- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Prednasky
SZ3BP_ZPM - Základy pedagogické metodologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPedagogicky vyzkum
-zalezi na mire obecnosti(zakladni-resi klicove problemy, aplikovany-konkretni problemy z praxe)
-vztah ke skutecnosti(teoreticky-abstrakce, nepracuje s konkretnimi daty, empiricky-pojeni spraxi)
1. Druhy výzkumu - rozlišovací kritéria
* míra obecnosti
* vztah ke skutečnosti
* paradigma
* způsob využití
* komplexnost objasňování
* účelovost
* prostředí
* přístupy, metody
* délka trvání
* míra postižení předmětu
* přístup, postup
Míra obecnosti
* základní -- badatelský, cílem je obohatit vědění, řeší klíčové problémy
* aplikovaný -- cílem je využití výsledků v praxi, řeší konkrétní problémy praxe
Vztah ke skutečnosti
* teoretický -- využívá abstrakce, analýzy, syntézy, modelů atd., nepracuje s konkrétními daty
* empirický/praktický -- spojení s praxí, realitou, exaktní metody, konkrétní poznatky
Paradigma
* kvantitativní -- exaktní metody, ověřování hypotéz, statistické nástroje
* kvalitativní -popis, prožitek, postižení jedinečnosti, ..
Způsob využití
* akční - reaguje na určitou potřebu, na dílčí problém praxe; směřuje přímo do praxe; řeší je učitelé, ředitelé; na škole, v kraji
* strategicko-koncepční -- podklady pro rozhodování a dlouhodobé plánování, teoretický + opřen o empirický výzkum, směřován obecněji a s širším časovým horizontem
Komplexnost objasňování
* monodisciplinární -- používá teorie a nástroje jedné disciplíny
* interdisciplinární -- integrace poznatků a přístupů vícera disciplín
* transdiciplinární -- řešení problému se skládá jako mozaika pohledů všech disciplín, které mají k řešení problému co říci
Účelovost
* deskriptivní - charakterizuje, popisuje stav
* diagnostický -charakterizuje stav (úroveň, příčiny) a dává doporučení
* explorativní - heuristické, odhalení nového
* explikativní - co je a proč, verifikace hypotéz
* evaluační - hodnotící
Prostředí
* laboratorní
* terénní/ přirozený -- přímo na školách, např. Školní etnografie
1
Přístupy, metody
* experimentální
* observační
* longitudiální - dlouhodobý
* průřezový -- dlouhodobý průřezový
* komparativní
* historický -- zkoumání jevu v celé minulosti
* prognostický
* interkulturní
Délka trvání
* krátkodobé
* dlouhodobé/longitudiální
Míra postižení předmětu
* dílčí -do hloubky, částečný, speciální
* komplexní -pohled z různých hledisek, multidisciplinární
Přístup, postup
* ex post facto -většina pedagogických výzkumů, pozorujeme závisle proměnnou, nezávisle proměnná známa, zjišťujeme její vliv
* experiment -opačný postup -> ověřujeme, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou
2.Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
- filosofický zdroj
- cíl
- charakter
- vztah k teorii
- myšlenkový postup
- východisko/začátek výzkumu
- plánování výzkumu
- průběh výzkumu
- počet zkoumaných osob
- techniky, metody
- zpracování dat
- spolehlivost výsledků
- výsledky -- podoba závěrečné zprávy
- platnost výsledků
- význam
Filosofický zdroj
n kvantitativní výzkum -- pozitivismus
n kvalitativní výzkum -- fenomenologie, antropologie, hermeneutika
Cíl
n kvantitativní výzkum -získání objektivního důkazu,ověření teorie/hypotéz
n kvalitativní výzkum -- porozumění chování lidí v přirozeném prostředí
Charakter
n kvantitativní výzkum -- objektivní
n kvalitativní výzkum -- subjektivní
2
Vztah k teorii
n kvantitativní výzkum -- potvrzení či vyvrácení teorie
n kvalitativní výzkum -- tvorba teorie
Myšlenkový postup
n kvantitativní výzkum -- dedukce
n kvalitativní výzkum -- indukce
Východisko/začátek výzkumu
n kvantitativní výzkum -- vychází z teorie a hypotéz
n kvalitativní výzkum -- začíná vstupem do terénu
Plánování výzkumu
n kvantitativní výzkum -pečlivě se připravuje na začátku, písemný projekt podle dané struktury
n kvalitativní výzkum -plán vzniká v průběhu práce, mohou se měnit zkoumané otázky, a metody =>je pružnější
Průběh výzkumu
N kvantitativní výzkum -- plánovitě ověřuje hypotézy, zjišťuje kauzální vztahy
n kvalitativní výzkum -- shromažďuje obrovské množství údajů o konkrétním chování lidí a o jeho kontextu, zaznamenává se a interpretuje, v průběhu výzkumu se vynořují hypotézy
Počet zkoumaných osob
n kvantitativní výzkum -- reprezentativní vzorek, velké množství(většinou)
n kvalitativní výzkum -- žák, třída, škola
Techniky, metody
n kvantitativní výzkum -- experiment (manipulace s proměnnými), dotazník, testy, standardizované
pozorování aj.
n kvalitativní výzkum -- dlouhodobý terénní výzkum, pozorování s různou mírou zúčastněnosti,spolupráce výzkumníka s informanty při sběru údajů, bez zasahování do dějů
Zpracování dat
n kvantitativní výzkum -- kvantitativní, počítačové,statistické, interpretace dat
n kvalitativní výzkum -- kvalitativní kódování, analýza, interpretace
Spolehlivost výsledků
n kvantitativní výzkum -zajišťuje se standardními postupy,zjišťuje se statisticky(validita,reliabilita); výzkum lze zopakovat
n kvalitativní výzkum -problematická -> výsledky jsou subjektivní; zajištění pomocí triangulace dat, metod, výzkumníků, teorie(interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů,podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky)
Výsledky podoba záv.zprávy
n kvantitativní výzkum -zobecnění výsledků na populaci, zjištění zákonitostí; stručná, výstižná výzkumná zpráva,dle zažité struktury:
3
1. výzkumný problém
2. metodologie
3. analýza dat
4. diskuse výsledků
n kvalitativní výzkum -- vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zpráva, hluboké vyprávění
Platnost výsledků
n kvantitativní výzkum -- snaha o platnost pro celou populaci
n kvalitativní výzkum -- platnost pro danou třídu, žáka, školu
Význam
n kvantitativní výzkum -- predikce, zákonitosti
n kvalitativní výzkum -- deskripce, porozumění, smysl
3. Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
1. Vymezení výzkumného oblasti
= vymezení výzkumného tématu
= předběžné vymezení problému
2. Příprava
= studium odborné literatury, rešerše
= zpřesňování problému a zjednodušení sítě vztahů - model
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
3. Přesná formulace výzkumného problému
l vybírá se klíčová otázka -- nosný problém
l vymezení pojmů a proměnných výzkumu
4. Přesné vymezení úkolů výzkumu, cílů, zpracování projektu výzkumu
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
5. Formulace hypotéz a jejich operacionalizace
l z teorie vygenerujeme hypotézy o vztazích
l mapování teoretických pojmů a indikátorů, operacionalizace pojmů
6. Volba výzkumných metod a způsobu zpracování dat
l konstrukce nástroje pro měření
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
7. Výběr zkoumaných osob
l přesné vymezení základního souboru
l stanovujeme výběrový soubor (vzorek), buď:
1) záměrný výběr,
2) náhodný výběr,
3) stratifikovaný,
4) spárované nebo-li vyrovnané výběry
8. Předvýzkum
l ověření metod, hypotéz, možností zpracování dat, výběru vzorku aj.
l provádíme jejich korekce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
9. Výzkum, sběr dat
4
10. Zpracování dat
l třídění dat,tvorba databáze,předzpracování a statistické zpracování dat
l počítačové zpracování v programech Excel, SPSS, Statistica aj.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
11. Interpretace výsledků
l vysvětlení, možné zdůvodnění výsledků výzkumu
l srovnání s předchozími výzkumy
12. Závěry
l vyvození závěrů výzkumu, úprava teorie
l zhodnocení výsledků, postupu, chyb, nedostatků, přínosu, dosažení cílů;
l možnosti a způsoby převedení výsledků do praxe, ..
Struktura projektu výzkumu
l Vymezení zkoumané problematiky a základních pojmů
l Shrnutí dosavadního stavu poznání řešené problematiky
l Cíle projektu, hypotézy
l Popis výzkumné procedury, metody
l Časový harmonogram výzkumu
l Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu
l Předpokládané výstupy, způsob publikování, využití výsledků výzkumu
l Odkazy, literatura
Struktura zprávy z výzkumu
l úvod do problematiky
l historie a stav zkoumané problematiky na základě odborné literatury
l cíle a úkoly výzkumu
l hypotézy a jejich operacionalizace
l použité metody, zpracování dat, výzkumný vzorek, plán výzkumu,
l popis předvýzkumu
l popis hlavního výzkumu
l analýza, prezentace dosažených výsledků
l interpretace a diskuse dosažených výsledků
l celkové závěry a doporučení
l význam dosažených výsledků pro praxi
l použitá literatura
l seznam obrázků, tabulek, schémat, grafů, diagramů, aj.
l přílohy
Stručná zpráva z výzkumu
1. úvod - dosavadní stav zkoumané problematiky, definice pojmů
2. metodologie- metody, výzkumný vzorek, sběr a zpracování dat atd.
3. výsledky -tabulky, grafy, popis
4. diskuse -interpretace výsledků a jejich diskuse, využití v praxi aj.
4. Výzkumný problém
n Výzkum musí začít vymezením výzkumného problému, toho, co chceme řešit, které otázky chceme odpovědět
n po vymezení problému definovat hlavní pojmy tak, aby byly měřitelné (operacionalizace)
n Výzkumný problém by měl "sedimentovat", vznikat postupně
n Vyžaduje dobrou orientovanost, předchází mu prostudování literatury, CO se zjistilo a JAK se to zkoumalo
5
Typické nedostatky při formulaci výzkumného problému
A/ autor stanovil téma (oblast), nikoli výzkumný problém
n Př. Problémové vyučování přírodopisu.
n Př. Otázky humanizace vyučování na středních školách.
B/ výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný
n Př. Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka?
C/ výzkumný problém je triviální, jednoduchý
n Př. Jsou učitelé na ZŠ tvořiví?
Druhy výzkumného problému
n Deskriptivní
n Relační
n Kauzální
Deskriptivní výzkumný problém
n popisný, otázka: jaké to je? => zjišťuje a popisuje situaci,stav, výskyt jevu
n metody: dotazník, pozorování, interview, škálování
n Př. Jak vypadá typický den žáka?
n Př. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli a vedení školy?
n diagnosticko-vyhodnocovací problém (pro praxi, neslouží rozvoji teorie)
n Př. Jaké učební výsledky dosáhli žáci alternativních škol?
n Př. Jaké procento dětí z menšinových skupin navštěvuje školy tohoto okresu?
Relační výzkumný problém
n ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný
n nedá se přesně stanovit, který jev zapříčiňuje který
n Př.Jaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ?
n Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a výsledkem studia na VŠ?
n Jaký je vztah mezi užíváním drog dítětem a socioekonomickým statusem rodiny?
Kauzální výzkumný problém
n zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy
n Př.
n Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než direktivní?
n Jaká je účinnost tzv. klinického semestru na VŠ ve srovnání s tradičním semestrem?
n Jaký je vliv změny režimu přestávek v ZŠ na práceschopnost žáků?
Shrnutí tématu Výzkumný problém
n Ve většině výzkumných témat se dají formulovat výzkumné problémy všech tří druhů.
n Př. Používání pochval učitelem.
n deskriptivní:
Jaké druhy pochval používají učitelé?
n relační:
Jaký je vztah mezi druhem pochval používaných učitelem a výkony žáků?
n kauzální:
6
Jaká je účinnost oddálené pochvaly na výkon žáků ve srovnání s bezprostřední pochvalou?
Shrnutí tématu Výzkumný problém
n vědecké hypotézy (tvrzení o vztahu mezi 2 proměnnými) se dají formulovat jen k relačnímu a
kauzálnímu výzkumnému problému
n nejlehčí (čas, prostředky) je deskriptivní výzkumný problém,
n pak relační,
n nakonec kauzální výzkumný problém
n nejhodnotnější, nejcennější výsledky pro pedagogickou teorii má kauzální,
n pak relační, pak deskriptivní problém
5. Proměnné ve výzkumu
Proměnné
n angl. variable(s)
n je to jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme
n např. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování,...
n je to prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty a ty musíme definovat
n věk: muž -- žena,
n stav: svobodný, ženatý, vdaná, rozvedený/á,...
n je třeba je operacionalizovat, operačně definovat, tak aby byly měřitelné
2 druhy proměnných
n MĚŘITELNÉ
n jde určit počet, míru (stupeň) určitého jevu nebo vlastnosti
n nabývají hodnoty v určitém rozpětí ( lepší -- horší; více -- méně; dříve-později)
n př. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost předmětu na škále, neurotičnost dítěte pomocí Eysenkova dotazníku
n KATEGORIÁLNÍ
n nelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií
n dichotomické: pohlaví -- žena -- muž, výsledek Zk -- složil --nesložil
n př. rodinný stav, ročník -- 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů
2 typy proměnných
n Nezávisle proměnná
n je to příčina změny v druhé proměnné
n Závisle proměnná
n ta, co se mění vlivem, je závislá na té, co na ni působí (nezávislé)
n př. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu)
6. Hypotézy ve výzkumu
Význam hypotéz
-Výzkumný problém určuje základní orientaci výzkumu, ale nevyjadřuje dostatek informací ke směřování výzkumu.
- Je třeba formulovat hypotézy.
7
- Hypotézy jsou konkrétnější, rozmělní výzkumný problém na menší části, vedou celou linii výzkumu, potvrzují se či vyvrací (přijímají se či zamítají).
Formulace hypotéz
§ Formulace výzkumného problému
§ Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků?
§ Formulace hypotéz
§ H1
U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho
vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování
§ H2
U učitele ZŠ, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele,který má direktivní styl vyučování.
Pravidla formulace hypotéz
1/ Hypotézy jsou vědecká tvrzení, formulují se jako oznamovací věty; nezaměňovat je s výzkumnou
otázkou (problémem)!
2/ Hypotézy vyjadřují vztah alespoň dvou proměnných
§ rozdíly (víc, častěji, silněji, výš, odlišné)
§ vztahy (pozitivní, negativní souvislost, korelace)
§ následky (čím -- tím, jestliže --pak, jak -- tak, když -- pak,..)
3/ Hypotéza musí být testovatelná, musí se dát potvrdit nebo vyvrátit.
§ Proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat:
§ věk -- 16, 17,..;
§ pohlaví -- žena, muž;
§ oblíbenost (míra oblíbenosti na škále)
§ X kvalita života -- je třeba najít indikátory kvality života
Příklady správné a chybné formulace hypotéz
§ Dobří učitelé využívají ve třídě humor.
= výrok => přeformulovat do hypotézy (hypotéza vyjadřuje vztahy):
§ Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepší učební výsledky než učitelé, kteří nepoužívají humor.
Příklady správné formulace různých druhů hypotéz
§ rozdíly
§ Žáci druhého ročníku mají školu raději než žáci pátého ročníku.
§ Studium ve skupině přispívá ke zvýšení výkonu studentů.
§ vztahy
§ Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah.
§ následky
§ Jak učitel zvýší počet pochval žáků, tak se žáci více naučí.
§ Čím větší je kohezívnost skupiny, tím větší je její vliv na jednotlivé členy.
Příklady správné formulace hypotéz
Dívky dosahují v testech jazykových schopností lepší výkony než chlapci.
§ Autoritativní styl výchovy rozvíjí v menší míře tvořivost než demokratický styl výchovy.
Příklad chybně formulované hypotézy
Špatné formulace
8
§ Český denní tisk věnuje málo pozornosti problematice školy.
§ Absolventů gymnázií je na vysokých školách více než jiných absolventů.
§ Předpokládáme, že se ne vždy používají adekvátní formy spolupráce školy s rodinou.
Přeformulovat!!
§ Adekvátní formy spolupráce rodiny a školy se vyskytují méně často než neadekvátní formy.
(správná formulace)
Další chyby při formulaci hypotéz
§ formulace je příliš složitá a dlouhá,
§ hypotézy obsahují příliš mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy
§ vícero hypotéz, nad nimž není jedna hlavní, mezi nimiž není dostatečný vztah
§ nepotvrzení hypotézy dané špatným výběrem hypotézy
§ Pozor: nebo teorie platí jen pro určité podmínky (věk, velikost obce, kvalita učitele)
=> velmi cenné, že se to upřesní!
Příklad špatného formulování hypotézy
§ Chybná formulace hypotézy dle bodů a, b (formulace je příliš složitá a dlouhá, hypotézy obsahují příliš mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy)
Hudební aktivita žáků 2. - 7. ročníku ZŠ se zvyšuje, když se v plné míře využívá soustava
hudebních činností zakotvených v současné koncepci vyučování, kterými učitelé tvořivě aktivizují
žáky, využívají metody, formy, prostředky přiměřené věku přispívající k efektivnímu rozvoji
hudebnosti a žákovy osobnosti vůbec.
§ Rozmotání nepomůže, žádný výrok neobsahuje dvě proměnné:
§ Když se v plné míře využívá soustava hudebních činností podle současné koncepce vyučování,hudební aktivita žáků se zvyšuje.
§ Učitelé pracující podle současné koncepce vyučování tvořivě aktivizují žáky.
§ Učitelé v hudebních činnostech využívají metody, formy a prostředky přiměřené věku.
§ Tyto hudební činnosti přispívají k efektivnímu rozvoji hudebnosti žáka.
§ Tyto hudební činnosti přispívají k efektivnímu rozvoji osobnosti žáka vůbec.
Příklad vícera hypotéz
s jednou hlavní hypotézou
H: Vyučování podle čítanky autorky Virgovičové způsobuje méně chyb ve čtení žáků než vyučování podle čítanky Němčíkové-Němčíka.
§ H1: ............ méně chyb ve čtení písmen ...........
§ H2: .....................................slabik ...........
§ H3: .....................................vět ...............
7. Přehled výzkumných metod
9
Definice výzkumné metody
* Výzkumná metoda
* Obecný metodologický nástroj k získávání a zpracování dat
* Systematický postup k shromáždění faktů,
* Systém záměrných poznávacích úkonů, zkoumání a myšlení
* Výzkumná technika
* Užší pojem
* Dílčí, operační nástroj, který cíleně realizuje strategický záměr vymezený zvolenou metodou
Př.
Metoda: explorativní metoda
* zaměřena na zjišťování údajů prostřednictvím výpovědí
Technika: dotazník, interview, beseda, anketa
Dělení metod
1/ Metody objevovací, metody zjišťování faktů
-- Např. pozorování, experiment, testy, obsahová analýza textu
2/ Metody zpracování údajů
* metody kvalitativního hodnocení získaných údajů
-- zjišťování vztahů -- analytické, porovnávací a generalizační postupy
b) metody kvantitativního hodnocení (statistické postupy)
Nelze striktně rozdělit (př. testy -- zjišťovací, ale obsahují i stanovené metody vyhodnocování a
zpracování).
Dělení metod zjišťování faktů
1/ empirické metody
* pozorování
* experiment
* dotazník
* rozhovor
* obsahová analýza dokumentů
* testy
* aj.
2/ teoretické metody
* analýza, syntéza + dedukce, indukce
* modelování (myšlenkový exp
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 328,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu SZ3BP_ZPM - Základy pedagogické metodologiePodobné materiály
- FJ2BP_FRS2 - Syntax 2 - Prednasky- zkouska
- FJ2BP_FRTL - Teorie literatury - Přednášky TEORIE LITERATURY
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - Přednášky
- OV2BP_DE2 - Dějiny etiky 2 - Prednasky
- OV2BP_DF2 - Dějiny filozofie 2 - Přednášky
- OV2BP_DK - Dějiny kultury - Přednášky dejiny_kultury
- OV2BP_DPT1 - Dějiny politických teorií 1 - Dejiny politickych teorii-prednasky1
- OV2BP_DPT1 - Dějiny politických teorií 1 - Přednášky 1-2
- RV2BP_2SR - Rodina v sociálním kontextu - vybraná témata - Přednášky SOCIOLOGIE RODINY
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Prednasky
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Přednášky VyvojovaPsychologie
- SZ7BP_PtZP - Patopsychologie a základy psych. poradenství - Patopsychologie-prednasky
- SZ7BP_SDi1 - Úvod do školní didaktiky - Přednášky UVOD DO DIDAKTIKY
- SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1 - Přednášky SPECI LN PEDAGOGIKA
- SZ7BP_TEV1 - Teorie a metodika výchovy - Prednasky
- TE2BP_MTK1 - Materiály a technologie - kovy 1 - Přednášky
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky 3
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfo
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfo2
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfologie prav--
- Ze2BP_KHP5 - Klimatologie a hydrogeografie - Prednasky
- Ze2BP_KTP3 - Základy kartografie a topografie - PREDNASKY
- Ze2BP_PZP2 - Planetární geografie - Prednasky
- Ze2BP_VSP4 - Geografie výrobní sféry - Přednášky
- SA4BP_Ps2P - Základy psychologie 2 (přednáška) - Přednášky
Copyright 2024 unium.cz