- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálZÁKLADY FONIATRIE
10. 4. 2009
doc. MUDr. Mojmír Lejska, CSc.
v testu musí být kód předmětu SP4BP_ORLF
zkouška: test z přednášky (patofyziologie není v učebnici) a knihy Poruchy verbální komunikace a foniatrie, termín bude na nástěnce v 1. patře
žlutě zvýrazněno = bude určitě v testu
FONIATRIE
= medicínská specializace, který se zabývá poruchami hlasu, řeči a sluchu
jejím podoborem je audiologie = zabývá se stavem sluchu, jeho vyšetřováním, léčbou a kompenzací
samostatnou součástí foniatrie je péče o děti, protože u nich se schopnost verbální komunikace teprve utváří
příbuzným oborem je ORL, ten ale posuzuje orgány z hlediska organického a foniatrie z hlediska funkce (zánět v hrtanu – ORL x ztráta hlasu bez organického onemocnění – foniatrie)
Komunikace
celý komplikovaný proces tvorby informace v dekódovatelné formě a její příjem se nazývá komunikace
není formy života bez schopnosti i nutnosti získávat, ale také produkovat informace
komunikace je vrozený nepodmíněný instinkt – každé zdravé dítě musí začít mluvit (SP – znakovat)
hill – 82% nedoslýchavých tvrdí, že jim porucha sluchu stěžuje život
Typy komunikace
z hlediska foniatrického:
1. komunikace smyslová
neakustická – optická, čichová, chuťová, hmatová
akustická –
zvukové pozadí – všechny zvuky, které existují reálně a my si je neuvědomujeme, říkají nám, že kolem nás je svět
zvuková neverbální – nemají charakter slov, ale jsou pro nás informační (pláč, smích, kašel dítěte)
verbální – lidská řeč, to je specificky lidská schopnost (úroveň sapiens sapiens)
pokud je nám zabráněno používat lidské řeči, musí se to promítnout na naší osobnosti
2. nesmyslová – např. řízení krevního tlaku a glykemie uvnitř organismu
Lidé nežijí sami
většina soc. vztahů se tvoří pomocí akustického komunikačního kanálu
člověk, který neslyší má potíže s rozuměním, trpí tzv. „sociální deprivací“ (test) = je vytlačován na okraj sociálních skupin – dochází k tomu i v rodinách, lidé se SP se dostávají na okraj děje (u lidí ohluchlých)
porucha sluchu může vést ke změně osobnosti člověka, jako nejvyšší stupeň postižení (toto je nejtěžší důsledek všech těchto poruch, protože člověk, který ohluchl, vypadá jako by byl zdravý, ale začíná se chovat úplně jinak)
Foniatrie a komunikační poruchy
poruchy sluchu – základním principem příjímání informací je slyšet a rozumět řečový signál
medicínské vztahy tvorby řeči a rozumění řeči a jejích poruchy
schopnost tvorby řeči je spojena s lidským hlasem
Symptomy těžké vady sluchu u dětí
porucha vývoje řeči
děti nemluví
dítě mluví omezeně
mluví, ale nelze mu rozumět
žádné reakce na zvuk
vývoj řeči je náhle přerušen atd.
Strategie přístupu k těžce SP D
kompenzace pomocí sluchadel
edukace řeči
KI
Studie z USA
Poškozený sluch rezultuje ve neúplnou a zdeformovanou komunikaci
objevují se: zvýšené rozpaky a nerozhodnost, únava, popudlivost, napětí, stres, zloba, omezení společenských aktivit a vztahů, deprese, negativismus, omezení osobní bezpečnosti, zvýšený odstupu od druhých, snížení fyzického zdraví, osamělost, sociální izolace, paranoia atd.
Výsledky
kdo má větší SP, je méně atraktivní na trhu práce
SP má vliv nejenom na psychické a sociální zdraví, ale i na fyzické zdraví – studie prokázala, že nošení sluchadel snížilo výskyt artritid (bolest kloubů), srdeční slabosti, tachykardie, redukce tinnitu, snížení potíží se zažíváním, hypertense
po zahájení nošení sluchadel – příbuzní se cítí lépe, zlepšení života SP – větší subjektivní spokojenost a kvalita života, zlepšení vtahů v zaměstnání, pocit nezávislosti, pocit bezpečí, schopnost pěstovat sport
Somatologie sluchové orgánů
somatologie – se zabývá tím, jak to vypadá a jak to funguje
není důležité, co všechno slyšíme, ale jak z toho získáme informace – jak rozumím
Sluchový orgán
skládá se ze dvou částí
periferní (ucho) – slouží jako mikrofon
centrální (uvnitř hlavy)
PERIFERNÍ ČÁST
ucho má 4 části
vnější –
boltec – ten nemá vliv na sluch,
vnější zvukovod – je to trubice, která vede zvuk, je individuálně tvarován – dětský zvukovod je mnohem užší než u dospělého, u dětí má významný vliv na korekci sluchadly – každý uzavřený prostor, do kterého pustíme zvuk, způsobuje rezonanci
bubínek - na bubínku vzniká první změna energie z akustické na mechanickou
linie manubria
procesus brevis – orientační bod na bubínku (ten světlý)
perforace (díra) – vzniká mechanicky (sponka) nebo přetlakem ve vnějším zvukovodu (např. facka) – častěji se perou ženy mladší, postiženo levé ucho (jsme praváci :D)
střední
prázdná dutina v kosti svalní
obsahuje 3 kůstky (kladívko, kovadlinku, třmínek), 2 svaly (napínač bubínku, sval třmínkový – ten je důležitý v audiologie, na jeho výsledcích je zaměřená celá jedna metoda), 2 ústí (do Eustachovy trubice, dále do antra – vzduchově sklípkový systém
Eustachova trubice spojuje středoušní dutinu s nosohltanem, jejím úkolem je vyrovnat tlak vzduchu před a za bubínkem tak, aby blanka bubínku byla v ideální napětí
středním uchem prochází mechanická energie
vnitřní – uloženo ve skalní kosti (část kosti spánkové), je složeno ze dvou částí:
labyrint – zde je uloženo rovnovážné ústrojí
hlemýžď (kochlea)
obsahuje tekutinu, když přichází chvějící se element, vytvoří se vlny na hladině – tam je posazena basilární membrána a tam jsou v řadách sluchové buňky
sluchové buňky (jsou ve 4 řadách)
sluchová buňka má vlásky (říká se jim vlásková buňka = Cortiho buňka)
jako jediná buňka v těle umí provést změnu energie z mechanické na bioelektrickou, kterou pošle po nervových drahách do mozku
buňka má nahoře vlásky, dole z ní jde jedno vlákno sluchového nervu
vnější – 3 řady – mají vlásky postaveny do V
vnitřní – 1 řada – mají vlásky postaveny do řady
viděli jsme kochleu krysy, kde byly buňky jako V a poté vnitřní do řady, po jejím vystavením velkému hluku, buňky tvaru V změnili tvar a některé docela zanikly
sluchový nerv
lidské ucho jako ucho všech savců je stočeno do spirály a stojí na kostěném podkladu
všichni mají stejné vnitřní ucho
CENTRÁLNÍ ČÁST
sluchové centrum = Heschlovo centrum se nachází v temporálním (spánkovém) laloku
dochází ke křížení drah – plastické vnímání zvuku, přesnější určení zdroje zvuku
Patofyziologie sluchu – není v učebnici, bude v testu
mluví o tom, jaké jsou příčiny zdraví a nemoci sluchového orgánu
Systematika patofyziologie PS
vývojová existence vady sluchu
organická (narodíme se a ucho nemáme)
vlastní ucho
oblast transportní (vnější a střední ucho)
oblast percepční (vnitřní ucho)– oblast vnitřního ucha
podle tohoto se dělí sluchové vady převodní (postižení vnějšího nebo středního ucha) a percepční (postižení vnitřního ucha - sluchové buňky)
vedlejší oblasti – rozštěpy (vrozená vada vznikající tím, že nesrůstá oblast horní čelisti, po postižení kyčelních kloubů je druhá nejčastější), byla vždycky
horní čelist se skládá ze 3 segmentů – nesrůstají – může se na to napojit poškození měkkého i tvrdého patra
fce Eustachovy není dobrá, nepřivádí vzduch do středního ucha – porucha převodního typu
funkční (ucho je v pořádku, ale nefunguje)
hereditární (geneticky podmíněné)
syndromální (menší část) – Usher, Alport, Pendred… - jejich součástí je porucha sluchu
nesyndromální (větší část) – monogenní, polygenní, multifaktor
znalost o tomto se objevila v roce 1998
Mendlovy zákony a dědičnost (Mendl se narodil v Brně, v klášteře na Mendláku)
každý znak je přenášen dvojicí genů od rodičů – alely – geny vytvoří znak
do
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 130,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz