- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálkční schopnost – schopnost rychlého a smysluplného zahájení činnosti jako reakce na aktuální situační
podněty – basket
6) schopnost sdružování, integrace pohybu – schopnost koordinovat pohyby těla navzájem tak aby byl pohyb
proveden smysluplně – zvládnutí umělých pohybů
7) schopnost přestavby pohybů – schop.přizpůsobit pohybovou činnost na základě vnímaných nebo
předpokládaných změn situací. – herní činnost, rychlá úprava pohybů
8) schopnosti učit se novým pohybům
- rozvoj obratnostních schopností záleží na zdokonalování senzomotorických procesů
Metody rozvoje :
1) změna podmínek cvičení ( měníme nářadí v gymnastice, prostředí)
2) změna způsobu provedení ( provedení cviku z jiného postavení)
3) zkvalitňování pohybového aparátu sportovce ( rehabilitace, relaxace – udržení elasticity svalů…)
- při nácviku obratnosti neprovádět cviky ve stavu únavy, pracujeme na principu opakování a trénink je
dlouhodobý!
TESTY obratnostních schopností:
1) denisiukův test obratnosti – vyběhnu, oběhnu metu, na žíněnce kotoul. Za zadní metou je čára, na ní na
čyři a vracím se po čtyřech k žíněnce, zase kotoul, postavit se a běžet za přední metu a probíhat cílem.
Test – obratnosti a koordinace celého těla.
2) Předklon- vzpřim s otočením trupu opakovaně –TO stoj rozkročný na šíři boků. Hluboký předklon
s dotykem prstů země, vzpřim a otočení trupu, dotknout se stěny ve výši lopatek. Otáčíme střídavě na obě
strany. Hodnotí se počet dotyků na stěně za 20s. Test – dynamické flexibility, ohebnosti
3) Přeskok drženého lanka – 60cm dlouhý špagát, držet v šíři ramen a provádí se přeskok skrčmo. Registruje
se počet úspěšných přeskoků.
4) Přeskakování tyče – Pavlíkův test – tyč na šířku ramen ve výši kolen. Překroky l,p vpřed, l,p vzad. Cyklus
se opakuje 5x, měříme čas. Test – koordinace pohybu končetin.
5) Stoj na kladince jednonož – stojíme na ní na 1 noze, ruce v bok. 4as od okamžiku, kdy se TO vyváží a
zvedne nohu. 2 pokusy, registrujeme ten delší. Gymnastky i více jak 1 minutu. Alternativa – zavřené oči.
V lehké cvičební obuvi.
4
6) Stoj jednonož na kladince – plameňák – eurofit test – bérec vzhůru cca 45 stupňů, chytnout se za kotník.
Hodnotí se počet pokusů potřebných k celkové výdrži 60s, kladinka je silná 3 sm. Test – statické
rovnováhy
a. Stabilometrie hrnec o vel.40cm, uvnitř jsou tenzory. TO v pevném stoji obounož nebo
jednonož. Tenzory registrujíí výchylky těžiště.
b. Cefalografie TO měla přilbu, na ní pisátko s papírem. Výchylky pohybů píše tužka na papír –
stará metoda. Test – statické rovnováhy
7) přechod kladinky – ve tvaru 6 ti úhelníku o průměru 1 m . Horní plocha je široká 2 cm. TO jde 1 okruh
vpřed, 1 vzad – pozpátku. Měří se čas. Test – dynamické rovnováhy
8) Iowa- Brace test – test pohybového nadání – testy se provádějí v malých skupinkách, nesmí se cviky
předem zkoušet.
a. Dřep spatný, pod koleny si propnu ruce, výdrž 5 s
b. Stoj na 1 noze 10 s, zavřené oči
c. Výskok a obrat o 360
d. Kozáček 4x ve dřepu…..
Celkem 20 bodů, 1. pokus úspěšný = 2 body, 2. pokus = 1 bod, více pak 0b.
14. Kloubní pohyblivost – výklad, testování, rozvoj kloubní pohyblivosti
= schopnost provést pohyb v daném kloubním systému v určitém rozsahu. Nejvyšší rozsah není vždy nejoptimálnější
– hypermobilita. U žen geneticky větší ohebnost v kloubních spojích.
Kloubní pohyblivost ovlivňuje:
a) rozcvičení – protežení svalů ( aktivní cviky=pohyb v kloubu dosažený vlastními silami, pasivní
cviky = pohyblivost dosažená cizí silou)
b) denní doba
c) okolní teplota
d) genetika
Testování kloubní pohyblivosti:
1) terénní testy – pohyb v největších kloubech –kyčel, páteř..
2) laboratorní testy –měří se úhlová hodnota.
TESTY kloubní pohyblivosti:
1) hluboký ohnutý předklon – na vyvýšené ploše s dosahem co nejníže měříme dosah prostředních prstů .
Test – pohyblivost páteře, v kyčli, svaly zadní strany stehna.
2) Výkrut s tělovýchovnou tyčí ze vzpažení do zapažení – TO drží tyč a dělá výkrut. Hmat stále zužuje, ruce
musí být s napnutými lokty. Měří se vnitřní vzdálenost úchopu v cm. Test – pohyblivosti ramenních
kloubů
3) Dotyk prstů za zády - + hodnoty – přesah prstů, - hodnoty - nedosáhnutí prstů
4) Ten exercises – sed, lýtka od země
- v sedu položit čelo na kolena, bradu na hrudní kost v lehu, dřep na plných chodidlech…
- pružnost = schopnost plynulého návratu do původní polohy
15. Kvalitativní kritéria pohybu
1) dílčí kritéria
- plynulost
- šíření pohybu z jedné části na druhou
- šíření pohybu z trupu na končetiny
- šíření pohybu z trupu na hlavu
- elasticita pohybu, proměnlivost ( proti sobě působí dvě síly, člověk se musí přizpůsobit –
doskok, házení…)
2) celostní kritéria
- ekonomičnost
- harmonie pohybu – soulad dílčích pohybů
- účelnost pohybu – člověk provádí pohyb účelně, uvědomuje si ho, prožívá ho. Zvířata instinktivně,
neuvědomují si ho.
EKG= elektrokardiogram- diagnostická metoda zachycující elektrické akční potenciály srdeční činnosti z různých
míst těla
EMG= elektromyogram – diagnostická metoda zachycující elektrickou aktivitu,jež vychází ze svalových vláken
16. Význam testování, základní stupnice pro vyjádření výkonů, jednotky měření v AM
Význam testování motoriky.
1) kontrola úrovně - pohybových schopností a dovedností sportovce, žáka
2) forma kontroly účinnosti určité tréninkové metody
3) experimentální účely – analýza výkonnosti populace, rozdíly mezi sportující populací a nesportující,
vývojová stadia ve výkonnosti populace = tzv. longitudiální sledování.
- jednotky měření v AM :
fyzikální – m, délka, čas, síla
škálování
bodování
počet opakování - sčítáme
Základní stupnice pro vyjádření výkonů:
a) nominální – naměřené hodnoty
b) pořadová – určujeme pořadí TO, není ale patrné, o kolik byl jeden lepší jak druhý
c) intervalová – máme pevné jednotky měření
17. Základní statistické charakteristiky ( Mo, Me, x, s korelace ) a jejich využití při zpracování testů
variační řada-seřazené hodnoty podle velikosti, číselná řada od nejnižší po nejvyšší hodnotu
variační rozpětí – rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší hodnotou
intervaly – seskupení hodnot do skupin ( stejně velikých)
aritmetický průměr –x - součet jednotlivých hodnot dělený jejich počtem. Informuje o středové hodnotě
rozptyl – s2 –průměr čtverců odchylek od aritmetického průměru (odchylky 2)
směrodatná odchylka – s- informuje o variabilitě hodnot, míra rozptýlení hodnot
- malá směrodatná odchylka – malé rozptýlení, blízko středu ( homogenní soubor)
- dále od středu – velká směrodatná odchylka ( heterogenní soubor)
xj – střední hodnota intervalu
nj – počet výkonů v daném intervalu
korelační vztahy – závislost mezi dvěma veličinami. Ta může být buď funkční ( ke každé hodnotě x přiřazujeme
hodnoty y) anebo statistická, volná. Regresní přímka – průměrná přímka mezi hodnotami 2 různých testů.
Korelační koeficient – je mírou korelačního vztahu. Chceme se přiblížit r =1. ( např. r = 0,3 má nízkou korelační
5
závislost. Testy se nijak vzájemně moc neovlivňují, nejsou na sobě závislé. Vysoká korelační úroveň r = 0,9. Osoby,
které jsou špatné v jednom testu, bývají horší i v testu druhém. Hodnoty korelačních koeficientů ukazují, do jaké
míry mají dva testy společné předpoklady k určité motorické činnosti.
18. Základní pojmy matematické statistiky a příklady z testování ( soubory, rozložení četností, variační
rozpětí, testové matice, Gaussova křivka)
Motorický test – standartizovaná vyšetřovací technika motorických projevů člověka
Testová baterie – soubor několika testů, který má svá pravidla
Testovaný soubor – skupina testovaných osob
- základní soubor ( soubor všech jedinců, kteří jsou v daném okamžiku zahrnuti do testování)
- výběrový soubor ( reprezentativní vzorek, část základního souboru z jejíchž výsledků můžeme
usuzovat. Musí být reprezentativní, výběr je způsobem náhodného výběru.
Zpracovávání:
Data seřadíme dle velikosti – třídění dat dle velikosti = variační řada.
Variační rozpětí – rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší hodnotou
Medián – střední hodnota variační řady – přesně
Modus – hodnota, která se nejčastěji vyskytuje
Interval – seřazené výsledky v malých skupinách. Medián i modus jsou ve středním intervalu.
Rozložení četností – počet případů – v grafu--- na intervaly- teoretická křivka rozložení četností = rozptýlení hodnot
udává množství jednotlivých hodnot. Nejvíc hodnot je v průměru, na obě strany hodnot ubývá. Tvar grafu by se měl
podobat Gaussově křivce ) při velkých souborech)
Testová matice- tabulka výsledků všech TO. Matice X o rozměru 8 x5 znamená – n= 8(počet TO), v = 5 (počet
testů). Testový vektor – výsledky všech osob v jednom testu – sloupec. Osobní vektor – výsledky jedné osoby ve
všech testech – řádek. Výsledek X3,4 = 27 znamená výsledek 4. osoby ve 3. testu je 27.
Matice interkolerací –slouží k vyjádření vztahů mezi jednotlivými testy v testové baterii. Hodnoty koleračních
koeficientů ukazují do jaké míry mají dva testy společné předpoklady k určité motorické činnosti.
19. Standartizace testů, vlastnosti motorických testů
Standardizace testu- pro každý test, který se má obecně užívat, musí autor testu stanovit přesné podmínky, způsob a
metodiku měření daného testu.
Základní vlastnosti testu:
1) validita, platnost – zdali test zjišťuje a měří to, co měřit má. Je to vypovídající hodnota testu
- faktorová validita ( kritériem je konkrétní faktor, tedy ta určitá motorická schopnost)
- předpovídající validita ( snažíme se postihnout budoucí výkon, kritériem je tedy budoucí
výkon. Při vyhledávání talentů)
- praktická validita ( kritériem je výsledek jiného, v praxi už použivaného testu. Chci zavést
nový test, starý je složitý. Vytvořím tedy nový, zjednodušený. Výsledky starého a nového testu
zkorelujeme. )
2) reliabilita, spolehlivost testu – vlastnost testu, při níž sledujeme, do jaké míry se výsledky po určité době
podobají. Je chybou, když je kolísání velké. U stejné skupiny by měly být výsledky po urč.době stejné. Při
opakování je nutno vyloučit vliv únavy a zachovat standardní podmínky testu.
3) objektivita, nezávislost testu – jde o nezávislost na osobě, která ten výkon posuzuje. Vysokou objektivitu
mají přístroje, dynamometry
20. Konstrukce testových baterií, interkolerace, fakrotové analýzy, homogenní a heterogenní testové baterie
nejznámější testové baterie:
- AAHPERD – american association, něco jako naše ČSTV
o Člunkový běh
o Leh sed
o Skok daleký….
- FLEISHMAN – základy tělesné zdatnosti
o Přeskok drženého lanka, opakované přednožování
o Rovnováha n kladince
- DENISIUK TEST VŠEOBECNÉ VÝKONNOSTI MLÁDEŽE 1960
o Celkem 6 položek – test obratnosti, burpee test..
- TEST TĚLESNÉ VÝKONNOSTI STŘEDOŠKOLESKÉ MLÁDEŽE
o Dr. Pávek autor
o Běh na 50m, skok daleký, shyby, vytrvalostní běhy…
- TEST ZÁKLADNÍCH TĚLESNÝCH VÝKONŮ PRO VYSOKOŠKOLÁKY
o Měkota autor
o Shyby, skok daleký…
- OZERECKÉHO TEST MOTORICKÉ VYSPĚLOSTI DĚTÍ A MLÁDEŽE
o Nervosvalová koordinace, rovnováha, zručnost
- IOWA BRACE TEST
o Zkoumá, jak se dítě učí rychle novým neznámým pohybům
U nás se používají:
- UNIFIT TEST 1992
o Baterie školní mládeže, 4 testy – skok daleký, lej sed, člunkový běh, cooper
- EUROFIT TEST
o 9 motorických testů, kožní řasy kaliperem, výšky..
Matice interkolerací –slouží k vyjádření vztahů mezi jednotlivými testy v testové baterii. Hodnoty koleračních
koeficientů ukazují do jaké míry mají dva testy společné předpoklady k určité motorické činnosti.
Využití faktorové analýzy pro sestrojení testové baterie:
-na kontrolním souboru ( desítky testů) si udělám výsledek. Ten sešrotuji v počítači – vytvoří se skupiny = trsy testů,
které spolu vysoce korelují ( třeba jen 3 testy) ale s ostatníma málo. Udělám z toho závěrečnou baterii – vyberu jeden
test jako reprezentativní.
Odborně: faktorovou analýzou dojde k vytvoření trsů testů. Které jsou spolu vysoce korelované a postihují určitý
společný faktor. Pak zpravidla vybíráme z každého trsu jeden test jako reprezentativní.
Testové baterie:
1) homogenní – podobné testy, za úkol mají postihnout několika testy jednu pohybovou schopnost. Např.
shyby, kliky – postihují dynamicko silové schopnosti. Tyto testy spolu korelují, postihují podobnou
schopnost.
2) heterogenní – jiné testy, za úkol mají zjistit různé stránky výkonnosti. Např.skok daleký, kliky, běh –
postihuje 3 různé faktory. Tyto testy testují obecnou tělesnou výkonnost. Nízká korelace
- pro některé účely přiřazujeme jednotlivým testům různou váhu dle významu toho testu pro sportovní disciplínu.
Tyto výsledky pak můžeme násobit určitým koeficientem, takže v součtu se zvýrazní jejich význam.
21. Výkonnost a zdatnost – výklad, výkonnostní normy, věkové, klasifikační normy
Výkonnost – schopnost podávat opakovaný výkon.
Výkonnost
• jednotlivce
• skupiny lidí ( studentů Tv,…)
6
- výkonnost se váže na pojem zdatnost.
Výkon – vyjádření míry splnění pohybového úkolu
Zdatnost - schopnost optimální reakce našeho organismu na různé zátěže – psychickou, fyzickou…na okolní
podmínky.
• Zdatnost motorická – ve smyslu motorických schopností, všestranný rozvoj člověka
• Zdatnost tělesná – obecnější pojem
U jednostranně trénovaných sportovců – při opakované tělesné zátěži dochází k adaptačním změnám“
• Fyziologické změny ( změny ve funkci – výměna kyslíku)
• Morfologické změny ( zvětšuje se srdce, objem svalů)
Tělesná hmota – aktivní ( ta narůstá ) x pasivní
Specifický výkon - - výborný sprinter – je výsledkem specifické adaptace organismu na zátěž. Mění se právě ty
složky a funkce , které potřebuje sportovec k výkonu. – běžec je s činkou nemožný. Organismus se přizpůsobuje
právě na ten potřebný výkon.
Vývojové změny ve výkonnosti:
Nejstarší zmínky jsou známy z doby před cca 100 lety
Dříve
o byli lidi o 2 roky napřed ve vývoji
o chlapci 14 letí o 15cm menší a o 12 kilo lehčí- bylo pomalejší biologické zrání
o silové projevy byly na vyšší úrovni
o skoky na stejné úrovni
o lepší vytrvalost
o méně dovedností – teď už každý umí plavat, jezdit na kole
o lepší základní motorické projevy
o rychlost podobná
Vrcholová výkonnost – maximální možná hranice lidských možností v určitém výkonu. Hranice se neustále
posouvá, ve 20.st špičkové rekordy. Vliv vědy, metody tréninku, dietních suplementů v tréninku.
Současné hranice – skok do výšky – 2,46m, dálka 8.95m,..
22. výkonnost a věk – změny, vývojové křivky, motorická výkonnost vrcholových sportovců, rozdíly ve
výkonnosti mužů a žen
- při sportu – méně zdravotních potíží – oběhový systém…
- maximální spotřeba kyslíku VoVmax = 42 mmol /gram kyslíku/
- stárnutí je možno oddálit v průměru o 9 let ( po 60.roce) i více. V 60 jsou tímto o 10 let „mladší“
- rozdíly v testech se zmenšují
- sportující ženy mívají lepší výkony ve stejném věku jako nesportující muži.
- Rozdíly mezi ženami a muži: čím je to dáno:
o Tělesnou výškou – ženy jsou v průměru o 12 cm menší než muži
o Stavbou těla – ženy mají menší ramena, širší boky
o Tělesnou hmotou – ženy mají procentuelně více pasivní hmoty ( tuky) než muži. Muži
procentuálně více aktivní tělesné hmoty
o Vitální kapacita plic – u žen je menší
o Množství krve – u žen menší množství, menší počet červených krvinek – menší schopnost
přenášet kyslík ke svalům
o Psychické rozdíly – nejasné
Ženy jsou lepší :
- V obratnostních sportech
- Lepší kloubní pohyblivost
- Manipulační schopnosti – MG – náčiní, kužely…
Poženšťování mužských disciplín: - box, vzpírání, kulturistika, fotbal, hokej….
Specifický výkon - - výborný sprinter – je výsledkem specifické adaptace organismu na zátěž. Mění se právě ty
složky a funkce , které potřebuje sportovec k výkonu. – běžec je s činkou nemožný. Organismus se přizpůsobuje
právě na ten potřebný výkon.
23. Pohybová dovednost, výklad pojmu, dělení, příklady testů
-pohybová dovednost-předpoklad k pohybové činnosti. Nepředpokládají nějakou vyloženě genetickou podmíněnost,
učíme se jim od mládí. Dovednostem se učíme motorickým učením. Učením probíhá procesuální stránka
( generalizace, diferenciace, automatizace, tvořivá asociace..) – tvoření spojů – to je podmínkou pro zapojení určité
svalové skupiny k činnosti.
- pohybová dovednost – způsob dosáhnout výsledku s minimální námahou, časem, energií..
SCHOPNOSTI – zděděné dispozice, relativně stálé
DOVEDNOSTI – naučené v tělovýchovné praxi, v životě
Dělení dovedností:
1) základní – základní lokomoce, chůze, běh…
2) sportovní – atletické, gymnastické, herní…
3) herní
4) jiné
Vztah mezi motorickými dovednostmi a schopnostmi: - např skok – podstata: = vnitřní předpoklad je explozivní síla
DKK, na základě schopností se naučím dovednost skok do dálky a spoje v CNS umožní výkon v návaznosti na
rozběh, odraz a styl.
- pohybové dovednosti zavřené- dovednosti, které se provádějí ve standardním prostředí, za standardních
situací
- otevřené – v nepředvídatelném proměnném prostředí – úpoly, basket
- polootevřené – napůl může předpovědět – lyže – změna terénu
TESTY pohybových dovedností:
1) házení – chytání míčku jednoruč –2 m od stěny čára – tenisový míček – hod p, chycení l, hod l, chycení p.
hodnotíme počet chycených míčků za 30s
2) basketbalová přihrávka na přesnost – na stěně terč 25x25cm ve výšce 160cm od země. TO je 4m od
stěny-přihrávka trčením od prsou obouruč. Počet úspěšných zásahů se hodnotí za 30s
3) opakované obíjení proti stěně – na stěně čára ¨ve výši volejbalové sítě, hodnotí se počet správných odbití
nad sítí za 30s- odbíjí se vrchem nebo spodem.
4) Opakované tenisové údery – proti cvičné stěně, čára jako síť 1 m nad zemí. TO 6m za čarou. Hodnotí se
počet správných úderů podle pravidel – z voleje nebo 1 dopad za 30s
5) Hody na koš – trestné hody – 4 série po 5 hodech
- hody ze stanovišť
- půlminutová střelba z pod koše –jeden hráč sám háže na koš a chytá míč pořád dokola po dobu 30s
7
6) umístěné volejbalové podání –10 podání a sčítáme body
7) driblink kolem čtyř met – střídáme ruce, mety 2,5 m od sebe, hodnotíme počet obejitých met za 30s
8) plavání 50m minimálním počtem temp – start bez skoku, hodnotí se počet temp potřebných k uplavání
50m.
9) šest plaveckých temp – start z vody, 6 temp a měří se vzdálenost po dokončení 6. tempa
10) e – test – volejbal. Běháme vždy k trojkové čáře, hodnotí se pohyb na hřišti
11) slalom v jedné brance s eskymáckými obraty – celkem 4 eskymáci.
24. produkce dovedností a teorie pohybových programů dle Schmita
- produkce dovedností zkoumal americký profesor Schmidt. 5íká, že tím, že jsem se naučil nějakou
dovednost, vzniká v CNS program. Produkce programů v CNS probíhá v typických fázích:
1) fáze senzorických procesů – člověk vnímá signál z venku a na jeho základě ( výstřel, pohyb protihráče )
dojde k
2) –) rozhodovací fázi – co a jak provést. – volba odpovědi a následné vlastní naprogramování odpovědi. Obě
tyto části probíhají v latentním období – reakční době.
3) Vlastní pohybová a
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 222,44 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz