- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
BEPO (XEPO) - Skripta
BEPO - Etika podnikání
Vyučující: Ing. Martin Jílek
Popisek: Skripta
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálmy a neporušili
předpisy a zákony.
konvenční etika
8. Při rozhodování zvažujte důsledky rozhodnutí a jednání a
převezměte odpovědnost za tyto důsledky.
etika zodpovědnosti
9. Při rozhodnutí spoléhejte na vlastní intuici, která vám
„napoví“, co je a není dobré.
intuitivní etika
10. Jednejte tak, abyste minimalizovali porušení práv určité
osoby či skupiny.
kantovský princip
Které z uvedených principů lze považovat za nejdůležitější pro manažera, studenta nebo
člověka jako takového?
Etický kodex studenta (příklad):
1. Student šíří dobré jméno své školy, neboť je hrdý na to, že může být jejím studentem.
2. Student si váží svých vyučujících.
3. Student nepohrdá jinými z důvodu jiné rasy, pohlaví či národnosti.
4. Student nezneužije postavení a výsad, které mu poskytuje statut vysokoškolského
studenta.
5. Student je ochoten podat pomocnou ruku osobám v nesnázích.
6. Student při diskusi či kritice užívá výlučně spisovného jazyka.
7. Studentka, student nepoužije svých vnad k úspěšnému získání zkoušky či jiných
výhod.
8. Student nepoužije násilí při pokusu o nastoupení do šaliny č.4.
Etika podnikání 9
9. Student nikdy neodkládá svou žvýkačku na jiná místa než do koše.
10. Student se snaží být dobrým studentem.
Které z uvedených bodů lze považovat za důležité, které za méně? V případě
nedodržování uvedených bodů – u kterých bodů hrozí největší škoda?
Etický kodex komisaře EU (např. p. Špidla):
1. Nesmí mít jinou práci, placenou či neplacenou, než svůj zaměstnanecký poměr
v rámci EU.
2. Nesmí být volen do žádné jiné funkce ve správě kromě funkce, kterou v rámci orgánů
EU zastává.
3. Musí pravidelně podávat finanční přiznání ke kontrole, a to nejen své vlastní, ale také
svého partnera a dětí.
4. Je povinen oznamovat změny v profesionálních aktivitách svého partnera a rodinných
příslušníků.
5. Nesmí přijímat pozornosti, dárky nebo „propagační materiály“, jejichž cena přesahuje
částku 150 euro.
10 FEKT Vysokého učení technického v Brně
1.3 Korupce
- vysoce významný případ neetického chování.
Naučné slovníky většinou uvádí výklad „úplatkářství“ nebo „získávání neoprávněných
výhod za úplatek“. Český právní řád termín korupce neuvádí, ale vlastní jev korupce
pochopitelně popisuje.
Jak je korupce vnímána? Různě, nicméně nejčastěji je vnímána ekonomicky jako
chování směřující k zisku a jeho maximalizaci. Maximalizace zisku je zájmem těch, kteří
korupci používají. Zájem celé společnosti je pak opačný, tedy snížit ekonomické ztráty
plynoucí z korupce. O korupci se říká, že je všudypřítomná, může se vyskytnout prakticky ve
všech činnostech. Masovým působením je velmi nebezpečná zejména korupce politická a
korupce v médiích.
1.3.1 Definice korupce
Definic korupce bylo vytvořeno mnoho, převážně se však soustřeďují na veřejnou sféru.
Příklad definice korupce, vztažené k veřejné sféře
Korupce je delikt, kdy osoba, která vystupuje jako činitel nebo zaměstnance orgánu
moci zákonodárné, výkonné a soudní, nebo fyzická či právnická osoba, na kterou byla některá
výkonná práva delegována, v souvislosti se svým postavením obstará výhodu jiné FO či PO.
Obecnější pojetí definice korupce
Korupce je jednání, kdy FO či PO v souvislosti se svým postavením obstará za výhodu
jiné FO či PO, nebo skupině osob, výhodu jinou, přičemž jsou porušována pravidla zákonná,
tržní, etická.
Zmíněné definice přistupovaly ke korupci „klasickým“ způsobem – tedy, že korupčního
jednání se účastní dvě strany (korumpující/korumpovaný) a obě strany mají z takového
jednání výhodu. Korupčním jednáním však může být i situace, kdy se nekalého jednání
dopouští pouze jedna strana – např. tunelování. Lze tedy zavést další (z mnoha) variantu
definice korupčního jednání:
Korupce je jednání, které poškozuje zájmy organizace v zájmu jednotlivce nebo více
jednotlivců, a to nekalým způsobem.
Naše zákony zatím nevytváří dostatečný tlak a prostor pro boj s korupcí. Porušení
tržních pravidel je někdy dokonce uváděno jako zvýraznění trhu, jako rozhodující páky
prosperity.
1.3.2 Druhy korupce
harddisk přímá korupce – korumpující a korumpovaný jsou v přímém kontaktu (nezáleží na
technickém provedení kontaktu)
harddisk nepřímá korupce – vstup prostředníka – kromě zprostředkování kontaktu mezi
oběma stranami také získává část prostředků z daného případu, často je nakloněn
spíše jedné straně nebo dokonce „hraje na obě strany“. Odhalení prostředníka často
znamená odhalení kompletního korupčního případu. Příslušnost k určité sociální
skupině – situace, kdy žádost o poskytnutí výhody nemusí být vyřčena a výhoda se
Etika podnikání 11
přece poskytne. Příslušnost k určité skupině je dána buď rodinnými vztahy
(nepotismus) nebo pracovními či zájmovými vztahy (klientelismus).
Nepřímá korupce je velmi těžko odhalitelná a ještě hůře prokazatelná, resp.
prokazatelná ve smyslu porušení zákona. Jedná se zejména o případy účasti podnikatelů
v politice či ve veřejné správě, popř. o případy, kdy je úředník skrytým způsobem
zainteresován na určité aktivitě (dotace, zlevněné pozemky, byty, apod.).
1.3.3 Míra korupce
Korupce byla, je a bude, vyplývá to:
harddisk z biologické podstaty člověka – člověk jako každý jiný tvor si hledá co nejlepší
místo v prostředí, ve kterém žije
harddisk z ekonomických možností společnosti – boj proti korupci je potřebný, ale je také
finančně náročný a finanční možnosti společnosti jsou omezené. Nelze tedy bojovat
v potřebném rozsahu.
Při posuzování, zda-li došlo ke korupčnímu jednání posuzujeme někdy velmi citlivou
hranici mezi pozorností, provizí a nezaslouženou výhodou. Obecně lze pozornost a provizi
v tomto případě označit jako zaslouženou výhodu, která vyplývá z pracovního nasazení. Jedná
se tedy o pozitivní stimulaci pracovníka. Naopak, výhoda plynoucí z titulu určitého postavení
se chápe jako nezasloužená a je základem korupčního jednání. Každá společnost má hranici
mezi korupcí a pozornostmi, provizemi nastavenou na jiné úrovni. Lze vymezit extrémy, a to
na jedné straně situaci, kdy je korupce ve společnosti vnímána jako běžné chování, na druhé
straně situaci, kdy není společensky únosné přijmout sebenepatrnější pozornost. Každá
společnost se pak pohybuje někde v tomto intervalu.
Korupční jednání je determinováno kvantitou, formou a časem. Kvantita – tedy jaká
je hranice korupce v peněžních jednotkách. Forma – zpeněžitelné v. nezpeněžitelné hodnoty.
Zpeněžitelné hodnoty změní životní úroveň, zatímco nezpeněžitelné ne, jsou pouze výrazem
hodnocení či obdivu vůči obdarovanému. Čas – výhoda je poskytnuta předem,
bezprostředně, dodatečně. Z hlediska odhalování korupce je nejjednodušší případ, kdy je
výhoda poskytnuta bezprostředně. Ostatní případy se už dokazují velmi těžce. V dnešní
společnosti je třeba se snažit alespoň o přijatelnou úroveň korupce.
1.3.4 Zdroje korupce
Korumpující – vyžaduje službu, vlastní odpovídající prostředky zpeněžitelné povahy,
očekává výhodu
Korumpovaný – poskytuje službu, čeká na výzvu (někdy je ovšem sám aktivní).
harddisk legitimní moc – korumpovaný je obdařen rozhodovací pravomocí
harddisk kontrola zdrojů – korumpovaný má přístup k „citlivým“ informacím
harddisk sociální vztahy – tzv. já na bráchu, brácha na mě
harddisk experti – korumpovaný má oprávnění vypracovávat expertízy
V případě, že jsou známy zdroje korupce, lze provádět prevenci. Základní prevencí je
výběr „správných“ lidí do pozic uvedených výše.
1.3.5 Korupční praktiky v ČR vztahující se k zákonu o zadávání veřejných zakázek
Zákon o zadávání veřejných zakázek je jeden z nejdůležitějších, který upravuje
nakládání s veřejnými prostředky. Měl by přesně definovat pravidla tak, aby využití veřejných
finančních prostředků bylo co nejefektivnější. Tedy, u každé zakázky od obce, města,
12 FEKT Vysokého učení technického v Brně
instituce veřejné či státní sféry by měl být s největší důkladností zkoumán poměr výkon/cena.
To znamená, že nejlevnější pochopitelně nemusí být vždy to nejlepší řešení, ale stejně, ani
nejdražší nabídka sama o sobě nezaručuje nejvyšší kvalitu. Bohužel, toto důkladné zkoumání
neprobíhá vždy. Co je však horší, často dochází k záměrnému obcházení zákona či
k využívání jeho nedokonalostí tak, aby z toho určité skupiny osob profitovaly. Korupční
jednání v tomto případě má charakter především nepřímé korupce založené na klientelismu,
což také znamená, že je velmi těžko odhalitelná a dokazatelná.
Jaké jsou nejčastější praktiky v ČR:
Podmínky na míru – předmět zakázky je stanoven na míru konkrétnímu uchazeči,
jehož vítězství si zadavatel přeje. Konkurentům pak vždy nějaký detail chybí a nejsou
schopni do data ukončení výběrového řízení doladit svou nabídku. Jsou tedy z výběrového
řízení vyloučeni pro nesplnění zadavatelských podmínek a tak zůstává ve výběrovém řízení
pouze jeden uchazeč, který se tak automaticky stává vítězem. Tento stav je však někdy
způsoben také tím, že úředníci zadavatele (např. města) nejsou odborníky v dané oblasti a
vlastně přesně neví, co chtějí. Takže vlastně se ani o korupci jako takovou nejedná. Např. Se
sejdou k neformálnímu rozhovoru s určitou firmou z oboru a poradí se s nimi. A taková firma
pak už s náskokem oproti ostatním soutěžitelům ví, co může od výběrového řízení čekat. A je
tedy ve výhodě.
Změněné podmínky – zadavatel uzavře s vítězem soutěže smlouvu s jinými
podmínkami včetně ceny než poptával prostřednictvím výběrového řízení. Také pozdější
změny a různé dodatky, které „naprosto nečekaně“ navyšují náklady a tím i cenu zakázky jsou
velmi rozšířené. Konečná podoba se pak může opravdu diametrálně lišit od původní zakázky.
Toto je způsobeno malou osobní zodpovědností úředníků státní a veřejné sféry za konkrétní
výběrová řízení.
Fiktivní nákladové položky – do soupisu prací se zapracují takové položky, které není
nutné zhotovit a o jejichž fiktivní povaze se od zkorumpovaného úředníka dozví pouze firma,
která má zakázku dostat. Protože jako jediná v nabídce při „své“ kalkulaci odečte hodnotu
těchto fiktivních položek, má nejnižší cenu a tím pak soutěž vyhraje.
Vliv politických stran – úředník, který je zainteresován v politické straně a má touhu
se v hierarchii dostat výše, požaduje po firmě nějakou službu za zvýhodněnou (rozuměj velmi
levnou)j cenu. Tato cena je tak nízká, že firma na dané akci prodělá, ale výběrové řízení
vyhraje. Takovou výhodnou akcí se pak daný úředník může sám nebo i s kolegy ze strany
pochlubit před voliči. Po úspěchu ve volbách, nejčastěji komunálních, to pak firmě bohatě
vynahradí.
Rozdělování zakázek – zákon stanoví, že zakázka nad 2 mil. Kč a u staveb nad 6 mil.
Kč spadá právě pod zákon o zadávání veřejných zakázek. Tedy, zadavatel se musí řídit
složitým předpisem a pokud má v úmyslu přidělit zakázku konkrétní firmě, vyžaduje určitou
míru „šikovnosti“. Proto, pokud je to technicky možné, se velmi často stává, že zakázka je
rozdělena na menší investiční celky tak, aby nepodléhala plnému znění zákona. Jedná se o
zakázky tzv. malého rozsahu. Tedy takové případy, kdy zadavatel rozdělí např. stavbu za 10
mil. Kč na tři etapy po 4, 3 a 3 mil. Kč. Zde již nejsou tak svazující pravidla a lze tak tyto
zakázky lépe nasměrovat na „požadovanou“ firmu. Např. v roce 2005 šlo do těchto zakázek
malého rozsahu 58% prostředků vynaložených veřejnou sférou.
Etika podnikání 13
tabulka 2 - Transparency International – Index vnímání korupce (Corruption
Perception Index; CPI 2005)
Pořadí
země Země
CPI
2005 *
Rozmezí*
*
Použité
průzkumy
***
1 Island 9.7 9.5 - 9.7 8
Finsko 9.6 9.5 - 9.7 9 2
Nový Zéland 9.6 9.5 - 9.7 9
4 Dánsko 9.5 9.3 - 9.6 10
5 Singapur 9.4 9.3 - 9.5 12
6 Švédsko 9.2 9.0 - 9.3 10
7 Švýcarsko 9.1 8.9 - 9.2 9
8 Norsko 8.9 8.5 - 9.1 9
9 Austrálie 8.8 8.4 - 9.1 13
10 Rakousko 8.7 8.4 - 9.0 9
Nizozemí 8.6 8.3 - 8.9 9 11
Velká Británie 8.6 8.3 - 8.8 11
13 Lucembursko 8.5 8.1 - 8.9 8
14 Kanada 8.4 7.9 - 8.8 11
15 Hongkong 8.3 7.7 - 8.7 12
16 Německo 8.2 7.9 - 8.5 10
17 USA 7.6 7.0 - 8.0 12
18 Francie 7.5 7.0 - 7.8 11
Belgie 7.4 6.9 - 7.9 9 19
Irsko 7.4 6.9 - 7.9 10
Chile 7.3 6.8 - 7.7 10 21
Japonsko 7.3 6.7 - 7.8 14
23 Španělsko 7.0 6.6 - 7.4 10
24 Barbados 6.9 5.7 - 7.3 3
25 Malta 6.6 5.4 - 7.7 5
26 Portugalsko 6.5 5.9 - 7.1 9
27 Estonsko 6.4 6.0 - 7.0 11
Izrael 6.3 5.7 - 6.9 10 28
Omán 6.3 5.2 - 7.3 5
30
Spojené
arabské
emiráty 6.2 5.3 - 7.1 6
31 Slovinsko 6.1 5.7 - 6.8 11
Botswana 5.9 5.1 - 6.7 8
Katar 5.9 5.6 - 6.4 5
Taiwan 5.9 5.4 - 6.3 14
32
Uruguay 5.9 5.6 - 6.4 6
36 Bahrajn 5.8 5.3 - 6.3 6
Kypr 5.7 5.3 - 6.0 5 37
Jordánsko 5.7 5.1 - 6.1 10
39 Malajsie 5.1 4.6 - 5.6 14
14 FEKT Vysokého učení technického v Brně
Maďarsko 5.0 4.7 - 5.2 11
Itálie 5.0 4.6 - 5.4 9
40
Jižní Korea 5.0 4.6 - 5.3 12
43 Tunisko 4.9 4.4 - 5.6 7
44 Litva 4.8 4.5 - 5.1 8
45 Kuvajt 4.7 4.0 - 5.2 6
46 Jižní Afrika 4.5 4.2 - 4.8 11
Česká
republika 4.3 3.7 - 5.1 10
Řecko 4.3 3.9 - 4.7 9
Namibie 4.3 3.8 - 4.9 8
47
Slovensko 4.3 3.8 - 4.8 10
Kostarika 4.2 3.7 - 4.7 7
Salvador 4.2 3.5 - 4.8 6
Lotyšsko 4.2 3.8 - 4.6 7
51
Mauricius 4.2 3.4 - 5.0 6
Bulharsko 4.0 3.4 - 4.6 8
Kolumbie 4.0 3.6 - 4.4 9
Fidži 4.0 3.4 - 4.6 3
55
Seychely 4.0 3.5 - 4.2 3
Kuba 3.8 2.3 - 4.7 4
Thajsko 3.8 3.5 - 4.1 13
59
Trinidad a
Tobago 3.8 3.3 - 4.5 6
Belize 3.7 3.4 - 4.1 3 62
Brazílie 3.7 3.5 - 3.9 10
64 Jamajka 3.6 3.4 - 3.8 6
Ghana 3.5 3.2 - 4.0 8
Mexiko 3.5 3.3 - 3.7 10
Panama 3.5 3.1 - 4.1 7
Peru 3.5 3.1 - 3.8 7
65
Turecko 3.5 3.1 - 4.0 11
Burkina Faso 3.4 2.7 - 3.9 3
Chorvatsko 3.4 3.2 - 3.7 7
Egypt 3.4 3.0 - 3.9 9
Lesotho 3.4 2.6 - 3.9 3
Polsko 3.4 3.0 - 3.9 11
Saudská
Arábie 3.4 2.7 - 4.1 5
70
Sýrie 3.4 2.8 - 4.2 5
77 Laos 3.3 2.1 - 4.4 3
Čína 3.2 2.9 - 3.5 14
Maroko 3.2 2.8 - 3.6 8
78
Senegal 3.2 2.8 - 3.6 6
Srí Lanka 3.2 2.7 - 3.6 7 78
Surinam 3.2 2.2 - 3.6 3
Libanon 3.1 2.7 - 3.3 4 83
Rwanda 3.1 2.1 - 4.1 3
Etika podnikání 15
Dominikánská
republika 3.0 2.5 - 3.6 6
Mongolsko 3.0 2.4 - 3.6 4
85
Rumunsko 3.0 2.6 - 3.5 11
Arménie 2.9 2.5 - 3.2 4
Benin 2.9 2.1 - 4.0 5
Bosna a
Hercegovina 2.9 2.7 - 3.1 6
Gabon 2.9 2.1 - 3.6 4
Indie 2.9 2.7 - 3.1 14
Írán 2.9 2.3 - 3.3 5
Mali 2.9 2.3 - 3.6 8
Moldavsko 2.9 2.3 - 3.7 5
88
Tanzánie 2.9 2.6 - 3.1 8
Alžírsko 2.8 2.5 - 3.3 7
Argentina 2.8 2.5 - 3.1 10
Madagaskar 2.8 1.9 - 3.7 5
Malawi 2.8 2.3 - 3.4 7
Mosambik 2.8 2.4 - 3.1 8
97
Srbsko a Černá
Hora 2.8 2.5 - 3.3 7
Gambie 2.7 2.3 - 3.1 7
Makedonie 2.7 2.4 - 3.2 7
Svazijsko 2.7 2.0 - 3.1 3
103
Jemen 2.7 2.4 - 3.2 5
Bělorusko 2.6 1.9 - 3.8 5
Eritrea 2.6 1.7 - 3.5 3
Honduras 2.6 2.2 - 3.0 7
Kazachstán 2.6 2.2 - 3.2 6
Nikaragua 2.6 2.4 - 2.8 7
Palestina 2.6 2.1 - 2.8 3
Ukrajina 2.6 2.4 - 2.8 8
Vietnam 2.6 2.3 - 2.9 10
Zambie 2.6 2.3 - 2.9 7
107
Zimbabwe 2.6 2.1 - 3.0 7
Afgánistán 2.5 1.6 - 3.2 3
Bolivie 2.5 2.3 - 2.9 6
Ekvádor 2.5 2.2 - 2.9 6
Guatemala 2.5 2.1 - 2.8 7
Guyana 2.5 2.0 - 2.7 3
Libye 2.5 2.0 - 3.0 4
Nepál 2.5 1.9 - 3.0 4
Filipíny 2.5 2.3 - 2.8 13
117
Uganda 2.5 2.2 - 2.8 8
Albánie 2.4 2.1 - 2.7 3
Niger 2.4 2.2 - 2.6 4
Rusko 2.4 2.3 - 2.6 12
126
Sierra Leone 2.4 2.1 - 2.7 3
130
Burundi 2.3 2.1 - 2.5 3
16 FEKT Vysokého učení technického v Brně
Kambodža 2.3 1.9 - 2.5 4
Republika
Kongo 2.3 2.1 - 2.6 4
Gruzie 2.3 2.0 - 2.6 6
Kyrgyzstán 2.3 2.1 - 2.5 5
Papua - Nová
Guinea 2.3 1.9 - 2.6 4
Venezuela 2.3 2.2 - 2.4 10
Ázerbájdžán 2.2 1.9 - 2.5 6
Kamerun 2.2 2.0 - 2.5 6
Etiopie 2.2 2.0 - 2.5 8
Indonésie 2.2 2.1 - 2.5 13
Irák 2.2 1.5 - 2.9 4
Libérie 2.2 2.1 - 2.3 3
137
Uzbekistán 2.2 2.1 - 2.4 5
Demokratická
republika
Kongo 2.1 1.8 - 2.3 4
Keňa 2.1 1.8 - 2.4 8
Pákistán 2.1 1.7 - 2.6 7
Paraguay 2.1 1.9 - 2.3 7
Somálsko 2.1 1.6 - 2.2 3
Súdán 2.1 1.9 - 2.2 5
144
Tádžikistán 2.1 1.9 - 2.4 5
151 Angola 2.0 1.8 - 2.1 5
Čad 1.7 1.3 - 2.1 6
Pramen: http://www.transparency.cz/doc/cpi_2005_poradi_zemi.doc
Pozn. Žebříček CPI pro Transparency International sestavuje Prof. Dr. J. Graf Lambsdorff z Pasovské univerzity.
Podrobnější informace týkající se údajů a použité metodologie najdete na následujících stránkách:
www.transparency.org/surveys/#cpi nebo www.icgg.org
Vysvětlivky
* Hodnocení se vztahuje k vnímání korupce, jak ji vidí představitelé podnikatelské sféry a analytici hodnotící
danou zemi. Používá se stupnice 10-0 (10 = země téměř bez korupce; 0 = vysoká míra korupce).
** Rozmezí označuje rozpětí, v němž se může pohybovat hodnocení dané země. Tento údaj ukazuje, jak se
hodnocení země může měnit v závislosti na přesnosti měření. Mělo by platit, že hodnocení země může být
s 5%ní pravděpodobností vyšší a s 5%ní pravděpodobností nižší než uvedené rozpětí. Nicméně obzvláště u
zemí, kde se hodnota počítala jen na základě několika málo zdrojů, může být pravděpodobnost, že hodnocení
bude v rámci uvedeného intervalu, nižší než nominálních 90%.
*** Použité průzkumy – číslo vyjadřuje počet průzkumů, které zemi hodnotily. Celkem bylo použito 16
průzkumů a expertních posudků a pro zařazení země do Indexu CPI musely zemi hodnotit alespoň 3 z nich.
Etika podnikání 17
tabulka 3 - Index CPI 2005 - Evropská unie „25“ plus Island, Norsko a Švýcarsko
Pořadí země
Pořadí
v regionu
Země
Hodnocení
země v CPI
2005
Rozpětí
Použité
průzkumy
1 1 Island 9.7 9.3 - 9.8 8
2 2 Finsko 9.6 9.5 - 9.7 9
4 3 Dánsko 9.5 9.3 - 9.6 10
6 4 Švédsko 9.2 9.0 - 9.3 10
7 5 Švýcarsko 9.1 8.5 - 9.4 9
8 6 Norsko 8.9 7.9 - 9.5 9
10 7 Rakousko 8.7 8.4 - 9.0 9
Nizozemí 8.6 8.3 - 8.9 9 11 8
Velká Británie 8.6 8.3 - 8.8 11
13 10 Lucembursko 8.5 8.1 - 8.9 8
16 11 Německo 8.2 7.9 - 8.5 10
18 12 Francie 7.5 7.0 - 7.8 11
Belgie 7.4 6.9 - 7.9 9 19 13
Irsko 7.4 6.9 - 7.9 10
23 15 Španělsko 7 6.6 - 7.4 10
25 16 Malta 6.6 5.4 - 7.7 5
26 17 Portugalsko 6.5 5.9 - 7.1 9
27 18 Estonsko 6.4 6.0 - 7.0 11
31 19 Slovinsko 6.1 5.7 - 6.8 11
37 20 Kypr 5.7 5.3 - 6.0 5
Maďarsko 5 4.7 - 5.2 11 40 21
Itálie 5 4.6 - 5.4 9
44 23 Litva 4.8 4.5 - 5.1 8
Česká republika 4.3 3.7 - 5.1 10
Řecko 4.3 3.9 - 4.7 9
47 24
Slovensko 4.3 3.8 - 4.8 10
51 27 Lotyšsko 4.2 3.8 - 4.6 7
70 28 Polsko 3.4 3.0 - 3.9 11
Pramen: http://www.transparency.cz/doc/cpi_2005_eu_island_nor_svyc.doc
18 FEKT Vysokého učení technického v Brně
1.4 Praní špinavých peněz
Dalším projevem neetického chování je praní špinavých peněz. Nejdříve je třeba
definovat pojem „špinavé peníze“. Jsou to všechny částky, které byly získány trestnou
činností nebo z nelegálních zdrojů. Pocházejí z obchodů s drogami, z vydírání, nelegálního
hazardu a sázek, s obchodu s bílým masem a z prostituce, z pašování zboží a lidí,
z nelegálního obchodu se zbraněmi, atd. Největší podíl pak tvoří obchod s drogami.
Aby byly nelegální zisky použitelné v normálním „zákonném“ světě, musí dojít k jejich
zlegalizování. Tento proces se nazývá praní špinavých peněz. Jedná se o postup, při kterém
se někdo snaží peníze pocházející z výše zmíněných činností prohnat řetězcem nejrůznějších
transakcí, aby je na jejich konci mohl vykázat jako legálně získané příjmy.
Princip praní špinavých peněz:
⇒ Je nutné utajit pravé vlastnictví a skutečný zdroj prostředků.
⇒ Musí se co nejvíce měnit podoby těchto finančních prostředků (cenné papíry,
nemovitosti, tiché účasti, apod.)
⇒ Stopy, jaké za sebou dané operace zanechávají, musí být pečlivě odstraňovány.
⇒ Tok prostředků musí být bedlivě sledován a kontrolován. Zjistí-li někdo v řetězci,
že
Vloženo: 31.01.2010
Velikost: 423,36 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BEPO - Etika podnikání
Reference vyučujících předmětu BEPO - Etika podnikání
Reference vyučujícího Ing. Martin Jílek
Podobné materiály
- BFSL - Finanční služby - Skripta
- BPC1 - Počítače a programování 1 - Skripta Počítače a programování
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analaogové el.obvody-lab.cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody- počítačová a laboratorní cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody-počítačová cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody
- BASS - Analýza signálů a soustav - Signály a systémy skripta
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Dskrétní signály a diskrétní systémy
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Spojité systémy 2.část
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Spojité systémy
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Diagnostika a testování el.systémů
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Diagnostika a zkušebnictví
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Speciální diagnostika
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnický seminář
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnika 1 - Laboratorní a počítačová cvičení
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnika 1
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Technická dokumentace
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta elektrotechnika II
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta laboratorní cvičení 2006
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta laboratorní cvičení 2008
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta počítačové cvičení 200
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Učitelská skripta
- BELF - Elektrické filtry - Skripta Analýza el. obvodů programem
- BELF - Elektrické filtry - Skripta Elektrické filtry
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Elektotechnické materiály a výrobní procesy
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - lab. cvičení
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Materiály v elektrotechncie
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky - Laboratorní cvičení
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky 2002
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky 2007
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky
- BFY1 - Fyzika 1 - Skripta Fyzikální seminář
- BFY1 - Fyzika 1 - Skripta Průvodce studia předmětu Fyzika 1
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta kmity
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta Optika
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta termofyzika
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta Vlny
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematický seminář
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 1 Počítačová cvičení Maple
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 1
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 3
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta matematický seminář
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta Matematika I
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta Matematika II
- BMA3 - Matematika 3 - Skripta Matematika 3
- BMA3 - Matematika 3 - Skripta Sbírka Matematika 3
- BMFV - Měření fyzikálních veličin - Skripta Měření fyz.veličin - návody do lab.cvičení
- BMPS - Modelování a počítačová simulace - Skripta Modelování a počítačová simulace- Počítačová cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD Laboratorní cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část materiály v elektrotechnice
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část Technická dokumentace - počítačová a konstrukční cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část technická dokumentace
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Měření v elektrotechnice - Lab.cviceni -skripta
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Meření v elektrotechnice- návody k lab. cvič.
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Měření v elektrotechnice - lab.cvičení II
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Měření v elektrotechnice - laboratorní cvičení
- BPC2 - Počítače a programování 2 - Skripta 2008
- BPC2 - Počítače a programování 2 - Stará skripta
- BPIS - Praktikum z informačních sítí - Skripta
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Blažek 1975
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Elektr.přístroje část II
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Lab.cv. Vysoké napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Vysoké napěti el.stroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Vysoké napětí část I.
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Skripta Vybrané partie z matematiky
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Učitelská skripta laboratoře
- BPIS - Praktikum z informačních sítí - skripta
- BESO - Elektronické součástky - nová skripta
- AMA2 - Matematika 2 - skripta
- BEKE - Ekologie v elektrotechnice - Něco ze zkoušek, skripta atd..
- BRR2 - Řízení a regulace 2 - Skripta Řízení a regulace 2
- BVPM - Vybrané partie z matematiky - BVPM - skripta k předmětu
- BNAO - Návrh analogových integrovaných obvodů - Skripta BNAO 2010
- BEVA - Elektromagnetické vlny, antény a vedení - BEVA 2 skripta - přednášky a sbírka úloh.zip
- BMPT - Mikroprocesorová technika - BMPT 2011 zadani PC cviceni + skripta s ucivem
- ABSN - Biosenzory - Skripta
- ALDT - Lékařská diagnostická technika - Skripta
- BMVA - Měření v elektrotechnice - Skripta BMVA
- MTOC - Theory of Communication - Teorie sdělování-skripta
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: