- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Slovenská zahraniční politika vůči Maďarsku
MVZ171 - Zahraničná politika SR
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSlovenská zahraniční politika vůči Maďarsku
Orientace Maďarska
Zahraniční orientace Maďarska: podpora integrace EU uvnitř i navenek, posílení efektivity transatlantické spolupráce, důraz na sousedskou regionální politiku (V4, CEFTA), orientace na spolupráci s Balkánem, Ukrajinou
triáda zahraničně politických priorit MR: integrační, sousedská a tzv. národní politika - prosazování zájmů Maďarů žijících za hranicemi (viz. strategie zahraničních vztahů MR s výhledem do roku 2020 (schválena 2008))
Slováci jsou v MR jednou ze 13 národnostních menšin – postavení menšin je tu zakotveno v ústavě, 119 místních slovenských samospráv, od roku 1994 Celostátní slovenská samospráva (CSS), která je partnerem vládních orgánů, parlamentních výborů, politických stran i historických církví
pro Maďarsko představuje problém maďarských menšin důsledek dodnes pociťovaného trianonského traumatu (na základě mírové smlouvy z Trianonu (červen 1920) se více než tři miliony Maďarů stalo obyvateli Československa, Rumunska, Jugoslávie a Rakouska), v maďarském společenském vědomí je zahraniční maďarství vnímáno jako vynucené společenství, vzniklé v důsledku rozpadu impéria
Dimenze slovenské ZP vůči MR
Vojenská a bezpečnostní
- spolupráce v rámci NATO – jednou z podmínek vstupu bylo i urovnání bilaterálních vztahů se sousedy
Ekonomická
– uzavřena celá řada bilaterálních smluv
- spolupráce v rámci CEFTA
- ekonomické spory – Gabčíkovo-Nagymaros
Kulturní
- nově kladen důraz na vytvoření občanské dimenze vzájemných kontaktů na úrovni studentů, vědců, intelektuálů, vzájemné poznávání se
Politická
- spolupráce v rámci Visegrádské skupiny
Specifický problém menšin
Bilaterální dohody
1990 – dohoda o spolupráci v oblasti jaderné bezpečnosti
1993 – dohoda o podpoře a vzájemné ochraně investic
1993 – dohoda o vzájemném obchodě a platbách
1993 – dohoda o spolupráci ve vojenské oblasti
1994 – dohoda o vzájemném zrušení vízové povinnosti
1994 – dohoda o zamezení dvojitého zdanění a zabránění daňovému úniku v o oblasti daní z příjmů a z majetku
1995 – smlouva o režimu a spolupráci na společné státní hranici
1995 – dohoda o spolupráci mezi ministerstvy vnitra
1995 – dohoda o zřízení smíšené komise pro hospodářskou spolupráci2000 – dohoda o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání
2001 – dohoda o přeshraniční spolupráci mezi územními celky nebo orgány (4/2002)
2002 – dohoda o vědecko-technické spolupráci
2004 - dohoda o spolupráci v oblasti kultury, školství, věd, sportu a mládeže
2004 – dohoda o vzájemné podpoře národnostních menšin v oblasti vzdělávání a kultury (77/2004)
2006 – dohoda o překračování státní hranice za účelem turistiky
Maďarská menšina na Slovensku
říjen 1988 Memorandum Maďarů na Slovensku - formulovány základní požadavky, které se staly základem pro maďarské politické subjekty:
- zákon o referendu
- zákon o sdružování
- možnost stavět vlastní nezávislé kandidáty v místních a parlamentních volbách
- představy o podobě ústavy, do níž mají být zahrnuty i mzn. smlouvy, hl. Dohoda o politických a občanských právech a Dohoda o zákazu všech forem diskriminace
- práva menšin na autonomii a územní integritu
- umožnění kontaktů s národní kulturou v Maďarsku
problém s ústavou: Slovensko jako národní stát neposkytuje záruky na uchování a obranu identity obyvatelstva neslovenské národnosti, zavádí národní jazyk a neposkytuje záruky na užívání vlastního jazyka, nezabezpečila právo na vzdělání ve vlastním jazyce, nezabezpečuje právo na rodnou půdu a na autonomii
problém kolektivní viny a odpovědnosti: všechny m. politické subjekty odmítají princip kolektivní viny a za diskriminační považují každý zákon, který nenapravuje křivdy vycházející z tohoto principu (v dohodě o koaliční spolupráci na podzim 1998 se však maďarské strany zavázaly, že otázku Benešových dekretů nebudou otevírat)
otázka územní reorganizace: vybudování nových krajů a okresů na základě zákona z roku 1996, vytvořilo takové okresy, v nichž je maďarské obyvatelstvo všude v menšině – snaha o takové VÚC, kde by Maďaři mohli sami o sobě ro
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 58,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu MVZ171 - Zahraničná politika SRPodobné materiály
- MVZ413 - Vybrané problémy dějin mezinárodních vztahů ve 20. století - Japonska zahranicni politika
- EVS124 - Evropa a islámský svět - Zahraniční politiky vybraných států
- EVS137 - EU jako hráč ve světové politice - Společná zahraniční a bezpečnostní politika
- SOC143 - Sociologie bydlení a bytová politika - Bytová politika v ČR
- SOC143 - Sociologie bydlení a bytová politika - Politika bydlení v zemích vyspělé Evropy
- SPP211 - Drogy a společnost - Drogová politika
- SOC143 - Sociologie bydlení a bytová politika - Bytová politika v ČR
- SOC143 - Sociologie bydlení a bytová politika - Politika bydlení v zemích vyspělé Evropy
- SPP211 - Drogy a společnost - Drogová politika
- EVS131 - Česká republika a EU - Migrační politika EU
- EVS137 - EU jako hráč ve světové politice - Vnější obchodní politika
- MVZ122 - Zahraniční politika USA - Politika Dullese
- MVZ402 - Geopolitika: teorie a případové studie - Anglosaská geopolitika
- MVZ402 - Geopolitika: teorie a případové studie - Geopolitika Německa 2
- MVZ402 - Geopolitika: teorie a případové studie - Geopolitika Německa
- MVZ402 - Geopolitika: teorie a případové studie - Ruská geopolitika
Copyright 2024 unium.cz