- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Popisek: PE, Synek ve zkratce
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálObsah
TOC \o "1-3" \h \z \u HYPERLINK \l "_Toc199328467" 1)Podstata podniku a podnikání PAGEREF _Toc199328467 \h 5
HYPERLINK \l "_Toc199328468" 1.1Podnikání a podnik PAGEREF _Toc199328468 \h 5
HYPERLINK \l "_Toc199328469" 1.2Právní úprava podnikání PAGEREF _Toc199328469 \h 5
HYPERLINK \l "_Toc199328470" 2)Okolí podniku PAGEREF _Toc199328470 \h 6
HYPERLINK \l "_Toc199328471" 2.1Prvky okolí podniku PAGEREF _Toc199328471 \h 6
HYPERLINK \l "_Toc199328472" 4)Efektivnost podniku a její základní kategorie PAGEREF _Toc199328472 \h 7
HYPERLINK \l "_Toc199328473" 4.1Výrobní faktory a jejich klasifikace PAGEREF _Toc199328473 \h 7
HYPERLINK \l "_Toc199328474" 4.2Kombinace VF PAGEREF _Toc199328474 \h 8
HYPERLINK \l "_Toc199328475" 4.3Spotřeba VF – N podniku
\l "_Toc199328478" 5)Cíle podniku a jeho funkce
íl – max. hodnoty podniku a tzv. shareholder value
– MAXIMÁLNÍ SHAREHOLDER VALUE
\l "_Toc199328485" 6)Typologie podniků
PAGEREF _Toc199328487 \h 18
HYPERLINK \l "_Toc199328488" 6.3Podniky podle velikosti PAGEREF _Toc199328488 \h 19
HYPERLINK \l "_Toc199328489" 6.4Podniky podle typu výroby PAGEREF _Toc199328489 \h 19
HYPERLINK \l "_Toc199328490" 6.5Sdružení podniků
7.2Růst podniku
496" 7.4.1Zrušení a zánik PAGEREF _Toc199328496 \h 24
HYPERLINK \l "_Toc199328497" 7.4.2Likvidace podniku PAGEREF _Toc199328497 \h 24
HYPERLINK \l "_Toc199328498" 7.4.3Konkurs a vyrovnání PAGEREF _Toc199328498 \h 24
HYPERLINK \l "_Toc199328499" 8)Majetková a kapitálová výstavba podniku PAGEREF _Toc199328499 \h 25
HYPERLINK \l "_Toc199328500" 8.1Majetek podniku a jeho finanční krytí, rozvaha podniku
_Toc199328502 \h 25
Proč je potřeba organizovat
199328507 \h 31
ERLINK \l "_Toc199328513" 10.4Taktické a operativní řízení
plán
28518" 11.2Plánování výroby PAGEREF _Toc199328518 \h 36
HYPERLINK \l "_Toc199328519" 12)Nákup PAGEREF _Toc199328519 \h 38
HYPERLINK \l "_Toc199328520" 12.1Funkce a úkoly útvaru nákupu PAGEREF _Toc199328520 \h 38
HYPERLINK \l "_Toc199328521" 12.2Nákupní mg mix PAGEREF _Toc199328521 \h 38
HYPERLINK \l "_Toc199328522" 12.3Aktivity mg nákupního procesu PAGEREF _Toc199328522 \h 39
HYPERLINK \l "_Toc199328523" 12.4Řízení zásob
99328526" 13)Odbyt (marketing)
8 \h 42
HYPERLINK \l "_Toc199328529" 13.3Marketingové techniky PAGEREF _Toc199328529 \h 42
HYPERLINK \l "_Toc199328530" 13.4Organizace mg v podniku PAGEREF _Toc199328530 \h 42
HYPERLINK \l "_Toc199328531" 14)Personální práce PAGEREF _Toc199328531 \h 43
HYPERLINK \l "_Toc199328532" 14.1Obsah a cíle personální práce v podniku PAGEREF _Toc199328532 \h 43
HYPERLINK \l "_Toc199328533" 14.2Organizace personální práce PAGEREF _Toc199328533 \h 43
HYPERLINK \l "_Toc199328534" 14.3Plánování pracovníků
199328539" 14.8Mzdový systém fy PAGEREF _Toc199328539 \h 45
HYPERLINK \l "_Toc199328540" 14.9Hodnocení práce PAGEREF _Toc199328540 \h 46
HYPERLINK \l "_Toc199328541" 14.10Mzdové formy PAGEREF _Toc199328541 \h 46
HYPERLINK \l "_Toc199328542" 15)Financování podniku PAGEREF _Toc199328542 \h 47
HYPERLINK \l "_Toc199328543" 15.1Financování podniku a úkoly finančního mngmt
_Toc199328545 \h 48
199328548" 15.6Finanční plánování
50 \h 52
HYPERLINK \l "_Toc199328551" 16.2Rozhodování o investicích PAGEREF _Toc199328551 \h 52
HYPERLINK \l "_Toc199328552" 16.3Zdroje financování investic PAGEREF _Toc199328552 \h 52
HYPERLINK \l "_Toc199328553" 16.4Hodnocení efektivnosti investic PAGEREF _Toc199328553 \h 53
HYPERLINK \l "_Toc199328554" 16.5Metody hodnocení investic PAGEREF _Toc199328554 \h 53
HYPERLINK \l "_Toc199328555" 16.6Metody (ukazatele) hodnocení efektivnosti investic PAGEREF _Toc199328555 \h 54
rtfolio
99328561" 17.2Vnitropodnikové (manažerské) účetnictví
3 \h 57
69" 18.4Vodní hospodářství
RLINK \l "_Toc199328572" 18.7Lesnictví PAGEREF _Toc199328572 \h 59
HYPERLINK \l "_Toc199328573" 18.8Stavebnictví PAGEREF _Toc199328573 \h 59
HYPERLINK \l "_Toc199328574" 19)Bankovní podniky PAGEREF _Toc199328574 \h 60
HYPERLINK \l "_Toc199328575" 19.1Banka jako specifický podnik PAGEREF _Toc199328575 \h 60
HYPERLINK \l "_Toc199328576" 19.2Struktura bankovního systému PAGEREF _Toc199328576 \h 60
HYPERLINK \l "_Toc199328577" 19.3Bankovní produkty PAGEREF _Toc199328577 \h 61
20.1Význam a zvláštnosti podniků infrastruktury
\l "_Toc199328583" 20.4Telekomunikace PAGEREF _Toc199328583 \h 62
HYPERLINK \l "_Toc199328584" 21)Obchodní podniky a podniky cestovního ruchu PAGEREF _Toc199328584 \h 63
HYPERLINK \l "_Toc199328585" 21.1Obchod a obchodní podniky PAGEREF _Toc199328585 \h 63
HYPERLINK \l "_Toc199328586" 21.2Specifikace zahraničního obchodu
l "_Toc199328591" 22)Drobné podniky a živnosti
kání
HYPERLINK \l "_Toc199328596" 22.5Drobné podnikání a právní fy podniku PAGEREF _Toc199328596 \h 65
HYPERLINK \l "_Toc199328597" 22.6Zdroje kapitálu v drobném podnikání PAGEREF _Toc199328597 \h 65
HYPERLINK \l "_Toc199328598" 22.7Výhody (přednosti) malých podniků
iku
66
HYPERLINK \l "_Toc199328603" 22.12Podpora drobného podnikání PAGEREF _Toc199328603 \h 66
HYPERLINK \l "_Toc199328604" 22.13Drobné podniky a místní státní správa PAGEREF _Toc199328604 \h 67
HYPERLINK \l "_Toc199328605" 23)Podniky s mezinárodní účastí
AGEREF _Toc199328607 \h 68
HYPERLINK \l "_Toc199328608" 23.3Nadnárodní podniky PAGEREF _Toc199328608 \h 69
HYPERLINK \l "_Toc199328609" 24)Podnikání ve zdravotnictví PAGEREF _Toc199328609 \h 70
HYPERLINK \l "_Toc199328610" 24.1Specifika zdravotních služeb
PAGEREF _Toc199328612 \h 71
HYPERLINK \l "_Toc199328613" 25)Ekonomika sportu PAGEREF _Toc199328613 \h 72
HYPERLINK \l "_Toc199328614" 25.1Pojem sport PAGEREF _Toc199328614 \h 72
HYPERLINK \l "_Toc199328615" 25.2Institucionální klasifikace sportu PAGEREF _Toc199328615 \h 72
HYPERLINK \l "_Toc199328616" 25.3Institucionální rámec sportu PAGEREF _Toc199328616 \h 72
HYPERLINK \l "_Toc199328617" 25.4Makroek. model toků statků a finančních toků ve sportu v ČR
Podstata podniku a podnikání
Podnikání a podnik
Rysy podnikání :
snaha o dosažení zisku jako přebytku V nad N (zisk se dociluje uspokojováním potřeb zákazníků – centrum pozornosti je zákazník a jeho zájmy
snaha o minimalizaci rizika
vkládá se do podniku kapitál – vlastní x vypůjčený
snaha podniku ke zhodnocení kapitálu – především vlastního
výrazem zhodnocování kapitálu je zvyšování hodnoty firmy (ale ta může růst i jinak, např. zlepšujícím se postavením firmy na trhu)
Pojetí podniku :
dominantním cílem podniku je dosahovat zisku na základě uspokojování koupěschopné poptávky (jednostranná zisková orientace je spíše krátkodobější)
dominantním cílem podniku je uspokojovat koupěschopnou poptávku a oprávněné požadavky okolí, sloužit a tím dosahovat zisku
společenské poslání podniku by nemělo být ziskem zamlženo
Právní úprava podnikání
Podnikání : upraveno OBCHZ
=> soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku !!!
Podnikatelem může být:
osoba zapsaná v OR
osoba, která podniká na základě živnostenského oprávnění (ŽO)
osoba, která podniká na základě jiného než ŽO podle zvláštních předpisů
FO, která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu
Podnik :
instituce vzniklá k výkonu pod. činnosti – institucionalizované podnikání
soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání, k podniku náleží – věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které slouží nebo mají sloužit k výkonu podniku
Manažer
člověk, který vykonává základní manažerské fce, k nimž podle většiny autorů patří plánování, organizování, výběr a vedení lidí a kontrola
Vůdčí osobnost (lídr)
člověk, který umí získávat a ovlivňovat lidi, aby se snažili dobrovolně a s nadšením o dosažení skupinových cílů
autorita lídrů nespočívá v jejich formálním postavení, ale je dána silou jejich myšlenek a charismatem jejich osobnosti
Obchodní majetek : soubor majetkových hodnot, které patří podnikateli a slouží mu (nebo mají sloužit) k jeho podnikání
Podstata podnikání
účel podnikání - v jaké oblasti podnikat, jaké potřeby, skupiny zákazníků, zdroje, předpoklady, zkušenosti
cíl podnikání
zhodnocení vloženého kapitálu
dílčí cíle
proniknout na trh, přežít ...
Okolí podniku
vše, co je za pomyslnými hranicemi podniku a čím je podnik ovlivňován
vliv okolí je zpravidla silný, zatímco možnost podniku ovlivňovat okolí je omezená
Prvky okolí podniku
Geografické – předurčuje jeho logistiku
Sociální - kompromis mezi ekonomickou realitou a sociální odpovědností//sociálně-tržní ekonomika
Politické – různá politická linie, malá (obecní úřady) x velká politika
Právní – vytvářejí rámec prakticky pro všechny podnikové činnosti
Ekonomické – podnik ovlivněn celkovou hospodářskou situací země a její dynamikou (dostupnost VF, daňová zátěž, hospodářský růst, měnový a devizový vývoj) + zákazník, odběratel, dodavatel, banky
Ekologické – bariéra a zároveň šance
Technologické – technologický pokrok
Etické – geograficky podmíněno
Kulturně-historické – vytváří se mnoho let
jednotlivá okolí nepůsobí vedle sebe, ale vzájemně se prolínají
je v nich třeba vidět příležitosti a ten kdo je umí využít, má konkurenční výhodu
Význam státu: stát ovlivňuje podstatnou část okolí podniku (liberalizmus x central. ekonomika), ponechává si to, co nemůže zabezpečit trh -> lobbování (malé hranice mezi lobbováním a korupcí)
Nutnost poznávání okolí: podnik se musí o okolí (dynamiku) zajímat, poznávat a umět odhadnout budoucí vývoj: 10 megatrendů J. Naisbitta (odhad vývoje)
Efektivnost podniku a její základní kategorie
Výrobní faktory a jejich klasifikace
každá činnost, která tvoří hodnotu je výrobou
výroba = zahrnuje všechny hospodářské činnosti spojené se zajištěním výrobků a služeb, tj. statků pro konečného spotřebitele
Předpoklad výroby: 3 výrobní faktory : práce a půda (původní VF)
kapitál (VF odvozený)
členění výrobních faktorů podle Wöheho: dispozitivní (řídící) faktor
výkonná práce
dlouhodobý hmotný majetekelementární
materiály výrobní f.
1) dispozitivní faktor = řídící práce
- zajišťuje optimální kombinaci všech ostatních faktorů, stanovit cíle podniku a způsoby jejich dosažení, bez tohoto VF nemohou být ostatní VF účelně a hospodárně využívány
Management –> provádí řadu činností: plánování, tvoření organizace, rozdělení úkolů, koordinace , kontrola
2) výkonná práce = lidská energie, duševní schopnosti vynakládané prac. silou
cenou práce = MZDY a další osobní náklady
a) mzdové náklady tvoří HRUBÁ MZDA ( tj. součet zákl. mzdy, přesčasové mzdy a příplatky za práci ve ztížených podmínkách)
b) vedlejší mzdové náklady = plac.dovolená, placené dny prac. neschopnosti
Produktivita práce = množství outputu připadající na 1 člověka
3) investiční hmotný majetek – soubor věcných prostředků, které slouží podniku delší dobu (pozemky, stroje,…) , rozlišujeme u nich:
a) technickou životnost – je dána způsobilostí plnit technický účel ( produkovat technicky nezávadné statky
b) ekonomickou životnost – schopností zajistit potřebnou hospodárnost ( vyrábět statky s náklady, které jsou schopny konkurence
( tyto prostředky ztrácí svou užitnou hodnotu i tržní hodnotu
( vyjádřením snižování hodnoty jsou odpisy ( funkce nákladová a střádací)
Další náklady spojené s hmotným majetkem: kalkulační úroky z VK, pojištění majetku, majetkové daně
Výrobní kapacita – charakteristika výr. hmot. majetku
= potenciální schopnost výrobní jednotky( dílna, stroje) produkovat statky
( dlouhodobý hmotný majetek + výkonná práce = potenciální výrobní faktory
4) materiál ( z něj vznikají finální výrobky)
- suroviny, zákl. materiál, součástky, obaly + energie
Suroviny – přírodní látky v původním stavu
Základní materiál – částečně zpracovaný a stává se zákl. substancí výrobku
Pomocné materiály – pomáhají ke vzniku výrobku, ale netvoří hl. látkovou substanci
Provozní látky – nevchází do výroby, ale pomáhají u vzniku výrobku (palivo)
PRINCIP HOSPODÁRNOSTI – snaha o dosahování nejvyšších výsledků s co nejnižšími N
Kombinace VF
účelně spojit a kombinovat VF do efektivně fungující jednotky je úkolem mngmt (dispozitivního faktoru)
podle převažujícího VF můžeme rozlišit výroby:
investičně (kapitálově) náročné – elektrárenství, těžební průmysl, významný podíl mají odpisy
pracovně náročné – optický průmysl, v N dominují mzdové náklady
materiálově náročné - potravinářství, dominují N na spotřebu materiálu
Spotřeba VF – N podniku
Náklady podniku :
Peněžně vyjádřená spotřeba výrobních faktorů (pojetí nákladů ve finančním účetnictví)
Ekonomické pojetí nákladů – charakterizuje to, co bylo skutečně obětováno, např. úroky z vlastního kapitálu, ušlá mzda podnikatele a jiné oportunitní náklady
Ekonomický zisk – rozdíl ceny (výnosů) a ekonomických nákladů
Náklady příštích období – v běžném období jsou uskutečněny výdaje na výrobky, které se budou vyrábět v příštích obdobích
Výdaje příštích období – výrobky jsou zhotoveny v BO, ale vyvolají N v příštích obdobích
Odlišujeme peněžní výdaje – představují úbytek peněžních fondů
Třídění nákladů : podle druhů, podle účelu, podle závislosti nákladů na změnách objemu výroby, podle původu spotřebovaných vstupů, podle činnosti atd.
Druhové třídění nákladů: vychází z výrobních faktorů
Základní nákladové druhy: 1. spotřeba materiálu, energie a externích služeb, 2. osobní N (mzdy, platy, provize..), 3. odpisy ne/hmotného dlouhodobého majetku, 4. finanční N (nákladové úroky)
Účelové třídění nákladů:
střediska – místně vymezené části podniků, které evidují náklady, za něž jsou odpovědny, nebo o výnosy, i zisk
Třídění N podle útvarů – sledování N podle středisek, jednicové N (lze je přímo připočítat určitému nákladovému středisku), režijní N střediska ( nelze je připočítat přímo), rozlišujeme režijní N materiálové, výrobní, správní a odbytové. Přehledem N je rozpočet
Třídění nákladů podle výkonů (kalkulační třídění N) – umožňuje zjišťování N ( i zisku) podle jednotlivých výrobků. Dvě základní skupiny nákladů – jednicové (přímé) N – lze je přiřadit jednotlivým druhům výrobků (např. výrobní mat., výrobní mzdy), režijní (nepřímé) N – jsou společně vynakládány na více druhů výrobků nebo na chod celého útvaru (všechny ostatní N)
Kalkulace nákladů – písemný přehled o jedn. položkách N a jejich úhrnu na kalkulační jednici (kalkulační jednice je určitý výkon, např. výrobek/služba, vymezená měřící jednotkou, např. jednotkou množství – 1 kus, hmotnosti – 1 kg, času – 1 min. ). Tyto výkony jsou označovány jako nositelé nákladů.
Všeobecný kalkulační vzorec – přehled jednotlivých položek nákladů (není závazný)
Účelové třídění nákladů zachycuje příčinný vztah mezi N a účelem jejich vynakládání (výrobky)
Náklady podle závislosti na změnách objemu výroby:
Variabilní náklady – mění se se změnami objemu výroby, pod/nad/proporcionálně,
Fixní N – nemění se s objemem výroby, mění se až při změně výrobní kapacity ( skokem)
--> v delším časovém horizontu jsou všechny náklady variabilní
- Nákladová fce – vztah nákladů a objemu produkce N = F + n *q
Degrese nákladů – s rostoucím objemem výroby jednotkové N klesají, neboť FN se rozpouštějí do stále většího objemu produkce
Účinnostní forma hospodárnosti – rozšiřováním výroby v rámci neměnných FN se snižují jedn. N
Úspornostní forma hospodárnosti – racionalizací výroby dochází ke snižování jednotkových VN
Náklady podle původu spotřebovaných vstupů :
Prvotní (externí) náklady – z okolí podniku
Druhotné (interní) náklady – vznikají spotřebou vnitropodnikových výkonů
Náklady podle podnikových fcí :
Náklady na pořízení
Náklady na skladování
Náklady na výrobu
Náklady na správu
Náklady na odbyt
Další kategorie nákladů :
Přírůstkové náklady – N vyvolané přírůstkem objemu výroby. Jejich zvláštní formou jsou N marginální – přírůstek nákladů vyvolaný přírůstkem výroby o jednu jednotku
Maximální zisk se dosáhne při takovém objemu produkce, kdy se marginální tržby rovnají marginálním nákladům
Utopené náklady – nejsou ovlivněny rozhodováním
Oportunitní ( alternativní ) náklady – hodnota, která musí být obětována, když zdroje nejsou použity na nejlepší možnou alternativu, říká se jim také náklady ušlých příležitostí, používají se v manažerském rozhodování
Ve výkazu zisků a ztrát se náklady třídí na provozní, finanční a mimořádné
Výsledek činnosti – výnosy a zisk
výsledkem činnosti podniku jsou výrobky a služby -> jejich peněžním vyjádřením jsou výnosy podniku (bez ohledu na to, zda došlo k jejich inkasu)
hlavními výnosy výrobního podniku jsou TRŽBY T = p* q
Rozdíl mezi výnosy a náklady podniku za určité období
Výnosy > náklady = zisk
Výnosy < náklady = ztráta
Zisk:
základní motiv podnikání,
hlavní kriterium pro rozhodování,
hlavní zdroj samofinancování
Ekonomický Z = V – N -> základ pro podnikatelská rozhodování, základem ukazatele EVA
Účetní zisk – zjistíme z výkazu zisků a ztrát (provozní zisk, Z z finančních operací a mimořádný zisk)
Provozní zisk = provozní výnosy – provozní náklady
Zisk roste s růstem výnosů a se snižováním nákladů, Z = T – N => Z = pq – (F + nq)
Analýza bodu zvratu = analýza nákladů, objemu a zisku
Bod zvratu - objem výroby, při kterém se T rovnají celkovým N, podnik už není ztrátový, ale ještě nedosahuje zisku
Příspěvek na úhradu FN a Z – rozdíl mezi cenou a VN náklady na jednotku objemu výroby, je to částka peněz, která zůstane z ceny výrobku po uhrazení jeho VN
Hrubé rozpětí – méně přesný ukazatel, rozdíl mezi cenou a jednicovými N
Má-li podnik dosáhnout zisku, musí překročit bod zvratu
Je-li stanoven požadovaný objem zisku, pak nový objem výroby vypočítáme jako :
q = (F + Z)/ (p – b)
vzorec pro výpočet BZ zvratu se Z pro podnik, který vyrábí různorodý výrobní sortiment
Q = (F + Z )/(1 – h) .......... h = podíl VN připadajících na 1 Kč tržeb Q v Kč
Efektivnost
Vyrábí-li podnik výrobky uspokojující potřeby trhu s max.využitím všech VF, přičemž VF jsou v optimálním množství a v optimální proporci => vyrábí efektivně
Efektivnost = výstup (output) / vstup (input)
Měřítko efektivnost = hodnota výstupu / hodnota vstupu
Za výstup můžeme považovat výnosy, za hodnotu vstupu můžeme považovat náklady
Ukazatel haléřové nákladovosti = náklady / výnosy, podíl N připadajících na 1 peněžní jednotku výnosů
Hospodárnost je často ztotožňována s efektivností
Ekonomická efektivnost = schopnost výrobního závodu vyrábět za nižších jednotkových N na rozdíl od technické efektivnosti, což je schopnost výrobní jednotky, např. stroje, vyrábět výrobek vysoké kvality bez ohledu na výrobní náklady
Hospodárnost = skutečné náklady / náklady při optimální kombinací výrobních faktorů
Ukazatel využití kapitálu ( aktiv ) = výnosy / kapitál , charakterizuje rychlost obratu kapitálu, je jedním z ukazatelů při finančním hodnocení podniku
Ukazatele rentability:
rentabilita nákladů = zisk / náklady
rentabilita výnosů (rentabilita obratu) = zisk / obrat
rentabilita celkového kapitálu = zisk / celkový kapitál , ROA (výnosnost aktiv)
rentabilita vlastního kapitálu = zisk / vlastní kapitál , ROE (výnosnost vlastního jmění)
rentabilita je považována za další princip hospodářského jednání v tržní ekonomice, ukazuje, jak se kapitál za určité období zúročil
vyšší hospodárnost zvyšuje rentabilitu
rentabilita je kromě hospodárnosti ovlivňována i tržními podmínkami ( cenami vstupů, mírou rizika, …)
=> základní kritérium
Vloženo: 7.01.2010
Velikost: 920,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz