- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
zápisky z obecné pg se Švaříčkem
PB11PA3 - Obecná pedagogika
Vyučující: Mgr. Roman Švaříček
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1) OBECNÁ PEDAGOGIKA
3 základní instituce
RODINA – soukromé hodnotySTÁT – veřejné hodnotyŠKOLA – souhrn veřejných a soukromých hodnot- konzervativní byrokratická instituce- princip autority- specifická je racionalita (logický systém)
BREZINKA – 3 oblasti:
věda o výchově – explanatorní metody
– výchova – působení na formování vztahu ke společnosti
– výchova vs. vzdělávání – působení na získávání vědomostí
- snaží se zavést termín edukace = výchova + vzdělávání
– zabývá se výchovou jako realitou – jaká je
– vztah cíl-účel
filozofie výchovy- metody normativní – jak by to mělo být (jaké normy, hodnoty,postoje)
praktická pedagogika - pokud jsou stanoveny cíle, jak jich dosáhnout
– co dělají učitelé pro dosažení cílů, jaké používat metody
politika
stanovuje např., jakou kvalifikaci učitel musí mít
UČENÍ
získávání vědomostí, specifických postojů
transmisivní pojeti –> konskruktivistické pojetí (pohled)
transmisivní = přesun poznatků od chytřejším k neznalým (učitel -> žák)
konstuktivistické = žáci si vytváří vlastní pohled
Nápodoba
– nejstarší, už v nejstarších kulturách
– akulturace – proces, při kterém přechází část vědomostí ze starší generace na mladší
Didaktické učení
– žákům jsou prezentovány principy, ti se to musí naučit, přebírají fakta
Učení jako zkoumání
– JOHN DEWEY – chybou je, že žáci se dozvídají výsledek cizí činnosti (žáci tak nemají motivaci)
– mají na principi přijít sami (= projektová výuka – žáci jsou lépe motivováni)
Edukační procesy se odehrávají v různých situacích
bezděčné – nezaměřené, aniž by si je člověk uvědomoval
intencionální – záměrné, chceme se něco naučit
řízené
3 pohledy:
vyučování zdravého rozumu - nepotřebuje specifické postupy
vyučování jako umění – J. J. ROUSSEAU – Emil čili o vychování- učitel má představu o estetice, umění = umělec- učení plné intuice, lásky, porozumění dětem
vyučování jako řemeslo - řemeslo se dá trénovat, vylepšovat- má systém výuky (metody, principy), důraz na profesionalitu učitele
vyučování jako aplikovaná věda - aplikování poznatků (teorií) vědců, akademiků- vědci vymyslí teorie, jak vyučovat- teorie -> praxe
vyučování jako reflexní praxe - SCHON: učitel má být profesionál- neměl by přejímat poznatky od vědců- kontrolovat zpětnou vazbu
2) Pedagogika jako vědA
Pedagogiku tvoří systém několika věd. Věda se dá chápat jako systém ověřených výroků nebo jako měření postupy, pravidla
Podle Průchy – pedagogika má za cíl být normální vědou = daná věda má přesnou strukturu, výzkum a metodologii, měla by přispívat k využití objevených poznatků, měla by být otevřená kritice.
Rozdíl mezi vědou a beletrií: využívání odborných termínů, indexialita – odkazy k dalším publikacím, teoriím.
Dělení celého systému pedagogických věd:
Základní (obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, srovnávací pedagogika = komparativní)
Aplikované (sociologie výchovy, speciální pg, školský management, metodologie, andragogika, ..)
Obecná PG – zabývá se základními vztahy a principy, co je pg, co je výchova, ...
Dějiny PG – dějiny myšlení, konceptů, teorií, ...
Komparativní pedagogika- zabývá se srovnáváním různých typů výuky, jaké pg systémy jak fungují, jejich srovnávání na základě úrovně znalostí žáků, jeden systém se odvíjí od druhého, výsledky důležité pro pedagogy, vládyi rodiče
Srovnávání ISED – mezinárodní standardizace stupně vzdělání- 0 preprimární - předškolní- 1 primární – ZŠ 1. - 5. třída- 2 nižší sekundární – ZŠ 6. - 9. třída, nižší gympl- 3 vyšší sekundární – gympl, učňák, SŠ- 4 postsekundární vzdělávání (nižší terciární) - pomaturitní vzdělávání, jazykové kurzy- 5 terciární – VŠ, VOŠ- 6 druhý stupeň terciární - doktorské studium
Otázky: Co je pro danou zemi vhodné, čeho by měli studenti dosahovat, co pro to dělat (aplikovaná stránka)
Sociální stratifikace
Dělení na třídy – na základě určitého soc. statusu (askriptivní – dané, vrozené: pohlaví, národnost; získané – dosažené vzdělání, výše příjmu, druh profese)
Meritokracie – jestliže můžeme získat vzdělání vlastní pílí, debata padá, záleží to na jedinci, vs. názor – podstatné jsou důvody, které jedinec neovlivní (přístup ke vzdělání na základě majetku, soc. třídy, národnosti, ...), pak některé soc.skupiny nemají šanci získat vyší ISED.
Kapitál vzdělání
Kulturní kapitál = vzdělání můžeme v životě zhodnotit, může nám pomoct k lepšímu příjmu, záleží na stupni vzdělání
Sociální kapitál – nezáleží jakého stupně jste dosáhli, ale jakých vztahů jste během studia dosáhli, získané známosti
Politický – podobně jako sociální, týká se politické scény
Sociologie výchovy
zabývá se tím, jaký vliv na vzdělávání žáků má sociální prostředí, interakce s rodiči, žáky,...
Bernstein zabýval se prostředím, ze kterého jedinci pocházejí. Zjistil, že studenti pocházející z dělnických tříd dosahují obecně horších výsledků, než děti střední třídy => jazykový kód – omezený (opakování slov, např.: prostě, jako, jednodušší slovní zásoba.) a rozvinutý (lepší slovní zásoba, využívání logických souvětí apod.).Příklad: Dítě z dělnické rodiny se chce ještě večer dívat na film – matka mu řekne „Běž spát.“, žádná debata. Matka dítěte ve střední třídě vysvětluje, argumentuje
Willis – rozdělení žáků na maníky (záměrně vyrušují, stojí proti vyučujícím, celému systému, mají špatné známky, nehodlají dělat kariéru, ví, co se po nich ve škole chce) a šprty (více poslouchají učitele, příp. rodiče, dostanou se na prestižní školy, vede to k prestižnější práci).
Tomáš Katrňák: Odsouzeni k manuální práci – děti z dělnických rodin nejsou rodiči potporování k aktivitě => strategie plovoucí zátky. Rodiče vysokoškoláci motivují a tlačí dítě ke vzdělání kvůli statusu, hodnotě kterou uznávají
Speciální pedagogika
výchova a vzdělávání jedinců, kteří mají zdravotní nebo sociální znevýhodnění
dítě se speciálními vzdělávacími potřebami
dříve tato disciplína pouze ve vzdělávání, nyní už vzdělávání v rámci celého života
koncept celoživotního učení:
1. formální učení – ve vzdělávacích institucích; ISED; jasné, navazující
2. neformální učení – získání vědomostí které jedinci ulehčují práci a specializují ho , neznamená postup v systému ISED
3. informální vzdělávání vyplývá z každodenní zkušenosti (sledování dokumentů atd)
Změny přístupu ke speciální pg: nejdřív represivní přístup (uzavírat je mimo společnost), ve středověku charitativní (starat se o ně např v klášterech), dnes integrační (snaha o začlenění do společnosti, např do běžných škol)
Školský managment
vychází z průzkumů, které říkají, že jestli chceme aby žáci dosahovali dobrých výsledů, musí mít dobré vedení školy
jak řídit školu, o má dělat ředitel, co vedení atd (na ÚPV se tím zabývá Pol, Sedáček)
u nás rozvoj zejména po roce 89‘ (předtím měli ředitelé malou pravomoc, byli jen vykonavatelé, nesměli ovlivňovat pravidla), po revoluci se ale od nich očekávalo, že budou efektivně vést školu => velká pravomoc, především odpovědnost, vznikla velká konkurence, boj o žáky kvůli demograf.poklesu
Metodologie pedagogiky
jak se získávají poznatky, jakými postupy a metodami
a) Kvantitativní výzkum – jak jsou jednotlivé jevy rozvrženy v populaci (např. 95% lidí si myslí že ke svému povolání mají dostatečné vzdělání, 70% by vzdělání nezlepšilo práci)
b) Kvalitativní výzkum – nemáme proměnné, sbíráme data – proč lidé něco dělají, co si mslí, jaký význam přikládají svému chování
c) Smíšený (Šeďová – Zounek – ICT ve vzdělávání)
rozhodujeme se podle povahy zkoumaného problému
Andragogika
- vzdělávání dospělých - zabývá se tím, jak se dospělí učí, zda se to liší od jiných forem vzdělávání apod.
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA
Zabývá se soc. vztahy ve výchově a vzdělávání, důležitý je princip socializace (Kraus 2008- Základy soc ped)
Na socializaci se dívá každá disciplína jinak:
-antropologie – začlenění do kultury
-psychologie – jak se jedinec vyvíjí, … (Piaget – kognitivní vývoj – jakým způsobem si jedinec osvojuje způsoby myšlen. Jaký je vztah toho, co má jedinec dané a jak ho ovlivňuje prostředí.)
-sociologie – jak si jedinec osvojuji urč.společenskou roli (Mead – vztah společnosti a jedince jsou dvě strany téže mince, interakce je vzájemná)
3 druhy pojetí:
Společnost -> jedinec - společnost a její normy působí na jedince, je v pasivním postavení, úkolem je jen osvojit si normy a pravidla společnosti (starší soc.ped)
Jedinec -> společnost – důraz je kladen na jedince, má své pudy a nevědomí, má je naplňovat bez ohledu na normy společnosti (Freud)
Jedinec společnost - vzájemná interakce – jedinec se přizpůsobuje společnosti a zároveň na ni působí (moderní pojetí)
Socializace je první proces kdy se jedinec učí nějak se chovat k ostatním lidem
-primární – odehrává se v rodině (osvojují si základní dovednosti, pocit bezpečí, ..)
-sekundární – ve škole, v práci(rozvoj poznatků a složitějších dovedností) – tzv.skryté kurikulum – to co si žáci osvojují ve škole nemusí vždy být jen to co mají v osnovách (mat, čj, .) učí se také jak se chovat mezi jinými dětmi, vnímat rozdíly, pohybovat se mezi ostatními, být včas na svém místě, …
Socializace trvá po celý život, je to přirozený vývoj
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE
(Čáp, Mareš – psychologie pro učitele)
zabývá se tím jak probíhá proces učení, jak se jedinci učí, jak vypadá vyučování = zabývá se aktéry učení, procesem a samotným vyučováním
akademická část a praktická část
důležitý je koncept inteligence. Sir Galton se pokoušel měřit iq jedince podle velikosti hlavy. První kdo se posouvá z biologických metod jinam je Alfred Binet – posouvá měření inteligence k psychologickým metodám, soubor testů – chtěl aby se s žáky zacházelo podle toho jaký mají inteligenční potenciál. Odmítal že inteligence je pouze dědičná. Merton – sebenaplňující se proroctví – když někoho na základě testů iq označíme za blbce, tak se k němu budeme podle toho chovat (něco se mu povede a učitel myslí že to opsal). Pokud budeme o něčem dlouho mluvit tak se to možná stane. Někoho označím za skvělého žáka, on dostane dvě pětky – no tak se to stalo – pygmalion. Tyto procesy = nálepkování. Předpokládá se že je inteligence rozvrstvena v populaci rovnoměrně. (gaussova křivka),
koncept inteligence Roberta Sternberga – lépe se dá poznat iq podle toho jak se chová v konkrétních situacích, než z papírových testů, kde se řeší různé příklady, nedokáží ukázat tvořivost, praktickou inteligenci, ukáží jen analytickou inteligenci
koncept IQ Howarda Gardnera – lidé mají několik typů odlišných inteligencí, inteligence se skládá z různých částí: řečová, logicko-matematická, prostorová(sochař), hudební(skladatel), pohybová(tanečník), interpersonální (citlivý k ostatním lidem), přírodovědná, intrapersonální (schopnost učinit si o sobě objektivní představu a dokázat s ní vyjít). Nikdy nebyl proveden výzkum tohoto konceptu, proč třeba často mývají lidé určité kombinace.
Emoční IQ koncept – jak lidé nakládají s emocemi, jak jsou schopni je využít, nehraje roli dědičnost, spíš to co se lidé v průběhu života naučí = Pojetí Golemana – jak předcházet negativním reakcím, jak regulovat emoce, vcítit se do jiných, soc.a komunikační schopnosti, jak vycházet s ostatními lidmi
Ped. psych by neměla jen dávat návody učitelům, měla by se zabývat také výzkumem
PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU
reakce na náhlý dostatek volného času po revoluci
sociální funkce
preventivní programy
ekologický rozměr
základní disciplína – DIDAKTIKA
tradice Komenského – umění jak naučit všechny všemu
teorie výchovy a vzdělávání – vznikají tzv. oborové didaktiky – zaměřují se na to jak vyučovat specifický předmět (např.matiku)
FILOZOFIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
zabývá se normativní praxí – jak by měla vypadat výchova a vzdělávání, jakými metodami a k jakému cíli by měl být jedinec vychováván
Další způsob dělení – podle věkových stádií
předškolní¨
školní¨
andragogika
podle výchovných zařízení
školní
mimoškolní
POMOCNÉ VĚDY PEDAGOGICKÉ
pomocné vědy podle Chlupa
biologie
filozofie
logika
psychologie
pomocné vědy podle Hendricha
zdravověda a tělověda
psychologie
sociologie
logika
etika
estetika
Podle Průchy je pedagogika jednou ze sociálních věd, je to humanitní věda kvůli tomu, že vyučování je vlastně morálnímu působení, proto by neměli vychovávat trenéři nebo manažeři.
Pedagogika používá výsledky jiných disciplin – interdisciplinární přístup. – metody, výzkum, výsledky.
3) CO JE TO VÝCHOVA, JAK SE VYMEZUJE
-někteří lidé říkají, že výchova je jen vyučování, někteří lidé i širší pojetí – mnoho pohledů na výchovu, není shoda. hledáme to co mají společné
- většina definic má některé společné znaky:
1) SUBJEKT výchovy - ten kdo vychovává (rodič, učitel, instruktor)
2) OBJEKT výchovy - žák, student,
3) OBSAH - co se subjekt snaží zprostředkovat objektu (jazyk, morálka, příroda, pedag.)
4) FORMA - vyprávění, trestání, povzbuzování, motivace¨(někdy i místo a čas)
-základní diferenciační moment je forma, to výchovný koncept specializuje, formy např. adaptace, aktivita, boj, cvičení, činnost, funkce, hygiena, láska, rozvoj, realizace, řízení, trénink, učení, umění, zasahování, ...
-definice výchovy - obvykle shluk více těchto forem neboli významových polí.
FORMY VÝCHOVY:
Výchova jako:
FUNKCE
fce biologická, ekonomická, atd, přenášení zkušenosti na další generace, obohacování, životní funkce pro společnost
ROZVOJ
usnadňována vlohami, schopnosti jako vychovatelnost a rozvijitelnost, výchova v nejširším slova smyslu
- jedinec je buď někým rozvíjen nebo se sám rozvíjí aktivně. Přílišný příklon k pasivní pedagogice - konzervativní ped, v centru je subjekt, objekt se podřizuje. Když je zdůrazněna aktivní stránka - reformní ped.přístupy - zdůrazňuje motivaci a potřeby objektu, např. Rousseau, Tolstoj aj
- aktivní a pasivní přístup se má vyvažovat
SOCIALIZACE
člověk je výchovou začleněn do společnosti, z biologické bytosti se stává bytost sociální
dichotomie - socializace nebo individuální rozvoj? -snahou je socializovat ale přitom nepotlačit individuální rozvoj
PERSONALIZACE
v urč.smyslu opak socializace, rozvoj osobnosti jedince, čím silnější osobnostní rozvoj, tím větší šance obohatit soc.prostor
ŘÍZENÍ
objekt je řízen subjektem, v nejvyšším bodě je objekt schopen sám řídit, sebeřízení. diskuze o tom, do jaké míry by měl mít situaci v rukou subjekt, do jaké míry by měl situaci ovlivňovat objekt
- v původním nastavení objekt se snaží splnit přání subjektu a osciluje kolem něj (Herbart)
koperniánský obrat v ped - je to obráceně, subjekt osciluje kolem objektu, snaží se poznat jeho dispozice, potřeby apod.a ty rozvíjet (Key - reformní pedagogika)
- dnes snaha o subjekto-objektový (S-O) vztah, který by se vyvažoval
AKTIVIZACE JEDINCE
- proces aktivizující, stimulující, základem je vedení, kdy objekt zůstává aktivní, ale přesto je urč.způsobem řízen, S otvírá objektu prostor pro jeho uplatnění, pro jeho aktivitu¨
UČENÍ
- učení a učení se, několik definic
FORMOVÁNÍ
- spojovaná s urč.druhem násilí ve výchově, formování člověka k nějakému předem nastavenému cíli - i sebeformování, prostor pro aktivitu
HYGIENA
čistota fyzická, pedagogická hygiena = Platonická hygiena (Platon)- -vytvoření pedagogicky nezávadného prostředí, kde by se vychovávalo bez rušivých momentů venkovního prostředí; preventivní ochrana, idea internátního zařízení, izolace od venkovního světa, vystavení jen nezávadným podnětům
úvaha co se stane ž se vrátí do nakažené společnosti
do jaké míry izolovat a do jaké míry seznamovat s vnějším prostředím
podporování a potlačování
podporování pozitivních vlastností a potlačování negativních; člověk přichází na svět ani ne zcela dobrý, ani ne zlý; dobré se musí podporovat a zlé potlačovat – koncepce MAKARENKOVA (sovětský pedagog, velitel převýchovných táborů mládeže) → v každém člověku něco kladného – podporoval a tím vytlačoval prostor pro to záporné
podporování např.při výchově talentů (potlačení matematiky, vyzdvižení talentu ke zpěvu
člověk nepřichází na svět indiferentní, má dobré i špatné sklony se kterými se musí pracovat
péče:
- konkretizující forma výchovy; souvisí s fyzickou a zdravotní stránkou těch,
kteří péči potřebují (děti, starší lidé); nápravná péče (př. Doučování)
- v některých zemích (Nizozemí) tzv.remedial teacher – říká to ještě jednou, věnuje se žákům kteří nestačili
příp
Vloženo: 10.01.2010
Velikost: 184,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PB11PA3 - Obecná pedagogika
Reference vyučujících předmětu PB11PA3 - Obecná pedagogika
Reference vyučujícího Mgr. Roman Švaříček
Podobné materiály
- JAP106 - Úvod do náboženství v Japonsku - Zapisky 29_9_2008
- JAP106 - Úvod do náboženství v Japonsku - Zapisky
- JAP106 - Úvod do náboženství v Japonsku - Zapisky_20_10_2008
- JAP106 - Úvod do náboženství v Japonsku - Zapisky_22_9_2008
- JAP106 - Úvod do náboženství v Japonsku - Zapisky_3_11_2008
- JAP106 - Úvod do náboženství v Japonsku - Zapisky_6_10_2008
- JAP107 - Identita moderního Japonska - Zapisky 20_10_2008
- JAP107 - Identita moderního Japonska - Zapisky _22_9_2008
- JAP107 - Identita moderního Japonska - Zapisky_13_10_2008
- JAP107 - Identita moderního Japonska - Zapisky_29_9_2008
- JAP107 - Identita moderního Japonska - Zapisky_3_11_2008
- JAP107 - Identita moderního Japonska - Zapisky_6_10_2008
- NJII_22 - Historische Entwicklung I - Zapisky_stanovska
- NJII_252 - Deutsche Gegenwartsliteratur II - Nemecka_literatura_XX.stoleti_zapisky
- NJII_39 - Literatur in der DDR - Zapisky
- US_57 - Kapitoly z dějin světové jazzové hudby - Zapisky1
- UZB001 - Psychologie pro učitele I - Zapisky
- UZB001 - Psychologie pro učitele I - Zapisky_obecna_cast
- UZB004 - Psychologie pro učitele II - Zapisky
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: