- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
De Vaus Tvorba dotazníku
SOC751 - Výběrová šetření v sociologii
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTvorba dotazníků – de Vaus četba 4 a 10
Dotazník – nejrozšířenější technika, vyplnit sám respondent nebo vedeno tazatelem
Vysoce strukturovaná technika sběru dat, účinným způsobem tvoření proměnné datové matice pro velké vzorky
4 aspekty : výběr oblasti, na niž se tážeme, tvorba konkrétních otázek, zhodnocení otázek, návrh dobrého dotazníku
Výběr oblastí
zjistit jaké otázky pokládat (
1, zkoumaný problém ovlivní to, jaké pojmy se musí změřit
2, indikátory, jež pro tyto pojmy navrhujeme, rozhodují při volbě námi kladených otázek
3, naše dojmy ohledně mechanismů, jimiž jsou proměnné spjaty nebo faktorů, jež mohou vztahy vysvětlovat se budou žádat zahrnutí jistých otázek
4, způsob analýzy ovlivní to, jaký typ otázek klást
5, metoda, jak je dotazník řízen ovlivňuje otázky
u explanatorního výzkumu užitečné zamyslet se nad 4 aspekty výzkumu
1, měřítka závislých proměnných ( co se pokoušíme vysvětlit a vhodné otázky
2, měřítka nezávislých proměnných ( otázky zaměřené na každou z příčinných proměnných
3, měřítka testu proměnných ( proměnné, které pomáhají vyjasnit povahu spojení nezávislých a závislých proměnných
4, měřítka prostředí ( otázky týkající se vlastností jsou rutinou, tyto informace nám pomáhají zjistit, zda se vzory u různých podskupin liší
u deskriptivního výzkumu otázky na zkoumaný jev a vlastnosti prostředí
umění tvorby dotazníku znamená přemýšlet předem o zkoumaném problému, co koncepty znamenají a jak je budeme analyzovat
Obsah otázky
4 typy obsahu otázky : chování, přesvědčení, postoje, vlastnosti
chování ( otázky, co lidé dělají
nepoužívat behaviorální měřítka přibližující se k postojům a přesvědčením ( hrozí špatná interpretace
přesvědčení ( to, čemu lidé věří je buď pravda, nebo ne
zjistit, co lidé pokládají za pravdu spíš než správnost jejich přesvědčení
odlišit od postoje ( ten zjišťuje, co je považováno za žádoucí
vlastnosti ( získat inf. o věku, stavu, národnostní příslušnosti atp.
neúspěch v adekvátním rozlišení mezi těmito 4 typy, který pochází z nedostatku jasnosti v otázce výzkumu v nevhodného vytvoření pojmů, může vést ke sběru scestného typu inf.
mohou nás zajímat všechny typy ( systematicky vytvořit řadu otázek pro každý z nich
až dojde na analýzu je důležité vytvořit smíšená měřítka stejného typu informací
Stylizace otázek
jasné, nedvojznačné, užitečné otázky
1, jednoduchý jazyk bez žargonu a odborných pojmů
2, čím kratší otázky, tím méně bude matoucí a dvojznačná
3, nesmí být dvojsečná, tázat se na více věcí
4, nesmí být návodná – respondent nesmí mít pocit, že odpovídá špatně
5, nepoužívat otázky začínající záporem
6, aby byl respondent trochu informován o tématu ( užití filtrovacích otázek
7, v závislosti na faktorech jako je věk, subkultura se bude význam slov lišit, takovým slovům se vyhněte nebo objasněte, co máte na mysli
8, proslulost osoby, která názor zastává může ovlivnit respondentovu odpověď ( otázka může být dvousečná a my zjistíme respondentův vztah k dané osobě nikoliv k otázce
9, dvojznačnost může pramenit ze špatně formulované otázky s několika různými významy, zápory, dvojsečné atp.
10, na citlivé otázky se nelze prát přímo :
příčinná otázka : Nezabil jste náhodou svou ženu?
Postup očíslovaného lístku s odpovědí
Všední postup : Často někdo zabije svou ženu. Nestalo se vám to?
Postup, jenž počítá s účastí dalších lidí : Znáte někoho, kdo zabil svou ženu? – A co vy?
11, je rámec narážky v otázce dost jasný
12, na některé problémy lidé názor nemají – možnost odpovědi „ nevím“
13, osobní stylizace žádá respondenta, aby uvedl,jak to cítí on, neosobní žádá, aby uvedl, co si myslí lidé ( volba záleží na tom, co chceme zjistit
14, pokud nejsou potřeba přesné informace, respondenti se řadí do věkových či platových tříd
15, nabízí otázky volné alternativy ( zkoumaný podmět musí předcházet odpovědi
16, pozor na sadu přijatelných odpovědí či společensky žádanou sadu odpovědí
Výběr typu otázky
rozhodnout o formě odpovědi
uzavřená – zvolit jeden odpověď
u otevřené otázky respondenti formulují odpověď sami
potíže s
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 59,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu SOC751 - Výběrová šetření v sociologiiPodobné materiály
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - De Vaus Povaha průzkumu
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - De Vaus Ropzracování indikátorů pojmů
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - De Vaus Povaha průzkumu
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - De Vaus Ropzracování indikátorů pojmů
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - De Vaus Tvorba dotazníku
- SOC133 - Sociologie kultury - Williams Tvorba veřejného dobra
- SOC154 - Sociologie umění - Tvorba jako strukturovaná činnost
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Tvorba otázky
- SOC133 - Sociologie kultury - Williams Tvorba veřejného dobra
- SOC154 - Sociologie umění - Tvorba jako strukturovaná činnost
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Tvorba otázky
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Výstavba dotazníku
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Výstavba dotazníku
Copyright 2024 unium.cz