- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Přednášky
SA4BP_Ps2P - Základy psychologie 2 (přednáška)
Hodnocení materiálu:
Popisek: Přednášky přímo od p. Žaloudíkové a zkouška se z nich dala dát v pohodě:)
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPedagogická psychologie LITERATURA ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Karolinum, 1993.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno : Cerm, 1996. SYLABUS Psychologie výchovy a vyučování, předmět, metody, aplikovaná psych. disciplína
Teorie učení v psychologických směrech a koncepcích
Učení, jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference
Výsledky učení, vědomosti, dovednosti, postoje, návyky, kompetence,..
SYLABUS Psychologie vyučování
Inteligence, tvořivost
Příčiny neprospívání žáků
Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování
Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova
Osobnost žáka současné školy SYLABUS Formativní vlivy působící na žáka
Osobnost učitele, učitelský stres
Vztahy mezi učitelem a žákem
Klima školní třídy a školy
Poruchy učení a chování žáků
Zvládání školní zátěže Přírodní
vědy Humanitní
vědy PSYCHOLOGIE Psychologie vyučování a výchovy
psychologicky analyzuje průběh podmínky
a výsledky výchovy a vyučování
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE
zabývá se aplikací psychologických
poznatků v pedagogické praxi Pedagogická psychologie
„Soustava poznatků o vnitřní zákonitosti
změn navozených v chování člověka
během výchovně vzdělávacího procesu.“
V.Příhoda
„Věda o psychologických zákonitostech
permanentního a cyklického vzdělávání
a výchovy dětí, mládeže a dospělých.“
Durič Školní psychologie - zkoumá možnosti
uplatňování psychologických poznatků,
prostředků, metod a technik v podmínkách
práce školy
Učitelská psychologie - psychologie pro
učitele shrnuje poznatky a metody ze souboru
psychologických věd pro potřebu učitelů. Užití pedagogické psychologie ☺orientace ve složitých situacích v terénu
☺zdokonalování způsobů práce
☺dosahování lepších výsledků i osobního
uspokojení
Pedagogická psychologie řeší: otázky poznávání žáků
zvláštnosti jednotlivých vývojových etap osobnosti ve vztahu k vyučování a výchově
problémy psy základů vyuč. procesu, účinnosti didaktických postupů, motivace v pedagogickém procesu (význam potřeb a zájmů,..) Pedagogická psychologie řeší: problémy poznávací činnosti a jejího rozvoje
problémy psy základů výchovy, problém kázně z psych. hlediska
problémy psy žákovského kolektivu, jeho utváření, ovlivňování
socializace, nápodoba, ztotožnění během výchovné a vzdělávací činnosti Metody psychologie výchovy a vyučování Pozorování (příležitostné, systematické, zúčastněné) introspekce, sebepozorování
Dotazník
Rozhovor
Experiment
Rozbor výsledků činnosti žáka
Projektivní techniky
Kazuistika Výzkum v pedagogické psychologii ** Transverzální - průřezový
** Longitudinální - dlouhodobý Vztah pedagogické psychologie k dalším vědním disciplinám Pedagogika
Sociologie
spolupracuje
Psychologie vývojová
Psychologie sociální
Psychologie obecná
Psychologie osobnosti
Pedagogika Psychologie Pedagogická
Psychologie Pojmy Vývoj - změna, pohyb, vzestupnou tendenci, sestupnou tendenci
Výchova - komplexní, celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti
Učení - opak zděděného, vrozeného, instinktivního
UČENÍ V ŠIRŠÍM POJETÍ
přizpůsobování se organismu prostředí
a ke změnám tohoto prostředí
UČENÍ V UŽŠÍM POJETÍ
osvojování vědomostí, dovedností, návyků UČENÍ
získávání zkušeností a utváření jedince
v průběhu jeho života (aktivní proces) UČENÍ „Poměrně trvalá změna v potenciálním chování jedince v důsledku zkušenosti.“ (D. Fontana)
„Získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života, opak vrozeného.“ (J. Čáp)
Děj působící na všechny druhy psychických procesů (Čáp)
Přizpůsobování organismu prostředí (adaptace) a změnám prostředí
Osvojování vědomostí, dovedností, návyků, postojů
Učením se rozvíjí osobnost UČENÍ Plní funkci:
☻ Přizpůsobení jedince prostředí
/biologické hledisko/
☻ Přizpůsobení jedince pro život ve společnosti /sociální hledisko/
Učení člověka x učení zvířat
UČENÍ Celoživotní proces
Aktivní
Složitá činnost, v níž jsou obsaženy psychické procesy poznávací, citové a volní. Působí v něm pozornost, nálada, schopnosti i charakter, všechny druhy psychických jevů působí v učení a učením se také rozvíjí.
Vše v učení působí a učením se rozvíjí
Druhy učení Učení verbální (poznatkům, osvojování vědomostí)
Učení kognitivní (pojmové, řešení problémů, učení se principům)
Senzomotorické učení
Sociální učení-posilování, imitace, identifikace Druhy učení
Mechanické učení
Klasické podmiňování
Instrumentální podmiňování
Učení vhledem
Druhy učení Senzomotorické
Verbální
Pojmoné
Řešením problémů
Sociální učení Senzomotorické učení Učení se pohybovým návykům, probíhající jako cvičení, výcvik, trénink, pohybové dovednosti
/pracovní činnosti, hra na hudební nástroj, psaní, sportovní činnosti/
Získávání předpokladů k vykonávání činností náročných na koordinaci senzorů a pohybů Senzomotorické učení Etapy:
Počáteční fáze
Fixační fáze
Zdokonalovací fáze
Nácvik v celku, po částech
Křivka učení
Vyjadřuje přibývání úspěšnosti,správnosti provedení pohybové činnosti v čase
Vztah učení a paměti učení ≠ memorování
Paměť je předpokladem učení
Učení může stimulovat vývoj
Rozdíl mezi učením člověka a zvířat, myšlení ne jen mechanické opakování
Výsledkem učení je změna psychických stavů i vlastností člověka TEORIE UČENÍ Asociační teorie, memorování
Klasické podmiňování
Instrumentální podmiňování
Učení vhledem Asocianismus (elementová teorie) učení je asociace, spojení mezi počitky(základní elementy psychického života), představami
H. Ebbinghaus - asoc. principy,křivka zapomínání, učení mechanické, memorováním Křivka zapomínání
znázorňuje pokles výbavnosti jako funkci času. Tuto křivku zapomínání poprvé uvedl Ebbinghaus v roce 1885. Studoval seznam 13 slabik, které opakoval do té doby, než byl schopen je bez chyby dvakrát po sobě zopakovat. Graf znázorňuje míru snadnosti znovunaučení se jako funkci času. Poukazuje na to, že jedinec zapomíná mnoho o určité události v průběhu prvních několika hodin, avšak poté se rychlost zapomínání snižuje (Atkinson.) ZAPOMÍNÁNÍ Křivka zapomínání-Ebbinghaus Opakování Aby bylo opakování skutečně účelné, měli bychom vyjít ze zákonů zapomínání. Tzn., že opakování by mělo následovat pokud možno co nejdříve po prvním naučení, nejlépe ještě týž den. Na něj by mělo navazovat několik dalších se stále většími rozestupy.
Nejvíce pamatujeme a jsme s to nejlépe reprodukovat naučené poté, co naučené bylo přeučeno a po přeučení následovala dvoudenní pauza, tj. třetí den (reminiscence). Neměli bychom zapomínat, že množství a frekvence opakování musí respektovat jednak množství a jednak složitost osvojené látky
Instrumentální / operantní podmiňování
E.L.Thorndike – vytváření návyků chování spočívá v sepětí,
S-R organismus reaguje na novou situaci na základě naučených způsobů chování, až 1 reakce vede náhodou k úspěchu = metoda trial and error (pokus a omyl)
Zákon cviku – Opakování a smysluplné učení podporuje učení (S-R se upevňuje i pravidelným opakováním)
Zákon účinku – učící si osvojí a zapamatuje odpovědi, které vedou k úspěšnému výsledku
Instrumentální / operantní podmiňování Zákon pohotovosti – pokud je organismus připraven k učení, je učení podporováno (motivace)
Reakce asociované odměnami – mají tendenci se opakovat
Reakce asociované tresty – mají tendenci se neopakovat, utlumují se Instrumentální / operantní podmiňování je-li spojení S-R provázeno uspokojivým celkovým stavem, jeho pevnost vzrůstá = pozitivní následné účinky zesilují asociaci mezi S-R, ty odpovědi, které vedou k výsledku si zapamatuje Klasické podmiňování I.P.Pavlov –vychází ze vzorce S-R, asociace jsou podmíněné reflexy – dočasné, získané během života
zkoumal mechanismy tvoření podmíněných reflexů, diferenciaci, vyhasínání, závislost učení na stavu nervového systému, na typu vyšší nervové činnosti, (laboratorní experimenty se psy) Klasické podmiňování druhá signální soustava- způsobilost reagovat na slovní signály (řeč)
zdůrazňuje motivaci při procesu podmiňování
Učení je řetězec podmíněných reflexů
Pavlov versus Thorndike Klasické podmiňování, podmíněný reflex
V experimentech- zvíře je upevněno, pohyb nemá význam pro jejich chod, pasivita
Instrumentální podmiňování, pokus-omyl
V experimentech zvíře pobíhá a manipuluje s věcmi, aktivita
Pavlov versus Thorndike Centrální koncepce – poznání nervových procesů probíhajících v nervových centrech
Zdůraznil specifičnost člověka – řeč …
Periferní koncepce – jen vztah mezi vnějším podnětem a vnější pohybovou reakcí
Popíral podstatný rozdíl mezi učením člověka a zvířat
Behaviorismus B.F.SKINNER (1966)– programované učení (učení v krocích, zpětná vazba, tempo učení, počítače)
C.L.HULL
Neobehaviorismus E.C.TOLMAN
S-O-R syntéza behaviorismu
a gestalt psychologie
Užití ve škole Zdůraznit motivaci k učení, dítě musí být připraveno k učení
Význam opakování při učení
Význam odměn, posílení, zpevnění
Klasické podmiňování – učitel se usmívá na prvňáčky, chová se přívětivě, což vyvolává jejich uspokojení = vše, co je spojené s učitelem a školou vyvolává uspokojení
Žák se přihlásí s odpovědí a je pochválen – instrumentální podminování = bude tuto činnost opakovat Učení vhledem (Gestalt psychologie) Učení se uskutečňuje postřehem, dovtípením, S-O-R
Nalezením řešení – vhledem
Proniknutím k podstatě vztahu
Pochopení situace
AHA – zážitek
Problémová situace, řešení problémů
Kofka, Kohler, Wertheimer Užití ve škole Učení řešením problémů
Problém má být předložen tak, aby žák mohl proniknout k podstatě vztahů
Zásada názornosti, logické strukturace
Žák proniká k jednotlivým vztahům i k celku
Vytvářet žákům problémové situace Obecné zákony učení V průběhu učení se opakované výkony jedince přibližují k cílové podobě (opakování)
Zdokonalování výkonu v průběhu učení je určováno soustavou autoregulačních procesů a zdokonalováním této soustavy (zpětná vazba)
3) Učení závisí na motivaci, výsledcích předchozího učení, vlastnostech jedince, jeho přítomného stavu, vnějších podmínkách a vzájemném působení vnějších a vnitřních činitelů. (motivace)
transfer Zákony učení Zákon motivace
Zákon zpětné vazby
Zákon opakování
Transfer a interference Zákon motivace Motivace – energizace organismu k činnosti, má velikost, směr (vektor)
Motivace vnitřní/intrinsická – zájem, potřeba, vlastní uspokojení, zvídavost
Vloženo: 18.06.2009
Velikost: 1,91 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu SA4BP_Ps2P - Základy psychologie 2 (přednáška)Podobné materiály
- FJ2BP_FRS2 - Syntax 2 - Prednasky- zkouska
- FJ2BP_FRTL - Teorie literatury - Přednášky TEORIE LITERATURY
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - Přednášky
- OV2BP_DE2 - Dějiny etiky 2 - Prednasky
- OV2BP_DF2 - Dějiny filozofie 2 - Přednášky
- OV2BP_DK - Dějiny kultury - Přednášky dejiny_kultury
- OV2BP_DPT1 - Dějiny politických teorií 1 - Dejiny politickych teorii-prednasky1
- OV2BP_DPT1 - Dějiny politických teorií 1 - Přednášky 1-2
- RV2BP_2SR - Rodina v sociálním kontextu - vybraná témata - Přednášky SOCIOLOGIE RODINY
- SZ3BP_ZPM - Základy pedagogické metodologie - Prednasky
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Prednasky
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Přednášky VyvojovaPsychologie
- SZ7BP_PtZP - Patopsychologie a základy psych. poradenství - Patopsychologie-prednasky
- SZ7BP_SDi1 - Úvod do školní didaktiky - Přednášky UVOD DO DIDAKTIKY
- SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1 - Přednášky SPECI LN PEDAGOGIKA
- SZ7BP_TEV1 - Teorie a metodika výchovy - Prednasky
- TE2BP_MTK1 - Materiály a technologie - kovy 1 - Přednášky
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky 3
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfo
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfo2
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Přednášky geomorfologie prav--
- Ze2BP_KHP5 - Klimatologie a hydrogeografie - Prednasky
- Ze2BP_KTP3 - Základy kartografie a topografie - PREDNASKY
- Ze2BP_PZP2 - Planetární geografie - Prednasky
- Ze2BP_VSP4 - Geografie výrobní sféry - Přednášky
Copyright 2024 unium.cz