- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál4. Osobnost v zrcadle jednání
Kategorizace činnosti a chování:
- podle komplexnosti – molární chování (psychologické projevy, smysluplné celky, komplexní reakce, delší časové souvislosti, má sociální význam, je přirozené), molekulární chování (vyabstrahované popisy elementů, fyziologické reakce, jednoduché reflexy, kratší časové souvislosti, nemá sociální význam, laboratorní)
- podle vztahu k objektu (G.W.Allport) – expresivní chování (specificky nemotivované, odráží hlubší vrstvy osobnosti, je spontánně produkováno, je těžší jej změnit, často nekontrolovatelné, nemá cíl, může mít vedlejší efekt, probíhá neuvědomovaně), adaptivní (instrumentální) chování (motivované, determinováno, regulováno momentálními potřebami a situací, je formálně vyvoláno úkolem, je kontrolovatelné, zaměřeno na změnu nebo zásah do prostředí, vědomé, ale může mít zautomatizované komponenty)
- podle úrovně regulace – podle míry složitosti a záměrnosti řízení čtyři kategorie: reflexní, instinktivní, zautomatizované/reaktivní/impulzivní (zvláštním případem je chování návykové nebo nacvičené), volní (záměrné, úmyslné)
- podle vývojových etap – podle dominance v jednotlivých vývojových fázích, v dětství hra, ve školním věku učení, v dospělosti práce (ale také rekreace, pro poznání konkrétní osobnosti zjistit strukturu proporcí jednotlivých činností), po odchodu do penze čas odpočinku
- podle míry tvořivosti (G. Revesz) – lidské činnosti se liší mírou požadavků na vlastní vklad a nezbytnou mírou nadání
Úroveň činnosti
Nutná úroveň nadání
Reproduktivní činnosti – rutinní, přesná reprodukce vzoru, postupu vypracovaného někým jiným
stačí mírná subnorma
Aplikativní činnosti – uvědomělé použití obecně známých postupů, způsobů jednání, přístupů k dosažení vytyčeného cíle (např. osvojování dovedností pravopisu)
aspoň průměr
Interpretativní činnosti – samostatný výklad nějaké ideje, nauky, díla, plánu, koncepce (např. herecké umění, hudební výkon, činnost soudce)
nadprůměr, speciální talent
Produktivní činnosti – kombinace svobody a kázně, originální a použitelný výtvor (nový poznatek, vynález, etický čin)
vyšší nadprůměr, nadání v oblasti činnosti, kreativita
- jednání podle oblasti života – (viz. ekologická ???)
ekologická klasifikace způsobu chování (co můžeme pozorovat, posuzovat?):
chování k sobě samému – jak si na sobě dávám záležet, jak se oblékám, jak vystupuji, chovám se přirozeně nebo okázale, jsem nedůtklivý a urážlivý, přeháním péči o své zdraví, výživu, majetek, chci být středem pozornosti nebo pozoruji a vyčkávám, lpím na životě a bezpečí nebo jsem opatrný?
chování k druhým – zdvořilost, korektnost, lhostejnost, bezohlednost, srdečnost, bezprostřední způsoby, odstup, rezervované jednání, uvážlivost, opatrnost, neomalenost, družnost, vychází vstříc, individualismus, samotář, společenský člověk, chová se k sobě rovným jako k podřízeným či nadřízeným, chová se k podřízeným tvrdě, k nadřízeným servilně, ochotně, jaký je vztah k osobám opačného pohlaví, jaké lidi vyhledává, jakým se vyhýbá, kdo je pro něj sympatický a nesympatický, co ho na lidech přitahuje, odpuzuje
chování k věcem – šetrnost, vykořisťování, chrání věci, utilitární vztah, nezáleží mu na nich, trpělivost, zodpovědnost, pečlivost, pořádnost, lpění nebo střídání, praktický nebo zasněný
chování k hodnotám – jak se chová k ideji demokracie, svobody, vlasti, lidské důstojnosti, přistupuje k nim funkčně a pragmaticky nebo s vážností a respektem, jak si cení životního prostředí, kulturních památek, tradicí, přemýšlí o hodnotách, má jasno v hodnotách jako je náboženství, morálka, právo, pravda, poznání, dobro, krása, moc, služba druhým, loajalita, věrnost závazkům, dá se snadno přesvědčit či koupit
chování v náročných životních situacích – jedná konstruktivně, agresivně, vyhýbavě, regresivně, vzdává se, rychle se orientuje, zhroutí se, panikaří, jedná chaoticky, je chladnokrevný, citově labilní, aktivní, pasivní, dokáže využít produktivně svých zkušeností, trvá na svých hodnotách, sledování v náročných životních situacích odhaluje temperament, schopnosti, adaptační dynamismy, morální charakter
základní dimenze chování:
- rozměr, struktura základních způsobů chování se dá popsat skrze neobecnější rozměry, pomocí nichž lze obsáhnout všechny konkrétní akty chován
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 58,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz