- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálMetodologie
(Mühlpachr)
logos = věda (o metodách), řeč je o metodách výzkumných = metody, které se užívají v rámci výzkumu = metody výzkumné.
metoda = postup jak se dopracujeme k cíli.
Není jednoznačný výzkumný postup. Jedno téma mže zpracovávat více lidí různým způsobem a všichni dojdou do cíle. Cest je tedy více.
Výzkum
= proces.
- když se seznamuji s problémem, už o něm něco vím.
Schéma výzkumu:
VÝZKUMY KVANTITATIVNÍ VÝZKUMY KVALITATIVNÍ
Výzkumy kvantitativní:
- kvantita: počty, soubory lidí (respondenti), větší skupiny, kde budu realizovat výzkum. Pracuji s průměrem, tabulkami…
T → H → V→ H1 → T1
T = u každého problému se musíme seznámit s teorií (terminologie, vyjasnit si různé pohledy definic, seznámení s různými výzkumy, které již na dané téma byly uskutečněny…).
H = stanovení hypotéz (na základě teorie) – min. 3, max. 7.
V = realizace vlastního výzkumu
1. přípravná fáze (příprava na výzkum – napsat si dotazníky…).
2. fáze realizace (vyplnění dotazníků danou skupinou respondentů).
3. zpracování výsledků (pracujeme s grafy, schématy…).
4. fáze interpretace výsledku.
H1 = na základě interpretace výsledku zjistíme zda se stanovená hypotéza potvrdila nebo ne. Já již o hypotéze můžu říct zda je či není platná.
T1 = informace zda H platí nebo ne mi obohatila T a vznikla T1.
Hypotéza (v metodologii)
- je nějaké tvrzení, které naznačuje vztah mezi 2 proměnnými. Ty se označují jako nezávisle proměnná a závisle proměnná.
- nezávisle proměnná je stabilnější, objektivní, těžko měnitelná, platí v daném momentu. Typické: pohlaví, věk, bydliště, národnost, stupeň něčeho – vzdělání, nebo MR.
- závisle proměnná – charakter subjektivní, lehce měnitelná, např. spokojenost, názor na něco, schopnost.
Mezi těmito proměnnými je nějaký vztah. Nejčastěji tento vztah vyjadřujeme 2. stupněm přídavného jména: horší, lepší. Druhá varianta je vyjádřením čím – tím (čím větší, tím lepší…).
Příklady:
1. čím starší matka, tím vyšší pravděpodobnost výskytu MR u dítěte
(věk matky – nezávisle proměnná, pravděpodobnost výskytu MR – závisle proměnná).
2. čím starší matka a čím starší otec, tím vyšší výskyt MR u dětí
- toto není hypotéza, protože zde jsou 3 proměnné (věk, pohlaví a pravděpodobnost). Neexistuje, že hypotéza platí částečně. Buď platí nebo neplatí. Ve třech proměnných bychom mohli dojít k závěru, že první tvrzení platí, druhé neplatí – hypotéza by byla pak částečně platná a to nelze.
Takže řešením je rozdělit to na 2 hypotézy.
3. ženy jsou s platem spokojenější než muži
(nezávisle – pohlaví, závisle – spokojenost).
Hypotéza, která platí se označuje jako verifikovaná, ta která neplatí je falzifikovaná.
Závažným momentem je přechod mezi hypotézou a výzkumem. Mluvíme o fázi operacionalizace = převedení hypotézy na objektivně měřitelné znaky.
Hypotéza: lidé žijící ve městě mají vyšší životní úroveň než lidé žijící na vesnici.
(nezávisle: bydliště, závisle: výška životní úrovně)
Fáze operacionalizace = stanovení parametrů (např. co je nízká životní úroveň a co vyšší). V takovém případě se ptáme na volný čas, zájmové činnosti, kulturní vyžití…V teorii se tedy seznámím s vyšší úrovní a dozvím se, podle čeho se posuzuje.
Operacionalizace je tedy o tom, že musíme promyslet, co budeme měřit = validita. Validita znamená jistotu, že měřím, co měřím.
Schéma práce:
Výzkumy kvalitativní:
- potřebuji zjistit kvalitu jevu a tu můžu zjistit jen na malých skupinách.
T → A→ T1
T = opět teorie.
Schéma výzkumu bude vypadat podobně, ale kapitoly výzkumu budou nahrazeny analýzou jevu.
A = analýza = hledání příčin, souvislostí. Hypotézy se nestanovují. Stanovují se momenty, aspekty, které chceme analyzovat.
Výsledkem kvalitativního šetření může být návrh hypotéz (klasických), které navrhuji pro nějaké empirické šetření. Ale já už hypotézy neověřuji.
T1 = opět teorie obohacená o nové poznatky, které jsme získali během analytického šetření.
Metoda x Technika
Technika = nástroj, kterým zjišťujeme data. Pro kvantitativní výzkumy – dotazník, anketa, pozorování, rozhovor, sociometrie. Pro kvalitativní – rozhovor, obsahová analýza, analýza dokumentů, pozorování.
Metoda = cesta k cíli – dotazník nemůže být metodou, protože není cestou k cíli. Cesta k cíli jde buď cestou kvantitativní nebo kvalitativní.
Kompletní pojetí výzkumného záměru vnímáme jako proceduru. Procedury se různě prolínají.
Nejrozšířenější jsou: procedura statistická, dále monografická, historiografická. Následují procedury experimentální a typologická.
Procedura statistická:
- typická pro kvantitativní výzkumy
2 pojetí:
1. šetření výběrové
2. šetření vyčerpávající
1. šetření výběrové
- výzkumník si sám nadefinuje základní soubor. Ten se dá nejjednodušeji nadefinovat tak, že si uvědomím, na jaké skupině lidí chci výzkum provádět (např. všechny děti v etopedických zařízeních JM kraje).
- výběrový soubor je ten, na kterém budu realizovat výzkum
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 84,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz