- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálctví, jsou podle nich v rozporu s LZPS, kde je garantováno bezplatná lékařská péče.
A9 Příjmová stránka veřejný rozpočtů s důrazem na daňové příjmy. Jejich vývoj,
jednoduchá a složená daňová kvóta, predikce daňových příjmů a faktory, které ji ovlivňují,
specifika daňových výnosů jednotlivých daní. Harmonizace daní s EU.
Příjmy státního rozpočtu
-výnosy daní
-pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na politiku zaměstnanosti
-výnosy cel; příjmy od organizačních složek státu a odvody PO
-odvod zisku ČNB; sankce za porušení rozpočtové kázně
-správní a soudní poplatky; úhrady za státní záruky
-příjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR
-splátky návratných finančních výpomocí
-peněžní dary organizačním složkám státu
-výnosy z majetkových účastí státu
-výnosy z CP
-penále za neoprávněné použití prostředků NF
-prostředky získané z NF
-pokuty atd.
Příjmy
- nenávratné – daně, dávky, poplatky, příjmy z výnosů privatizace...
- návratné – bankovní úvěr, emise cp
- běžné – primárně určeny k financování běžných výdajů
- kapitálové – na krytí kapitálových, investičních výdajů
- daňové
- nedaňové – příjmy z vlastní činnosti (příjmy z podnikání, poplatky, příjmy z pronájmu
majetku) a odvody případných přebytků příspěvkových organizací, sankční platby, příjmy
z úroků a splátek půjček
Daňové příjmy
- daně – povinné, zákonem stanoven platby nenávratného a neekvivalentního charakteru
- cla – jednorázově placené dávky při přechodu zboží přes hranice
- poplatky – platby, které povinně uhrazují FO a PO za úkony státních a místních orgánů,
existuje zde jistá míra protihodnoty
- pojistné na sociálním zabezpečení
Daňová kvóta – podíl daňových příjmů (státních a místních rozpočtů) na HDP – ČR asi 38%
- užší – v čitateli pouze výnosy z daní a poplatků
- širší – zahrnuje i pojistné na sociální a zdravotní pojištění
- čím je daňová kvóta nižší, tím menší část celkově vytvořeného produktu proteče ve formě
povinných plateb rozpočty
Daně
- podoba daňové soustavy je dána zákonem, jinak nesmí být žádný občan k platbě nucen
Přímé daně
- dopadají na konkrétní fyzické nebo právnické osoby, tzv. poplatníky, kteří jsou současně i
plátci
- důchodové daně – daň z příjmu FO a PO
- majetkové daně – daň z nemovitosti, dědická, darovací, z převodu nemovitostí, silniční daň
Nepřímé daně
- plátci nemusí být subjekty, na které bezprostředně břemeno dopadá, mohou daň přesunout
- univerzální – DPH
- selektivní – spotřební daň z: minerální oleje, vína, piva, tabákových výrobků, líh
- cla – ekonomická povaha spotřebních daní, 75% jde do rozpočtu EU
DPH
- 9% a 19%
- dělí se o ni obce, kraje a stát – sdílená daň
DPFO
- sdílená daň – do obcí přes 20% dle velikosti obce
- 15% pro rok 2008, 12,5% pro rok 2009, ze superhrubé mzdy (hrubá mzda+soc.a
zdr.pojištění)
- nominální sazba – dána zákonem
- efektivní sazba – ta, kterou skutečně platíme po odečtech
DPPO
- sdílená daň
- 21% 2008, 20% 2009, 19% 2010
Daň z nemovitosti
- svěřená daň – 100% do příjmu obce
Spotřební daně
- na jednotku
- výjimka od EU – domácí pálení
Ekologické daně
- letos nově zavedené
- daň z elektřiny, z pevných paliv, ze zemního plynu a některých dalších plynů.
Vývoj daní
- původně převážně naturální plnění, dnes peněžní platba
- původně jako často dobrovolná plnění, dne zákonem vynucená platba
- vývoj od nepravidelného, nahodilého výběru k pravidelnému placení
- daně zpočátku podpůrný, doplňkový zdroj, dnes rozhodující příjem
- původně účelově zaměřené platby
- u přímých daní převažovaly daně majetkové či daně z hlavy
- v ČR do roku 1993 stará soustava
Daňové určení
- státní daně – plynou do státního rozpočtu
- svěřené – plynou do místních rozpočtů, ale rozhoduje o nich centrum
- místní – příjem místních rozpočtů, rozhodují o nich místní orgány
Problematika odhadu budoucích příjmů
- vývoj základních ekonomických faktorů
- jak se projeví zákonné úpravy
- hlavní faktory vlivu: HDP, inflace, úroveň mezd, struktura spotřeby domácností i podniků,
výše dovozů, počet ekonomicky aktivních obyvatel
Příjmy x výdaje
- globální charakter – rozpočtové příjmy jsou společným bezrozdílným zdrojem na úhradu
výdajů
- ekvivalentní přístup – existuje účelová vazba mezi příjmy a výdaji
Harmonizace daní s EU
- v oblasti přímých daní splňuje ČR většinu požadavků EU
- jisté rezervy zůstávají u dvojího zdaňování dividend
- nepřímé daně – hlavně skupina zboží v 5% sazbě
- DUTY/TAX FREE – obchody na silničních přechodech
- změna zdanění cigaret ze specifické daně na kombinaci specifické a valorické
- snižování sazby daní u PO a FO
- zavedeno kolkování cigaret a alkoholu
A10 Charakterizujte strukturu nedaňových veřejný příjmů včetně aplikace na
podmínky ČR. Jejich klasifikace a pojetí v ČR. Třídění podle rozpočtové skladby. Proces
konsolidace veřejných financí.
nedaňové příjmy
- příjmy z vlastní činnosti vládních institucí
- odvody případných přebytků příspěvkových organizací
- přijaté sankční platby
- příjmy z úroků a splátek
třídění odpovědnostní (podle kapitol SR)
druhové (podle druhu – daňové, nedaňové, kapitálové příjmy, běžné dotace; běžné
výdaje, kapitálové výdaje)
odvětvové (podle odvětví – zemědělství, průmysl, služby atd.), konsolidační
(uvnitř veřejných rozpočtů, vzájemné započtení)
Konsolidace veřejných financí
Fiskální konsolidace přijaté vládou má za cíl v ČR odstranění nadměrného schodku. Vláda ČR
tuto strategii fiskální konsolidace i nadále dodržuje, tak aby od roku 2008 plnila udržitelným
způsobem maastrichtská konvergenční kritéria.
Fiskální konsolidace a změna struktury výdajů zejména v mandatorní oblasti povede i ke zvýšení
kvality veřejných financí.
Fiskální konsolidace se bude opírat v rozhodující míře o konsolidaci výdajové strany veřejných
financí prostřednictvím zastavení nárůstu výdajů, zejména sociálních.
Opatření na příjmové stránce
Změna trendů mandatorních výdajů spolu se změnou kvality výdajové struktury umožní
postupně snižovat daňové zatížení a posunovat dále jeho strukturu směrem k nepřímému
zdanění. Opírat se bude o následující hlavní opatření.
Daně z příjmů -jednotná sazba daně z příjmů u fyzických i právnických osob ve výši 17
až 19 % a současně zvýhodnění rodin s dětmi a nízkopříjmových skupin
obyvatel
-redukovat významně počet výjimek a odečitatelných položek
-zjednodušit systém odpisování, zejména u malých organizací
Daň z přidané hodnoty -základní sazba DPH bude ve výši 17 až 19 %
-současně se snížením základní sazby DPH bude změněna snížená
sazba tak, aby byla únosná i pro sociálně slabé skupiny obyvatel
Ostatní daňová opatření -rušení daně z dividend, kapitálových výnosů, dědické, darovací
(s výjimkou osob, které nejsou v příbuzenském vztahu), z převodu
nemovitostí a daně z nemovitostí ze zemědělské půdy
-zrušení minimální daně pro živnostníky (OSVČ)
Ekologické daně -požadavky EU pro zavedení, od ledna daň z elektřiny, daň z uhlí, daň ze
zemního plynu. Nejdříve nízké sazby, později postupné zvyšování.
Sociální pojištění -snížit sazbu pojistného sociálního v rozsahu výnosu ekologických daní
-snížit vyměřovací základ pro pojistné soc. a zdrav. pojištění OSVČ na
35 %
-zavést maximální vyměřovací základ (strop) pro pojistné (160.000)
-umožnit firmám do 50 zaměstnanců si zvolit možnost částečné refundace
výdajů na náhradu mzdy ze státního rozpočtu při nesníženém pojistném.
Daňová správa -sníží se počet pro výběr daní, zamezení daň.únikům, posílit motivaci,
zvýšit daň.výnosy, zrušení registračních pokladen, zavedení superhrubé
mzdy
Ostatní příjmy -privatizace (ČSA, Letiště Praha, Česká pošta, ČD, ČEZ)
-elektronické mýtné, mikrovlnné a satelitní technologie-zpoplatnění všech
dálnic a vybraných silnic.
-zjednodušení systému pro čerpání z fondů EU
Opatření na výdajové straně
Hlavním nástrojem konsolidace veřejných rozpočtů a dosažení stanovených rozpočtových cílů je
zpomalení růstu mandatorních výdajů, zejména sociálních. Vláda se v programovém prohlášení
zavazuje regulovat vývoj mandatorních sociálních výdajů, které ve státním rozpočtu na rok 2007
tvoří téměř 80% celkových mandatorních výdajů. Cílem je, aby schodky veřejných financí
nepřesáhly stanovené cíle a celkové mandatorní výdaje v roce 2010 představovaly méně než
50 % státního rozpočtu.
Následující úsporná opatření:
-moratorium na přijímání zákonů zvyšujících mand. výdaje
-odstranit aut. valorizační schémata, s výjimkou důchodů
-snižovat počet zaměstnanců státní správy do roku 2010 nejméně o 3 % ročně
-zvýšení transparentnosti a adresnosti soc. dávek
-změnit systém nemocenského pojištění zavedením třídenní karenční lhůty
-zavést flexibilní rodičovské a mateřské dovolené s degresivní platbou v průběhu let
-vyhodnotit vazbu výplaty finančních částek ze sociálního systému na povinnost rekvalifikace,
veřejně prospěšných prací a účasti v projektech dalšího vzdělávání
-odstranit demotivaci kvůli soc.dávkám
A11 Kapitoly SR. Úkoly správců kapitol. MF ČR a jeho kompetence v oblasti přípravy
rozpočtů, státní pokladny, daní a cel.
Kapitoly jsou ministerstva☺
Rozpočet kapitol – rozpočtové příjmy a výdaje správce kapitoly; příjmy a výdaje OSS v jeho
působnosti; příspěvky a dotace na reprodukci majetku PO a odvody PO v jeho působnosti;
dotace a návratné finanční výpomoci ze SR pro FO a PO na úkoly a činnosti, které jsou
v působnosti SK; rozpisové rezervy
Zvláštní kapitoly – všeobecná pokladní správa (příjmy a výdaje všeobecného charakteru,
součástí je i vládní rozpočtová rezerva)
státní dluh
operace státních finanční aktiv
kapitoly PS
Senát
Kancelář prezidenta republiky atd.
Správci kapitol: a) poskytnout ministru financí a předsedovi Úřadu pro veřejné informační
systémy potřebnou součinnost a potřebné podklady pro
zabezpečení činnosti
b) uskutečňovat od 1. září 2002 veškeré objednávky a nákupy
informačních a komunikačních technologií do 2 mil. Kč (veřejné
zakázky malého rozsahu, o zadávání veřejných zakázek), pro použití
ve veřejné správě s využitím elektronického tržiště na webové
adrese ustavené za tímto účelem Úřadem pro veřejné informační
systémy a o zadávání veřejných zakázek, prostřednictvím
elektronického tržiště.
Kompetence MF: příprava rozpočtů: navrhuje je
stát. pokladna: viz níže
daně: navrhuje změny v návrzích zákona a tyto návrhy
překládá nejprve vládě a poté Sněmovně
cla: závisí na komunitárním právu, jsme v celní unii
Řízení státní poklady – ČNB vede MF souhrnný účet běžného hospodaření st. pokladny:
- příjmové a výdajové účty SR, účty státních finančních aktiv, zůstatky na účtech FÚ, účet
řízení likvidity státní pokladny, účet mimorozpočtových prostředků organizačních složek
státu, účet státních právnických osob, účet státních fondů, účet dalších fondů
- pokladní nesoulad mezi P a V do výše 6% celkových výdajů SR řeší MF přijetím úvěru nebo
prodejem státních dluhopisů nebo formou finanční výpomoci – vrácení do konce roku
- přebytky na účtech SP – krátkodobé investice do státních dluhopisů nebo CP ČNB
A12 Veřejné výdaje, definice a měření, funkce veřejných výdajů, třídění VV
VV – klíčový nástroj veřejných politik; vládní nákupy statků a služeb; transferové platby; výdaje
související s realizací základních funkcí vlády na všech jejích úrovních
velikost VV – podíl na HDP
pružnost VV – ukazatel pružnosti výdajů ve vztahu k HDP (procentní změna VV/ procentní
změna HDP)
marginální sklon veřejného sektoru k HDP - přírůstek výdajů v procentech
k procentnímu přírůstku HDP
příčiny růstu VV – změna preferencí, demografická struktur, urbanistický faktor, geografický
faktor, technicko-technologické změny, inflace, demonstrační efekt,
fiskální iluze
základní funkce VV: alokační (rozhodování o umístění VV, o velikosti a struktuře; portfolio
statků z veřejného sektoru a soukromého sektoru)
redistribuční (normativní přístup: shoda na snižování nerovností;
přerozdělování, které má vést ke zmírnění sociálních a
důchodových nerovností ve společnosti)
stabilizační (nástroj makroekonomické politiky sloužící k dosažení plné
zaměstnanosti a ekonomického růstu)
dále pak regulační, kontrolní, stimulační
třídění VF
- učebnicové – běžné a kapitálové, návratné a nenávratné, plánované a mimořádné, dle funkcí
státu, dle úrovně veřejných rozpočtů
- rozpočtová skladba – viz otázka č. 5
- zákony (rozpočtová pravidla)
- nemandatorní, mandatorní, kvazimandatorní
- mezinárodní členění
A13 Mandatorní výdaje, vývoj mandatorních výdajů a kvazimandatorních výdajů SR
ČR
Mandatorní výdaje
- jsou dány zákony a mezinárodními smlouvami
- sociální transfery – rok 2006 . 362 mld. – důchody (průměrná výše 8,5 tis.Kč), nemocenské
pojištění
- Vodičkovy schody
- Státní fond rozvoje bydlení – asi 1,4% HDP
- výdaje na dluhovou službu
Ostatní mandatorní výdaje
- z jiných právních norem
- ze smluvních závazků
Kvazimandatorní výdaje
- aktivní politika nezaměstnanosti
- kapitoly Ministerstva obrany
- mzdy organizačních složek státu a příspěvkových organizací
Pojem mandatorní výdaje v roce 1998 zavedl Miloš Zeman
Vývoj mandatorních výdajů
Mandatorní výdaje neustále rostou a nově účinná reforma VF by tuto tendenci měla zmírnit.
A14 Veřejné politiky bez přímých fiskálních dopadů. Typologie v ČR, jejich vývoj,
pozitiva a negativa
Veřejná politika je pokus poznávat a jednat podle chování skupin lidí. Vláda a její obvyklé cíle
mají zvětšit bohatství a sílu pravítek a bohatý, nadějně tím, že také zvětší zdraví a zdar
společnosti.
Velmi důležitá, centrální část veřejné politiky má pokusit se ujišťovat, že zájmy bohatých a
silných lidí jsou nikdy podporované bolestí, bídou nebo utrpením v jiných skupinách.
A15 Důchodové zabezpečení, vývoj příjmů a výdajů a extrapolace do budoucnosti,
krátkodobá řešení vyrovnanosti účtu DZ. Dlouhodobá řešení vyrovnanosti DS.
2003 – novela zákona – prodlužuje důchodový věk na 63 let, ruší dočasně krácené předčasné
důchody, redukuje hodnocení doby studia pro účely důchodového pojištění, umožňuje souběh
důchodu a výdělečné činnosti
Problémy – míra solidarity, stárnutí populace, příjmy a výdaje systému, zvýhodnění OSVČ
oproti zaměstnancům, předčasné důchody, rozsah náhradních dob, nepodařilo se realizovat
třípilířový systém, nepodařilo se vytvořit Sociální pojišťovnu, nevyřešeni důchodci z rozdělení
federace
Současnost reformy u nás: jen se diskutuje, 2004-2005 vznik Bezděkovy komise, loni ukončili
činnost a vydali zprávu
Bezděkova komise: závěry: současný systém neudržitelný,
nutnost pokračován
v reformách
shoda na zvyšování hranice odchodu
do důchodu
možnost zapojení fondového pilíře
A16 Pozitiva a negativa PAYGO a fondového systému. Model NDC. Plánovaná reforma
a názory politických stran na ni.
DB PAYG
–> důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba
- nejdříve se určí dávka, potom se hledají finance
- jednotná výměra – 1470 Kč, procentní výměra, odvozená z dosahovaných výdělků a délky
doby pojištění
- složení důchodu – pevná složka + pohyblivá složka (podle posledních 10 let)
- věk odchodu do důchodu – muži 60 let, bezdětná žena 57 let, ale prodlužování
výhody – příjmová solidarita, rizika nese stát, nízké administrativní náklady, indexace
automatická (odolný vůči inflaci)
nevýhody – citlivost na demografické změny, náchylnost k politickým zásahům, nízká motivace,
obtížnost změny zralého systému
DC FONDY
–> (příspěvek + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa
výhody – vyšší zásluhovost, preference jednotlivců, průhlednost, transparentnost, konkurence =
vyšší kvalita služeb, vyšší odolnost vůči demografickým rizikům
nevýhody – rizika nesou účastníci, obtížná předvídatelnost dávek, solidarita je potlačena, vyšší
náklady na administrativu, finančně náročný přechod, rizika inflace, rizika politických turbulencí
NDC
–> (příspěvek + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa
výhody – vazba příspěvek dávka, vhodný v případě málo rozvinutého kapitálového trhu, snadný
přechod oběma směry, trh práce
nevýhody – příliš složité?, odtržení příjmové a výdajové strany – absorpce demografických
změn, náročné na vstupní data a fungování IS, vměšování politiky
DB Fondový – vyskytuje se zřídka, zaměstnanecké penzijní plány
Reforma českého důchodového systému
- parametrická – zvýšit příjmy (sazba pojistného, odchod do důchodu, nezaměstnanost), snížit
výdaje (snížení důchodu, odchod do důchodu)
- systémová – změna systému (příklon k FDC, přechod na NDC), migrační politika,
propopulační politika
Příklon k FDC – možnost vyvázat část pojistného do nově vzniklých fondů nebo navýšit
současně platby
Přechod k NDC – nulová redistribuce, ale garance minimálního důchodu (4920 Kč v 67 letech),
stát omezeně platí za nepříspěvkové doby, každoroční indexování podle nárůstu objemu
zaplaceného pojistného, minimální věková hranice 62 let, jinak 67 let – pravidelné úpravy hranic
Reforma v ČR dnes – dlouhodobě neřešený problém – diskutuje se od 1996, vznik Bezděkovy
komise
POLITICKÉ STRANY – další parametrické reformy, systémová reforma začne být
diskutována po volbách, Bězděkova komise vytvořila nejrozsáhlejší analytický materiál
A17 Všeobecné zdravotní pojištění. Příjmy a výdaje systému vzp. Organizace působící
v systému a struktura finančních plateb mezi nimi
- výdaje na zdravotnictví – 7,3% HDP – z toho asi 6,5% HDP veřejné výdaje
- více soukromých výdajů – USA, Mexiko, Korea (hlavně zaměstnanecké pojištění, soukromý
trh s pojišťovnami)
- v ČR systém povinného zdravotního pojištění
- zdravotní pojišťovny 8 a VZP
Příjmy zdravotních pojišťoven
- od zaměstnavatelů
- občané
- stát (platí na nezaměstnané, děti, studenty)
Výdaje zdravotních pojišťoven
- poskytovatelům služeb (155 mld.)
Příjmy poskytovatelů služeb
- od zdravotních pojišťoven
- od státu
- od občanů
- od územně samosprávných celků
Skupiny přispívající do systému
- zaměstnanci a zaměstnavatelé
- osoby samostatně výdělečně činné – minimum, vychází se z poloviny průměrné mzdy 2 roky
zpátky
- osoby bez zdanitelných příjmů – minimální mzda x 13,5%
- stát – administrativně stanovená částka x 13,5%
Rok 2005
10 292 662 účastníků pojištění – z toho 6 651 725 u VZP
Problémy
- dvě skupiny pojištěnců – do a nad 60 let
- od roku 2005 změny – 18 skupiny (po 5 letech), počítá se nákladový index, každá pojišťovna
dostane průměrné náklady na pojištěnce
- ale „nákladný“ pojištěnec – přesáhne 30ti násobek průměrných nákladů – pojišťovna má
nárok na doplatek
- v přechodných letech 2005 a 2006 přerozdělování podle nového i starého systému
Pohledávky VZP
- odkupuje je ČKA
A18 Aktuální problémy současného systému vzp a možnosti jeho řešení. Reforma
zdravotnictví SK
Na rozdíl od
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 555,56 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PVVEFI - Veřejné finance I
Reference vyučujících předmětu PVVEFI - Veřejné finance I
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz