- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálEU A ČR PŘEDSEDNICTVÍ
ČR – E bez bariér; snaha 2009 otevřít prac. trh Rak, Něm pro nové člen. země; výdaje se odhadují asi na 100 mil CZK – zasedání v člen. státě platí ten stát, jen zasedání v Bruselu platí EU
Definice předsednictví EU
Předsednictví je specifickým institutem E (unijní) úrovně, jehož smyslem je dosáhnout efektivního, nestranného a zároveň (vůči jednotlivým člen. státům) spravedlivého řízení Rady EU (Rady ministrů, Rady) na všech jejích „rovinách“, a to s půlroční rotací
Předsednictví má 4 základní funkce:
1. administrace a řízení práce Rady – technická, úřednická fce
2. vytyčení politických priorit
3. vyjednávání – snaha koordinovat postupy jedn. zemí, dosahovat spol. pozice pro všechny
4. reprezentace Rady
Co je (a není) předsednictví EU
Předsednictví nemůže ovlivňovat agendu na E (unijní) úrovni, protože nedisponuje formálním právem legislativní iniciativy (to může jen EK)
Předsednictví konkrétního člen. státu navazuje z hlediska meritorních otázek do značné míry na předsednictví předcházející a současně konzultuje své kroky (politická řešení meritorních otázek) s předsednictvím následujícím (omezeno prioritami zbylých 2 států v „triu“ + omezení podle toho, jaká legislativa se projednává = ovlivněno legisl. programem EK)
Předsednictví je z hlediska meritorních otázek limitováno M-politickými okolnostmi.
Předsednictví by mělo být strictu senso neutrálním a nestranným institutem – neutrální = neprosazování vlastních zájmů – v praxi se prosazují
Funkce institutu předsednictví a jejich naplňování se často omezují pouze na formální stránku a meritorní otázky hrají v tomto směru vedlejší roli.
Zvláště patrné je to u populačně malých a/nebo nových člen. států.
„Dobrá“ a „špatná“ předsednictví
Za „dobré předsednictví“ bývá označováno to, jež se dokázalo ujmout existujících problémů a „posunout“ jejich polit. řešení, nejčastěji směrem k finálnímu přijetí konkrétních legislativních norem, aniž by vyvíjelo aktivity, které by s tímto „posláním“ byly v nesouladu
= když se něco důležitého přijme, je to zásluha předs. země (Rakousko – FP 2007-13)
„Dobré předsednictví“ sehrává v uvedeném kontextu nejčastěji roli tzv. brokera
honest broker – hl. menší předs. země – Rakousko, Finsko, očekává se to i od ČR
driving seat – země s vlastními návrhy, problematické země – hl. silné země – VB, F
Předsednictví – technické aspekty
S nárůstem agendy řešené na E (unijní) úrovni se postupně vytvořilo několik funkcionálních „rovin“ Rady:
Evropská rada (summit) – většino v Bruselu + často neformální summit – ten ČR nechystá (Slovinsko mělo všechny akce v Lublani, Brdu x ČR akce v několika místech- Brno, Luhačovice, LBC)
Rada (ve všech odborných podobách)
Výbor stálých zástupců (Coreper) = předjednávač (ale předs. země se stejně nejvíce opírá o Sekretariát Rady)
Pro jednotlivé „roviny“ je charakteristické, že sdílejí institut předsednictví, využívají stejných přípravných orgánů (tzv. preparatory bodies) a mají společný sekretariát
Předsednictví – Evropská rada
Proměny E rady znamenají především zvýšený „tlak“ na ministerstvo ZV předs. zem
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 105,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz