- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálMASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ
Ekonomicko-správní fakulta
Seminární práce z předmětu
Ekonomika a řízení podniku
Dojka, a.s.
Vypracovali: Barbora Cupánková – kapitola 7
Jana Černáková – kapitoly 9, 10
Michal Kozub – kapitoly 1, 3, 6
Jan Prokop – kapitoly 4, 8
Radek Výtisk – kapitoly 2, 5
2
1 ZADÁNÍ 7
1.1 ZÁKLADNÍ ÚDAJE 7
1.2 PŘEDMĚT ČINNOSTI A VÝROBNÍ PROGRAM 7
1.2.1 PŘEDMĚT ČINNOSTI 7
1.2.2 VÝROBNÍ PROGRAM 7
1.3 OBJEM PRODUKCE 8
1.4 KAPACITNÍ A VÝKONOVÉ CHARAKTERISTIKY 8
1.5 TECHNICKO-EKONOMICKÉ PARAMETRY PŘEDSTAVITELŮ VÝROBNÍHO PROGRAMU 9
1.5.1 JOGURT 9
1.5.2 MLÉKO 10
1.5.3 TVAROH 10
1.5.4 MÁSLO 10
2 ZÁKLADNÍ SCHÉMA PRODUKČNÍCH PROCESŮ (RADEK) 11
3 VÝROBNÍ FUNKCE 12
3.1 ZÁKLADNÍ ÚDAJE O VÝROBĚ 12
3.2 PLÁNOVÁNÍ VÝROBKOVÉ POLITIKY 12
3.3 PLÁNOVÁNÍ VÝROBNÍHO PROGRAMU 12
3.3.1 PLÁNOVÁNÍ VÝROBNÍHO PROGRAMU A PRODUKČNÍCH CÍLŮ 12
3.3.2 PŘÍPRAVA VÝROBY 14
3.3.2.1 Konstrukční příprava 14
3.3.2.2 Technologická příprava výroby (TPV) 14
3.3.3 PLÁNOVÁNÍ VÝROBNÍCH KAPACIT (ZDROJŮ) 15
3.4 VÝVOJ A INOVACE PRODUKTŮ 17
3.5 VÝROBA 19
3.5.1 VÝROBNÍ TYP 19
3.5.2 VSTUPY DO VÝROBY, ZDROJE PROCESU A CHARAKTERISTIKA VÝSTUPU 19
3.5.2.1 Personální oblast 19
3.5.2.2 Oblast zásobování 19
3.5.2.3 Technická oblast 19
3.5.2.4 Informační oblast 20
3.5.3 VÝROBNÍ PROCES 20
3.5.3.1 Procesy při zpracování mléka 20
3.5.3.2 Technologický postup u pasterovaného („čerstvého“) mléka 21
3.5.3.3 Technologický postup u mléka s prodlouženou trvanlivostí 21
3.5.3.4 Technologický postup při výrobě másla zpěňovacím způsobem 23
3.5.3.5 Technologický postup při výrobě jogurtu 25
3.5.3.6 Technologický postup při výrobě tvarohu 26
3.5.4 ORGANIZACE PRÁCE NA NEJNIŽŠÍ ÚROVNI 26
3.6 ŘÍZENÍ JAKOSTI V OBLASTI VÝROBY 27
3.6.1 KONTROLA A ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY MLÉKA A MLÉČNÝCH VÝROBKŮ 27
3.6.1.1 Hlavní zdroje kontaminace 27
3.6.2 KONTROLA JAKOSTI 28
3.6.2.1 Kontrola při výrobě 28
3.6.2.2 Kontrola hotových výrobků 30
3.6.3 ZAVEDENÍ SYSTÉMU ISO 31
3.7 PŘEDPISY PRO OBLAST VÝROBNÍ FUNKCE 33
3.8 ORGANIZACE VÝROBNÍHO ODDĚLENÍ 36
3
4 ODBYTOVÁ FUNKCE 37
4.1 PLÁNOVÁNÍ ODBYTU 37
4.1.1 STANOVENÍ OBCHODNÍ STRATEGIE A ODBYTOVÝCH CÍLŮ 37
4.1.1.1 Volba trhů 37
4.1.1.2 Vytváření obchodní strategie a cílů prodeje 37
4.1.1.3 Strategie prodeje 40
4.2 VÝZKUM TRHU A PROSTŘEDÍ 40
4.2.1 ANALÝZA PODNIKATELSKÉHO PROSTŘEDÍ 42
4.2.2 SEGMENTACE A VÝZKUM TRHU 43
4.2.3 PROCESY KOMUNIKACE MEZI PODNIKEM A ZÁKAZNÍKY 49
4.2.3.1 Určování sortimentu a výrobkové inovace 49
4.2.3.2 Řízení reklamací 51
4.2.4 KOMUNIKAČNÍ POLITIKA 54
4.2.4.1 Reklama 54
4.2.4.2 Podpora prodeje 55
4.2.4.3 Osobní prodej 55
4.2.4.4 Přímý marketing 55
4.2.4.5 Public Relations 55
4.2.5 DISTRIBUČNÍ PROCESY 56
4.2.5.1 Rozhodování o tvorbě distribučních cest a řízení distribuce 56
4.2.6 PROCESY TVORBY CEN PODNIKOVÝCH PRODUKTŮ 57
4.2.6.1 Tvorba cenové politiky 57
4.3 PRODEJ PRODUKTŮ A SLUŽEB 57
4.3.1 SKLADOVÁNÍ HOTOVÝCH VÝROBKŮ 57
4.3.2 PŘIJÍMÁNÍ OBJEDNÁVEK, VYŘIZOVÁNÍ ZAKÁZEK 58
4.3.2.1 Uzavírání smluvních vztahů 58
4.3.3 DOPRAVA 59
4.3.4 ŘÍZENÍ VZTAHŮ SE ZÁKAZNÍKY 60
4.4 PŘEDPISY PRO OBLAST ODBYTOVÉ FUNKCE 60
4.5 ORGANIZACE MARKETINGOVÉHO ODDĚLENÍ 61
4.6 ORGANIZACE OBCHODNÍHO ODDĚLENÍ 62
5 EKONOMICKÁ FUNKCE 63
5.1 FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ 63
5.1.1 DEFINOVÁNÍ FINANČNÍCH CÍLŮ PODNIKU 63
5.1.2 SESTAVENÍ FINANČNÍ STRATEGIE PODNIKU 64
5.1.3 SESTAVENÍ STRATEGICKÉHO FINANČNÍHO PLÁNU 65
5.1.4 SESTAVENÍ TAKTICKÝCH A OPERATIVNÍCH FINANČNÍCH PLÁNŮ 67
5.1.5 HODNOCENÍ EKONOMICKÉ VÝKONNOSTI A KONTROLA REALIZACE FINANČNÍCH CÍLŮ 68
5.1.5.1 Soustava základních finančních ukazatelů 68
5.1.5.2 Nástroje hodnocení ekonomické výkonnosti 70
5.2 ŘÍZENÍ VNĚJŠÍCH FINANČNÍCH VZTAHŮ 72
5.2.1 FINANČNÍ ŘÍZENÍ INVESTIČNÍCH PROJEKTŮ 72
5.2.1.1 Analýza standardních investičních projektů 72
5.2.1.2 Analýza nových výrobků 73
5.2.1.3 Analýza investičních projektů s obtížně stanovitelnými příjmy 73
5.2.2 FINANČNÍ ŘÍZENÍ SLOŽEK ČISTÉHO PRACOVNÍHO KAPITÁLU 74
5.2.2.1 Systém řízení zásob 74
5.2.2.2 Systém řízení obchodních pohledávek 75
5.2.2.3 Systém řízení obchodních závazků 76
5.2.2.4 Systém řízení úvěrových závazků 76
5.3 ŘÍZENÍ VNITŘNÍCH EKONOMICKÝCH VZTAHŮ 77
4
5.3.1 TVORBA EKONOMICKÉ STRUKTURY PODNIKU 77
5.3.2 OPERATIVNÍ ŘÍZENÍ NÁKLADŮ 77
5.3.2.1 Klasifikace a identifikace nákladů a jejich nositelů 77
5.3.2.2 Postupy alokace nákladů organizační útvary a produkty 78
5.3.2.3 Sestavování a kontrola rozpočtů vnitropodnikových útvarů 80
5.3.3 STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ NÁKLADŮ A ZISKU 81
5.4 PRAVOMOCI V RÁMCI EKONOMICKÉHO ODDĚLENÍ 82
5.5 PŘEDPISY PRO OBLAST EKONOMICKÉ FUNKCE 82
5.6 ORGANIZACE EKONOMICKÉHO ODDĚLENÍ 83
6 ZÁSOBOVACÍ FUNKCE 84
6.1 NÁKUP SUROVIN A DALŠÍCH VSTUPŮ 84
6.1.1 ORGANIZACE NÁKUPU 86
6.1.2 PLÁNOVÁNÍ NÁKUPU 88
6.1.2.1 Dlouhodobé plánování nákupu 88
6.1.2.2 Taktické plánování nákupu 90
6.1.2.3 Operativní plánování nákupu 91
6.1.2.4 Tvorba nákupního mixu 91
6.1.3 PROCES NÁKUPU 93
6.1.3.1 Zjištění potřeby nákupu 93
6.1.3.2 Příprava nákupu 93
6.1.3.3 Určení kritérií hodnocení 94
6.1.3.4 Specifikace předmětu nákupu 95
6.1.3.5 Sběr informací o potenciálních dodavatelích – analýza trhu 96
6.1.3.6 Výběr dodavatelů – analýza nabídky 97
6.1.3.7 Uzavírání smluvních vztahů 97
6.1.3.8 Realizace nákupu 98
6.1.3.9 Péče o dodavatele 99
6.1.3.10 Hodnocení dodavatelů 99
6.1.3.11 Jakost vstupů 100
6.1.4 KONTROLA NÁKUPU 101
6.2 SKLADOVÁNÍ 102
6.2.1 TYPY SKLADŮ 103
6.2.1.1 Typy skladů a počet skladových stupňů 103
6.2.2 PLÁNOVÁNÍ SKLADOVACÍCH TECHNOLOGIÍ 103
6.2.3 ŘÍZENÍ SKLADŮ 104
6.2.4 SKLADOVÁNÍ SUROVIN A MATERIÁLŮ 104
6.2.4.1 Balení 105
6.2.5 KOMISIONÁŘSKÉ SYSTÉMY 105
6.2.6 ŘÍZENÍ ZÁSOB 105
6.3 DOPRAVA 106
6.3.1 PLÁNOVÁNÍ DOPRAVY VÝSTUPŮ 106
6.3.1.1 Strategický a roční plán dopravy výstupů 106
6.3.1.2 Operativní plán dopravy výstupů 107
6.3.2 ŘÍZENÍ DOPRAVY 107
6.3.2.1 Reverzní logistika 107
6.4 PŘEDPISY PRO OBLAST ZÁSOBOVACÍ FUNKCE 108
6.5 ORGANIZACE ZÁSOBOVACÍHO ODDĚLENÍ 109
7 PERSONÁLNÍ FUNKCE 110
7.1 DEFINOVÁNÍ ČINNOSTI PERSONÁLNÍHO ODDĚLENÍ V PODNIKU DOJKA, A.S. 110
5
7.2 PERSONÁLNÍ AGENDA 110
7.2.1 DÍLČÍ PLÁNY PERSONÁLNÍHO PLÁNOVÁNÍ 111
7.2.1.1 Roční plán zaměstnanců 111
7.2.1.2 Plán získávání zaměstnanců 112
7.2.1.3 Plán snižování nadbytečných pracovníků 115
7.2.1.4 Plán flexibilního zaměstnání 115
7.2.1.5 Plán stabilizace 115
7.2.1.6 Plán rozvoje zaměstnanců 115
7.3 DEFINOVÁNÍ KATEGORIÍ ZAMĚSTNANCŮ PRO POTŘEBY PERSONÁLNÍHO ODDĚLENÍ 115
7.4 PRACOVNĚ – PRÁVNÍ AGENDA 116
7.4.1 PRACOVNÍ SMLOUVA A VZNIK PRACOVNÍHO POMĚRU 116
7.4.1.1 Typy pracovních smluv 117
7.4.2 UKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU 118
7.4.3 EVIDOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ A ARCHIVACE ÚDAJŮ 118
7.4.4 PRACOVNÍ DOBA A DOVOLENÁ 120
7.4.4.1 Pracovní doba a rozvržení pracovní doby 120
7.4.4.2 Dovolená 121
7.4.5 PRACOVNÍ KÁZEŇ 121
7.4.6 BEZPEČNOST PRÁCE 121
7.5 MOTIVAČNÍ STRATEGIE PODNIKU 121
7.5.1 SYSTÉM ODMĚŇOVÁNÍ A SYSTÉM ZAMĚSTNANECKÝCH VÝHOD 122
7.5.2 MOŽNOST KARIÉRNÍHO RŮSTU 122
7.5.3 ODMĚŇOVÁNÍ ZLEPŠOVACÍCH NÁVRHŮ 122
7.5.4 SETKÁVÁNÍ „PŘES ÚROVEŇ“ 123
7.5.5 PROFESNÍ A OSOBNÍ ROZVOJ ZAMĚSTNANCŮ 123
7.5.6 KOUČOVÁNÍ 123
7.5.7 BUDOVÁNÍ FIREMNÍ KULTURY 123
7.6 SYSTÉM HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ 123
7.6.1 METODY HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ 123
7.6.2 VYUŽITÍ VÝSLEDKŮ HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ 124
7.7 SYSTÉM ODMĚŇOVÁNÍ 124
7.7.1 MZDOVÝ SYSTÉM 125
7.7.2 SYSTÉM ZAMĚSTNANECKÝCH VÝHOD 127
7.8 BUDOVÁNÍ KARIÉRY A SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ 127
7.8.1 PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE ZAMĚSTNANCŮ 128
7.8.1.1 Identifikace a analýza potřeb rozvoje zaměstnance 128
7.8.1.2 Stanovení cílů rozvoje zaměstnance, které mají být naplněny 128
7.8.1.3 Stanovení náplně a formy rozvoje zaměstnance 128
7.8.1.4 Vyhodnocení efektivnosti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců 128
7.8.2 REALIZACE ROZVOJE ZAMĚSTNANCŮ 129
7.9 PŘEDPISY PRO OBLAST PERSONÁLNÍ FUNKCE 130
8 TECHNICKÁ FUNKCE 132
8.1 POŘIZOVÁNÍ HMOTNÝCH INVESTIC 132
8.2 SPRÁVA A EVIDENCE DLOUHODOBÉHO MAJETKU 132
8.3 ÚDRŽBA A OPRAVY DLOUHODOBÉHO MAJETKU 133
8.4 PRODEJ NADBYTEČNÉHO DLOUHODOBÉHO MAJETKU 134
8.5 SPRÁVA VÝPOČETNÍ TECHNIKY 134
8.6 PŘEDPISY PRO OBLAST TECHNICKÉ FUNKCE 134
8.7 ORGANIZACE IT ODDĚLENÍ 135
8.8 ORGANIZACE ODDĚLENÍ TECHNICKÁ SPRÁVA BUDOV A MAJETKU 135
9 SPRÁVNÍ FUNKCE PODNIKU 136
6
9.1 CORPORATE GOVERNANCE 136
9.1.1 ŘEŠENÍ MOCENSKÝCH VZTAHŮ A ODPOVĚDNOST ŘÍDÍCÍCH ORGÁNŮ 136
9.1.2 REALIZACE PRÁV AKCIONÁŘŮ 138
9.1.2.1 Zacházení s akcionáři 138
9.1.3 VZTAHY K ZAINTERESOVANÝM SUBJEKTŮM 139
9.1.3.1 Corporate social responsibility (CSR) 139
9.1.4 PROCESY ZVEŘEJŇOVÁNÍ INFORMACÍ 140
9.2 ORGANIZACE, PLÁNOVÁNÍ A KONTROLA 141
9.2.1 SESTAVENÍ PODNIKOVÉ STRATEGIE 141
9.2.2 ŘÍZENÍ JAKOSTI 142
9.2.3 TVORBA ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR 143
9.2.4 TVORBA PODNIKOVÉ DOKUMENTACE 144
9.2.5 KONTROLA REALIZACE PODNIKOVÝCH ZÁMĚRŮ 145
9.3 ÚČETNICTVÍ A ÚČETNÍ VÝKAZNICTVÍ 146
9.3.1 ORGANIZACE PODNIKOVÉHO ÚČETNICTVÍ 146
9.3.2 MEZINÁRODNÍ STANDARDY ÚČETNÍHO VÝKAZNICTVÍ 148
9.3.3 ÚČETNÍ ZÁVĚRKA A EXTERNÍ FINANČNÍ ÚČETNICTVÍ 148
9.4 SPRÁVNÍ ČINNOSTI 149
9.4.1 PRÁVNÍ SLUŽBA 149
9.4.2 AGENDY BOZ A PO 150
9.4.3 POJISTNÁ AGENDA 151
9.4.4 SPISOVÁ A ARCHIVNÍ SLUŽBA 152
9.5 PŘEDPISY PRO OBLAST SPRÁVNÍ FUNKCE 153
10 VZTAH MEZI PROCESNÍ A ÚTVAROVOU STRUKTUROU 156
11 PŘÍLOHY 157
11.1 ORGANIZAČNÍ SCHÉMA 157
11.2 HLAVNÍ SLOŽKY MLÉKA 158
11.3 GRAFICKÝ POPIS VYBRANÝCH PROCESŮ 162
POUŽITÁ LITERATURA 165
POUŽITÉ ZKRATKY 171
REJSTŘÍK 172
7
1 ZADÁNÍ
1.1 ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název podniku Dojka, a.s.
Právní forma akciová společnost
Sídlo Brno
Rok založení 2007
1.2 PŘEDMĚT ČINNOSTI A VÝROBNÍ PROGRAM
1.2.1 Předmět činnosti
Předmět činnosti: Výroba potravin a nápojů, mlékárenství.
Klasifikace podle OKEČ: Sekce D – Zpracovatelský průmysl
Podsekce DA – Výroba potravinářských výrobků a nápojů,
tabákových výrobků
15.51 Zpracování mléka, výroba mlékárenských výrobků a sýrů
1.2.2 Výrobní program
Základní program výroby je tvořen produkcí:
• Jogurty
• Mléko a kysané mléčné nápoje
• Smetana
• Máslo
Podnik se nachází v oblasti tzv. FMCG - čili rychloobrátkového spotřebního zboží.
Limitujícím faktorem je omezená záruční lhůta (doba spotřeby), a to v rozmezí 10-50 dnů.
Výrobky jsou vyráběny z převážné části z mléka, které je různým způsobem upravováno, a
následně i různě ochucováno.
Hlavní výrobní program je výroba jogurtů, a to jogurty s vyšší přidanou hodnotou díky
přidávání probiotických kultur pozitivně působících na lidské zažívání. Druhou složkou
8
hlavního výrobního programu je klasické mléko, a dále mléko ochucené, které je prodáváno
pod stejnou značkou, jako jogurty a tedy také s vyšší přidanou hodnotou.
Doplňkový výrobní program je tvořen výrobou tvarohu a másla.
1.3 OBJEM PRODUKCE
Předpokládaný objem produkce:
Sortiment Objem produkce v tunách Objem tržeb v tis. Kč
Jogurt.................................................................. 2.030......................................... 128.400
Mléko a mléčné nápoje ....................................... 1.895........................................ 113.672
Tvaroh .................................................................... 912.......................................... 11.801
Máslo..................................................................... 806........................................... 28.340
Celkem ................................................................ 5.643........................................ 282.213
1.4 KAPACITNÍ A VÝKONOVÉ CHARAKTERISTIKY1
Kapacitní charakteristiky:
Počet pracovníků . ........................................................................................................ 949
Rozloha ........................................................................................................................ 3ha
Tabulka 1 – Rozvaha (údaje v tis. Kč)
Aktiva celkem 1 104 976
B Dlouhodobý majetek 514 621
B.I. Dlouhodobý nehmotný majetek 102
B.II. Dlouhodobý hmotný majetek 514 469
B.III Dlouhodobý finanční majetek 50
C Oběžná aktiva 541 330
C.I. Zásoby 93 358
C.II Dlouhodobé pohledávky 5 512
C.III. Krátkodobé pohledávky 324 891
C.IV. Krátkodobý finanční majetek 117 569
D.I. Časové rozlišení 49 025
Pasiva celkem 1 104 976
A. Vlastní kapitál 386238
A.I. Základní kapitál 32 346
A.II. Kapitálové fondy 104 013
A.III. Rezervní fondy 64 629
B. Cizí zdroje 718 738
B.I. Rezervy 95 315
B.III Krátkodobé závazky 623 423
1 MSp ČR : Seznam evidovaných listin [online]. 2006 [cit. 2007-10-27]. Dostupný z WWW:
.
9
Tabulka 2 – Plánovaný výkaz zisku a ztrát (údaje v tis. Kč)
Tržby za prodej zboží 282 213 Kč
Náklady na prodané zboží 259 189 Kč
Výkonová spotřeba 2 388 096 Kč
Osobní náklady 227 320 Kč
Daně a poplatky 319 Kč
Odpisy DNM a DHM 92 440 Kč
Zůstatková cena prodaného DM 92 Kč
Změna stavu rezerv 10 248 Kč
Provozní VH 277 903 Kč
Výnosové úroky 1 209 Kč
Nákladové úroky 405 Kč
Ostatní finanční náklady 28 981 Kč
Ostatní finanční výnosy 12 970 Kč
Finanční VH -15 207 Kč
Daň 77 509 Kč
VH za běžnou činnost 185 187 Kč
ROA2 - 6%
ROE – 7%
1.5 TECHNICKO-EKONOMICKÉ PARAMETRY PŘEDSTAVITELŮ
VÝROBNÍHO PROGRAMU3
1.5.1 Jogurt4
Firma Dojka a.s. vyrábí jogurty pod značkou Jogík. Tato značka má snahu zaujmout na trhu
jogurtů v republice téměř 35%. Jogurty se vyrábí a balí do kelímků o gramáži 125g brutto.
Toto balení je nejpoužívanější balení jogurtů v ČR. Dále jsou jogurty baleny do kartonů o
24ks kelímků. Ty jsou expedovány na paletě dále. Trvanlivost jogurtů je cca 5 týdnů.
Průměrná prodejní cena (tedy doporučená výrobcem) jogurtu Jogík je 10,90Kč. Nákupní cena
prodejců činí 9Kč, čili obchodníci pracují s maží kolem 2Kč, což je 22%. Tato marže je
obvyklá u mlékárenských výrobků v FMCG.
Jogurty Jogík jsou obohacovány o probiotickou kulturu, která přináší zákazníkům vyšší
přidanou hodnotu. Jogurty jsou vyráběny a prodávány v několika variacích příchutí. Více viz
příloha.
2 download.mpo.cz/get/26479/26458/293811/priloha010.xls
3 Zpracováno dle www.cmsm.cz/dokumenty/kr-vyroba2006.doc
4 Dle Danone.cz : Zdraví >> Jogurty [online]. 2007 [cit. 2007-10-27]. Dostupný z WWW:
.
10
1.5.2 Mléko
Mléko tvoří druhou hlavní část výroby. Je třeba ji ale rozdělit na dvě části. První část tvoří
samotná výroba mléka, a to pod názvem Molko. Zde jsou produkovány „konzumní“ mléka,
prodávané v balení TetraPack v velikosti 1l a 0,5l. Dojka a.s. vyrábí dva druhy mléka –
čerstvé mléko, jehož trvanlivost je 10 dnů, a mléko s prodlouženou trvanlivostí, kde je
trvanlivost až 6 týdnů.
Mléko je baleno v TetraPack obalech, a ty jsou déle v kartonech o 6ks u 1l výrobků, resp. 8ks
u 0,5l výrobcích. Prodejní cena mléka je 12Kč za jeden litr.
Druhou částí výrobního programu Dojka a.s. v sekci mléko je výroba mléčných nápojů, kde
hlavním vstupem je již ošetřené mléko. Toto mléko je dále ochucováno, a je zde stejně jako u
jogurtů Jogík dodána probiotická kultura. Tento mléčný nápoj již není prodáván v 1l
TetraPack baleních, ale v PET lahvích, a gramáž je zde 380g. Důvod balení je zřejmý ze
způsobu užití výrobku. Příchutě jsou opět uvedeny v příloze.
Mléčné nápoje jsou baleny, jak již bylo uvedeno v PET lahvích. Ty jsou dále baleny po 6ks.
Doporučená prodejní cena je 20,90Kč. Nákupní cena pro prodejce je 18Kč, čili prodejce opět
pracuje s téměř 3Kč marží.
1.5.3 Tvaroh
Tvaroh je pouze doplňkovým sortimentem k ostatním mléčným výrobků firmy Dojka a.s. tak,
aby byly maximálně využity suroviny, mohla být nabídnuta zákazníkům kompletní nabídka
mléčných výrobků, a hlavně aby vznikalo jen minimum odpadů.
Tvaroh je prodáván pod obchodní značkou Tvarík. Tvaroh je balený do obalů s vnitřní
hliníkovou fólií s vnitřní pergamenovou vrstvou. Prodejní cena tvarohu je 8,90Kč,
doporučená cena pro prodejce je 12Kč za 250g.
1.5.4 Máslo
Máslo je poslední doplňkový výrobek v sortimentu Dojka a.s. Vzhledem k nízké marži není
máslo považováno za důležitý zdroj zisku a tudíž mu není věnována přílišná pozornost. Máslo
ve vyrábí ve dvou gramážích, a to 125g a 250g. Máslo je stejně jako tvaroh baleno do
s vnitřní hliníkovou fólií s vnitřní pergamenovou vrstvou.
Prodejní cena másla je 23,90Kč, doporučená cena je 25Kč za 250g.
11
2 ZÁKLADNÍ SCHÉMA PRODUKČNÍCH PROCESŮ
12
3 VÝROBNÍ FUNKCE
3.1 ZÁKLADNÍ ÚDAJE O VÝROBĚ
Výroba čtyři základních druhů výrobků (jogurt, tvaroh, mléko, máslo) není nikterak formálně
členěna do divizí. Existuje pouze samostatné výrobní oddělení, které je z technologického
hlediska možno rozčlenit na výrobu jogurtů, výrobu tvarohů, zpracování a ochucení mléka a
konečně výroba másla.
Výrobní oddělení úzce spolupracuje s oddělením zásobování a také s marketingovým
oddělením. Vedoucím oddělení je ředitel, a ten je přímo podřízen generálnímu řediteli. Přímo
podřízeni jsou vedoucí jednotlivých výrob a dále výzkum&vývoj (R&D) a kontrola. Více viz
pregnantní grafický popis Obrázek 11 - Organizační struktura výrobního oddělení
3.2 PLÁNOVÁNÍ VÝROBKOVÉ POLITIKY
Plánování výrobní politiky je definováno ze strategického hlediska top managementem
podniku, a to na jeho vrcholové úrovni. Základním principem a obsahem celé vize je
vytváření vysoce kvalitních, zdravých, a zdraví prospěšných výrobků s vysokou přidanou
hodnotou pro zákazníka. Z tohoto principu je vždy třeba vycházet při plánování podnikové
politiky. Podniková politika vzniká v rámci štábu generálního ředitele, a to útvaru
Strategického plánování. Více o sestavování strategie podniku viz Sestavení podnikové
strategie.
Plánování sortimentu bude rozvedeno níže v kapitole 3.3.1. Podstatnou součástí plánování
výrobkové politiky je plánování vlastnosti produkce. Při zajišťování vysoké kvality jsou
použity principy certifikace ISO a HACCP. Mnohé vlastnosti (např. velikost ovoce, hustota
nápojů) jsou v dlouhodobém horizontu upravovány, a to na základě přání a zkušeností
zákazníků, a z výsledků analýzy prodeje.
Balení výrobků a jejich plánování je dáno především z jednotného vzhledu všech výrobků, tak
aby byla zachována jednotnost a společný grafický znak obalů. Způsob balení výrobků značně
ovlivňuje logistiku a také je náklady z finančního hlediska. Proto je tato oblast řešena ve
spolupráci těchto oddělení. Z grafického hlediska balení má rozhodující význam
marketingové oddělení, a to pro každou značku její MKT brand manager.
3.3 PLÁNOVÁNÍ VÝROBNÍHO PROGRAMU
3.3.1 Plánování výrobního programu a produkčních cílů
Firma Dojka, a.s. vytváří plány pětileté – tzv. podnikové politiky, které jsou vyjádřeny
převážně tendencemi, a procentuálním podílem na daném segmentu trhu. Při tvorbě pětiletého
plánu je důsledně analyzován dosavadní prodej jednotlivých výrobků (analýza současných dat
a projekce do budoucna), a to jak v rámci značek, tak v rámci jednotlivých variant. Na
13
základě sledování trendů prodeje i trendů celého trhu (např. penetrace trhu se zdravými
výrobky) je vytvářen tento plán.
Následně na to je vytvářen plán roční, kdy je naplánováno, kolik se má celkově vyrobit
(vyjádřeno v tunách). Roční plán – operativní plán výroby – je odeslán oddělení strategického
plánování, který jej zevrubně důsledně analyzuje, komparuje s ostatními plány a následně
sestaví re
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 1,99 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz