- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Uprchlictví v ČR
SOC710 - Sociologické aspekty migrace
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálání,
d) azylant nabyl nové státní občanství, a má proto možnost požívat ochranu tohoto státu,
e) azylant dobrovolně pobývá ve státě, který opustil z důvodů uvedených v § 12,
f) azylant může užívat ochrany státu, jehož je státním občanem, poněvadž důvody pro udělení azylu pominuly,
g) azylant je bez státního občanství a může se vrátit do státu předchozího trvalého bydliště, poněvadž důvody pro udělení azylu pominuly,
h) azylant měl být nebo je vyloučen z možnosti udělit azyl z důvodů podle § 15,
i) existují oprávněné důvody považovat azylanta za nebezpečí pro bezpečnost státu, nebo
j) azylant byl pravomocně odsouzen za zvlášť závažný trestný čin a představuje tak nebezpečí pro bezpečnost státu.
(2) Při posuzování důvodů uvedených v odstavci 1 písm. f) a g) se přihlédne k tomu, zda změna okolností je tak významné a trvalé povahy, že důvody, pro které byl azylantovi udělen azyl, již nelze považovat za opodstatněné.
Povinnosti azylanta
Azylant je povinen oznamovat ministerstvu skutečnosti významné pro zachování azylu, například udělení státního občanství České republiky.
Azylant je povinen
a) chránit průkaz povolení k pobytu azylanta a cestovní doklad před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením či zneužitím; v případě, že tyto okolnosti nastaly, je povinen neprodleně je hlásit policii,
b) průkazem povolení k pobytu azylanta prokazovat příslušným orgánům svou totožnost či jiné skutečnosti zapsané v průkazu na základě zákona,
c) požádat policii neprodleně o vydání nového průkazu povolení k pobytu azylanta, ztratil-li dosavadní průkaz svou platnost,
d) požádat před uplynutím platnosti průkazu povolení k pobytu azylanta policii o prodloužení doby platnosti tohoto průkazu,
e) odevzdat průkaz povolení k pobytu azylanta a cestovní doklad policii v případě odnětí nebo zániku azylu. V případě zániku azylu z důvodu podle § 18 písm. a) má tuto povinnost ten, komu azylant průkaz předal, nebo ten, kdo tento průkaz nalezl,
f) odevzdat neplatný doklad vydaný podle tohoto zákona policii,
g) oznámit policii pobyt mimo území delší než 365 dnů.
Azylant je povinen strpět identifikační úkony podle § 47, jsou-li dány zákonné důvody pro odnětí azylu.
Průkaz povolení k pobytu azylanta
Cestovní doklad
Evidence
Azylová zařízení
(1) Cizinec ubytovaný v přijímacím nebo pobytovém středisku má právo
a) na bezplatné zajištění základního hygienického standardu,
b) na bezplatné zajištění stravy odpovídající zásadám správné výživy a zdravotnímu stavu cizince třikrát denně, v případě dětí do 18 let pětkrát denně,
c) na lůžko a skříňku na uložení osobních věcí,
d) přijímat návštěvy,
e) přijímat balíčky a peníze,
f) přijímat a na svůj náklad odesílat písemná sdělení,
g) na nepřetržitý osmihodinový čas ke spánku,
h) za podmínek stanovených v § 82 opustit pobytové středisko.
Vnitřní právní normy týkající se uprchlíků v ČR
Právo azylu je zakotveno v článku 43 Listiny základních lidských práv a svobod,
Azylová procedura v České republice
Od října roku 1998 se změnil průběh azylové procedury. Žádost o přiznání postavení uprchlíka v I. instanci není již v kompetenci Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie, ale byla převzata Odborem pro uprchlíky a integraci cizinců Ministerstva vnitra. Tím došlo k přenesení odpovědnosti za vyřízení žádosti o postavení uprchlíka ze složky policejní na složku civilní správy. Ve II. instanci vyřizuje žádost rozkladová komise Ministerstva vnitra. Po zamítnutí žádosti ve II. instanci je jako mimořádný opravný prostředek přípustné odvolání k Vrchnímu soudu.
volného času.
Integrace osob s přiznaným postavením uprchlíka do české společnosti
Pojem integrace lze definovat jako proces postupného začleňování nově příchozích do stávajících vazeb a struktur společnosti. V současné době žije na území České republiky cca 1 817 osob, kterým bylo přiznáno postavení uprchlíka. Uznaní uprchlíci jsou skupinou cizinců, u nichž je nutné vzhledem k jejich situaci předpokládat trvalé usídlení a u kterých je proto žádoucí podporovat jejich plnou integraci do společnosti.
Od roku 1994 jsou lidé, kteří u nás dostali status uprchlíka, zařazováni do tzv. státního asistenčního programu integrace. Nejdůležitější součástí programu a novinkou oproti letům minulým je, že uprchlík má možnost získat od Ministerstva vnitra byt. V rámci uskutečňování asistenčního programu přispívá stát z prostředků státního rozpočtu na zajištění vhodného samostatného bydlení pro uprchlíky jednorázovou částkou 150 000 Kč na uprchlíka - nájemce bytu a 50 000 za každého dalšího ubytovaného. Finanční prostředky nejsou poskytovány uprchlíkům, ale tomu, kdo poskytne vhodnou nabídku bydlení, v převážně většině případů obcím. Byty musí být první nebo druhé kategorie a musí být přiměřené velikosti rodiny (např. čtyřčlenná rodina má nárok na třípokojový byt). Stát za své peníze požaduje od vlastníka bytu záruku, že po dobu deset let bude podnájemníkům účtovat regulované nájemné. Obce dostávají navíc za souhlas s ubytováním azylantů od státu 100 000 Kč za prvního uprchlíka a 10 000 za každého dalšího na infrastrukturu obce. Od roku 1994 do srpna 1998 zprostředkovalo Ministerstvo vnitra trvalé bydlení pro 333 osob ve 119 bytech a státní příspěvek na tyto byty činil 31,8 milionu Kč.
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 71,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu SOC710 - Sociologické aspekty migracePodobné materiály
Copyright 2024 unium.cz