus ten, kdo je v obchodním styku v určité zemi cizincem, musí respektovat místní
zvyklosti, tradice, obyčeje a hodnoty (pozor však na napodobování – může to mít
opačný efekt, může to vyznít urážlivě, posměvačně)
V současnosti se v rámci obchodní činnosti stávají etické zásady základním a obecným
rámcem, v němž se realizuje většina transakcí. Významný prvkem je zavádění tzv. etických
kodexů, a to nejen ve firmách, ale i v odvětvích jako takových. Tyto kodexy pak usnadňují
komunikaci tam, kde je zákon příliš nejasný, vágní. Také přispívá k hodnocení vlastní
činnosti zaměstnanci, přispívá k vyšší úrovní podnikové kultury. Někdy se mluví o tzv.
koncepci etické investice (neboli sociálně odpovědného investování). Pokud investor tento
princip dodržuje, vyhne se potenciálním ztrátám plynoucím z bojkotů veřejnosti či
negativních postojů médií. Tento způsob investování např. vylučuje firmy testující výrobky
na zvířatech, firmy, které obchodují s nedemokratickými režimy, firmy zabývající se
pornografií a hazardem apod.
Instituce v. podnikatelská etika:
− Světová obchodní organizace (WTO)
− Mezinárodní obchodní komora (ICC)
− Mezinárodní arbitrážní soud
− v ČR např. etický kodex reklamy, auditora, etická komise Asociace pro kapitálové
trhy, apod.
V situaci, kdy sebelépe propracovaná legislativa se vždy opožďuje za dynamikou reality
je trend vzrůstajícího množství psaných etických kodexů a pravidel na všech úrovních
ekonomických aktivit vysoce pozitivní a žádoucí.
Etika podnikání 23
1.7 Goodwill
- dobrá pověst nebo také dobré jméno firmy.
V současném obchodním světě je na ústupu trend „války všech proti všem“, tedy
situace, kdy firma vnímá veškeré konkurenty jako nepřátele, které je nutno porazit, nejlépe
pak zničit. Tyto snahy jsou dnes nesmírně finančně nákladné, přičemž stejně nelze zaručit
získání „prvního“ místa. Nastupuje tak trend určité spolupráce, což se projevuje ve formě
různých fúzí, akvizic, joint-ventures atd. Dobrovolně spolupracují či se spojují nadnárodní
giganti, kteří měli dříve právě za úkol své soupeře porazit, zničit, odstranit z trhu. Příkladů je
mnoho – Coca-Cola a Nestlé, Fuji a Xerox, Konica a Minolta, automobilový průmysl atd.
Konkurenti si prostě uvědomili, že bude pro ně jistější, když se domluví na nějaké formě
spolupráce, tím odstraní soupeření mezi sebou, ušetří s tím spojené náklady a navíc se zvýší
jejich konkurenceschopnost vůči zbytku trhu.
Každá forma spolupráce, má-li být efektivní, se musí zakládat na vzájemné důvěře,
úctě, respektu, vstřícnosti a smyslu pro fair play. Jinak se stává pouze účelovým spojením,
kalkulem, který nemůže mít dlouhodobé trvání. Zmíněné hodnoty se však nacházejí již nad
rámcem právní legislativy.Ta určuje pouze nezbytné mravní minimum praxe, její legalitu.
Chování jednotlivých firem na trhu, jejich etičnost, společnost citlivě vnímá. Sleduje
bezprostřední jednání se spotřebitelem, garance a odpovědnost, kterou podnik vykazuje při
realizace svých výrobků a služeb, jeho vztah k životnímu prostředí a konkrétní opatření,
kterými je chrání, jeho dobročinnost a společenskou angažovanost ve věcech veřejných atd.
Míra etičnosti chování firmy se tak stává výhodou na trhu, která umožňuje lépe zhodnotit
podnikatelské úsilí. Z dlouhodobého hlediska se stává stejně důležitou výhodou, jakou jsou
např. velké inovační investice do technologií apod. Etika v podnikání se tak stává
sjednocujícím prvkem, který pak usnadňuje podnikání a tím zvyšuje výkonnost ekonomiky
dané společnosti. Očekávání, že úmluvy budou dodržovány, práva respektována, pravidla
ctěna atd. jsou naprosto legitimní a mají svou racionální logiku.
Samozřejmě, nelze očekávat, že všichni účastníci trhu se budou chovat vždy eticky.
Někteří své etické chování poruší výjimečně, někteří občas a někteří se naopak budou
programově chovat neeticky. Často však stačí, pokud existuje na trhu několik velmi silných
subjektů, kteří se shodují na určitých etických hodnotách a principech a mravní úroveň trhu je
tak stabilizována. Pokud totiž ostatní účastníci takového trhu chtějí s těmito „giganty“
komunikovat, musí automaticky přijmout jejich styl (někdy se to bohužel děje v naprosto
obráceném gardu – pak se trh velmi rychle dostává do situace „podnikatelské džungle“).
Goodwill tedy firma získává díky svému dlouhodobému pozitivnímu působení na trhu.
A nezáleží na velikosti firmy. Goodwill je odrazem zodpovědného chování vůči subjektům
trhu, které firma ovlivňuje. A dnes to již není jen spotřebitel, dodavatel, akcionář, konkurence,
stát, ale také životní prostředí. Budování goodwillu představuje cílevědomou, systematickou
práci s nemalými náklady. Pokud tato „výstavba“ goodwillu je úspěšná, výrazně se zvyšuje
tržní hodnota firmy. Význam goodwillu je takový, že i v účetnictví je předepsána položka
„goodwill“ – ač tedy nehmotný statek, lze jej podle určitých metod ocenit. Jednu z nejvyšších
hodnot goodwillu má např. Coca-Cola. Goodwill na sebe váže mnoho pozitiv, která pak
ulehčují podnikání jako takové. Mezi tato pozitiva např. patří:
checkbld fungování tzv. zdravého podniku – ve firmě panuje pozitivní etické klima,
zaměstnanci nemají snahu podvádět, krást, pracují ve firmě rádi a neformálně cítí
spoluodpovědnost, jsou aktivní, kreativní a vstřícní vůči zaváděným změnám – toto
vše pak přináší vyšší produktivitu práce
24 FEKT Vysokého učení technického v Brně
checkbld věrnost značce – zákazník dlouhodobě preferuje danou firmu bez ohledu na
konkurenci, a to nejen ve vztahu ke kvalitě výrobku či služby, ale vyjadřuje tím i
společenské hodnocení dané firmy. Tito zákazníci pak firmě šetří např. náklady na
reklamu (např. Oriflame, Ikea, atd.)
checkbld dodavatelsko-odběratelské vztahy – renomovaná firma si může vybírat své obchodní
partnery ať už je v pozici dodavatel či odběratele. Pokud je v pozici odběratele, často
si může vybírat, s kým bude spolupracovat a jaké výhody za tuto spolupráci bude po
partnerovi požadovat. To opět výrazně snižuje náklady.
checkbld důvěryhodnost vůči finančnímu sektoru – renomovaná firma si může vybírat, s kým
bude spolupracovat v rámci řešení svých finančních záležitostí, opět šetří náklady
oproti firmám, které tuto možnost nemají
checkbld důvěryhodnost vůči státu – projevuje se zejména v souvislosti s přidělováním státních
zakázek
checkbld štědrost vůči svému okolí – vysoká míra společenské odpovědnosti se v praxi promítá
heslem „dát vždy o něco více, než je povinnost“ – např. sponzoring, dary obci,
nadstandardní záruky pro zákazníky apod.
Negativním projevem, který se váže ke goodwillu je zbožové pirátství. Výrobek nižší
kvality, vyrobený s podstatně menšími náklady, je anonymním výrobce označen logem známé
firmy s dobrou pověstí.
Goodwill se však využívá i legálním způsobem prostřednictvím franchisingu. Jedná se
o moderní formu podnikání, kdy firma vlastnící goodwill zprostředkuje začínajícímu
podnikateli její goodwill k použití. Toto použití se ošetří ve frachisingové smlouvě (tzv.
licenční systém). Výhodou pro začínajícího podnikatele je tak podnikání pod známou
značkou, poskytnutí doplňujících výhod (zaplacená reklama, jednotná forma prodeje apod.).
Výhodou pro firmu poskytující svůj goodwill jsou pak poplatky plynoucí z poskytnutých
smluv. Franchisingový systém uplatňuje např. McDonnald´s, KFC, benzinky, kavárny,
fotoobchody atd.
Etika podnikání 25
2 Podnikatelské prostředí a zvyky
2.1 Podnikatelské prostředí a zvyky v některých mimoevropských zemích
2.1.1 Arabské země
Egypt
Egyptští obchodníci jsou snad až na výjimky zkušenější než čeští podnikatelé. Pro Araby je
totiž smlouvání přirozený způsob jednání, který mají v krvi.
Ovládají světové jazyky (zejména angličtinu a francouzštinu), znají psychologii evropského
partnera. Řada z nich absolvovala ve světě prestižní univerzity.
Energičnost a rychlost rozhodování, u nás považované za přednost, se netěší oblibě, někdy
jsou ztotožňovány s agresivitou. Osoba trpělivá, zkušená a starší může navázat lepší kontakty.
Místní si váží dochvilných partnerů, i když sami dochvilní právě nejsou.
Při setkání si muži obvykle podávají ruku a druhou kladou na partnerovo rameno. Vzhledem
ke složitosti arabských jmen je dobré hned na začátku si dojednat způsob oslovování.
Velmi rádi debatují, a to hlučně s mohutnou gestikulací. Také projevy souhlasu či nesouhlasu
bývají daleko výraznější než je zvykem u nás. Kroucení hlavou neznamená zápor, ale situaci,
kdy něčemu nerozumí.
Jednání se zásadně zahajuje konverzací spíše osobního charakteru – zdraví, rodina, děti.
Vhodnými tématy jsou také dojmy z cesty a určitě egyptská kultura.
Je zcela běžné, že jednání bývá přerušováno telefonáty.
Také je zcela běžné, že se občas otvírají otázky, které už byly považovány za uzavřené.
Egypťané mají smysl pro humor, takže se hodí odlehčit napjatou situaci pomocí humoru.
Pokud budete pozváni do rodiny, ze zdvořilosti odmítněte. Teprve po naléhání přijměte. Je
vhodný dárek. Předává se pravou rukou nebo oběma rukama. Pokud se ho hostitel zdráhá
přijmout, je potřeba naléhat.
Tunisko
Tunisané dávají jednoznačně přednost osobnímu kontaktu. Velký důraz se klade na osobní
přátelství, může znamenat více než dosažené obchodní výsledky. Nejběžněji používaným
jazykem je francouzština. Starší generace, zejména na severu, ovládá také italštinu. Mladší
generace se domluví anglicky.
Důležité pravidlo při jednání s Araby je neurazit partnera. Tedy i v případě, kdy je naprosto
jasné, že partner lže, je nutno se chovat diplomaticky. Taktéž nesnesou kritiku na veřejnosti.
Při jednání je vždy jasně dominantní starší nebo výše postavená osoba, což je nutno striktně
respektovat.
První cenové nabídky jsou nereálné, protože se počítá s dlouhodobým smlouváním.
Obchodníci si nechávají obrovské rozpětí pro účely postupného smlouvání. Čas pro ně není
rozhodující.
Pohyb hlavou do strany znamená „ano“, kývnutí hlavy zdola nahoru s mlasknutím jazykem
znamená „ne“.
Pokud je cizinec pozván do rodiny, musí být perfektní po stránce vzhledu a připravit si
reprezentativní dar pro hostitele. Nejlepší je taktně zjistit, co má hostitel rád.
Po dopití kávy nebo čaje na konci večeře je třeba, aby se host taktně rozloučil a poděkoval za
pohostinnost i v případě, že bude přesvědčován, aby se ještě zdržel. Jedná se pouze o formální
26 FEKT Vysokého učení technického v Brně
rituál, který většinou nevyjadřuje skutečné přání hostitele. Také není zvykem dojídat –
prázdný talíř znamená, že host chce přidat.
Při hovoru je nutno dávat najevo, že posloucháme, sle
Vloženo: 31.01.2010
Velikost: 423,36 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BEPO - Etika podnikání
Reference vyučujících předmětu BEPO - Etika podnikání
Reference vyučujícího Ing. Martin Jílek
Podobné materiály
- BFSL - Finanční služby - Skripta
- BPC1 - Počítače a programování 1 - Skripta Počítače a programování
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analaogové el.obvody-lab.cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody- počítačová a laboratorní cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody-počítačová cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody
- BASS - Analýza signálů a soustav - Signály a systémy skripta
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Dskrétní signály a diskrétní systémy
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Spojité systémy 2.část
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Spojité systémy
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Diagnostika a testování el.systémů
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Diagnostika a zkušebnictví
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Speciální diagnostika
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnický seminář
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnika 1 - Laboratorní a počítačová cvičení
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnika 1
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Technická dokumentace
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta elektrotechnika II
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta laboratorní cvičení 2006
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta laboratorní cvičení 2008
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta počítačové cvičení 200
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Učitelská skripta
- BELF - Elektrické filtry - Skripta Analýza el. obvodů programem
- BELF - Elektrické filtry - Skripta Elektrické filtry
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Elektotechnické materiály a výrobní procesy
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - lab. cvičení
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Materiály v elektrotechncie
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky - Laboratorní cvičení
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky 2002
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky 2007
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky
- BFY1 - Fyzika 1 - Skripta Fyzikální seminář
- BFY1 - Fyzika 1 - Skripta Průvodce studia předmětu Fyzika 1
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta kmity
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta Optika
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta termofyzika
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta Vlny
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematický seminář
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 1 Počítačová cvičení Maple
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 1
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 3
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta matematický seminář
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta Matematika I
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta Matematika II
- BMA3 - Matematika 3 - Skripta Matematika 3
- BMA3 - Matematika 3 - Skripta Sbírka Matematika 3
- BMFV - Měření fyzikálních veličin - Skripta Měření fyz.veličin - návody do lab.cvičení
- BMPS - Modelování a počítačová simulace - Skripta Modelování a počítačová simulace- Počítačová cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD Laboratorní cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část materiály v elektrotechnice
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část Technická dokumentace - počítačová a konstrukční cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část technická dokumentace
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Měření v elektrotechnice - Lab.cviceni -skripta
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Meření v elektrotechnice- návody k lab. cvič.
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Měření v elektrotechnice - lab.cvičení II
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Měření v elektrotechnice - laboratorní cvičení
- BPC2 - Počítače a programování 2 - Skripta 2008
- BPC2 - Počítače a programování 2 - Stará skripta
- BPIS - Praktikum z informačních sítí - Skripta
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Blažek 1975
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Elektr.přístroje část II
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Lab.cv. Vysoké napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Vysoké napěti el.stroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Vysoké napětí část I.
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Skripta Vybrané partie z matematiky
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Učitelská skripta laboratoře
- BPIS - Praktikum z informačních sítí - skripta
- BESO - Elektronické součástky - nová skripta
- AMA2 - Matematika 2 - skripta
- BEKE - Ekologie v elektrotechnice - Něco ze zkoušek, skripta atd..
- BRR2 - Řízení a regulace 2 - Skripta Řízení a regulace 2
- BVPM - Vybrané partie z matematiky - BVPM - skripta k předmětu
- BNAO - Návrh analogových integrovaných obvodů - Skripta BNAO 2010
- BEVA - Elektromagnetické vlny, antény a vedení - BEVA 2 skripta - přednášky a sbírka úloh.zip
- BMPT - Mikroprocesorová technika - BMPT 2011 zadani PC cviceni + skripta s ucivem
- ABSN - Biosenzory - Skripta
- ALDT - Lékařská diagnostická technika - Skripta
- BMVA - Měření v elektrotechnice - Skripta BMVA
- MTOC - Theory of Communication - Teorie sdělování-skripta
Copyright 2024 unium.cz