- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
TIS_I_skripta
PA102 - Technologie informačních systémů I
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálÚVOD 2007
SW inženýrství a IS
Kde jsou prezentace
http://kocour.ms.mff.cuni.cz/~kral/predn0607
Změny v informatice
Roky Typické úlohy Technologie
-1960
Vědecko technické úlohy Sálové počítače, děrné štítky,
tiskové sestavy, FORTRAN
1960-1970 Ekonomické výpočty v dávce Sálové počítače, děrné štítky,
tiskové sestavy, COBOL
1970-1980 Ekonomické výpočty v dávce,
často interaktivní vstup dat,
řízení technologií, krize IT 1980
Sálové počítače s terminály,
minipočítače děrné štítky,
tiskové sestavy, COBOL, C
1980-1990 Ekonomické výpočty v dávce,
interaktivní vstup výstup, úlohy
na PC, krize IT 1990 (PC)
Sálové počítače s PC místo
terminálů, kancelářské úlohy pro
PC, datové baze
1990-2006 Interaktivní výpočty na síti, e-
komerce, Internet
2002 krize, Internetová bublina
Servery, počítačové sítě,
Internet, grafika, vývojová
prostředí, databáze, globalizace
Nové směry v SW, od 1995
•
Masové používání OO, UML
•
XML jazyky, webové služby
•
Servisní orientace
•
Aspektové programování
•
C#
•
Používání SW balíků
•
ITIL, CMM, COBIT, ….
Hlavní poznatky
•
Krize asi pod deseti létech, může přijít
znovu
•
Vždy se vrátil zájem o informatiku, ale s
podstatně jinými úkoly
•
Zdá se, že po poslední krizi se zájem o
informatiky v mnoha zemích plně
neobnovil
Nezaměstnanost v Australii
v r.
2005
•
Průměr 9.5procent
•
IT odborníci 18 procent
•
Možná doznívání krize v IT (internetová
bublina)
•
Zdroj: Prof. Voříšek, VŠE, zkušenost z pobytu
v Australii.
Král –
profesní vývoj
•
1959 Absolvent MFF UK, matematická statistika, prvý program
na
Ural 1, programování v absolutních adresách, není ani asembler,
paměť cca 12KB, 100 op/sec
•
1959 –
1975 Numerická matematika, generátor náhodných čísel
(sečítání, 16 bit), grafové úlohy pro programy (segmentace), hash
metody, servis pro AV, 4 publikace, svépomocný binárně kódovaný
assembler, práce na pč. s pamětí 16kB
•
1967 –
dosud. Makroprocesory, kompilátory, formální jazyky, sítě
procesorů. Čtyři větší projekty, dva úspěšné, několik desítek
publikací. Hlavní výstup kvalitní generátor pseudonáhodných čísel
založený na sečítání v 16tibitové aritmetice, nikoliv na násobení
•
1975 –
dosud. Řízení výrob a technologií, cca 8 projektů, pět
úspěšných. Několik desítek publikací
•
1985 -
dosud. Architektura SW (SOA), vlákna v COBOLu, výuka
informatiky a její problémy. Tři knihy, několik skript, cca 50 publikací
Životní cyklus SW, „vodopád“
•
Vize (proč je co třeba)
•
Specifikace požadavků (co je třeba)
•
Návrh (jak to asi udělat)
•
Kódování (psaní programů, u nás často spojováno s
návrhem)
•
Testování (kodér: částí; testér: integrační, funkcí,
systému)
•
Předání
•
Údržba
•
Zrušení
Pokud se takto člení i projekt, mluvíme o metodě vodopádu
Co budeme dělat
Celý životní cyklus IS, důraz na počáteční
etapy, architekturu SW a management SW
prací se zaměřením na IS.
•
Životní cyklus softwaru, prvé poznatky o SW architekturách
•
Co je IS a proč je jeho vývoj složitý
•
Servisně orientovaná architektura
•
Společenské a zdravotní souvislosti IS
•
Vize, před uzavřením smlouvy, smlouva, správa rizik
•
Základní techniky při specifikaci požadavků
•
Varianty životního cyklu, agilní formy vývoje
•
Perspektiva profese informatik
•
Práce v týmu (úvod)
Co budeme dělat
Celý životní cyklus IS, důraz na počáteční
etapy životního cyklu, architekturu SW a
management SW prací.
•
Co bude v druhé části přednášky
–
Techniky specifikace požadavků
–
Varianty oponentur a auditu
–
Kvalita dat a její dopady,
–
Řízení projektu, práce v týmu podrobněji
–
CPM a kritický řetězec
–
Pozdní etapy vývoje, křivka učení, vývoj uživatelského
rozhraní
–
Metriky, odhady, ISO normy, SW procesy
–
Ergonomie v IT
Problém vejce s slepice
•
Témata vzájemně souvisí –
je nutný výklad po
etapách a vracet se
•
Mnohé problémy zasahují mimo kyberprostor
–
Důležité pro analýzu a vaše uplatnění mimo
informatiku a pro dobré joby
v informatice
–
Důležité pro možnost získat lukrativní místa
–
Obtížné, hackerský
syndrom (já jako programátor se
starám jen o programy respektive o SW obecně, vše
ostatní je blbost)
Nejhorší je srážka s blbcem
Nejfatálnější důsledky má
opomenutí blbosti (samozřejmosti)
•
Etapy vývoje: vize, specifikace požadavků, návrh,
kódování, testování, předání, údržba.
–
85% nákladů na opravy chyb jde na pochybení v etapách vizí a
specifikací, ne na profesní pochybení programátorů
–
Analýza příčin chyb ukazuje, že kritické jsou různé apriorní
představy, neuvěřitelné logické chyby, opomíjení souvislostí atd.
na straně uživatelů
•
Je to si jeden z důvodů používání krabicových a
customizovatelných
(např. od SAP) řešení
•
Zkušenosti tohoto druhu se těžko předávají, pro plné
pochopení a hlavně akceptování se musí prožít
Pozor na hackerský
syndrom
•
Přesvědčení, že svět mimo kyberprostor
je nezajímavý
•
Neschopnost a neochota spolupracovat s uživateli
•
Neschopnost domluvy s jinými hackery
•
Neochota pracovat v týmu a dokumentovat své
výtvory
•
Neschopnost zvládat cizí znalostní obory
•
Neochota přebírat to, co je.
•
Hackeři
jsou použitelní jako programátoři úloh s
jasným zadáním vyvíjenými obvykle od začátku
–
Takových úkolů je stále méně
Vztah k jiným přednáškám
•
Přednášky o programovacích jazycích
jsou přípravou na
kódování a zčásti na testování a návrh
•
Přednášky z databází
a přednášky a cvičení používající
UML (a např. systém IBM Rational
nebo Together) jsou
využitelné při návrhu systému a zčásti při finalizaci
specifikací požadavků a dělbě systému na menší SW
artefakty
•
Tato přednáška bude zaměřena na specifikaci
požadavků, softwarové architektury a problémy
životního cyklu a proto musí zohledňovat fakt, že
nedílnou součástí specifikace požadavků je spolupráce s
uživateli a že specifikace požadavků obsahuje i popis
činností lidí a zohledňuje i politicko-sociální a zdravotní
dopady IT.
SW profese
1.
Kodér, testér
(kódování, testování)
2.
SW inženýr (specifikace, u větších systémů pozdní
fáze specifikací, návrh –
někdy jen časné fáze)
3.
SW návrhář, (návrh –
pozdní fáze),
•
Tato profese často u firem neexistuje)
4.
SW architekt (vize, specifikace, časné fáze, např.
rozhodnutí použití OO, klíčové třídy, koncepce SO
systémů, rozhraní služeb, koupě produktů třetích
stran).
5.
SW údržbář
6.
SW obchodník
Využitelnost přednášky
•
Přednáška je zaměřena především na znalosti
potřebné pro
–
SW inženýry a softwarové architekty
•
Přednáška obsahuje velmi mnoho poznatků
využitelných
–
Kodéry, testéry, údržbáři a obchodníky
•
Zčásti se týká témat, které jsou dosud převážně
ve stadiu nekomerčního výzkumu a vývoje.
•
Problém“nezakusíš = nepochopíš
Vztah k SW profesím
•
Role, pro které může být tato přednáška
zajímavá
–
SW inženýr
–
SW architekt
–
Vedoucí projektu
–
Spolupráce se zákazníky, marketing
–
Ostatní profese buď přímo, nebo chápání úklů
druhých
Základní pojmy
Zopakování a upřesnění známých
pojmů
Systém
•
Strukturovaná entita
–
Zdroje (materiál, energie, znalosti a
dovednosti)
–
Prostředky (stroje, nástroje, lidé)
–
Vazby mezi částmi (komponentami)
–
Procesy umožňující za daných podmínek
dosahovat určité cíle, u IS poskytovat
informace, doporučovat opatření případně
přímo řídit a měnit svět
Servisně orientovaný systém
•
Vazby mezi komponentami jsou volné,
komponenty spolu komunikují podobně jako
služby reálného světa nebo webovské
služby na
internetu –
vyřizují požadavky z fronty
požadavků -
jinými slovy systém se chová jako
virtuální p2p síť s asynchronní komunikací.
•
Je to vedoucí paradigma současného SW
inženýrství, zvláště v případě velkých
informačních systémů
•
Budeme se mu hodně věnovat
Informační systémy
-Informační
systém (IS) je systém umožňující
ukládání, získávání
a
presentaci informací. IS je systém, tj. strukturovaný komplex
technik, nástrojů, a zdrojů
umožňující
získávání, ukládání
a
poskytování
informací
uživatelům a jiným systémům.
V širším
smyslu mohou být výstupem IS přímo rozkazy osobám a signály
procesům reálného světa (avionika
letadla, reaktor, …). IS tedy
může být i řídícím systémem (to je velmi významný fakt).
-IS nemusí
využívat SW, my se ale budeme zabývat případem, kdy
IS využívá
softwarovou podporu.
-
IS jsou základním nástrojem globalizace světové
ekonomiky,
informatizace společnosti a změn ve výrobních procesech a změn
ekonomických procesů
Informování versus řízení
•
Informování
INFORMAČNÍ
SYSTÉM
Svět
Nezávislá
analýza,
měření
D
a
t
a
Informace
Akce po
vyhodnocení
informací
Jiné IS
D
a
t
a
p
o
z
o
r
o
v
á
n
í
Informování versus řízení
•
Řízení, z hlediska technologie programů zdánlivě
téměř totéž, skryté hluboké rozdíly (kritičnost akcí).
INFORMAČNÍ
SYSTÉM
Svět
Analýza,
měření
D
a
t
a
Příkazy
Odezvy
Technologie, člověk
plnící příkazy
Informování versus řízení
•
Řízení je možné realizovat do značné míry
podobně jako informování,
–
vyžaduje to ale specifické přístupy a jinou
architekturu než je zatím obvyklé u
informačních systémů (servisně orientovanou
architekturu, SO RT programování),
–
mnohé akce je nutno udělat v určitém termínu
a nelze je mnohdy vrátit, někdo za ně musí
být odpovědný
SW architektura
•
Organizace a struktura systému ve velkém
–
Dekompozice na nejvyšší úrovni do kooperujících
částí (dnes autonomních), skládání komponent do
sítí-sestav-vrstev
–
Principy spolupráce s uživateli
–
Základní vlastnosti částí a jejich rozhraní
•
p2p
•
Klient-server, tři vrstvy (i prostřednictvím stanovení funkcí
uzlů)
•
Struktura tvořená SW komponentami, jejich
vztahy, principy vývoje a integrace
SW architektura -
účel
•
Specifikace a návrh ve velkém
•
Dekompozice
–
Dá se pak mentálně a organizačně zvládnout i velký a
komplikovaný systém
•
Nezávislý vývoj komponent
•
Znovupoužitelnost
komponent
•
Na architekturu vázané procesy a funkce
(decentralizace)
•
Evoluce, škálovatelnost a modifikovatelnost
systému
Potíž s IT –
často nevíme my sami,
a hlavně ani uživatelé, co by měla
přinést a jak to, co přinese, měřit
•
Efekty IT jsou často jinde, než se čeká
•
Obtížně se měří
•
Projeví se až po jisté (někdy dosti dlouhé)
době
•
Dlouhodobé přínosy jsou jinde než
krátkodobé
Vliv
IT na
makroekonomické
ukazatele
(1992)
Podle T.K. Landauer, The
Trouble
with
Computers. MIT Press, 1993
Pouze pro studijní účely
Růst produktivity se
zpomaluje? Možné zkreslení?
Hosp. cyklus
Vyšší základ
Námitka
Hranice zvolených období padla do recese
(důsledek prvé ropné krize). Problém ale
reálně existuje.
Cca deset let
b
o
o
m
r
e
c
e
s
e
Objem sv
ě
tového HDP
2001
1990
r
e
c
e
s
e
Ovlivněno recesí koncem 80.
let (ropná krize)
Koinciduje s druhou krizí informatiky, PC bez sítě
nestačí
Prvá krize byla koncem 70tých let, kdy byly
samostatně provozované.
mainframy na hranici svých možností.
Třetí krize byla v r. 2002,
sítě nepřinesly očekávaný efekt
Podivné výsledky pro obory
Nejlepší výsledky má IT pro výrobní
činnosti
Nejhůře publikační činnost a banky
Banky přecházely na
nové typy činností
(karty), dnes jsou v
balíku
Nízké počty ks na jedno
vydání knihy, rzchlost
vydávání
Možné vysvětlení
•
Editace –
nová kvalita –
rychlost
•
Banky
–
nové služby (platební karty), které ještě
nejsou plně zvládnuty
–
lidé pracují postaru, i ti, co jsou u nových
technologií a musí se to naučit
Jedna z příčin:
Do IT investují ti, jimž teče do bot
Ale také ti, co jsou předvídaví a investují do
budoucnosti a zisk “neprojí“, takže není v
dividentách, banky jsou dnes v balíku, může
ale za to i současná fáze cyklu (boom)
Ale to závisí na schopnosti
výrobců
Banky přecházely na
nové typy činností
(karty), dnes jsou v
balíku
Výnos závisí na
množství živé
práce
Efekt v produktivitě dělníků
Produktivita informatiků neroste
To se v poslední době mění
Pro mobily neplatí
Informační systémy
-
Informační
systém (IS) je systém umožňující
ukládání,
získávání
a presentaci informací. IS je systém, tj.
strukturovaný komplex technik, nástrojů, a zdrojů
umožňující
získávání, ukládání
a poskytování
informací
uživatelům a jiným systémům.
Výstupem IS mohou být
přímo rozkazy osobám a signály procesům reálného světa
(avionika
letadla, reaktor, …). IS nemusí využívat SW, my
se budeme zabývat případem, kdy IS využívá softwarovou
podporu. IS jsou
–základním nástrojem globalizace světové ekonomiky,
– informatizace společnosti a
–změn ve výrobních procesech a
–změn ekonomických procesů
6.1.2008 2
Systém
•
Zdroje (lidé, materiál, znalosti a
dovednosti)
•
Prostředky (stroje, nástroje)
•
Vazby mezi komponentami
•
Procesy umožňující za daných
podmínek dosahovat určité cíle, u IS
poskytovat informace, doporučovat
opatření
6.1.2008 3
Informační systém je vždy součástí většího
systému zahrnujícího i lidi a
neautomatizované činnosti a
jiné systémy
SW
podpor
a
Neautom
atizováno
, procesy
Koncoví
uživatelé
Uživatel
(organizace
)
Vnější svět
Vnější svět (jiné
IS)
Vnější svět
Vnější svět
Koncoví uživatelé –
přímo se systémem
pracují
Uživatelem se míní podnik, který
IS využívá
Hranice IS v
užším smyslu
Jiné IS
dané
organizace
Hranice IS s jeho
koncovými
uživateli
6.1.2008 4
Hlavní problém IS
•
Specifikace požadavků, efekt často
jinde
•
Řízení projektu
•
Měření přínosů
6.1.2008 5
Zásady
•
IS může obsahovat i neautomatizované části
–
Automatizace jen když je to smysluplné, je to často
porušovaná samozřejmá zásada, SW podpora by tedy měla
být co nejmenší a budována postupně
–
Je nutné umožnit ruční kontrolu a zásahy chceme-li
vyžadovat odpovědnost lidí za podnikové procesy
•
IS spolupracuje s lidmi i s jinými IS technologiemi a SW
systémy v
organizaci i mimo ni
•
Zapojení lidí je klíčová vlastnost IS
6.1.2008 6
Struktura IS
•
Monolit:
–
IS = jedna aplikace z hlediska OS
–
V podstatě bez černých skříněk
–
Program v objektovém jazyce
•
Servisně orientovaná architektura
(SOA)
–
p2p síť černých skříněk (je zmán
jen jejich
interface)
6.1.2008 7
IS jsou základním nástrojem globalizace
světové ekonomiky, informatizace společnosti
a změn ve výrobních procesech a vztazích
lidí
•
Většina současných SW projektů se týká vývoje IS, IS jsou
integrální částí technologií a dokonce i domácích spotřebičů
•
Vývoj IS je složitý i když jsou jednotlivé funkce jednoduché, protože
–
IS mají mnoho funkcí požadavky na funkce se mění
–
Jsou velké a mění se
–
Obtíže při odhadu toho, jaké mají efekty a tedy i potíže při
specifikacích toho, co mají dělat
–
Jsou otevřené
–
Dotýkají se zájmů lidí a zahrnují činnosti lidí
•
Lidé dělají chyby, mají různé zájmy, IS může ohrožovat jejich prac. místa
•
Lidé se musí se zaučovat a jejich práce kontrolovat
•
Systém k nim musí být vstřícný a nevyvolávat snahy o sabotáž
•
Mnohdy nelze používat klasické formy vývoje monolitů (OO)
6.1.2008 8
IS jsou základním nástrojem globalizace
světové ekonomiky, informatizace společnosti
a změn ve výrobních procesech a vztazích
lidí
•
IS jsou současně součástí reálných procesů
–
Některé akce nelze vrátit
–
Akce mohou vyvolat ztráty či katastrofy (radar v
Grónsku)
•
IS se musí vyrovnávat s vlivem světa a jeho proměnlivých
požadavků a leckdy skrytých zájmů
•
Efekty IS jsou často skryté a jiné než se čekalo
•
IS se proti zájmům stakeholders
obtížně prosazuje
6.1.2008 9
Landauer 1993, The
trouble
with
computers
•
Makroekonomicky se nedá vliv počítačů detekovat, průměrný
přírůstek HDP 1973-1993 nižší než v předchozích stejně
dlouhých obdobích (ropná krize?)
•
Záporný přírůstek produktivity v odvětvích, kde se hodně
používá IT (publikační činnost, do jisté míry i v bankách,
nejlepší výsledky v materiální výrobě)
•
Vysvětlení
–
Těžko měřitelné efekty a nové funkce (platební karty, rychlé vydávání)
–
Ještě se neprojevil vliv (viz třífázový motor, vliv se projevil po 40 létech),
brzy dojde k úspoře pracovníků na přepážkách
–
Neumíme měřit (viz nejasnost požadavků), v bankách se objevily nové
služby (platební karty, on-line bankovnictví, rychlá publikace knih v
editaci)
–
Ovlivněno recesí na počátku devadesátých let (druhá krize informatiky)
6.1.2008 10
Landauer 1993, The
trouble
with
computers
•
Další příčiny
–
Nevhodně používáme IT (zátěž e-mailu, spamy, mnoho
hnoje na www, automatizujeme kde co)
–
Efekty jinde, než čekáme, a jež proto nedovedeme využít
(výrobní systém a obchodní efekty, nové služby bank, rychlé
publikování), nové typy služeb
–
V r. 1990 byla zrovna recese (to tvrzení jenom zmírňuje,
nevyvrací)
•
Pravděpodobnost, že se všichni, co do IT investují,
mýlí je velmi malá, IT je významný faktor pokroku
–
Všichni se nemohou mýlit pořád, inteligence lidí není právě
malá
6.1.2008 11
Ztráty v americké ekonomice v
r. 1997. Bureau
of
statistics
American companies spent $81 Billion
(USD)
for cancelled
software projects
$59 Billion (USD)
was spent on
projects which significantly exceeded
time and budget estimates
Studies show failure rates to up to
85%
65%
of all projects become “runaways”
and exceed budget by at least 200%
6.1.2008 12
V roce 1994 skončilo v USA SW projektů v
soukromé sféře podle průzkumu Standish
Group:
•
16 % v termínu a podle rozpočtu (< +20% překročení), tj
úspěšných
•
32 % zrušeno před dokončením
•
Více než polovina neúplná nebo dražší až třikrát, termín až
dvaapůlkrát
Zdroj Standish
group
1996, soubor velikosti 8000 projektů
2003 podle aktualizovaného průzkumu již 30% úspěšných,
neúspěšných stále mnoho (30%). Možné důvody:
–
Uživatelé mají více zkušeností s IT a tedy rozumnější požadavky
–
Existující systémy slouží jako prototypy vyvíjeného systému
–
I vývojáři se poučili
–
Obě strany lépe spolupracují, chyby ve vizích ale přetrvávají
6.1.2008 13
Postup sledování vlivu faktorů
v průzkumu Standish
group
Dotaz ve tvaru: Pro projekty, které skončily úspěchem
zaškrtněte ty faktory z následujícího seznamu, které byly
rozhodující pro takový výsledek (tj. úspěch)
Obdobně postavené dotazy pro ohrožené projekty a pro
projekty, které byly zrušeny.
Pro každou skupinu projektů se pak vyhodnotilo v kolika
procentech případů byl daný faktor uveden.
6.1.2008 14
Příčiny úspěchů v procentech
(Standish, průzkum v roce
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 8,95 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz