- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
BEPO (XEPO) - Skripta
BEPO - Etika podnikání
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Martin Jílek
Popisek: Skripta
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálFAKULTA ELEKTROTECHNIKY A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
Etika podnikání
Autor textu:
Ing. Martin Jílek
Brno 2.11. 2006
2 FEKT Vysokého učení technického v Brně
OBSAH
1 ETIKA...........................................................................................................................................................4
1.1 FIREMNÍ KOMUNIKACE ..........................................................................................................................5
1.1.1 Firemní identita (corporate identity – CI) .......................................................................................5
1.1.2 Firemní kultura (corporate culture – CC) .......................................................................................5
1.1.3 Firemní image..................................................................................................................................7
1.2 ETICKÉ PRINCIPY, KODEXY....................................................................................................................8
1.3 KORUPCE.............................................................................................................................................10
1.3.1 Definice korupce ............................................................................................................................10
1.3.2 Druhy korupce ...............................................................................................................................10
1.3.3 Míra korupce..................................................................................................................................11
1.3.4 Zdroje korupce...............................................................................................................................11
1.3.5 Korupční praktiky v ČR vztahující se k zákonu o zadávání veřejných zakázek..............................11
1.4 PRANÍ ŠPINAVÝCH PENĚZ ....................................................................................................................18
1.5 LOBBYING ...........................................................................................................................................20
1.6 MEZINÁRODNÍ OBCHOD A PODNIKATELSKÁ ETIKA ..............................................................................21
1.7 GOODWILL ..........................................................................................................................................23
2 PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ A ZVYKY........................................................................................25
2.1 PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ A ZVYKY V NĚKTERÝCH MIMOEVROPSKÝCH ZEMÍCH .............................25
2.1.1 Arabské země .................................................................................................................................25
2.1.2 Indie ...............................................................................................................................................27
2.1.3 Latinská Amerika ...........................................................................................................................28
2.1.4 Severní Amerika.............................................................................................................................30
2.2 PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ V EVROPSKÝCH ZEMÍCH MIMO EU .........................................................33
2.2.1 Daňové ráje v Evropě ....................................................................................................................33
2.2.2 Evropské země mimo EU ...............................................................................................................33
2.2.3 Země Evropského společenství volného obchodu ..........................................................................39
3 OBCHODNÍ JEDNÁNÍ.............................................................................................................................41
3.1 OBCHODNÍ JEDNÁNÍ ............................................................................................................................41
3.1.1 Příprava na jednání .......................................................................................................................41
3.1.2 Zahájení jednání ............................................................................................................................42
3.1.3 Mapování situace...........................................................................................................................42
3.1.4 Jádro jednání .................................................................................................................................42
3.1.5 Závěr jednání .................................................................................................................................43
3.2 TYPOLOGIE ZÁKAZNÍKŮ ......................................................................................................................43
3.3 KONFLIKT............................................................................................................................................45
3.3.1 Řešení konfliktů..............................................................................................................................45
3.3.2 Bariéry v komunikaci .....................................................................................................................46
4 ETIKETA ...................................................................................................................................................47
4.1 HIERARCHIE VZTAHŮ, PŘEDNOST (PRECEDENCE) ................................................................................47
4.2 POZDRAV.............................................................................................................................................48
4.3 PŘEDSTAVOVÁNÍ.................................................................................................................................49
4.4 VYSTUPOVÁNÍ NA VEŘEJNOSTI............................................................................................................50
4.5 NÁVŠTĚVA ..........................................................................................................................................51
4.5.1 Běžná návštěva...............................................................................................................................51
4.5.2 Divadlo, koncert, kino....................................................................................................................51
4.5.3 Dětská párty...................................................................................................................................52
4.5.4 Firemní večírek ..............................................................................................................................52
4.6 TELEFON .............................................................................................................................................52
4.7 KVĚTINY .............................................................................................................................................53
Etika podnikání 3
TABULKY
TABULKA 1 - ETICKÉ PRINCIPY - PŘÍKLADY .......................................................................................................... 8
TABULKA 2 - TRANSPARENCY INTERNATIONAL – INDEX VNÍMÁNÍ KORUPCE (CORRUPTION PERCEPTION
INDEX; CPI 2005)........................................................................................................................................ 13
TABULKA 3 - INDEX CPI 2005 - EVROPSKÁ UNIE „25“ PLUS ISLAND, NORSKO A ŠVÝCARSKO......................... 17
4 FEKT Vysokého učení technického v Brně
1 Etika
Etika – mimozákonná doporučení mravních hodnot a lidského chování, která vychází
ze zvyklostí dané společnosti.
Etika – teorie morálky, filozofické názory na mravnost. Pojednává o dobrém a
spravedlivém, a to z hlediska jednotlivce, sociální skupiny, společnosti a dokonce i z hlediska
životního prostoru.
Zdroje etiky – obyčeje, tradice, konvence, normy, zákony.
Stupně etiky
• nejnižší stupeň – dodržování závazně předepsaného. Jedná se o relativně jednoduchou
záležitost, pokud nebudeme brát v úvahu složitost tvorbu zákonných norem.
• střední stupeň – tzv. profit z etiky. Jedná se o princip, kdy se subjekt chová eticky,
protože se mu to vyplatí. Toto tvrzení je sice samo o sobě „mírně“ neetické, ale tento
střední stupeň se praktikuje dost často a jednoznačně to pak přispívá k etické
„vyspělosti“ dané společnosti.
• nejvyšší stupeň – tzv. přirozená etika. Zde již funguje vlastní motivace bez ohledu na
výhody či omezení, která budou s etických chováním eventuelně spojena.
Hospodářská etika – orientuje se na uspořádání a konstituování ekonomických vztahů
jak v národním tak i mezinárodním měřítku. Lze říci, že došlo k posunům ve vztahu ke
koloniím, dětské práci, rabování přírodního bohatství. Na druhé straně se však objevují nové
problémy – např. prudké finanční krize, problém ochrany životního prostředí, šíření
„univerzální“ kultury.
Firemní etika – tzv. univerzální morálka, kterou daná zisková či nezisková organizace
přijímá a dodržuje. Vnější společný projev by se zjednodušeně dal shrnout do jednoho slova –
DŮVĚRA. Konkrétním projevy pak může být např. jistota, že při obchodním jednání nedojde
k podvodnému jednání, dohodnuté závazky se vždy splní, platby budou placeny včas, atd.
Hlavním nositelem firemní etiky je manažer. Jeho etické chování je spojeno s jeho
osobnostními vlastnostmi, dále s preferováním zájmů firmy před jeho osobními zájmy a
samozřejmě s vysokým stupněm profesionality. Etická úroveň manažera má velmi často
dopad na chování podřízených a tím tedy na etické jednání celé firmy. Úloha manažera je
tedy z tohoto hlediska velmi důležitá a zároveň náročná, protože se často dostává do střetů
protichůdných požadavků. Tyto situace pramení z odpovědnosti manažera vůči několika
skupinám. Manažer je v neustálém kontaktu především s těmito skupinami:
• vlastníci
• obchodní partneři
• zaměstnanci
• okolí (státní instituce, banky, pojišťovny, atd.)
Často je značně obtížné se zachovat tak, aby každý účastník určitého jednání byl plně
spokojen a navíc, aby se manažer choval eticky.
Etika podnikání 5
1.1 Firemní komunikace
Kvalitní fungování firemní komunikace je jedním ze základů pro uplatňování firemní
etiky. Firemní komunikace se rozděluje na tři hlavní části – firemní identitu, firemní kulturu
a firemní image.
1.1.1 Firemní identita (corporate identity – CI)
Zahrnuje firemní komunikace uvnitř organizace ve směru shora dolů (od vedení
podniku k zaměstnancům), ale také navenek (od firmy směrem ke klíčovým segmentům
veřejnosti, k tzv. stakeholders).
Význam firemní identity pro řízení firmy:
head2right prezentace firemní originality, jedinečnosti
head2right stabilní, dlouhodobé působení dovnitř i navenek, což dodává firmě důvěryhodnost jak
vůči vlastním zaměstnancům, tak vůči veřejnosti (stakeholders)
head2right zdůraznění klíčové role zákazníka
head2right dosažení stavu, kdy se zaměstnanec ztotožní s firmou, resp. kdy se firma jeví jako
atraktivní pro nové zájemce
Firemní identita je pak vytvářena celou řadou symbolů. Hlavní kategorie symbolů
jsou:
head2right slovní symboly – pozdravy, hesla, …
head2right jednání (chování) – rituály, zvyky, společenská setkání, školení, porady, oslavy, …
head2right materiální symboly – jednotná architektura budov a pracovišť, typizace hmotného
majetku (aut, oděvů), logo, firemní barvy, firemní vlajka, firemní hlavičkové papíry,
firemní navštívenky atd. – toto vše určuje tzv. design manuál
Kromě těchto zcela praktických záležitostí by měla firemní identita vyjadřovat také
celkové poslání podniku, tedy proč vůbec firma existuje a kam směřuje. Pokud toto bude
zaměstnancům vysvětleno a oni se s tím ztotožní, stane se pro ně provádění dílčích a rutinních
činností smysluplnější a tedy stoupne i kvalita provedení. Poslání podniku nevystihuje pouze
finanční a jiné ukazatele, které chce firma v budoucnu dosáhnout, ale také nefinanční
hodnoty, jakýsi podnikatelský sen zakladatelů. Mělo by mít dlouhodobější platnost. Při
formulování poslání podniku je důležitá výstižnost, jednoduchost a srozumitelnost. Z takto
formulovaného poslání může vzejít tzv. podniková vize – tedy situace, kdy už všichni
zaměstnanci sdílejí určité cíle a znají postup, jak je splnit. Na vedení firmy je pak ten přetěžký
úkol získat zaměstnance pro splnění takovéto vize. Základem je správně vysvětlit hlavní
pojmy a činnosti, které budou po pracovnících vyžadovány.
1.1.2 Firemní kultura (corporate culture – CC)
Jestliže firemní identita představuje pro organizaci její určující charakteristiky směrem
dovnitř i ven, pak firemní kultura zachycuje reálný stav, jak jsou charakteristiky z firemní
identity každodenně aplikovány. Jinými slovy, vyjadřuje stav, jak firma skutečně funguje,
pracuje, nakolik se vedení podařilo získat zaměstnance pro své záměry a cíle a prosadit
vypracovanou identitu.
Znaky tzv. zdravé firemní kultury:
head2right uvnitř firmy jsou vytvořeny podmínky pro práci zaměstnanců jako týmu
head2right kritika je chápána jako prostředek pro hledání nových řešení a není potlačována
6 FEKT Vysokého učení technického v Brně
head2right většina pracovníků se s firmou ztotožňuje a podporuje její aktivity uvnitř i vně firmy
head2right firemní komunikace a mezilidské vztahy jsou na dobré úrovni a zvyšují tak výkonnost
firmy
head2right uplatňuje se princip koučování (podporování, povzbuzování, směrování k příslušným
řešením)
Jaké můžou být příčiny porušování norem etiky chování jednotlivce:
head2right neznalost etických norem nebo podceňování jejich důležitosti
head2right silné situační tlaky na neetické chování jednotlivců
head2right nerozhodnost a nevýkonnost přímých nadřízených
head2right neetické chování spolupracovníků
head2right „tichý souhlas“ nadřízených s neetickým chováním
head2right enormní orientace jednotlivců pouze na osobní prospěch
Jaké můžou být překážky pro další pozitivní rozvoj firemní kultury:
head2right zažité postupy práce a striktně vymezené role – „samostatný“ život určité role bez
rozdílu toho, kdo prakticky z pracovníků tuto roli naplňuje
head2right vysoká skupinová soudružnost – solidarita pracovní skupiny za každých okolností
head2right nejasné priority – tlak na výsledek za jakoukoliv cenu
head2right izolace před vnějšími jevy – nepřijímání kritiky
Projevem etických problémů ve firmě může pak být mobbing (psychologická šikana
pracovníka ostatními v pracovní skupině) nebo bossing (psychologická šikana pracovníka
přímým nadřízeným).
Přestože je podniková kultura jedinečná, tedy každá firma si vytváří svou podobu, lze
vysledovat určité společné prvky pro určité typy firem. Můžeme tak rozlišit čtyři základní
typy podnikových kultur:
head2right akademie – uplatňuje se ve firmách, které ve větším počtu zaměstnávají absolventi
škol. Je jim poskytnut speciální trénink, aby zvládli širokou škálu různých činností.
Hlavním požadavkem je flexibilita, kreativita a univerzalita. Častým jevem je migrace
v rámci firmy, časté kurzy a stáže.Např. velké nadnárodní poradenské a auditorské
firmy, banky a jiné finanční instituce, přepravní společnosti apod.
head2right klub – požadavek zejména na serióznost, důvěryhodnost, věk, zkušenosti, nasazení
pro tým a formální perfektní vystupování a chování. Např. vládní organizace (úřady,
policie, armáda), dále aerolinky a jiné.
head2right sportovní tým – firmy z oblasti high-tech (vývoj softwaru, biotechnologie), investiční
firmy, právní firmy, auditing. Zaměstnanci jsou vedeni k vysoké míře samostatnosti,
podnikavosti, k odvaze podstupovat riziko a také jej nést, za což jsou nadstandardně
odměňováni. Je jím dáván prostor pro rozvoj a samostatný růst, tak aby se stali
hvězdami, tzv. „stars“ – proto metafora sportovní tým. A tak jako ve sportovních
týmech, i zde, i když v pracovních kolektivech, se odehrávají „přestupy“ a „nákupy“
mezi firmami, při snaze získat ty nejlepší.
head2right pevnost – firmy ve stavu nejistoty. Firma v nejistotě přenáší své problémy na
pracovníky a ti v obavě o svou existenci hledají nějakou oporu, což jsou většinou
odbory, které tedy opět v metafoře představují pevnost, tu oporu pro nejisté
zaměstnance.
Firma samozřejmě nenaplňuje na 100% znaky jen jednoho typu. Má charakteristiky
třeba dvou typů, nebo se během svého vývoje od jednoho typu odklání a přiklání se k jinému.
V době globalizace světové ekonomiky vyvstává také otázka pro nadnárodní firmy,
jakým směrem prosazovat podnikovou kulturu. Existují dva základní přístupy:
Etika podnikání 7
head2right monocentrická podniková kultura – jedná se britský přístup, který vyjadřuje názor,
že by firma měla ve všech svých pobočkách po světě prosazovat firemní zvyklosti ze
země sídla firmy.
head2right polycentrická podniková kultura – vychází z tzv. kulturního kompromisu, tedy že
v každé pobočce bude ten nejvýznamnější základ firemní kultury související se zemí
sídla firmy, ale další projevy firemní kultury budou souviset se zvyklostmi dané země.
1.1.3 Firemní image
Lze chápat jako představu, kterou si o firmě vytváří každý jednotlivec, a to jak na
základě svých osobních zkušeností, tak zejména ze sdělení a informací od jiných osob nebo
z médií.
Kdo vytváří image:
head2right firma sama – výkonnost, kreativita, schopnost vystihnout přání a potřeby trhu,
prezentace výsledků
head2right stakeholders – klíčové segmenty veřejnosti – zákazníci, obchodní partneři, finanční
subjekty, novináři
head2right konkurence – soutěžení s konkurenčními firmami může samozřejmě zlepšit nebo
zhoršit image
Image je tedy na firmě do určité nezávislý, nicméně firma má prostředky, jak alespoň
z části může image ovlivňovat. Tím je právě firemní identita a její praktické naplňování
v podobě firemní kultury.
8 FEKT Vysokého učení technického v Brně
1.2 Etické principy, kodexy
Etické kodexy jsou formalizovaná prohlášení, s kterými musí být seznámeni všichni
pracovníci dané firmy. Manažer pak musí udělat vše pro to, aby se pracovníci s takto
zveřejněnými zásadami ztotožnili a byli je ochotni zavádět do každodenní praxe. Používá se
k tomu tzv. měkkých prvků řízení – např. osobní pozitivní příklad manažera, výcvikové
programy, team-building, navození „příjemné“ atmosféry ve firmě.
tabulka 1 - Etické principy - příklady
Principy Název principu
1. Měli byste přijmout takové rozhodnutí, které přináší co
největší prospěch pro co největší počet lidí v organizaci.
utilitaristický princip
(teorie užitku)
2. Maximalizujte svůj prospěch tak, abyste úmyslně nepoškodili
druhé.
osvícený vlastní zájem
3. Měli byste dělat jen to, co můžete obhájit před skupinou,
složenou z vašich profesních partnerů.
profesní etika
4. Nečiňte jiným to, co nechcete, aby činili oni vám (= chovejte
se k ostatním tak, jak si přejete, aby se ostatní chovali k vám).
ZLATÉ pravidlo etiky
5. Jestliže se rozhodujete pro určitý postup, zeptejte se sami
sebe, zda by s tímto postupem souhlasili vaši profesionální
partneři, přátelé a rodina. Pokud ano, pak byste měli podle
tohoto postupu jednat.
etika „odhalení“
6. Jednejte tak, abyste byli loajální vůči organizaci (= jednejte
v zájmu organizace, bez ohledu na následky).
podniková etika
7. Jednejte tak, abyste uspokojili vlastní záj
Vloženo: 31.01.2010
Velikost: 423,36 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BEPO - Etika podnikání
Reference vyučujících předmětu BEPO - Etika podnikání
Reference vyučujícího Ing. Martin Jílek
Podobné materiály
- BFSL - Finanční služby - Skripta
- BPC1 - Počítače a programování 1 - Skripta Počítače a programování
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analaogové el.obvody-lab.cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody- počítačová a laboratorní cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody-počítačová cvičení
- BAEY - Analogové elektronické obvody - Skripta Analogové el.obvody
- BASS - Analýza signálů a soustav - Signály a systémy skripta
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Dskrétní signály a diskrétní systémy
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Spojité systémy 2.část
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta Spojité systémy
- BASS - Analýza signálů a soustav - Skripta
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Diagnostika a testování el.systémů
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Diagnostika a zkušebnictví
- BDIZ - Diagnostika a zkušebnictví - Skripta Speciální diagnostika
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnický seminář
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnika 1 - Laboratorní a počítačová cvičení
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Elektrotechnika 1
- BEL1 - Elektrotechnika 1 - Skripta Technická dokumentace
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta elektrotechnika II
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta laboratorní cvičení 2006
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta laboratorní cvičení 2008
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Skripta počítačové cvičení 200
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Učitelská skripta
- BELF - Elektrické filtry - Skripta Analýza el. obvodů programem
- BELF - Elektrické filtry - Skripta Elektrické filtry
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Elektotechnické materiály a výrobní procesy
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - lab. cvičení
- BEMV - Elektrotechnické materiály a výrobní procesy - Skripta Materiály v elektrotechncie
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky - Laboratorní cvičení
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky 2002
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky 2007
- BESO - Elektronické součástky - Skripta Elektronické součástky
- BFY1 - Fyzika 1 - Skripta Fyzikální seminář
- BFY1 - Fyzika 1 - Skripta Průvodce studia předmětu Fyzika 1
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta kmity
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta Optika
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta termofyzika
- BFY2 - Fyzika 2 - Skripta Vlny
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematický seminář
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 1 Počítačová cvičení Maple
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 1
- BMA1 - Matematika 1 - Skripta Matematika 3
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta matematický seminář
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta Matematika I
- BMA2 - Matematika 2 - Skripta Matematika II
- BMA3 - Matematika 3 - Skripta Matematika 3
- BMA3 - Matematika 3 - Skripta Sbírka Matematika 3
- BMFV - Měření fyzikálních veličin - Skripta Měření fyz.veličin - návody do lab.cvičení
- BMPS - Modelování a počítačová simulace - Skripta Modelování a počítačová simulace- Počítačová cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD Laboratorní cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část materiály v elektrotechnice
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část Technická dokumentace - počítačová a konstrukční cvičení
- BMTD - Materiály a technická dokumentace - Skripta MTD část technická dokumentace
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Měření v elektrotechnice - Lab.cviceni -skripta
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Meření v elektrotechnice- návody k lab. cvič.
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Měření v elektrotechnice - lab.cvičení II
- BMVE - Měření v elektrotechnice - Skripta Měření v elektrotechnice - laboratorní cvičení
- BPC2 - Počítače a programování 2 - Skripta 2008
- BPC2 - Počítače a programování 2 - Stará skripta
- BPIS - Praktikum z informačních sítí - Skripta
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Blažek 1975
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Elektr.přístroje část II
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Lab.cv. Vysoké napětí
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Vysoké napěti el.stroje
- BVNP - Vysoké napětí a elektrické přístroje - Skripta Vysoké napětí část I.
- BVPA - Vybrané partie z matematiky - Skripta Vybrané partie z matematiky
- BEL2 - Elektrotechnika 2 - Učitelská skripta laboratoře
- BPIS - Praktikum z informačních sítí - skripta
- BESO - Elektronické součástky - nová skripta
- AMA2 - Matematika 2 - skripta
- BEKE - Ekologie v elektrotechnice - Něco ze zkoušek, skripta atd..
- BRR2 - Řízení a regulace 2 - Skripta Řízení a regulace 2
- BVPM - Vybrané partie z matematiky - BVPM - skripta k předmětu
- BNAO - Návrh analogových integrovaných obvodů - Skripta BNAO 2010
- BEVA - Elektromagnetické vlny, antény a vedení - BEVA 2 skripta - přednášky a sbírka úloh.zip
- BMPT - Mikroprocesorová technika - BMPT 2011 zadani PC cviceni + skripta s ucivem
- ABSN - Biosenzory - Skripta
- ALDT - Lékařská diagnostická technika - Skripta
- BMVA - Měření v elektrotechnice - Skripta BMVA
- MTOC - Theory of Communication - Teorie sdělování-skripta
Copyright 2024 unium.cz