- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálÚVOD DO ŽELEZNIČNÍCH STAVEB
Doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D.
Ústav železničních konstrukcí a staveb
3,00 3,00
3%
5%
5%5%
min.1,50
min.3,00
min.1,50
min.1,50
a) zářez s ochranným
a udržovacím prostorem
b) zářez s lavičkami
ve svahu
ochranný a udržovací prostor
lavičkaOchrana protipadajícím kamenům
Případná ochrana
proti padajícím
kamenům
3:1
- 5
:1
3:1
- 5
:1
3:1
- 5
:1
4,0
0 -
6,
00
4,0
0 -
6,0
0
Nezvětrávající
hornina
Nezvětrávající
hornina
původní terén
skrývka ornicevegetační vrstva
pokryvné vrstvy vegetační vrstva
pokryvná vrstva
Tvar a rozměr
odvodňovacího zařízení dle
vzorových listů Ž1 a Ž3
5%
Drážní doprava
square6 Dráha je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně
pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a
plynulosti.
square6 Provozuschopnost dráhy je technický stav dráhy
zaručující její bezpečné a plynulé provozování.
Provozováním dráhy jsou činnosti, kterými se square6
zabezpečuje a obsluhuje dráha a organizuje drážní
doprava.
square6 Provozování drážní dopravy je činnost, při níž mezi
provozovatelem této dráhy (dopravcem) a osobou, jejíž
přepravní potřeba se uspokojuje, vzniká právní vztah,
jehož předmětem je přeprava osob nebo věcí.
Kategorie drah
square6 Kategorie drah:
boxshadowdwn železniční;
square6 celostátní;
square6 regionální;
square6 vlečky;
square6 speciální (dopravní obslužnost obce);
boxshadowdwn tramvajová;
boxshadowdwn trolejbusová;
boxshadowdwn lanová;
square6 Zákon o drahách 266/1994 Sb. se nevztahuje
na důlní a průmyslové dráhy a na lyžařské
vleky.
Dráhy – základní pojmy
square6 Obvod dráhy je území určené územním rozhodnutím pro
umístění stavby dráhy.
square6 U celostátních a regionálních drah je obvod dráhy
ohraničen hranicemi drážního pozemku.
square6 U ostatních drah je obvod dráhy 3 m vně od osy krajní
koleje, nejméně 1,5 m od stavby dráhy.
Dráhy – základní pojmy
square6 Stavba dráhy – stavba určená k pohybu drážních vozidel
a stavba, která rozšiřuje, doplňuje nebo mění tuto
stavbu.
square6 Stavbou na dráze jsou všechny stavby v obvodu dráhy,
které nejsou stavbou dráhy.
Speciálním stavebním úřadem pro stavby dráhy a stavby square6
na dráze je drážní správní úřad – Drážní úřad.
Dráhy – základní pojmy
square6 V ochranném pásmu dráhy lze zřizovat stavby, provádět
hornickou činnost apod. jen se souhlasem drážního správního
úřadu a za podmínek jím stanovených.
square6 Vymezení ochranného pásma:
boxshadowdwn celostátní a regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně 30 m od
hranice obvodu dráhy;
boxshadowdwn pro rychlost větší jak 160 km.h-1 100 m;
boxshadowdwn u vlečky 30 m od osy krajní koleje;
boxshadowdwn speciální dráha 30 m, u tunelů 35 m od osy;
boxshadowdwn u lanové dráhy 10 m od nosného, dopravního lana nebo osy krajní
koleje
boxshadowdwn u tramvajové nebo trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo
krajního trolejového drátu.
Dopravní cesta železničních drah
square6 Pozemky
square6 Drážní těleso
square6 Umělé stavby
square6 Úrovňové přejezdy
square6 Vrchní stavba železničního svršku
Zařízení pro silniční dopravusquare6
square6 Zabezpečovací zařízení
square6 Kolejové brzdy
square6 Osvětlení
square6 Zařízení pro elektrickou trakci
square6 Služební budovy
Železniční trať v příčném řezu
- názvosloví
SVAH ZÁŘEZU
STEZKA ŽELEZNIČNÍ1:
KOL. PODPORY
PLÁŇ TĚLESA ŽELEZNIČNÍHO SPODKU = ZEMNÍ PLÁŇ
KOLEJOVÉ LOŽE
PODKLADNÍ VRSTVA
ZEMNÍ PLÁŇ
KOLEJOVÝ ROŠT
-KOLEJNICE
-PODKLADNICE
-KOL. PODPORY SVRŠEKn
1
PLÁŇ TĚLESA ŽELEZNIČNÍHO SPODKU
DNO PŘÍKOPU
ZEMINA PROPUSTNÁ
ZÁŘEZ NÁSEP DNO PŘÍKOPUO
SA
Z
EM
NIH
O
TE
LES
A
A NENAMRZAVÁ
ZEMINA NEPROPUSTNÁ
A NAMRZAVÁ
PRAŽCOVÉ PODLOŽÍ
-ZEMNI TELESO
-VRSTVA ŠTĚRKU
-PODKL. VRSTVA SPODEK
ŽELEZNIČNÍ
LAVIČKA
n21:5 %
SVAH NÁSPU
square6 Železniční trať - ucelený stavební nebo administrativní úsek kolejové jízdní dráhy
square6 Staničení trati - vyznačení vzdálenosti bodu na ose od počátku staničení v km
square6 Železniční síť - souhrn železničních tratí na územním celku
square6 Širá trať - trať mezi dvěma sousedícími stanicemi
square6 Traťová kolej - kolej v širé trati
square6 Hlavní kolej - pokračování širé trati v železniční stanici
square6 Dopravny a stanoviště - jsou železniční stanice, výhybny, hlásky pro obsluhu
Základní pojmy
square6 Řád kolejí - zatřídění kolejí dle přepočteného provozního zatížení
square6 Přepočtené provozní zatížení - vyjadřuje zatížení dané provozem za dané
období nejčastěji rok
square6 Jízdní řád - souhrn dopravních dob vlaků pro dopravny a stanoviště
square6 Grafikon vlakové dopravy - soubor jízdních řádů a pomůcek pro vlakovou
dopravu
Grafikon vlakové dopravy
Geometrické parametry koleje
square6 konstrukční uspořádání koleje, geometrické uspořádání
koleje a prostorová poloha koleje
boxshadowdwn konstrukční uspořádání koleje – rozchod koleje, vzájemná
výšková poloha kolejnicových pásů (převýšení, sklon
vzestupnice, vzájemný sklon kolejnicových pásů – zborcení
koleje)
boxshadowdwn geometrické uspořádání koleje – směr, podélná výška a
podélný sklon koleje
boxshadowdwn prostorová poloha koleje – množina bodů osy koleje
jednoznačně určených v projektu polohopisnými souřadnicemi
a nadmořskou výškou. Pokud jsou tyto prostorové souřadnice
vztaženy k absolutnímu referenčnímu souřadnicovému systému,
jedná se o absolutní polohu koleje
Základní meze parametrů
square6 Standardní hodnota (Hn) - tato hodnota shora (nebo zdola) vymezuje
interval doporučených hodnot k projektování. Pokud tomu nebrání místní
nebo jiná omezení, mají být tyto hodnoty dodržovány. Použití těchto hodnot
zaručuje splnění požadavků na komfort jízdy i vhodnou míru nákladů na
údržbu trati.
square6 Mezní hodnota (Hlim) - tato hodnota nemá být překračována. Překročení
těchto hodnot je možné například z důvodu omezení nebo vyloučení
místního snížení projektované rychlosti. Při překročení těchto hodnot
dochází k omezení komfortu cestujících a/nebo ke zvýšení nákladů na
údržbu trati. Použití vyšších/nižších než mezních hodnot musí odsouhlasit
vlastník infrastruktury, může být v některých případech omezeno dalšími
podmínkami (například podmínka provozu schválených vozidel, jejichž
konstrukce odpovídá dotčeným hodnotám.).
square6 Maximální (minimální) hodnota (Hmax / Hmin) - tato hodnota nesmí být
překročena. Maximální nebo minimální hodnoty veličin se použijí jen v
nezbytných případech, kdy není možné nalézt jiné řešení.
Geometrické parametry koleje
square6 osa koleje – množina bodů, ležících v rovinách příčných
řezů na spojnicích pojížděných hran protilehlých
kolejnicových pásů, v oblouku a přechodnici vzdálená o
polovinu jmenovité hodnoty normálního rozchodu koleje
od vnějšího kolejnicového pásu, v přímé zpravidla od
pásu přilehlého k zajišťovacím značkám
niveleta temene kolejnicového pásu – bokorysný průmět square6
temene nepřevýšeného kolejnicového pásu
square6 niveleta koleje – bokorysný průmět spojnic průsečíků osy
symetrie kolejnicového profilu a podélné osy úložných
(horních) ploch kolejnicových podpor pod nepřevýšeným
kolejnicovým pásem
Geometrické parametry koleje
1435/2
14
osa koleje
pojížděná hrana
temeno hlavy kolejnice
bod dotyku společné tečny
společná tečna
střed spojnice
temeno hlavy kolejnice (TK)
projektovaná výška nivelety TK
projektovaná poloha osy koleje
rozchod koleje pojížděných hran pojížděná hrana
1500 mm
vodorovná rovina
p ř e
v ý
š e
n í
k o
l e j
e
(P
K)
(RK)
Rozchod koleje
Měření a hodnota
Rozchod koleje musí být měřen u širokopatních kolejnic 14 mm, u žláblových kolejnic podle tvaru
4 mm nebo 9 mm pod temeny hlav kolejnic:
a) 14 mm u kolejnic tvaru S49, UIC60, R65;
b) 4 mm u kolejnic tvaru NP3, NP3a;
c) 9 mm u kolejnic tvaru NP4, TV60, TV65, NT1, NT2, T58, T62, 180S, Ri59, Ri60, Ph37, B1.
Normální rozchod je 1435 mm (4 stopy 8,5 palců). Byl zaveden G. Stephensonem a byl
odvozen z rozměrů anglických silničních vozidel. S používáním anglických lokomotiv v začátku
budování železnic se tento rozchod ujal ve většině států.
Ve světě se využívá přes 130 druhů rozchodů, praktický a rozhodující význam má však méně než
30 druhů rozchodů.
Úzký rozchod: 600 (Švédsko, Prusko, polní, průmyslové a vojenské dráhy), 610 (2 stopy, Wales,
Indie, Jižní Afrika), 750 (Německo, země bývalého SSSR), 760 (Bosna, Indie, Rakousko-Uhersko), 800
(horské dráhy ve Švýcarsku), 891 (Švédsko), 914, 1000, 1067 mm (3,5 stopy, „kapský rozchod“, Afrika,
Japonsko, Austrálie)
Široký rozchod: 1520 (Rusko, Finsko), 1600 (Irsko, Brazílie, Austrálie), 1668 (Portugalsko),
1674 (Španělsko), 1676 mm
V České republice jsou normalizovány rozchody 600, 760, 900, 1000 mm pro důlní, průmyslové,
polní a lesní dráhy.
Rozšíření rozchodu koleje
Rozšíření rozchodu koleje (gauge widening) – zamýšlené rozšíření rozchodu koleje; poloměr oblouku vnitřního
kolejnicového pásu je zmenšen a vzdálenost mezi osou koleje a vnitřního kolejnicového pásu je zvětšena o hodnotu
rozšíření rozchodu koleje.
1 Rozšíření rozchodu koleje
v obloucích malého poloměru
2 717,5 + rozšíření rozchodu koleje
3 717,5 + rozšíření rozchodu koleje
V kružnicovém oblouku o poloměru menším než 275 m (u výhybek u poloměru menším než 190 m) musí být
normální rozchod koleje zvětšen o hodnotu rozšíření rozchodu koleje ∆u1 podle vzorce
G Normální rozchod koleje / 2
Nejvyšší hodnota rozšíření je 16 mm. Rozšíření rozchodu koleje má mít stanovenou hodnotu již na začátku
kružnicové části oblouku. V oblouku se žlábkovými kolejnicemi se rozchod koleje nezvětšuje.
2671501 −=∆ Ru 2870002 −=∆ Ru
Definice převýšení koleje
dle ČSN 73 6360-1
Převýšení koleje (superelevation, cant) D: výškový rozdíl kolejnicových pásů daný úhlem, který svírá spojnice
temen protilehlých kolejnicových pásů a vodorovná rovina, udává se délkou kratší odvěsny pravoúhlého
trojúhelníka, jehož přepona má délku 1 500 mm
ČSN 73 6360-1 Konstrukční a geometrické uspořádání koleje a její prostorová poloha. Část 1 - Projektování
Základní podmínky
V přímé koleji se převýšení nezřizuje, kromě případů:
a) v desinfekční koleji se zřizuje převýšení 60 mm
b) Dmax = 100 mm
Ke snížení účinků příčné odstředivé síly se v kružnicových obloucích zřizuje
převýšení koleje, a to zvýšením polohy vnějšího kolejnicového pásu. Výškovou
polohu koleje udává výška temene nepřevýšeného kolejnicového pásu.
Převýšení koleje musí vyhovovat rychlosti všech vlaků, které jedou po dané
koleji. V oblouku hlavní koleje se projektuje převýšení pro traťovou rychlost,
v ostatních kolejích pro největší dovolenou rychlost.
Projektovaná hodnota převýšení musí být menší nebo rovna 150 mm,
v obloucích s poloměrem
R < 275 m musí být menší než
5,1
50−R
Teoretické převýšení
teoretické převýšení (equilibrium cant) pt – převýšení pro stanovenou rychlost, při kterém výslednice svisle
orientované síly vyvolané hmotností vozidla a síly odstředivé působí kolmo k jízdní rovině
gmGrvmO ⋅=⋅= ;
2
O… odstředivá síla [N]
m… hmotnost [kg]
v… rychlost [m.s-1]
V… rychlost [km.h-1]
r… poloměr oblouku [m]
g… gravitační zrychlení, hodnota 9,81 [m.s-2]
α
Deq … teoretické převýšení [mm]
s… vzdálenost styčných kružnic, hodnota 1500 [mm]
s
D
gR
V
gr
v
G
O eq=
⋅⋅=⋅== αα sin;96,12tan
22
R
VD
s
D
gR
V
eq
eq
22 8,11
;96,12;sintan ⋅==⋅⋅= αα
Vypočtená hodnota se zaokrouhlí na celý mm nahoru. Vychází-li hodnota pt menší nebo rovna 20 mm,
projektuje se kolej bez převýšení.
α
1500
Nedostatek a přebytek převýšení
Nedostatek převýšení (cant deficiency) I – rozdíl mezi teoretickým převýšením a
skutečným převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné převýšení je menší než
teoretické
Přebytek převýšení (cant excess) E - rozdíl mezi skutečným převýšením a
teoretickým převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné převýšení je větší jak
teoretické
Vlaky, jedoucí rychlostí vyšší než rychlostí V, projíždějí oblouk s využitím nedostatku
převýšení I, vlaky jedoucí rychlostí nižší využívají přebytku převýšení E. Tyto
hodnoty se vypočtou
eqeq DDEDDI −=−= ;
Nedostatek převýšení – maximální hodnoty
Vzestupnice
Délka vzestupnice
• délka krajní vzestupnice se vypočte podle vzorce s dosazením převýšení D v mm a
zaokrouhlí se na celé metry nahoru: [ ]mDnL ⋅=
• délka mezilehlé lineární vzestupnice mezi dvěma stejnosměrnými oblouky po dosazení
převýšení D2 > D1 [mm] se vypočte podle vzorce a zaokrouhlí se na celé metry nahoru:
• délka vzestupnice mezi kružnicovými oblouky opačných směrů s přechodnicemi bez
mezilehlé přímé koleje se po dosazení převýšení D1 a D2 v mm vypočte podle vzorce:
Obvykle se vyjadřuje délka příslušných částí Ld1 a Ld2. Vzhledem k souvislostem
s délkami přechodnic se nezaokrouhluje.
d 1000
[ ]mDDnL md 1000 )( 12, −⋅=
[ ]m)DD(nL bo,d 1000 12 +⋅=
Geometrické uspořádání koleje
square6 Minimální poloměr oblouku (dle vyhlášky 177/1995 Sb.)
boxshadowdwn Celostátní dráhy:
boxshadowdwn Rmin = 500 m ………..při zřízení nového drážního zemního tělesa
boxshadowdwn Rmin = 300 m ………rekonstrukce nebo modernizace dráhy, při které se nezřizuje nové drážní
zemní těleso
boxshadowdwn Regionální dráhy:
boxshadowdwn Rmin = 300 m ………..pro V > 50 km.h-1
boxshadowdwn Rmin = 190 m ………..pro V ≤ 50 km.h-1
boxshadowdwn Vlečky:
boxshadowdwn Rmin = 190 m
square6 Minimální poloměr oblouku (dle ČSN 73 6360-1/2008)
boxshadowdwn Celostátní dráhy:
boxshadowdwn Rlim = 300 m, Rmin = 190 m
boxshadowdwn Regionální dráhy:
boxshadowdwn Rn = 300 m, Rlim = 190 m, Rmin = 150 m
boxshadowdwn Manipulační koleje a vlečky:
boxshadowdwn Rn = 190 m, Rmin = 150 m,
boxshadowdwn na vlečkách může být i poloměr menší než 150 m, ale není zajištěna přechodnost všech
běžných typů vozidel
Přechodnice
square6 Přechodnice tvoří plynulý přechod mezi úseky koleje s odlišnou
křivostí, tzn. mezi přímou a kružnicovým obloukem (krajní
přechodnice) nebo mezi dvěma kružnicovými oblouky (mezilehlá
přechodnice).
square6 Přechodnice je křivka, která plynule mění svou křivost. V optimálním
případě je její křivost na konci a na začátku shodná s křivostí
směrového prvku, na který navazuje (u kružnicových oblouků
s přechodnicemi je to nulová křivost na začátku v místě připojení na
přímku a křivost o velikosti 1/R na konci v místě připojení na
kružnici).
square6 V železničním stavitelství se jako přechodnicová křivka používá
klotoida (klotoida je nekonečně dlouhá křivka, která plynule mění
svou křivost a to lineárně). Donedávna se používala kubická
parabola. V případě použití nelineární vzestupnice se použije
nelineární přechodnice dle Blosse.
Kubická parabola
λ
λγγ cos
1;
6
3
=⋅⋅=
plR
xy
R
l
R
ltglk
p
pp
⋅=
⋅⋅=⋅=
2sin
63
2
λ
γλ
λ
( )λcos1−−= Rkm
2
p
S
lX =
2
3
22
0 4010 R
lltglll p
p
p
p ⋅+=+= γλ
Klotoida
τ
[ ] !!!!2;2 radRLRLA kKk =⋅= τ
( ) ( )( ) ( ) ( )( )∑∑ ∞
=
−
+∞
=
−
+
−−−⋅=−−−⋅= 1
12
1
1
22
1
1214122341 n
n
Kn
kk
n
n
Kn
kk !nn
τLY
!nn
τLX
5
6
3
42
4
5
2
3
422403366345640 R
L
R
L
R
LY
R
L
R
LLX kkk
k
kk
kk ⋅+⋅−⋅=⋅+⋅−=
kLR
l
⋅⋅= 2
2
τ
2
3
2402sin R
LLRXX kk
kkS ⋅−=⋅−= τ
( ) 342 268824cos1 RLRLRYm kkKk ⋅+⋅=−⋅−= τ
Sklonové poměry
square6 Sklony kolejí mají být co nejmenší. Největší sklon (směrodatné
stoupání) se stanoví pro každou trať zvlášť s ohledem na
předpokládaný provoz – traťová rychlost, druhy lokomotiv (výkon,
brzdění). Podélný sklon se navrhuje s ohledem na plynulý rozjezd a
bezpečné zastavování vlaků.
square6 Největší dovolený podélný sklon na železniční trati nemá
přesáhnout 40 ‰ (pokud je sklon větší než 40 ‰, musí být
stanoveny podmínky provozování dráhy).
square6 Vodorovné úseky mají být co nejdelší, pokud tomu nebrání stavebně
Vloženo: 12.01.2010
Velikost: 2,08 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz