- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Otázky vypracovana
SZ3BP_ZPM - Základy pedagogické metodologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPŘEDMĚT METODOLOGIE PEDAGOGIKY, PEDAGOGICKÝ VÝZKUM, JEHO SPECIFIKA A MOŽNOSTI VYUŽITÍ VÝZKUMU V PRÁCI UČITELE
Metodologie pedagogiky
– systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů
– zahrnuje i praktické otázky plánování, realizace a publikování výzkumných prací, normy a etické principy vědecké práce aj.
Pedagogický výzkum
– je systematický způsob řešení problémů, kterým se rozšiřují hranice vědomostí lidstva
– výzkumem se potvrzují či vyvracejí dosavadní poznatky, anebo se získávají nové poznatky
– řešení problému vyžaduje soustředěnou nebo opakovanou činnost = systematický
– má korekční schopnost = potvrzení nebo vyvrácení poznatků
– fakta se zaznamenají, zpracují a interpretují (interpretace = získání nového pohledu na existující poznatky v daném pedagogickém jevu)
– nikdy není záležitostí jediného člověka – poznání, které odhalí výzkum, poskytne i dalším osobám (obvykle se ale na výzkumu podílí více lidí)
Možnosti využití výzkumu v práci učitele
– je potřeba vyhodnocovat výsledky zavedení nové učebnice, nové vyučovací metody nebo celé koncepce vyučování = AKČNÍ VÝZKUM – vychází z bezprostředních potřeb praxe a jeho výsledky se ihned aplikují
PŘÍPRAVA A ORGANIZACE VÝZKUMU, FÁZE VÝZKUMU
– trvá určitý čas (několik týdnů, měsíců i let)
Stanovení výzkumného problému
– zahajuje se jím výzkum
– přesná formulace – CO chci zkoumat
– stanovení – KOHO chci zkoumat, KDY a V JAKÝCH SITUACÍCH ho chci zkoumat
Informační příprava výzkumu
– studium informačních zdrojů (knih, článků, výzkumných zpráv, dizertací)
– konzultace se zkušenějšími odborníky, účast na diskusích, seminářích
Příprava výzkumných metod
– jak (čím) budu na výzkumnou otázku odpovídat
– výběr vhodné metody a v rámci ní výzkumného nástroje
= PŘEDVÝZKUM (zkouška výzkumného nástroje na menší skupině lidí, zda funguje)
Sběr a zpracování údajů
– konkrétní použití výzkumného nástroje v HLAVNÍM VÝZKUMU
– údaje se registrují, zapisují, nahrávají apod., pak se zpracují do tabulek nebo grafů
Interpretace údajů
– sesbírané údaje jsou hrubým materiálem, je třeba je vysvětlit, dát do vztahu s dosavadním poznáním a uvést jejich využití v praxi
Psaní výzkumné zprávy
– výzkum téměř vždy končí písemným informováním o jeho průběhu a výsledcích – výzkumná zpráva, dizertace, kvalifikační práce, studie, článek …
VÝZKUMNÝ PROBLÉM; STANOVENÍ, TYPICKÉ NEDOSTATKY, TYPY VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ
Stanovení problému
– měl by vznikat postupně, vyžaduje dobrou orientovanost
– výzkumník by měl prostudovat teoretickou stránku problematiky (to, co už je o jevu známé, co se zjistilo, popsalo, pojmenovalo)
– obvykle z písemných zdrojů (učebnice pedagogiky, monografie, sborníky a časopisecké články)
– výzkumník musí věnovat pozornost tomu, JAK byl problém zkoumán
Typické nedostatky
– obvyklým nedostatkem je to, že se problém stanoví velmi ŠIROCE
– autor stanovil téma a ne výzkumný problém
– výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný
– výzkumný problém je příliš jednoduchý, triviální
Typy výzkumných problémů
Deskriptivní (popisné)
hledají odpověď na otázku „jaké to je“
zjišťuje a popisuje situaci, stav nebo výskyt určitého jevu
obvykle se jako metoda používá: pozorování, škálování, dotazník nebo interview
může být i diagnosticko-vyhodnocovací (hodnocení domácího zázemí rodiny žáka, učební výsledky žáků, efektivnost nové učebnice, …)
Relační (vztahové)
dávají do vztahu jevy nebo činitele (dva nebo více činitelů)
ptáme se, jestli existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak těsný je tento vztah
neumí odpovědět, který z pozorovaných jevů zapříčiňuje jev druhý
kauzální
zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy
zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku
používá se experimentální metoda (srovnávají se 2 skupiny, nebo víc skupin, subjektů, které se liší jedním z jevů – např. výchovným stylem) – odpovídá na to, co zapříčiňuje daný problém
vědecké hypotézy se dají formulovat jen pro relační a kauzální výzkumné problémy (hypotéza je totiž předpověď o vztahu mezi dvěma činiteli)
PRIMÁRNÍ PRAMEN, SEKUNDÁRNÍ PRAMEN, METAANALÝZA
Primární pramen
– je ten, ve kterém autor přináší a zpracovává vlastní empirická data
Sekundární pramen
– je ten, ve kterém autor popisuje (nebo i zpracovává) údaje jiných
– dobrým sekundárním pramenem jsou „přehledové studie k problematice“
– obyčejně jde o souhrny více výzkumů z určité problematiky za určité období
Metaanalýza
– speciální metoda na syntetizaci výzkumných dat z více výzkumů
– metoda srovnávání a vyhodnocování výzkumů publikovaných o určité problematice
TYP VÝZKUMU: VÝZKUM ZÁKLADNÍ, APLIKOVANÝ, TEORETICKÝ, PRAKTICKÝ, AKČNÍ, DESKRIPTIVNÍ
Základní výzkum
– výzkumná činnost, která se orientuje na řešení klíčových problémů, jež vytyčuje teorie pedagogiky (např. problém funkcí vzdělávání v současné civilizaci,…)
– zaměřen na důkladnou teoretickou explanaci významných jevů edukační reality (tzn. ne na řešení určená k bezprostřednímu využití v praxi)
Aplikovaný výzkum
– výzkumná činnost zaměřená na aplikaci, tj. využívání výzkumných poznatků pro řešení určitých konkrétních problémů praxe
– používá hlavně metod empirického výzkumu
Teoretický výzkum
– vychází z obecnějších východisek (která tvoří jakousi základnu – teorii, výsledky – základního výzkumu) - o tato východiska se aplikovaný výzkum opírá při řešení konkrétních výzkumných problémů
– využívá metod empirického výzkumu - řeší problémy praxe a současně přispívá i rozvoji vědeckého poznání v obecnější rovině
Praktický výzkum –
Akční výzkum
– jeho účelem je přímo ovlivňovat či zlepšovat určitou část vzdělávací praxe, řeší aktuální potřeby vzdělávací instituce
– provádějí jej praktici (učitelé, pracovníci školského managementu aj.) ve spolupráci s výzkumníky
Deskriptivní výzkum –
KVANTITATIVNÍ A KVALITATIVNÍ VÝZKUM
Kvantitativní výzkum
– pracuje s číselnými údaji
– zjišťuje množství, rozsah nebo frekvenci výskytu jevů, resp. jejich míru (stupeň)
– výzkumník se snaží držet odstup od zkoumaných jevů, tím zabezpečuje nestrannost pohledu
– používá metody jako dotazník nebo sebehodnotící škály (nemusí zkoumané osoby vidět)
– hl. cíl – třídění údajů a vysvětlení příčin existence nebo změn jevů – přesné údaje umožňují zevšeobecňování a vyslovování předpovědí o jevech
Kvalitativní výzkum
– uvádí zjištění ve slovní podobě
– jde o popis, který je výstižný, plastický a podrobný
– výzkumník se snaží o sblížení se zkoumanými osobami, jen tak jim může rozumět a může je popsat
– používá metody, které umožňují být se zkoumanými osobami v osobním kontaktu (interview a participační – zúčastněné – pozorování)
– hl. cíl – porozumět člověku, chápat jeho vlastní hlediska
Kvantitativní výzkum
Kvalitativní výzkum
Filozofická východiska
Pozitivismus
Fenomenologie
Existence reality
Jedna realita
Více realit
Cíle výzkumu
Vysvětlení jevů
Ověřování teorie
Porozumění smyslu jevů
Budování nové teorie
Přístup
Číslo
Zkoumá velké skupiny lidí
Směřuje k zevšeobecnění
Odstup od zkoumaného
Význam, slovo
Zkoumá malé skupiny lidí
Jedinečnost
Vcítění se, ponoření se do situace
KVALITATIVNÍ VÝZKUM (TVORBA TEORIE): POSTUP, VÝBĚR PŘÍPADŮ, VSTUP DO TERÉNU, VALIDITA A RELIABILITA, METODY, SOFTWARE
hlavním rysem je dlouhodobos
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 103,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu SZ3BP_ZPM - Základy pedagogické metodologiePodobné materiály
- Bi2BP_NPP1 - Neživá příroda 1 - Otazky_neziva_priroda_laborky
- SZ7BP_OVZE - Základy estetiky a kulturologie - Otazky kulturologie
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Psychologie_vypracovane_otazky
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - GEOMORFOLOGIE-otazky
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - otazky k testu
- Ze2BP_GGP4 - Geologie a geomorfologie - Otazky z geomorfologie
- Ze2BP_GIP3 - Geoinformatika pro učitele zeměpisu - Vyracovane otazky k testu a
- Ze2BP_GIP3 - Geoinformatika pro učitele zeměpisu - Vyracovane otazky k testu
- Ze2BP_VSP4 - Geografie výrobní sféry - Otazky ke zkousce GVS
- Ze2BP_NSP5 - Geografie nevýrobní sféry - Otazky z testu
- Ze2BP_VSP4 - Geografie výrobní sféry - Zkouska-test-vyrobka rok 2006-otazky
- SZ2BP_SLE1 - Školská politika, školský systém a legislativa I - Otazky
Copyright 2024 unium.cz