- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálFunkce a proměny umění
Umění podléhá sociální a kulturní změně, což by se mělo odrážet v diferenciaci označení. Také umění je rozděleno skrze předěl tradičního a moderního umění
V 1. pol. 20. st. – vznik avantgard, vývoj je završen koncem 2. sv. války a nástupem abstraktního umění; tento přechod se připravoval s novověkem, a zejména pak s romantismem – subjektivizace a individualizace
V renesanci nastupuje nová představa o autorství a statusu umění – proměny funkce jsou také proměny statusu
Moderní umění je historickou kategorií vztahující se ke 20. st. X současné (contemporary) umění, např. instalace jako nová forma výtvarného umění (umění jako projekt pro situaci)
Inkluzivní formy umění – divák je považován za aktivního spolutvůrce, důraz na spoluprožívání
Autonomizace – umění nabývá samostatnosti, nezávislosti; je to stav, kdy si daná sféra sama sobě ukládá zákony, podléhá vlastním pravidlům – a nikoli vnějším sférám
V umění jsou to autoři, kdo určují obsah a formu díla – dosahována v 18. a 19. st., vrcholem umění estetismu (l’art pour l’art), umělec má odpovědnost vůči svému cítění – deziluze ze společenského vývoje, umělec není povinován společnosti ničím
Heteronomie – pravidla jsou určovány vně sféry (viz středověké umění – účel je odvozován od celkového božího řádu, umělec je vymezen svým úkolem v celku), ideová osa je mimo samotnou osu umění; umění je služebné, má sloužit nějakému účelu vně sféry umění
Ještě na počátku novověku je autorem díla zadavatel, patron (který specifikuje své představy o provedení díla, ) a umělec je řemeslník, který dílo vypracuje
Umění jako kultická funkce – viz pravěk či výše zmíněný středověk
U Platóna – umění má sloužit celku, společnému blahu, blahu společnosti; didaktická funkce umění – umění má pozvedávat občany do stavu vyšší obeznámenosti, do stavu spolupráce pro blaho celku
Vrcholný novověk - reprezentace královského dvora, rodu – umělec je zapojen do služeb na dvoře aristokrata, v záležitostech obsahu a užití je zadavatel dominantní, byť se umělec může zabývat formou
Avantgarda – reaguje na situaci dezintegrace a marginalizace umělců – požaduje, aby byl umělec zařazen do elitní pozice ve společnosti, nikoliv však ve formě patronace či klientelismu, nikoli pro nejbohatší – umění jako služba celku
Přesto je autonomní – samo na základě individuálního umění může rozhodovat, může se rozhodnout pro určitý účel
Autonomní umělec může být autorem sakrální tvorby, ale na základě vlastního individuálního rozhodnutí
Autonomie však není nezměnitelným, základním a přirozeným vztahem (
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 43,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz