- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Pisemky-reseni-1x2
PA102 - Technologie informačních systémů I
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1. Trojvrstvá architektura IS, tenký klient
Architektura klient – server Společná správa dat a aplikací,
Úspora paměti a nákladů koordinace (kód a společná data pouze jednou nebo
málokrát, opravy na jediném místě)Úspora výkonu – vysvětlení – server jako
služba, výkon součet nezávislých n.v. s velmi malou střední hodnotou a velkým
rozptylem
Výhody tenkého klienta – Úspory nákladů na hardware klientů, Snazší
správa, Bezpečnost, Méně záplat, Méně příležitostí k flákání hraním her, Lepší
kontrola práce (nesmí se ale přehánět), Snazší upgrade
Zátěž klienta se chová jako náhodná veličina s velmi malou střední hodnotou M a poměrně velkým rozptylem D. Pokud klient málo využívá server (nebo je to samostatná aplikace).
Obvykle stačí výkon zajišťující, že se jeho kapacita překročí jen v 1% případů. Výkon klienta by tedy neměl být menší než M+3*sqrt(D) (hranice konfidenčního intervalu). Přesunutím části
zátěže (špiček) na server lze často dosáhnout toho, že se zátěž na klientovi chová jako n.v. se střední hodnotou M
1 a rozptylem D1, M1 < M, D1 technický důvod: Je dobré řešit několik zakázek současně, aby problémy
s některou zakázkou, nebo její ukončení neohrozilo firmu. Je činný v oblasti, se kterou mám zkušenosti. Nebudu muset podstatněji měnit podnikovou kulturu (někdy ale nutné, např. když
podnik ovládly soupeřící kliky). Používá typ organizace, se kterou mám zkušenosti.
9. Psychosomatické nemoci, co jsou, jak je řešit. Vyhořeni – co to je, symptomy.
Spíše subjektivní nemoci z nadměrné psychické zátěže (nespokojenost, ubíjející rutina, obecně stres), spíše nervového nebo psychického původu (zprvu), směřující k poruchám vnitřního
prostředí. Zde uvádíme ty, které mohou být vyvolány prací s počítači. Často se kryjí s poruchami vegetativního nervstva (vzniklé v důsledku RSI šíje, stlačování vegetativních nervů v oblasti šíje)
Projevy vyvolávané/zhoršované prací u počítače: Žaludeční neurózy až vředy (nevolnosti, bolesti,..), Nespavost a noční děsy, ranní nespavost, Nechutenství, nadýmání, Potíže s
vyměšováním (zácpy, moč), Poruchy v činnosti vnitřních orgánů (hlavně žlučník a ledviny), Zesilování těhotenských potíží (chránit těhotné), Bolesti hlavy a nevolnosti, migrény. Mdloby i
bez problémů s krční páteří Psychosomatické nemoci u kterých je méně prokazatelné, že jsou důsledek práce s počítači
Srdeční potíže (bušení, někdy i další projevy, kombinuje se s důsledky sedavého zaměstnání), Psychické poruchy, Nesoustředěnost, chybovost práce, Únava a menší výkon, podrážděnost (blbá
nálada), Menší schopnost spolupracovat, Nespokojenost, psychická nepohoda spojená s poklesem výkonnosti, Může být způsobeno i vf smogem
Obrana: Správná životospráva (hodně zeleniny, ne těžká jídla a kouření), Hygiena práce (čas na odpočinek, rekreace, málo přesčasů), Pohyb a cvičení, Méně stresových faktorů (např. pitomý
vedoucí), ale také spokojený soukromý život, Redukce vf smogu
Psychická a sociální poškození: Gamblerství (Nutkavá potřeba hrát stále hry ), Workoholismus (Nutkavá potřeba stále myslet na práci, Neplést si s pílí, Obvykle vede ke snížení výkonu, Může
vést k rozpadu sociálních vazeb, psychickému a fyzickému zhroucení, Oslabení sociability, neschopnost práce v týmu)
Vyhoření: Vyhoření je extrémní případ psychosomatické nemoci, většinou důsledek nadměrné psychické a fyzické zátěže (značnou roli hraje stres, především vztahy na pracovišti a kvalita
prostředí) nebo workoholizmu. Až úplné zhroucení.Hlavní příznaky: Odcizení (o lidi se nestarám, spolupracovníci mne štvou, blbost kvete,
tendence k agresivitě (hodnocení max. 1)), Nadměrný pesimismus (hodnocení max. 2), Marnost (vše je pořád dokola a nemá to smysl, jsem z toho všeho otráven (hodnocení max. 4)).
Sečtu hodnocení příznaků. Je-li alespoň 5, je to zlé a je třeba něco dělat. Hodnota 7 je už velmi nebezpečná pro spolupracovníky a hlavně pro postiženého.
Vyhoření je extrémní případ psychosomatické nemoci, většinou důsledek nadměrné psychické zátěže. V slangu se mu říká přepísknutí.
Příčiny: Psychická a trochu i fyzická zátěž. Nadměrné pracovní úsilí bez odpočinku, pocit, že nestačím, počínající RSI a jiné počítačové nemoci. Velice často šikanující neschopný vedoucí a
špatné poměry na pracovišti. Přemíra otupující práce (přepískl jsem se) v kombinaci se soukromými problémy. Spory na pracovišti, především s vedoucím. Ztrátou vize profesního růstu
a stresem obecně. Může způsobit ztrátu špičkových členů týmu. Ti bývají zvláště často přetěžováni.
10. Výhody a nevýhody vývoje od začátku, fáze customizace a její výhody/nevýhody, pracnost etap vodopádu (celkem 100), co z toho plyne pro
programátory?
Vývoj od začátku „na míru“ – Převažují nově vyvinuté moduly, Požadavky nemusí být omezovány tím, jaký SW máme k dispozici
Customizace - Nákup softwaru a jeho přizpůsobení konkrétním podmínkám (přesnost dat, formáty, účetní schéma) - U velkých firem dnes customizace převažuje, trend se ale možná obrací
SOA může kombinovat obojí. Customizace vyžaduje vysokou kvalifikaci těch, co ji provádějí.
Cyklus SW (pro monolity od začátku): 1) Marketing a specifikace cílů (formulace problému), hledání odpovědí na otázky proč a rámcově co. Výstupem je vize či specifikace cílů. 2) Specifika-
ce požadavků, formulace přesné odpovědi na otázku co, zčásti na otázku jak. Výstupy:Model systému, diagramy a (formalizované) požadavky. Závisí na architektuře SW modelovacích
prostředcích a použitém paradigmatu , musí být srozumitelné oběma stranám. Termíny řešení, náklady, zdroje. Oponentura specifikace=feasibility study (studium uskutečnitelnosti).
3)Návrh systém . Řešení technických otázek dekompozice, návrhy rozhraní, struktury dat a algoritmů a volba softwarových vývojových prostředků a systémového softwaru. Dostatečně
podrobná dokumentace (u agilního vývoje nemusí být rozsáhlá). Návrh celku může dělat specialista. Oponentura návrhu=Čtení kódu. 5) Testování: částí – unit tests (testy částí, to
dělají kódéři), integrační, funkcí, systému a předávací. 6) Oživení a předání: instalace hardwaru a základního softwaru, instalace systému, předávací testy, zkušební provoz. Někdy zkušební
provoz. 7) Provoz a údržba: odstraňování chyb zjištěných za provozu, přizpůsobování novému hardwaru (HW) a přizpůsobování změnám v použitém základním (systémovém) softwaru (ZSW),
jako jsou databázové a operační systémy, a konečně vylepšování funkcí. 8) Stažení z provozu.
Cyklus customizace: 1) Marketing a specifikace cílů (formulace problému), hledání odpovědí na otázky proč a rámcově co. Výběr dodavatele. 2) Specifikace požadavků, formulace přesné
odpovědi na otázku co, zčásti na otázku jak od daného dodavatele. Model systému, diagramy, závisí pravidlech dodavatele modelovacích prostředcích a použitém softwaru, Výběr modulů a
funkcí Termíny řešení, náklady, zdroje. Oponentura feasibility study. 3) Customizace systému (generace systému). Zadávání funkcí, jejich vazeb a parametrů (např. přesnost, formáty dat). Tato
etapa je poměrně pracná a náročná na práci expertů. Obvykle provádí dodavatel, kódování není mnohdy nutné. 5) Testování: testy systému a předávací. 6) Oživení a předání: instalace hardwaru
a základního softwaru, instalace systému, předávací testy, zkušební provoz. 7) Provoz a údržba. odstraňování chyb zjištěných za provozu, přizpůsobování novému hardwaru (HW) a změnám v
použitém základním. Většinu provádí dodavatel. Často spojeno i se zajišťováním provozu. 8) Stažení z provozu.
Výhody customizace: Ověřený dodavatel, zná obor, ověřené techniky specifikací a oživování, know-how z mnoha instalací, Dobré reference, Alibi pro management (jinde to přece fungovalo)
Menší nebezpečí selhání projektu a toho, že dodavatel opustí trh, Úspory-cena (má to ale háček, viz níže), hlavní úspora je u údržby, Velká nabídka funkcí (ale nebezpečí, že se koupí i
zbytečnosti a že cena proto bude zbytečně vysoká), Rychlejší realizace (ne závratně), Osvědčuje díky malé pravděpodobnosti totálního selhání projektu,, plný úspěch také nebývá častý ,
Nevýhody customizace: Kupuje se vlastně něco jako konfekce, Může znamenat zbytečné
organizační změny a tím značné zvýšení nákladů, Může blokovat žádoucí organizační změnyNemusí vyhovovat daným podmínkám, což může vyvolat další ztráty, Často se používají
zastaralá řešení s dopady na funkce, Často se nakupují zbytečnosti – větší náklady při nákupu a při provozu, zbytečnosti mohou při provozu i překážet, Nedostatečná lokalizace (dnes spíše jiné
než jazykové problémy, např. nedostatečná implementace legislativy a nedostatečné zohlednění místní kultury), Ztráta vlastních znalostí a kvalifikace a nezdravá závislost na dodavateli, často
nemožnost používat i svoje řešení a řešení třetích stran (řešení – servisní orientace), Odstraňuje spíše konkurenční nevýhodu než přináší výhodu. Vhodné spíše pro operativu.
Upozornění: Customizace ušetří jen max. 50% času a 50-70% nákladů (specifikace zůstává pracná), Hlavní úspora ze sdílení údržby, Konfekce, ale dá se nosit, Dlouhodobé zkušenosti
dodavatele, Výhoda nového programovacího jazyka není ve zrychlení programování, přínos jsou nástroje a nové úlohy.
80-20: Ekonom Pareto zjistil, že u vývoje většiny systémů (nejen SW) 20% úsilí přináší 80% užitku. Málo potřebné a tedy většinou nedomyšlené funkce v IS dají většinou mnoho práce. Je
tedy vhodné funkce nebo požadavky uspořádat podle významu a od těch začínat budovat systém. To má následující výhody: Zachytíme úzké místo ve smyslu Goldratta, Brzy dosáhneme
použitelnosti, Zmenšíme nebezpečí implementace zbytečných a chybných funkcí, Nové funkce mohou využít zkušeností s provozem existujících funkcí, Snížení problémů se zvládáním systémů
(plošší křivka učení)
11. Neverbální komunikace - co je, k čemu slouží. První dojem.
Průběh vyjednávání silně ovlivňuje neverbální komunikace (řeč těla). Tato komunikace je často podvědomá a tedy i nechtěná a někdy významnější, než komunikace verbální.
Při hlasové komunikaci hraje roli i barva hlasu, proto je vhodné se i při komunikaci o telefonu usmívat. Intonací a rytmem řeči lze zčásti nahrazovat neverbální komunikaci při hlasové
komunikaci.V mailu lze dosáhnout mnohé správnou volbou formulací
Na řeč těla jsou kursyŘeč těla závisí také na kulturních zvyklostech jako součást společenských ceremoniálů
Mezilidská komunikace – v ní až 60% neverbální komunikace, která např. říká jsi mi sympatický/sympatická, city a osobní vazby.
12. Řízené myšlení - úhly pohledu, řazení
Paralelní brainstorming – vlaječky; Brainstorming – úhly pohledu; SWOT tabulka; Strategická matice; Strategické plátno; Strategická mapa; Balanced score card; Kauzální diagramy
Princip hodnocení podle úhlů pohledu je možné použít též jako obecnou metodu kultivace přemýšlení (i pro jednoho člověka, obecně pro skupinu). Doporučuje se k aspektům z paralelního
brainstormingu: Emoce a intuice (červená), E; Kritika (černá), K; Přínosy (žlutá), P; Fakta (bílá) F. Doplnit: Řízení (modrá), Ř; Tvůrčí myšlenky (zelená), T
V každém okamžiku si explicitně stanovím, který aspekt uplatňuji a pak se snažím hodnotit jen podle daného aspektu, aspekty mohu libovolně řadit. To, který úhel pohledu právě analyzují
vyjádřím tím, že si na hlavu nasadím klobouk barvy přiřazené úhlu pohledu. Úhel pohledu opouštím až když mne k němu nic nenapadá
Střídání úhlů pohledu: Každý pohled lze aplikovat vícekrát, Začínat emocemi, je-li téma kontroverzní, jinak od faktů, Po zjištění problémů při kritice hledat tvůrčí myšlenky, jak z
průšvihu ven, Po závěrečné oponentuře zkusit emoce, Kritika by měla být vždy po hodnocení přínosů.
Možné sekvence: Pro hledání nápadu – Fakta - shrnutí dostupných informací; Tvůrčí - situace, hledání alternativ a možností; Přínosy - přínos každé z alternativ; Kritika - hodnocení slabin
alternativ; Tvůrčí - odstranění nedostatků alternativ, další možnosti; Řízení - shrnutí výsledků, volba nejlepší alternativy; Kritika - oponentura vybrané alternativy; Emoce, jak to vypadá
Pro hodnocení nápadu – Emoce. Intuice, existuje opozice mezi posuzovateli nápadu?; Přínosy. Co může nápad přinést; Kritika. Hledání slabin, kde můžeme narazit; Tvůrčí. Jak na zjištěné
slabiny a nedostatky; Fakta. Existují skutečnosti ve prospěch nápadu?; Kritika. Je to lepší?Tvůrčí. Závěrečný návrh zahrnující reakce na slabiny; Kritika. Závěrečná oponentura; Emoce.
Pocity z výsledku– Jen jeden má nasazený klobouk určité barvy. Nasadí si ho mluvící, nebo se dá doprostřed
stolu. Po dobu „vlády“ klobouku se řeší pouze s ním spojený aspekt. Je možné úhly pohledu rychle střídat, ale asi je většinou lépe daný úhel pohledu probrat důkladně v diskusi podobně
jako u vlaječek.
13. Co to je IS? Kdy není výhodná úplná automatizace a kdy není vůbec možná?
Informační systém (IS) je systém umožňující ukládání, získávání a presentaci informací. IS je systém, tj. strukturovaný komplex technik, nástrojů, a zdrojů umožňující získávání, ukládání a
poskytování informací uživatelům a jiným systémům. Výstupem IS mohou být přímo rozkazy osobám a signály procesům reálného světa (avionika letadla, reaktor, …). IS nemusí využívat
SW, my se budeme zabývat případem, kdy IS využívá softwarovou podporu. IS jsou základním nástrojem globalizace světové ekonomiky, informatizace společnosti a změn ve
výrobních procesech a změn ekonomických procesů.Systém: Zdroje (lidé, materiál, znalosti a dovednosti), Prostředky (stroje, nástroje), Vazby mezi
komponentami, Procesy umožňující za daných podmínek dosahovat určité cíle, u IS poskytovat informace, doporučovat opatření
IS může obsahovat i neautomatizované částiAutomatizace jen když je to smysluplné, je to často porušovaná samozřejmá zásada, SW podpora
by tedy měla být co nejmenší a budována postupněJe nutné umožnit ruční kontrolu a zásahy chceme-li vyžadovat odpovědnost lidí za podnikové
procesyIS spolupracuje s lidmi i s jinými IS technologiemi a SW systémy v organizaci i mimo ni
Zapojení lidí je klíčová vlastnost ISVše automatizované není vhodné pro hygienu práce.
14. Co víš o nemocích očí z práce s PC? Jaké jsou preventívní opatření? Proč je téměř nemožné dokázat vliv práce s PC na poškození očí?
Objektivní poškození očí (nárůst dioptrií) se nepodařilo prokázat, i když pravděpodobně existuje (t-test nelze rozumně použít pro velký rozptyl dat)
Subjektivní potíže jsou časté, svědčí o přetěžování, především očních svalůZtráta ostrosti vidění večer
Pálení očí, někdy až zánět spojivekVýjimečně dočasná ztráta schopnosti vidět (flekatý svět, vidění dvojmo), znám dva případy, ve
skutečnosti jde o poškození očí i činnosti mozku (psychosomatické ochoření diskutované níže)
Nemoci očí, Prevence: Objektivní poškození očí (nárůst dioptrií) se nepodařilo prokázat, i když pravděpodobně existuje (t-test nelze rozumně použít pro velký rozptyl dat), Subjektivní potíže
jsou časté, svědčí o přetěžování, především očních svalů, Ztráta ostrosti vidění večerPálení očí, někdy až zánět spojivek, Výjimečně dočasná ztráta schopnosti vidět (flekatý svět,
vidění dvojmo), znám dva případy, ve skutečnosti jde o poškození očí i činnosti mozku (psychosomatické ochoření diskutované níže)
Cesty ke snížení zátěže: Co největší LCD panel, Dbát na správný kontrast mezi písmeny a pozadím. Nejlepší jsou černá písmena na bílém pozadí. I jiné kombinace mohou vyhovovat.,
Tvrdívá se, že tmavá pozadí nejsou nejvhodnější. Dostatečný rozdíl jasu pozadí a písmen, Co největší písmena (3=5 krát větší než nejmenší ještě čitelná). Alespoň 60 Hz, lépe alespoň 80 Hz.
Vyladit kontrast na nejlepší čitelnost. Jas obrazovky by se neměl lišit od jasnosti místnosti
15. Jak probíhá a jaké má výhody/nevýhody zjišťování požadavků zákazníka sledováním pracovního procesu, studováním současného IS a
dokumentace.
Specifikace požadavků je ohrožena dvěma faktory: Neví se přesně co, Neznalost potřeb podniku, Neznalost možností IT, Vyvažování zájmů skupin v podniku nelze vždy předem
odhadnout, Podpora odborného růstu, růstu mezd a zisků, Zlepšení postavení podniku a služeb
Studium dokumentu (a existujícího IS)– výhoda: vzor rešení (napr. obrazovek) + levné
– nevýhoda: nebezpecí opakování chyb (prevzetí zastaralých chybných nebo zbytecných vecí, nevhodných pro nové úkoly) – pr. obeh dokumentu – všude neco pripíšou, ale jediný kdo cte je
archiv
Role zákazníka při specifikaci požadavků v důsledku shromažďování zkušeností s provozem informačních systémů a možnostem, které nabízejí nové informační technologie, postupně
vzrůstá ale stále nestačí k tomu, aby specifikoval pouze zákazník. Asi tomu tak bude i v budoucnu.
Optimální je, když jsou v týmu koncoví uživatelé, kteří mají trochu pojem o IT, ale zajímají se o IT jako nástroje zlepšení své práce.
16. Co je to psychologický kontrakt? Jaký má vliv na požadavky IS?
Lidé, někdy podvědomě, uzavírají sociálně psychologický kontrakt který má dva aspekty:Ekonomický (peníze, vedlejší výhody jako rekreace, pracovní podmínky, pracovní doba,
postavení, kariérní růstSociální (dobrý kolektiv, jistota zaměstnání, pořádek a práce bez stresu, prestiž firmy, zajímavá
práce a někdy odborný růst)
Při nástupu do zaměstnání je dobré vědomě uzavírat smlouvu s vědomím, jak dalece pokrývá všechny aspekty psychologické smlouvy
IS by měl vytvářet podmínky pro psychologický kontrakt: Zlepšení pracovních podmínek, pořádek, menší stres, Vlastní počítač a přístup na internet, Vyplatí se nebránit pracovníkům v
zábavě na internetu, pokud je to jen v rozsahu menší přestávky, problém je, aby to nebralo příliš mnoho času (existují případy, kdy se odříznutí od internetu projevilo značným zvýšením
výkonu), Může to být výhodné pro efektivnost práce a zdraví
Všechny aspekty psychologické smlouvy je žádoucí zohlednit při vývoji IS Hledat spojence mezi těmi, jimž mohu nabídnou výhodný psychologický kontrakt.
Snažím se eliminovat ty, kteří jsou ohroženiNejlépe tak, že takoví nejsou (systém prospěje všem)
17. Jaké znáte formy verifikace? Popište V-schéma a jeho fáze.
Verifikace: Ověření sp
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 478,83 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz