- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Podoby vzájemného vztahu státu a společnosti
MP121Zk - Státověda
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPodoby vzájemného vztahu státu a společnostiVztah duchovní a světské moci:Proces partikularizace ve Franské říši po smrti Karla Velikého – přináší postupnou změnu poměru mezi duchovní a světskou mocí (říše se drobí, ale církev zůstává nedotčena, stává se univerzální strukturou)Převažuje církevní mocBoj o investituru a doktrína o světské a duchovní suverenitě papeže a jeho neomylnostiTeorie o univerzalitě světa – svět je jeden celek, který může mít jediného pána (papeže)Teorie o vyšších účelech duchovní moci a o její nadřazenosti nad nedokonalou mocí světskouTeorie vikariátu, teorie dvou mečů (papež rozhoduje, kterému panovníkovi předá druhý meč – moc), papež je reprezentantem římského liduSpolečenská smlouva:Smluvní zakládací aktHistoricky teorie absorpční reprezentace – veřejnoprávní korporace nebo jiné struktury absorbují zájmy společnosti, kterou reprezentujíRané podoby (počátky ideje světské suverenity):Dante Alighieri (1265 – 1321); suverenita císaře – zdroj státní moci přímo v BohuMarsilius z Padovy – řeší vztah státu a společnosti obecněStát = světská instituce s praktickým účelem (aristotelská myšlenka); praktickým účelem by měla být správa věcí veřejných – zprostředkování moci lidu do vlády panovníkaIdea suverenity liduMoc státu by měla být založená na právních normách a jejich systému (právním řádu)Zákonodárství náleží liduZákonodárná moc ustavuje, kontroluje, mění a sesazuje exekutivu – demokratické myšlenky dělby moci„Každý lépe poslouchá zákon, který sám sobě dal.“William z Ockhamu – řeší nazírání na jednotlivce (jeho status)Jednotlivec:ObčanPokřtěný věřící – součást duchovního světaOba světy by neměly jít proti sobě.Originální původ (autorita) světské moci – jediným původcem moci je lidPrávo lidu na odstranění vlády – vzepření se nehodným knížatům (myšlenka Tomáše Akvinského)Novodobé koncepty:Johannes Althusius (1557 – 1638)Teoretik – Dohody – jakým způsobem se má docházet k zásadním rozhodnutím (konsensem nebo většinou? – je pro konsensus)Korporativismu Federalismu – viz posl. bodConsociacio (vzestupná řada důležitých společenských institucí)Rodina, cech, město, provincie, říšeSoukromé: rodina, cechVeřejné: město, provincie, říšeLidé z nižších consociationes mohli působit ve vyšších.Communicatio – mezi consociationes a v jejich rámci existovaly vztahy (v rámci cechu, měst apod.)Legitimita panovníka odvozená – panovník respektoval communicatio (shodu všech nižších pospolitostí; sám pak tuto komunikaci zajišťoval) – Althusiova koncepce ústavnostiPolitika a právo – panovník může učinit nějaké kroky, aby communicatio podpořil, nikoli však ve svůj vlastní prospěchStruktura decentralizovaného státu (consocionalismus) – samosprávné celky mohou na základě komunikace vytvářet určité celky (případně řešit některé otázky nezávisle na říši) – pokud tyto nižší celky získávají legitimitu, dochází k federalizaciHugo Grotius (O svobodném moři, O právu války a míru)Stát = přirozený svazek lidíLid – přenos suverenity na panovníka; tento přenos je neodvolatelnýNové mezinárodní právo (základy mez. práva po Třicetileté válce):PrávoSpravedlnostMezinárodní smlouvySmlouva o vládě:Dynamika společenských vztahů – snaha o individuální emancipaci nebo prosazování zájmů skupin – původ v ekonomice, politice, vztahu církví a státu apod.Smlouva společnosti s panskou mocí – praktický účel; panovník má zajistit pořádek, má absolutní moc (kterou získává právě na základě těchto smluv)Jean BodinKaždý jednotlivec je nadán právyStátní moc je suverénní, absolutní a trvalá, ale musí respektovat práva jednotlivců (zejména na život, vlastnictví a svobodu)Obecné blaho – účel smlouvy; pořádek ve státě, společnostiPanovník nesmí uplatňovat právo a moc pomocí zvůle, musí respektovat (garantuje) spravedlnostPanovník měl při tvorbě práva své jednání konzultovat, ale bylo na něm, jestli se názory jiných bude říditThomas Hobbes (Leviathan, De homini..)Přirozený stav je stav války („člověk člověku vlkem)Základní přirozené právo– právo jednotlivce na dosahování cíle, uspokojování zájmu do té míry, kolika zdroji k tomu disponujeZákladní přirozený zákon - každý jednotlivec má povinnost usilovat o mír, dokud je naděje na jeho dosaženíRovnováhu mezi právem a zákonem udržuje jakýsi rozum – rozum ke smlouvě, který má dva aspekty:Smlouva o vzájemné sjednocení (společnost) – každý jednotlivec se podřizuje moci ostatních, společnostiSmlouva o vytvoření suverénní moci – podřízení se společné suverénní moci (přichází na scénu, až když nelze udržet rovnováhu mezi právem a zákonem – když hrozí p
Vloženo: 20.11.2012
Velikost: 25,86 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu MP121Zk - Státověda
Reference vyučujících předmětu MP121Zk - Státověda
Podobné materiály
- MP214Z - Občanské právo I - Zastoupení, předmět a obsah OP vztahu
- MP121Zk - Státověda - Znaky moderního státu
- MP121Zk - Státověda - Činnost moderního státu
- MP104Zk - České a československé právní dějiny - Vývoj státu do roku 1620
- MP104Zk - České a československé právní dějiny - Počátky moderního státu a práva
- MP103Zk - Právní dějiny - Vývoj státu a práva v Německu a Francii 19.stol.
- MP212Zk - Sociologie práva - Struktura společnosti
Copyright 2024 unium.cz