- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálDistribuce uspokojení z díla – estetická satisfakce
Estetický prožitek z díla stálo dlouho stranou sociologického zájmu (jako psychologizace), v souvislosti s rozvojem sociologie emocí se začíná objevovat také snaha prozkoumat koncepty v této sféře
Obecně je předpokladem, že užití uměleckého díla na straně příjemce je prostředkování nějakého prožitku (emočnímu) – recepce má poskytovat mnohostranný pocit uspokojení
Změna představy o povaze uměleckého díla – ještě v 70. letech 20. st. bylo v estetice běžné, že umění má estetickou povahu, funkci
V této době se zhodnocuje přínos avantgard, a avantgardní tvorba se zásadně vzepřela estetickému, odmítla estetickou funkci díla
Umělci mluví o neprožitkových dílech. Část soudobé umělecké produkce se programově od-estetizovala
V 80. a 90. letech se vrátila vlna prožitkového – estetické však není samozřejmou, dominantní linkou v působení díla
Problematizace prožitku z recepce díla – jestliže se dílo neobrací k prožitku libosti (harmoničnost atd.), pak ponechává diváka na holičkách (musí najít jiný způsob, jak dílo vnímat)
Jan Mukařovský – 30. léta 20. st. - lze uvažovat o dvou hodnotových dimenzích (či hodnotách) umění
Estetické –
Umělecké –
Chceme-li rozumět recepci, tak musíme příjem popisovat právě v této dvojakosti
Lipski – odehrála se globální umělecká revoluce - v 1. pol. 20. st. – avantgardy - , a končí v 60. A 70. letech s příchodem minimalismu a konceptualismu – oproštění od senzuální základny, dílo je abstrahováno až na projekt, ideu, návod
Vystavován je impuls k tomu, aby divák dílo realizoval ve své mysli
Poté, co tato revoluce rozštěpila vnímání umění, musíme vždy uvažovat o dvou způsobech přijímání umění
A. Schitz – expertní a běžná recepce – uměním se odlišně zaměřují umělci, kurátoři, teoretici aj., jinak k němu přistupují všichni, kdož nejsou disponováni expertním poznáním, ale
Logikou každodenní zkušenosti – tak, jak rozumíme světu kolem sebe, máme rozumět i umění
Expertní recepce – dominantní, přesvědčená, že je ústřední, jedinou správnou a reálnou
Bourdieu – kritika estetiky, kvůli zapomínání na to, že mimo expertní oblast uchopování umění existují také ne-expertní formy vztahování se k umění, které nejsou méně reálné – nelze tvrdit, že je platné pouze to, co je v myslích (nezaslouženě) kompetentních
Kritika vrozené senzibilitě, vkusu – nepřehlížet vliv prostředí
Také nedorozumění kódu je něco, co patří do sociální reality, a co v ní může hrát majoritní roli vztahování se k umění
D. Freedberg - lidé reagují n
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 41,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz