- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Přednášky SPECI LN PEDAGOGIKA
SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
zabývá výchovou a vzděláváním jedinců, se speciálními vzdělávacími potřebami ( děti s poruchami učení).
souvisí s obecnou pedagogikou, medicínou, psychologií, legislativou, sociální patologií, sociologií, kriminologií a etopedií.
Jedinci, kterými se tato pedagogika zabývá, nazýváme jedinci s postižením a se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ještě před 100 lety se běžně užíval pojem mrzáci, ale to již v Evropské unii není možné.
Některé typy poruch vznikají na podkladě LMD – lehké mozkové dysfunkce.
Podle nového zákona z roku 2005 byly zrušeny speciální školy pro postižené děti a postižené děti navštěvují běžné základní školy.
Cílem je maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince.
KLASIFIKACE SPP
Psychopedie se zabývá výchovou a vzděláváním dětí s mentálním postižením
- Downův syndrom, artismus.
Somatopedie se zabývá výchovou a vzděláváním dětí s tělesným postižením LMD
dětská mozková obrna, myopathie vady páteře (skoliózy)
Logopedie – výchova a vzdělávání dětí s poruchami a vadami řeči, nebo s narušenou komunikační schopností.
Surdopedie – výchova a vzdělávání dětí s poruchou sluchu.
Oftalmopedie – výchova a vzdělávání zrakově postižených a nevidomých
Etopedie - poruchami chování.
Specifické poruchy učení – zkráceně - SPU , dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie atd.
Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením – mentální postižení bývá kombinováno s tělesným postižením, bývá přidružená epilepsie či zraková vada atd.
DEFEKT A DEFEKTIVITA
Defekt je vada či postižení – defektivita je stav, který z toho plyne.
Etiologie studuje příčiny daného postižení.
Kasuistika – znamená případová studie
Integrace – začlenění jedince se speciálními potřebami do vzdělávacího procesu a běžné populace. Integrace znamená rovnost šancí.
Intaktní společnost je majoritní zdravá společnost.
Formy integrace
individuální – např. vezmu jednoho vozíčkáře a začnu jej vzdělávat v běžné třídě základní školy.
Skupinová – při běžné škole jsou zřízeny třídy pro žáky s konkrétním postižením. Tato třída je však integrována do běžné základní školy.
částečnou a úplnou
pedagogickou a sociální
Pozitivní a negativní.
Integrace mezi zdravé žáky však není vhodná pro každého.
Na intenzitu a míru integrace, aby se nestala negativní, musí dohlížet speciální pedagog.
Opakem integrace je segregace – vyčlenění z běžné populace.
Inkluze je ideální integrace, splňují pouze skandinávské země, kde platí heslo „být jiný je normální“.
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA – DIAGNOSTIKA
Jedná se o obor speciální pedagogiky, cílem je určit diagnózu, tzn. co danému jedinci je a to většinou z medicínského hlediska.
Diagnostika většinou určí, že se jedná o Downův syndrom, vzniklý v určité době před porodem.
Cílem je zjištění druhu hendikepu.
Na diagnostice se podílí celý tým spolupracovníků, na prvém místě stojí lékař, dále psychologové, které zajímá jak hendikepu ovlivňuje psychickou stránku jedince, podílí se speciální pedagogové, které nezajímá medicínská stránka ale spíše, kde je možno tohoto jedince vzdělávat, jak se bude vyvíjet, a zda je vůbec možné jej vzdělávat.
Podílí se i sociální pracovníci, které zajímá rodinné a sociální prostředí.
Na rozdíl od ped diagnostiky se speciálně pedagogická diagnostika liší tím, že musí probíhat individuálně. Není autista jako autista.
Tuto diagnostiku dělíme podle jednotlivých pedií např. somatopedická diagnostika.
Správnou diagnosu je nutno stanovit již v ranném věku jedince. K tomu mají sloužit mateřské školy.
Diagnostika ve vyšším věku zkoumá zda došlo či nedošlo ke zlepšení.
Diagnostika určuje i vhodnost handicapovaného jedince pro určitý typ povolání.
Ve vyšším věku diagnostika je používána u lidí po úrazech a při demenci.
Nejde již o vzdělávání, ale o to, kam jedince zařadit – rekvalifikace, bydlení atd.
Ve stáří diagnostikujeme demenci, různé mozkové příhody a jde nám o udržení samostatnosti starého člověka.
NĚKTERÉ DIAGNOSTICKÉ METODY
Metody obecné
Sem se řadí rodinná anamnéza a osobní anamnéza.
Osobní anamnéza je popis jak se ten člověk jeví. Např. P.J. 13 let, těžká mentální retardace, po těžkém úrazu hlavy po autonehodě, v současné době vzděláván v pomocné škole ve čtvrtém ročníku, pochází z dobrého sociálního prostředí, tři sourozenci, otec elektrikář, matka prodavačka atd.
Kdežto rodinná anamnéza se zajímá pouze o prostředí, je důležitá zejména pro etopedii, která se zabývá výchovou jedinců s poruchami chování. Používá se anamnéza prostředí např. působení vrstevníků, školy atd. diagnostika dále využívá metody speciální – pozorování, dotazník, interwiev, rozhovor a testové metody a explorační metody.
V kasuistice má být zahrnuta osobní a rodinná anamnéza a shromažďují se všechny dostupné informace.
OBLASTI DIAGNOSTIKY
Hrubá a jemná motorika, hrubá motorika jsou pohyby celého těla, jemná motorika se týká pohybů ruky, především prstů – psaní, malování atd. U postižených jedinců je jemná motorika narušena téměř vždy, hrubá nemusí být postižena.
Lateralita – znamená upřednostňovaní jedné poloviny těla, dříve se leváci přecvičovali na praváky, což se dnes nedoporučuje. zkoumá se zda je vyšetřovaný pravák, levák či ambidextr. Lateralita, znamená dominanci jedné z mozkových hemisfér. Praváci mají dominantní levou hemisféru, leváci naopak. Ambidextrie je nevyhraněnost laterality.
Diagnostika rodinného prostředí – zkoumáme, zda je harmonické, zkoumá se zda dítě vyrůstá v úplné rodině, nebo jen s jedním rodičem, zda existuje střídavá péče atd.
Pedagog by měl vědět, že existuje pedagogicko psychologická poradna.
Postižení žáci mohou využívat individuální vzdělávací program.
Tento plán u tělesně postiženým umožňuje jak se dostane přes bariéry do třídy, zda se vejde s vozíkem na záchod atd.
Děti s Downovým syndromem jsou v běžných školách osvobozeny od matematiky, naopak vynikají v uměleckých předmětech.
TEMINOLOGIE
komplexnost diagnostiky = podílení výše jmenovaných odborníků.
Prognóza vývoje, po diagnóze musí následovat prognóza vývoje dítěte do budoucna.
Validita, realibilita, proměnná, měření v diagnostice, škálování, statická norma
katamnéza – zkoumá příčiny návratu do stavu, který byl před léčbou.
Profesionální orientace.
PORADENSKÝ SYSTÉM SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
Postižené dítě se nejprve setkává s výchovným poradcem, dále se školním psychologem.
Pedagogicko psychologická poradna by měla řešit poruchy učení a vývojové poruchy.
Specifické pedagogické centrum provádí registráž tzn. vyhledává po školách děti se speciálními pedagogickými potřebami.
Existují střediska výchovné péče, zabývající se jedinci s výchovnými problémy – např. zneužívání návykových látek.
Koordinací všech poradenských složek zajišťuje Institut pedagogicko psychologického poradenství.
Existují i střediska ranné péče, které provádějí diagnostiku postižení.
Každé postižené dítě musí mít individuální vzdělávací plán. Tento plán sestavují rodiče, speciální pedagogické centrum a případně i sám žák.
Diagnostikuje motoriku, laterality, kresbu, sebeobsluhu (příjem potravy, oblékání, hygiena, dodržování tělesné čistoty), zjišťujeme zda se podobné postižení nevyskytuje v rodině.
Zjišťujeme případné poruchy sluchu. Fonematika jsou metody, kdy zjišťujeme zda mozek je schopen rozlišovat význam slov.
Somatopedie
Obor speciální pedagogiky je obor, který se zajímá tělesně handicapovanými jedinci.
Patří tam i skupina nemocných a zdravotně oslabených.
Průkopníkem Somatopedie je František Kábele.
Klasifikace :
1)Dle vzniku se dělí na vrozené a získané vady
- vrozené jsou dědičné, získané vzniknou během života.
2) pohybové vady se dělí na
- obrny, které jsou buď centrální nebo periferní – nejznámější je DMO Dětská mozková obrna
- deformace - vadné držení těla, chybné zakřivení páteře – skoliosa a kyfoskoliosa) malformace – špatné vyvinutí
nebo nevyvinutí částí těla.(místo pěti prstů šest).
Amputace – chybění části nebo celé končetiny – autohavárie, cukrovka.
3) patří nemocní, chronicky nemocní a zdravotně oslabení.
CENTRÁLNÍ OBRNY
DMO Dětská mozková obrna závažné poškození mozku
Dětská obrna – v dnešní době díky očkování prakticky neexistuje, zcela se liší od DMO. Od roku 1958 jsou všechny děti očkovány Sabinovou vakcínou – ukázáno ve filmu „Už zase skáču přes kaluže“.
Mozkové záněty
Stavy po mozkových nádorech
Mozkové příhody – př. různé embolie, při pádech a autohaváriích.
Traumatické obrny – něco jiného než DMO, vzniká na základě traumatu=zranění, dělí se na komoce = otřes mozku, komprese = stačení mozku a kontuse = pohmoždění mozku.
Míšní obrny – úraz páteře s následným poraněním míchy (ochrnutí dolních končetin,), nejvážnější poranění míchy je v oblasti obratlů C1aC2 = ochrnutí všech čtyřech končetin
Rozštěpy páteře – vznikají nesprávným uzavřením páteřního kanálu, tyto děti musí nosit celý život plenu, protože neudrží stolici a moč.
Degenerativní onemocnění mozku
SM sklerosis multiplex – roztroušená skleróza ( nemá nic společného se sklerózou o které se běžně mluví) také označována jako RS ereska. Dochází k rozpadu nervových vláken – a z toho k poruchám řeči, dechu, chůze a pacienti se stávají postupně nepohyblivými.
Parkinsonova nemoc – přidružuje se k ní často demence, přidružuje se k ní třes, svalová ztuhlost, obtížná chůze atd. Nejde o čistě mentální poruchu.
Friedrichova heredoataxie
OBRNY podle tíže postižení se dělí na:
částečná obrna – latinsky paréza
úplná obrna- plegie
Periferní obrna je způsobena poruchou periferního nervu, centrální je způsobena postižením mozku nebo míchy.
DEFORMACE
vrozené – např. na základě inf. chorob matky (zarděnky) nebo léky (Contergan)
získané – opět důsledek nemoci nebo úrazu. (nesprávné držení páteře = VDT vadné držení těla)
DEFORMACE KONČETIN
Perthesova choroba – je postižena hlavice stehenní kosti, stav vyžaduje dlouhou léčbu na sádrovém lůžku
Duchenneova choroba – Duchennova svalová dystrofie postupný úbytek svalů a k obrnám.
Progresivní svalová dystrofie Dochází k rozpadu svalové hmoty. Svaly postupně odumírají a poté postižený umírá, nebo jsou nahrazovány tukem.
Deformace hrudníku hrudní kyfóza, lordóza DEFORMACE PÁTEŘE skolióza
MALFORMACE deformace končetin a těla AMPUTACE odnětí části nebo celé končetiny (př. po úrazu elektrickým proudem)
DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA
Etiologie zkoumá příčiny vzniku nemoci, DMO může vzniknout v době perinatální(=před narozením) a postnatální (v době po porodu) perinatální (v době porodu) – patří se protrahované porody = dlouhotrvající, překotné porody, klešťové porody, aplikace léků proti bolesti a narkotik, asfyxie = přidušení plodu třeba tím že pupeční šňůra se omotá kolem krku plodu.
V období postnatálním je DMO způsobena infekcemi(zánět mozkových blan, zánět mozku=encephalitis) horečnatá onemocnění, úrazy, otravami. V postnatálním období je již organismus matky z obliga.
FORMY DMO
1) Spastická – zvýšený svalový tonus = křečovitá
- diparetická, jsou postiženy dvě končetiny a jsou jen paretické = částečně postižené
- hemiparetická – postižena vertikální polovina těla např. pravá ruka a pravá noha ;
- quadruparetickiá– nejhorší, kdy jsou postiženy všechny končetiny a v tom případě je vozík řízen dechem – ovládací trubičkou.
- Tetraparetická – postiženy tři končetiny.
2) Nespastická – není křečovitá
- hypotonická ( postižené končetiny mají snížený svalový tonus) s věkem se stejně postupně mění na spastickou a je doprovázena
v dospělosti mentální retardací.
- dyskinetická – vyznačuje se nepotlačitelnými mimovolnými pohyby (př. tiky) atetoidní pohyby – ty jsou pomalé a jakoby
komplexní.
LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUKCE – LMD
Neplést s LMR Lehkou mozkovou retardací a DMO!
Laicky řečeno jde o velmi lehkou formu DMO.
Používají se zkratky ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou
ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity. Patří sem hyperaktivní děti, děti s dyslexií a dysgrafií
Postižení jsou především chlapci
poruchy jsou hlavně v oblasti psychomotorické, jedná se o lehké postižení CNS.
Projevy – neklid, instabilita, impulzivita, změny nálad, neobratnost, roztržitost, poruchy paměti, neurotické rysy jako je kousání nehtů,
cucání palce, kývání hlavou, enureza – pomočování. Dítě s LMD však nemusí nutně mít poruchy učení.
Všechny poruchy učení naopak neznamenají automaticky LMD, ale v 50% případů jdou tyto poruchy ruku v ruce.
Patří sem i jedinci s postižením kardiovaskulárním. Hovoříme o dětech, které jezdí do lázní a ozdravoven, nebo jsou dlouhodobě hospitalizovány.
Patří sem děti se srdečními vadami, cyanotické děti – které modrají, onemocnění plic a dýchacích cest astmatici – astma bronchiale, tuberkulóza, poruchy imunity, alergici v některých zemích i AIDS.
KOŽNÍ onemocnění – ekzémy a lupénka
ZÁCHVATOVÁ onemocnění
epilepsie
projevuje se dvěma typy záchvatů
grand mal ( velký záchvat s pádem a bezvědomím, slinotokem a křečemi, někdy i s pomočením a pokálením
petit mal (chvilkové zahledění do prázdna, upuštěním předmětu, který je právě držen v ruce, dítě okamžik nevnímá.
Ten trvá buď zlomky nebo několik sekund – opakuje se velmi často – i mnohokrát za den.
Dítě musí být hlídáno, aby nepadlo na ulici pod auto, nebo aby se neutopilo i v mělké kaluži.
Psychopedie
zabývá se výchovou a vzděláváním osob s mentálním postižením.
Mentální postižení ilustrují filmy „ Co trápí G. Grappea“, „Archa pro Vojtu“.
Mentální retardace je vývojová porucha psychických funkcí, která zasahuje člověka ve všech složkách osobnosti, postihuje nejen stránku psychickou, ale i biologickou a sociální. Toto postižení je vidět na první pohled.
Zdravý znamená být zdravý zároveň ve všech třech složkách – tělesné, psychické a sociální.
MR – mentální retardace je charakteristická celkovým snížením psychických schopností a to schopnosti myslet, učit se a přizpůsobovat se svému okolí.
K MR dochází během vývoje jedince ale i ve stáří. Jedná se o stav trvalý, tzn. že MR se nedá odstranit žádným způsobem.
Výjimku tvoří pouze pseudooligofrenie.
MR je vrozená nebo časně získaná. Vrozená – s ní se dítě narodí; získaná – vytvoření MR do dvou let dítěte. Od dvou let se pak mluví o demenci.
Výrazně je snížena úroveň inteligence, průměrné IQ je od 90 do 110 bodů, jsou postiženy všechny složky osobnosti člověka – poznávání, vnímání, myšlení představivost atd.
ETIOLOGIE MR – příčiny vzniku.
1)faktory exogenní tzn. vnější
2)faktory endogenní – vnitřní
Pro klasifikaci MR se používá Desátá revize svět. zdrav.
Organizace z roku 1992, Děti od 90-70 bodů IQ nepovažujeme za MR;
MR dělíme na lehkou – od 69-50 bodů IQ
na středně těžkou – od 49-35;
ěžkou MR od 34-20
hluboká MR – od 19 a níže
- nemluví, neudržují těl. čistotu ( jsou inkontinentní), pokud jsou osloveni pak neudržují kontakt – nesledují hovořícího očima.
MR jiná a nespecifikovaná.
Jiná MR je sice prokázána, ale jako přidružená k jinému závažnému postižení a nemůžeme zjistit do které kategorie to dítě patří.
Sem patří např. děti s autismem, děti s těžkými senzorickými postiženími, především s kombinovanými smyslovými postiženími vrozenými např. hluchoslepé.
Nespecifikovaná MR – MR je sice prokázána, ale nemáme dostatek informací, abychom dítě někam zařadili.
Tyto děti s MR se vyučují v základní škole praktické (dříve zvláštní) se středně těžkou MR jsou v základní škole speciální (dříve pomocné).
Odborný název pro MR je používán termín OLIGOFRENIE (již se neužívá)
DEMENCE
Vznikne-li po druhém roce života dítěte, je získaná, člověk se narodí jako zdravý a znamená rozpad běžných psychických funkcí.
Rozděluje se na dětskou a stařeckou demenci, nejčastější stařecká demence je Altzheimerova nemoc.
Dětské demence se velice obtížně diagnostikují, protože nevznikají skokem, ale pozvolna a proto si okolí změn „nevšimne“.
Příčiny demence
nemoc, záněty mozku, hlavně těžké záněty mozkových blan, atd.
Dále je možný vznik d
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 223,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1
Reference vyučujících předmětu SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1
Podobné materiály
- FJ2BP_FRS2 - Syntax 2 - Prednasky- zkouska
- FJ2BP_FRTL - Teorie literatury - Přednášky TEORIE LITERATURY
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - Přednášky
- OV2BP_DE2 - Dějiny etiky 2 - Prednasky
- OV2BP_DF2 - Dějiny filozofie 2 - Přednášky
- OV2BP_DK - Dějiny kultury - Přednášky dejiny_kultury
- OV2BP_DPT1 - Dějiny politických teorií 1 - Dejiny politickych teorii-prednasky1
- OV2BP_DPT1 - Dějiny politických teorií 1 - Přednášky 1-2
- RV2BP_2SR - Rodina v sociálním kontextu - vybraná témata - Přednášky SOCIOLOGIE RODINY
- SZ3BP_ZPM - Základy pedagogické metodologie - Prednasky
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Prednasky
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Přednášky VyvojovaPsychologie
- SZ7BP_PtZP - Patopsychologie a základy psych. poradenství - Patopsychologie-prednasky
- SZ7BP_SDi1 - Úvod do školní didaktiky - Přednášky UVOD DO DIDAKTIKY
- SZ7BP_TEV1 - Teorie a metodika výchovy - Prednasky
- TE2BP_MTK1 - Materiály a technologie - kovy 1 - Přednášky
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky 3
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfo
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfo2
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfologie prav--
- Ze2BP_KHP5 - Klimatologie a hydrogeografie - Prednasky
- Ze2BP_KTP3 - Základy kartografie a topografie - PREDNASKY
- Ze2BP_PZP2 - Planetární geografie - Prednasky
- Ze2BP_VSP4 - Geografie výrobní sféry - Přednášky
- SA4BP_Ps2P - Základy psychologie 2 (přednáška) - Přednášky
- SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1 - Specifické poruchy
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Pedagogika
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Pedagogika2
Copyright 2024 unium.cz