- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáltma bronchiale
stavy po zápalu plic
Kardiovaskulární
systém
srdeční vady a stavy po operacích
hypertenze
ischemická choroba srdeční (ICHS)
stavy po infarktu myokardu (IM)
Metabolické a
endokrinologické
poruchy
diabetes
obezita
endokrinní poruchy
I. typu
II. typu
do 20 % hmotnosti
nad 20 % hmotnosti
(dle Brockova indexu)
Gastrointestinální
systém
funkční poruchy
organické poruchy
Gynekologická
Gravidita a
šestinedělí
poruchy menstruačního cyklu
zánětlivé stavy
stavy po operacích
klimaktérium
Zdravotní tělesná výchova 4 / 8
e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006
Nervová a
neuropsychická
nervová oslabení
psychické choroby
neuropsychická,
LMD
mentální oslabení
stavy po zánětech
záchvatovité stavy
stavy po mozkových příhodách
stavy po operacích
chronická onemocnění CNS (RSK,
Parkinsonův syndrom)
neurózy
epilepsie
Smyslová poruchy zraku
poruchy sluchu
poruchy řeči
šeroslepost, barvoslepost, zbytky zraku
Starší věk osteoporóza, artrózy, oslabení smyslů,
poruchy srdečního rytmu
CÍLE A ÚKOLY ZTV
Cílem ZTV je racionálním způsobem odstranit nebo zmírnit zdravotní
oslabení a posílit organismus. Vytvořit tak předpoklady pro všestranný
harmonický vývoj zdravotně oslabeného jedince. Poskytnout zdravotně
oslabenému možnost sportovního vyžití ve vztahu k jeho schopnostem a
zdravotnímu stavu.
K uvedenému cíli jsou podřízeny tyto úkoly:
zdravotní – příznivě ovlivňovat zdravotní oslabení (specifické dle druhu oslabení -
udržet, případně zlepšit, nezhoršovat!)
vzdělávací - vybavit cvičence základními pohybovými dovednostmi a návyky,
prohloubit znalosti o vlastním zdravotním oslabení (vhodné a nevhodné PA, jejich
dávkování ….)
výchovné - vést k trvalému pohybovému režimu a utvářet pocit sebedůvěry ve vlastní
schopnosti (dodržování zásad TV procesu – pravidelnost, rozvoj psychických a
sociálních schopností – vyrovnat se s určitým handicapem, komunikace..)
ŘÍZENÍ A ORGANIZACE ZTV
oddíly ZTV (TJ, TV organizace..) – vyškolený cvičitel (ČASPV)
vyučovací předmět ZTV na všech druzích a typech škol - ZŠ, SŠ a VŠ (dle pot
často jako TV kroužek), speciální školy, pomocné školy (vyučovací předmě
týdně), aj.
www.zdravi.cz
řeby,
t 3-4x
Zdravotní tělesná výchova 5 / 8
e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006
Zaměření – specializované oddíly na jednotlivé druhy zdravotního oslabení, nebo
smíšené
TV PROSTŘEDKY
a) obecné: základní gymnastika
pohybové hry
rytmická gymnastika
prvky jednotlivých sportů – plavání
b) vyrovnávací: Cvičení uvolňovací (uvolnit klouby a svalové kontraktury)
Cvičení protahovací (obnovit fyziologickou délku svalů)
Cvičení posilovací (zvýšit zdatnost oslabených svalů a svalových skupin)
– dynamické/statické
Cvičení dechová (statické/dynamické, druhy dechu)
Cvičení relaxační (význam, polohy, podmínky, druhy)
Cvičení vytrvalostní (význam, výběr, měření, Zottova tabulka)
Cvičení rovnovážná (statická/dynamická/balancování předmětů)
DIAGNOSTIKA
je základním zdrojem informací o zdravotním stavu a
úrovni funkce pohybového aparátu.
Zdroje informací:
www.tinex-diagnostika.si
od lékaře (úroveň celkového zdravotního stavu,
výsledky zátěžových testů, potřebná doporučení)
od samotného cvičence (jeho subjektivní potíže, pocity při cvičení, psychický stav,
životospráva, aj.)
z vlastního pozorování
cíleným testováním – antropometrické údaje, funkční ukazatele - úroveň tělesné
zdatnosti a pohybové výkonnosti, úroveň pohybového aparátu
CVIČEBNÍ JEDNOTKA/VYUČOVACÍ HODINA
je základní organizační formou práce ve zdravotní tělesné
výchově.
Trvání – 45, 60, zřídka 90 minut, frekvence 1- 3x týdně
Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny ukazuje tab. 3.
www.centrumzdravia.sk
Zdravotní tělesná výchova 6 / 8
e-kurz Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2006
Tab. 3. Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny
Trvání /minuty
Část Obsah 45
minut
60
minut
90
minut
ÚVODNÍ
cíl, úkoly, obsah,
příprava organismu na zátěž
5-8 8-10 10-15
HLAVNÍ –
vyrovnávací
- rozvíjející (kondiční)
vyrovnávací cvičení dle druhu
oslabení
rozvoj pohybových schopností,
osvojení si pohybových
dovedností
15-20
10-15
20-30
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 359,83 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz