- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
přednáška 8
BM03 - Městské komunikace
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Martin Smělý
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálModernizace výuky na Fakultě stavební VUT v Brně
v rámci bakalářských a magisterských studijních programů
CZ.04.1.03/3.2.15.2/0292
Název kurzu: Městské komunikace
PŘEDNÁŠKA ČÍSLO 6
Vyhláška 398/2009 a úpravy městských komunikací dle této
vyhlášky
Brno 2010
2
6.1 Literatura
- ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací (leden 2006)
- ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací ZMĚNA Z1 (únor 2010)
- ČSN 73 4130 Schodiště a šikmé rampy, základní ustanovení (1986)
- ČSN 73 6425-1 Autobusové, trolejbusové a tramvajové zastávky, přestupní uzly
a stanoviště (2007)
- TP 133 Zásady pro vodorovné dopravní značení na PK (II. vydání srpen 2005)
- TP 65 Zásady pro dopravní značení na PK (II. vydání prosinec 2002)
- Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých
zákonů včetně pozdějších změn zejména pak 411/2005 Sb., případně úplné zněné
zákona 361/2001 zákon 465/2006 Sb.
- Vyhláška 30/2001 Sb. Ministerstva dopravy a spojů, kterou se provádějí pravidla
provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních
komunikacích.
- Vyhláška 398/2009 ministerstva pro místní rozvoj o obecných technických
požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu
a orientace.
- Projektujeme bez bariér, Daniela Filipová, rok 2002.
- Doporučený standard technický, Navrhování staveb pro samostatný a bezpečný pohyb
nevidomých a slabozrakých, Viktor Dudr a Petr Lněníčka, ČKAIT 2002.
6.2 Terminologie
- Občanské vybavením stavby určené pro:
• veřejnou správu, soudy, státní zastupitelství, policii, věznice, pošty a orgány
zájmové samosprávy,
• sdělovací prostředky (například rozhlas, televize, tisk), občanská sdružení,
politické strany a politická hnutí,
• obchod, služby, veřejné stravování, provozní zařízení staveb pro výrobu
a skladování, správu a údržbu budov, veřejných sítí,
• tělovýchovu, rekreaci a sport,
• zařízení pro mimoškolní vzdělávání,
• kulturu, zejména divadla, kina, knihovny, společenské sály, muzea, hrady,
zámky, výstavní síně, kostely, modlitebny, obřadní síně,
• zdravotnictví a sociální péči,
• veřejnou dopravu včetně místních komunikací a veřejně přístupných ploch,
• motorismus (například autoservisy, čerpací stanice, stanice technické kontroly,
dálniční odpočívadla, autodromy),
• ubytovací zařízení pro cestovní ruch (například hotely, penziony, motely,
turistické ubytovny),
• hromadné ubytovny (například internáty, koleje, ubytovny pro trvalé ubytování
pracovníků, stavby nebo části staveb určené pro ubytování více jak 20 osob
s výjimkou táborů v přírodě a ubytovacích zařízení pro cestovní ruch),
• veřejné telefonní automaty, obdobná zařízení a poštovní schránky;
3
- Osoba s omezenou schopností pohybu a orientace jsou osoby postižené pohybově,
zejména osoby na vozíku pro invalidy (dále jen “vozík”), zrakově, sluchově, osoby
pokročilého věku, těhotné ženy a osoby doprovázející dítě v kočárku, dítě do tří let,
popřípadě osobu s mentálním postižením.
- Šikmá rampa je část komunikace nebo samostatná konstrukce umožňující vlastní
přístup do stavby nebo překonávání výškového rozdílu mezi částmi stavby, přičemž
jde o ohraničenou šikmou rovinu, převyšující okolní plochu o více než 20 mm.
- Orientační bod pro zrakově postižené osoby je trvalé místo, které je snadno, rychle
a jednoznačně vnímatelné především hmatem, popřípadě sluchem a výrazně se
odlišuje od okolního prostředí.
- Orientační znak pro zrakově postižené osoby - doplňující trvalá informace
hmatová, sluchová nebo čichová, vedoucí k vytvoření správné představy zrakově
postižených osob o prostředí nebo prostoru.
- Vodicí linie – je spojnice hmatných orientačních bodů umístěných v pochozích
plochách a na vnitřních i vnějších komunikacích, vodicí linie se dělí na přirozené
vodicí linie a umělé vodicí linie; vodicí linií není obrubník chodníku směrem do
vozovky.
- Přirozená vodicí linie – je spojnice hmatných orientačních bodů vzniklých
uspořádáním stavby nebo jejích jednotlivých prvků umístěných v pochozích plochách
a na vnitřních a vnějších komunikacích.
- Umělá vodicí linie – je spojnice vytvořených hmatných orientačních bodů umístěných
v pochozích plochách a na vnitřních i vnějších komunikacích.
- Signální pás – je zvláštní forma umělé vodicí linie určující zrakově postiženým
osobám přesný směr chůze, zejména při přecházení vozovky nebo při přístupu k místu
nástupu do vozidel hromadné dopravy.
- Varovný pás – je zvláštní forma umělé vodicí linie ohraničující místo, které je pro
zrakově postižené osoby trvale nebezpečné, zejména označení hranice mezi
chodníkem a vozovkou na přechodu nebo sestupného schodu zapuštěného do
chodníku.
- Hmatný pás – je zvláštní forma varovného pásu ohraničující místo, které na chodníku
s cyklistickou stezkou určuje rozhraní mezi vymezeným prostorem pro cyklisty
a chodce, přičemž v ulici v obytné zóně ohraničuje zónu bezpečného pohybu zrakově
postižených osob.
- Vodicí pás přechodu – je pás šířky 550 mm umístěný ve vozovce, který je součástí
vodorovného dopravního značení.
- Akustický orientační maják – je akustické zařízení s vyhrazenými tóny případně
doplněnými o hlasovou frázi, které je v trvalém provozu nebo je dálkově spouštěno
zrakově postiženými osobami.
- Dálkový ovládání akustických a dalších zařízení – je vysílací rádiové zařízení
ovládané zrakově postiženými osobami, které je aktivují.
- Indukční smyčka – je zařízení pro nedoslýchavé osoby umožňující jim pomocí
osobní kompenzační pomůcky přijímat zvuk akustických reprodukčních zařízení,
zejména ozvučení sálu kina, nebo překladatelský servis.
4
6.3 Vodící linie
Vyhláška 398/2009 Sb. rozeznává dva možné typy vodících linii. Jednak tu přirozenou vodící
linii a umělou vodící linii. Přirozenou vodící linii může tvořit například zástavba domů,
obrubník výšky min. 60mm atd. v případě, že tato přirozená vodící line je z nějakého důvodu
přerušena na vzdálenost delší než 8000 mm, je nutné takové místo doplnit o umělou vodící
linii. Jinými slovy lze napsat, že v případě, že bude v uličním nebo jiném veřejném prostoru
prostor delší než 8000 mm je nutné slabozrakému chodci tuto přirozenou vodící linii nahradit
umělou vodící linii.
Obr. 6. 1 Přechod pro chodce s umělou vodící linii (vodící pás přechodu) na ulici Hlinky
v Brně. Jeho šířka se navrhuje 550 mm.
Obr. 6. 2 Umělá vodící linie prostředkem náměstí v Kyjově. Šířka vodící linie musí být
nejméně 400mm.
5
Délka jednotlivých částí přirozeného hmatného vedení musí být nejméně 1500 mm, šířka 400
mm a výška 300 mm. Umělá vodicí linie musí být přímá, v interiéru nejméně 300 mm široká,
v exteriéru nejméně 400 mm. Změny směru a odbočky se zřizují přednostně v pravém úhlu.
Odbočení musí být vyznačeno přerušením vodicí linie hladkou plochou v délce odpovídající
šířce vodicí linie. v oboustranné vzdálenosti nejméně 800 mm od osy umělé vodicí linie nesmí
být žádná překážka. Umělá vodicí linie musí navazovat na přirozenou vodicí linii.
U ostrovních nástupišť a vnějších nástupišť na železničních drahách je funkce vodicí linie
sloučena s funkcí varovného pásu.
Signální pás musí mít šířku 800 až 1000 mm, délku nejméně 1500 mm a výrazně odlišnou
strukturu a charakter povrchu odlišující se od okolí; musí být vnímatelný slepeckou holí
a nášlapem při dodržení barevného kontrastu vůči okolí. Od požadavku na barevný kontrast
lze ustoupit v památkových zónách a rezervacích, v souběhu cyklistické stezky a chodníku
a při použití barevných vzorů v dlažbě. Signální pás musí být ukončen u přirozené nebo
umělé vodicí linie. Změny směru a odbočky se zřizují přednostně v pravém úhlu. v místě, kde
se spojují dvě trasy signálních pásů, musí být signální pásy přerušeny v délce odpovídající
šířce pásu. Materiál použitý pro vytvoření signálního pásu nelze na veřejně přístupných
plochách a komunikacích použít k jinému účelu.
Varovný pás musí mít šířku 400 mm a výrazně odlišnou strukturu a charakter povrchu
odlišující se od okolí; musí být vnímatelný slepeckou holí a nášlapem při dodržení barevného
kontrastu vůči okolí. Od požadavku na barevný kontrast lze ustoupit v památkových zónách
a rezervacích. Varovný pás musí přesahovat signální pás na obou stranách nejméně o 800
mm. Materiál použitý pro vytvoření varovného pásu nelze na veřejně přístupných plochách
a komunikacích použít k jinému účelu.
Obr. 6. 3 Označení přechodu pomocí varovných pásů, šířky 400 mm (podélně s osou
komunikace), označení signálních pásů šířky 800 mm (kolmo na osu
komunikace). Na obrázku je vidět napojení signálního pásu na umělou vodící
linii 400 mm.
6
6.4 Parkovací stání
Na všech vyznačených odstavných a parkovacích plochách pro osobní motorová vozidla musí
být vyhrazen nejméně následující počet stání pro vozidla přepravující osoby s omezenou
schopností pohybu:
- 2 až 20 stání 1 vyhrazená
- 21 až 40 stání 2 vyhrazená
- 41 až 60 stání 3 vyhrazená
- 61 až 80 stání 4 vyhrazená
- 81 až 100 stání 5 vyhrazených
- 101 až 150 stání 6 vyhrazených
- 151 až 200 stání 7 vyhrazených
- 201 až 300 stání 8 vyhrazených
- 301 až 400 stání 9 vyhrazených
- 401 až 500 stání 10 vyhrazených
- 501 a více stání 2% vyhrazených
Vyhrazená parkovací stání musí být upravena následujícím způsobem:
Šířka stání pro vozidla přepravující osoby s omezenou schopností pohybu na parkovištích,
odstavných plochách a v garážích musí být nejméně 3500 mm (šířka zahrnuje 1200 mm
manipulační plochu). Podélný sklon smí mít hodnotu nejvýše v poměru 1 : 50 (2,0 %) a
příčný sklon nejvýše v poměru 1:40 (2,5%). V případech podélného stání (při chodníku
Vloženo: 13.01.2011
Velikost: 1,89 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BM03 - Městské komunikace
Reference vyučujících předmětu BM03 - Městské komunikace
Reference vyučujícího Ing. Martin Smělý
Podobné materiály
- BT02 - TZB III - Prednaska 1
- BA03 - Deskriptivní geometrie - Přednáška perspektivní promítání
- BH02 - Nauka o pozemních stavbách - POS přednáška 1
- BI01 - Stavební látky - Přednáška
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Projekt výkresy přednáška 1
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Projekt výkresy přednáška 3
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Projekt výkresy přednáška 4
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Projekt výkresy přednáška 7
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon10[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon11[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon12[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon1[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon2[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon3[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon4[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon5[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon6[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon7[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon8[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška betkon9[1]
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška3
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška4
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - Přednáška7
- BT51 - TZB I (S) - Přednáška
- BV51 - Pracovní inženýrství (E) - Přednáška
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Přednáška 1
- BT02 - TZB III - Prednaska 1
- BT02 - TZB III - Prednaska 2
- BT02 - TZB III - Prednaska 3
- BT02 - TZB III - Prednaska 4
- BT02 - TZB III - Prednaska 5
- BT02 - TZB III - Prednaska 6
- BT02 - TZB III - Prednaska 9 - chlazení
- BT02 - TZB III - Prednaska 10 - ZZT
- BT02 - TZB III - Prednaska - Hluk
- BT02 - TZB III - Prednaska - Prumyslova vzt
- BT02 - TZB III - Prednaska - Ohrivac
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Prednaska 2
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Prednaska 3
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Prednaska 4
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Prednaska 5
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Prednaska 6
- BH05 - Pozemní stavitelství III - Prednaska 7
- BI01 - Stavební látky - Prednaska beton
- BI01 - Stavební látky - Přednáška - Pojiva I
- BI01 - Stavební látky - Přednáška - Pojiva II
- BA04 - Matematika III - Texty k přednáškám statistiky od Nagyho a Kratochvílové
- BA04 - Matematika III - Texty k přednáškám statistiky od Nagyho a Homolový
- BO01 - Konstrukce a dopravní stavby - Přednáška č.1
- BO01 - Konstrukce a dopravní stavby - Přednáška č.5,6
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 1
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 2
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 3
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 4a
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 4b
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 5
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 6
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 7
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 8a
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 8B
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 9
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 10
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 11
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 12
- BW05 - Realizace staveb - přednáška 13
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 1.3.2010
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 2
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 3
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 4
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 5
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 6
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 7
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 8
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 9
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 9
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 10
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 11
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 12
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 2
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 3
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 4
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 5
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 6
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 7
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 9
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 2
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 3
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 7
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 8
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 9
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 10
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 11
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 12
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - 1 a 2 přednáška
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 4
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 5-2
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 5
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 6
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 7
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 8
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 9+10
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - přednáška 3
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 1
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 1.2
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 2
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 2.2
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 3
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 3.2
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 3.3
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 4
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 4.2
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 5
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 6
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 7
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 7.2
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 8
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 9
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 10
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 10.1
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 11
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 12
- BM02 - Pozemní komunikace II - přednáška 13
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška 1
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška 2
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška 3
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška 4
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 1
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 2
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 3
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 4
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 5
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 6
- BL07 - Zděné konstrukce (K) - přednáška - text 9
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 1
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 2
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 3
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 4
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 5
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 6
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 7
- BN01 - Železniční stavby I - přednáška 8
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 2
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 3
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 7
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 8
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 9
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 10
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 11
- BO08 - Kovové konstrukce II - přednáška 12
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 1
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 2
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 3
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 4
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 5
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 6
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 7
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 8
- BM03 - Městské komunikace - přednáška 9
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 1
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 2
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 3
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 4
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 5
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 6
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 7
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 8
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 9.1
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 9.2
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 10
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 11
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 12
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 13
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 4
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 6
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 1
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 2
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 3
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 4
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 5
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 6
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 7
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 9
- BL12 - Betonové mosty I - přednáška 10
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 2
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 3
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 4
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 5
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 6
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 7
- BO09 - Kovové mosty I - přednáška 8
- BA02 - Matematika II - Přednáška
- BA02 - Matematika II - Přednáška - křivky
- BA02 - Matematika II - přednáška 03
- BA02 - Matematika II - přednáška 4
- BA02 - Matematika II - přednáška 4
- CD01 - Stavební mechanika - Přednáška - mezní plastická únosnost
- BC01 - Stavební chemie - 13. prednáška
- BL01 - Prvky betonových konstrukcí - 1. přednáška
- BB01 - Fyzika - 9.přednáška
- 0L6 - Zděné konstrukce - 9.přednáška
- BM01 - Pozemní komunikace I - 3.přednáška
- CW12 - Systémy řízení jakosti - přednáška
- BM03 - Městské komunikace - 3.přednáška
- BM03 - Městské komunikace - 2.přednáška
- BM03 - Městské komunikace - 1.přednáška
- 0O4 - Kovové konstrukce III - péta přednáška
- BC01 - Stavební chemie - 1. - 12. přednáška
- CV05 - Investování - prednaska
Copyright 2024 unium.cz