- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRelační model, relační algebra Zopakujte si základní pojmy z relačního modelu a relační algebry. Dále uvažujte následující relace:DIVADLO(název_d, ulice_a_číslo, město, kapacita)PŘEDSTAVENÍ(název_p, autor, délka, druh)PROGRAM(název_d, název_p, datum, hodina, soubor)Nad těmito relace zkonstruujte dotazy:1. vytvoř seznam měst, kde mají divadloDIVADLO[město]SELECT DISTINCT město FROM divadlo;2. nalezni všechna divadla v Hradci KrálovéDIVADLO(město=HK)SELECT * FROM divadlo WHERE město=“HK“;3. vypiš seznam všech divadel s kapacitou větší než 200 místDIVADLO(kapacita>200)SELECT * FROM divadlo WHERE kapacita>200;4. najdi všechna divadla, kde dávali RusalkuDIVADLO(nazev_p=“RUS“)*>PROGRAMSELECT název_d, ulice_a_číslo, město, kapacita FROM divadlo WHERE nazev_p=“RUS“ AND DIVADLO.nazev_d=PROGRAM.nazev_d5. najdi všechna divadla, kde dávali nějakou operuDIVADLO (SELECT AVG(počet) FROM ( SELECT COUNT(*) AS počet FROM DIVADLO GROUP BY MĚSTO) AS T ) )CREATE TABLE divadlo(nazev_d VARCHAR(25) PRIMARY KEY,ulice_a_čislo VARCHAR(25),město VARCHAR(25),kapacita INTEGER);CREATE TABLE program((nazev_d VARCHAR(25) REFERENCES divadlo(nazev_d),nazev_p VARCHAR(25), REFERENCES představení(nazev_p),datum DATE,hodina TIME,soubor VARCHAR(25),PRIMARY KEY(nazev_d,nazev_p,datum,hodina));
Metodologie návrhu
Databáze demografických dat.
Strategie návrhu shora dolů
Jaký je postup tvorby datového modelu při použití strategie shora dolů? 1) Nejprve jediná entita: "demografická data". 2) Pak se zjistí, že jde o sledování vztahů mezi údaji o osobách a místech. 3) Pak se ujasňují typy vztahů (bydlí, narozen), rozdělení osob na muže a ženy, rozdělení míst na zahraniční a tuzemská. 4) Identifikace atributů a další upřesnění entit Nakreslete ER diagram pro výše uvedené kroky, sledujte postupné zjemňování schematu. Pro strategii shora dolů je typické rozdělení problému na podproblémy. Chyba na začátku se propaguje do dalších etap vývoje. Situaci lze popsat rčením "Vidíme les a nevidíme stromy". Strategie návrhu zdola nahoru V této strategii postupujeme od nejmenších objektů - atributů, které pak slučujeme do entit atd. Sledujte následující kroky a kreslete ER diagram: 1) Vyjdeme z objektů na nejnižší úrovni, tj. z atributů: jméno_muže, jméno_ženy, jméno_státu, jméno_města_doma, … 2) Konstrukce entit z atributů 3) Konstrukce hierarchií entit (ISA hierarchie) 4) Speicifikace vztahů, kardinality,… Na počátku je při této strategii nepřehledné množství dat, které je nutné logicky seskupit a propojit. Strategie obvykle vyvolává nutnost častých restrukturalizací - během vývoje přijdeme na to, že například entity by měly být pospojovány jinak, jinými vztahy, ovšem při zachování stejné sémantiky. Situaci lze popsat rčením "Vidíme stromy a nevidíme les". Strategie návrhu zevnitř ven
najdeme jasné a konečné pojmy: OSOBA
najdeme vztahy pojmů, které už máme: OSOBA je ve vztahu s MÍSTY
a tak pořád dokola, dokud to není hotové
Stále tatáž úroveň abstrakce.
Strategie smíšená
Rozdělíme problém na podproblémy, které řešíme zvlášť a pak je integrujeme dohromady.
Příprava na cvičení 3
Studenti se rozdělí na dvě skupiny, každá zpracuje vlastní ER model. Úkol je vytvořit evidenci fotbalových zápasů. Uvažujte ligu, zápasy, hřiště, kluby, družstva, hráče, trenéry, rozhodčí, apod., vše, co je podle vás potřeba modelovat v daném problému.
STROJ(S1,S2)
LETEC(L1,L2)
PATTRI(S1,L1)
CREATE TABLE Stroj(S1 INTEGER PRIMARY KEY,
S2 VARCHAR(25));
CREATE TABLE Letec(L1 INTEGER PRIMARY KEY,
L2 VARCHAR(25));
CREATE TABLE Patri(S1 INTEGER REFERENCES Stroj(S1),
L1 VARCHAR(25) REFERENCES Letec(L1),
PRIMARY KEY(S1));
PRŮKAZ(P1,P2,L1)
PARAGLIDE(G1,P1)
NEPARAGLIDE(N1,P1)
CREATE TABLE Průkaz(P1 VARCHAR (25) PRIMARY KEY,
P2 VARCHAR(25),
L1 VARCHAR(25) REFERENCES Letec(L1) );
CREATE TABLE Paraglide (P1 VARCHAR (25) PRIMARY KEY,
G1 VARCHAR(25));
CREATE TABLE Neparaglide (P1 VARCHAR (25) PRIMARY KEY,
N1 VARCHAR(25));
PROHLIDKA(R1,R2,P1G,P1N)
CREATE TABLE Prohlidka (R1 INTEGER (25) PRIMARY KEY,
R2 DATE,
P1G VARCHAR(25) REFERENCES Paraglide (P1),
P1N VARCHAR(25) REFERENCES Neparaglide (P1)
CHECK (CASE WHEN P1G IS NULL THEN P1N IS NULL
WHEN P1N IS NULL THEN P1G IS NULL
END));
u hřiště, zápas a družstvo špatně pojmenované atributy – mají být iniciály názvu
LIGA(L1,L2)
KLUB(K1,K2)
DRUŽSTVO(D1,D2,L1,H1,K1)
CREATE TABLE Liga(L1 INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,
L2 VARCHAR(25));
CREATE TABLE Klub(K1 INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,
K2 VARCHAR(25));
CREATE TABLE Družstvo(D1 INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,
D2 VARCHAR(25),
L1 INTEGER REFERENCES Liga(L1) NOT NULL,
H1 INTEGER REFERENCES Hriste(H1) NOT NULL,
K1 INTEGER REFERENCES Klub(K1) NOT NULL);
HŘIŠTĚ(H1,H2)
ZÁPAS(Z1,Z2,H1,D1D,D1H)
CREATE TABLE Hriste(H1 INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,
H2 VARCHAR(25));
CREATE TABLE Zápas(Z1 INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,
Z2 VARCHAR(25),
H1 INTEGER REFERENCES Hriste (H1) NOT NULL,
D1D INTEGER REFERENCES Družstvo (D1),
D1H INTEGER REFERENCES Družstvo (D1) CHECK D1 D1);
HRÁČ(RČ,OS2,F1,D1)
TRENÉR(RČ,OS2,T1,D1)
ROZHODČÍ(RČ,OS2, R2)
PÍSKÁ(Z1,RČ)
Databázové systémy 2 Modelování funkcí
cvičení DFD – notace proces (process)
datový tok (data flow)
datový sklad (data store)
rozhraní (interface) * proces1 rozhraní1 sklad1 DFD příklad
Máme systém vědecké knihovny, vědec si tu a tam přes knihovnu chce objednat knihu. Vědec tedy zašle požadavek do knihovny, tam se požadavek zaknihuje a pak se postupně zpracovává. Pokud je kniha v knihovně, rovnou se mu půjčí. Pokud se musí koupit, zkoumá se, zda ji lze financovat z grantu. * DFD – strategie shora dolů postupné dělení, zjemňování diagramu
zvyšování úrovně detailu
nutno přestat, když přechází do procedurálního popisu
transformace diagramu
cíl: zjemnění, nezávislost objektů
* DFD – strategie shora dolů dekompozice procesu s mezitokem * proces1 p1a p1b DFD – strategie shora dolů dekompozice procesu s vloženým skladem * proces1 sklad1 p1a p1b DFD – strategie shora dolů dekompozice procesu bez spojení * proces1 p1a p1b DFD – strategie shora dolů dekompozice datového toku * DFD – strategie shora dolů zjemnění datového toku * proces DFD – strategie shora dolů dekompozice skladu * sklad1 sklad1a sklad1b DFD – strategie shora dolů dekompozice skladu s vloženým procesem * sklad1 sklad1a sklad1b proces DFD – strategie shora dolů (příklad) kontextový model (neboli skeletální schema)
jediný proces, zastupující celý systém, plus všechna známá rozhraní * zpracování požadavku v knihovně vědec vydavatelství požadavek objednávka DFD – strategie shora dolů (příklad) následné dekompozice
zpracování požadavku je vlastně
uložení požadavků
zpracování objednávek * DFD – strategie shora dolů (příklad) * kniha objednávek zpracování objednávek vědec uložení požadavku požadavek kniha je dostupná vydavatelství objednávka DFD – strategie shora dolů (příklad) následné dekompozice
zpracování objednávek je vlastně
kontrola možností
objednat knihu * DFD – strategie shora dolů (příklad) * kniha objednávek objednat knihu vědec uložení požadavku požadavek kniha je dostupná vydavatelství objednávka kontrola možností DFD – strategie shora dolů (příklad) následné dekompozice
kontrola možností se dělí na
kontrolu katalogu
kontrolu rozpočtu
* DFD – strategie shora dolů (příklad) * kniha objednávek objednat knihu vědec uložení požadavku požadavek kniha je dostupná vydavatelství objednávka kontrola rozpočtu kontrola katalogu DFD – strategie shora dolů (příklad) následné dekompozice
kontrola rozpočtu potřebuje ještě databázi grantů
kontrola katalogu potřebuje databázi knih * DFD – strategie shora dolů (příklad) * kniha objednávek objednat knihu vědec uložení požadavku požadavek kniha je dostupná vydavatelství objednávka kontrola rozpočtu kontrola katalogu granty katalog knih DFD – strategie zdola nahoru identifikace všech elementárních procesů
zavedení rozhraní
zavedení toků a skladů * DFD – strategie zdola nahoru (příklad) * objednat knihu uložení požadavku kontrola rozpočtu kontrola katalogu 1. DFD – strategie zdola nahoru (příklad) * objednat knihu uložení požadavku kontrola rozpočtu kontrola katalogu 2. vědec vydavatelství DFD – strategie zdola nahoru (příklad) * objednat knihu uložení požadavku kontrola rozpočtu kontrola katalogu 3. vědec vydavatelství požadavek objednávka DFD – strategie zdola nahoru (příklad) * kniha objednávek objednat knihu vědec uložení požadavku požadavek vydavatelství objednávka kontrola rozpočtu kontrola katalogu granty katalog knih 4. DFD – strategie zdola nahoru (příklad) * kniha objednávek objednat knihu vědec uložení požadavku požadavek kniha je dostupná vydavatelství objednávka kontrola rozpočtu kontrola katalogu granty katalog knih 4. kniha je dostupná DFD – strategie zevnitř ven postup například od jednoho rozhraní k navázaným objektům * vědec 1. 2. uložení požadavku vědec požadavek kniha objednávek vědec uložení požadavku požadavek 3. atd.... DFD –příklad IS pro studenty VŠ
Studenti se zapisují na předměty, z předmětů pak skládají zápočty a zkoušky, studijní výsledky zapisuje vyučující do evidence. Každou zkoušku lze absolvovat nejvýše třikrát, předmět lze jednou opakovat, je ale nutno se do něj znovu zapsat. *
Zopakujte si pojem funkční závislosti: - mějme schéma relace R(A), definujte klíč K pomocí funkčních závislostí Klíč
máme-li R(A) a K ( A, pak K je klíčem schématu R, jestliže platí
K ( A (K funkčně určuje A; A funkčně závisí na K)
neexistuje K‘ ( K taková, že K‘ ( A
Armstrongova pravidla
jestliže Y ( X, potom X ( Y
triviální FZ, axiom (např. AB ( A)
jestliže X ( Y a Y ( Z, potom X ( Z
tranzitivita
jestliže X ( Y a X ( Z, pak X ( YZ
kompozice
jestliže X ( YZ, pak X ( Y a X ( Z
dekompozice
příklad Mějme schéma R(A,B,C,D,E) a množinu FZ F = {ADHYPER13 HYPERLINK "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/displaytex.php?+%5Crightarrow+" \o "TeX" \t "popup" HYPER14HYPER13 INCLUDEPICTURE "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/pix.php/4b79b623ffd796034e783aa7d2396eee.gif" \* MERGEFORMATINET E, B HYPERLINK "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/displaytex.php?+%5Crightarrow+" \o "TeX" \t "popup" INCLUDEPICTURE "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/pix.php/4b79b623ffd796034e783aa7d2396eee.gif" \* MERGEFORMATINET CD, B HYPERLINK "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/displaytex.php?+%5Crightarrow+" \o "TeX" \t "popup" INCLUDEPICTURE "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/pix.php/4b79b623ffd796034e783aa7d2396eee.gif" \* MERGEFORMATINET A}. Spočítejte uzávěry všech jednotlivých atributů. Je některý z nich klíčem?
A+={A}
B+={B, C, D, A,E}
C+={C}
D+={D}
E+={E}
Přidejte nějakou funkční závislost tak, aby se stal klíčem také atribut A: A(B příklad Mějme schema R(A,B,C,D) a F = {ABHYPER15B} 1) určete klíč(e)
A+={A, D, B, C}
B+={B}
C+={C}
D+={D, B}
2) spočítejte minimální pokrytí:
vytvořit kanonické pokrytí (na pravé straně jednoduché atributy)
F = {ABHYPER15B} minimální pokrytí
příklad Mějme schema R(A,B,C,D,E) a F = {BHYPER15D, E HYPERLINK "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/displaytex.php?+%5Crightarrow+" \o "TeX" \t "popup" INCLUDEPICTURE "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/pix.php/4b79b623ffd796034e783aa7d2396eee.gif" \* MERGEFORMATINET C, AC HYPERLINK "https://elearning.vspj.cz/filter/tex/displaytex.php?+%5Crightarrow+" \o "TeX" \t "popup"
Vloženo: 5.02.2012
Velikost: 800,97 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu DS2 - databázové systémy 2
Reference vyučujících předmětu DS2 - databázové systémy 2
Podobné materiály
- PG1 - Programování 1 - Vzorové programy z cvičení
- PG1 - Programování 1 - programy z cvičení
- PG2 - Programování 2 - vzorové programy
- PG2 - Programování 2 - programy z cvičení
- AVC - algoritmy v c - vzorové programy
- 10 - Tělesná výchova - Portfolio-Kondiční cvičení
- 13 - Anglický jazyk - pritcas_prosty_prubehovy_cviceni
- 2 - Pozemní stavitelství - Cvičení z pozemního stavitelství
- UCE - Účetnictví - Fa, bank. výpisy apod. (cvičení)
- AJ - Anglický jazyk - Cvičení na did
- TV - TĚLESNÁ VÝCHOVA - Pořadová, kondiční a průpravná cvičení, zdravotní a akrobatická cvičení
Copyright 2024 unium.cz