- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál- 1 -
Zápisky z přednášek
- ve vesmíru je 10
20
hvězd
- Země je stará 4,6 mld let, Slunce 4,7 mld, Vesmír přibl. 13,7 mld
- život na Zemi je starý 3,5 mld let, po 3 mld let byl jednobuněčný
- paradigma (rámec) vědy se přesouvá od Fy k Bi a podle Šmajse dále ke společenským vědám
- paměť živých systémů je protientropická bariéra (ENTROPIE = míra neurčitosti,
neuspořádanosti, Šmajs.to používa i pro „rozpad zevnitř“)
- sociokulturní genom je uložen v 1. mozku = aktivní, 2. v psané podobě = pasivní
(knihovny…)
- žijeme v etapě 6. vymírání druhů, ale jsme příčinou, ne jen účastníkem
- paměť - 1. genetická
- 2. (imunitní)
- 3. smyslově-neuronální (intelektuální) – získaná v průběhu života, nedá se geneticky
předat, je kódovaná ETNICKÝM JAZYKEM – pouze člověk je schopen ji využít nebiologickým
způsobem – něco zakódovat do řeči, předat, mít z toho užitek…
- sociokulturní paměť (= rozptýlená paměť sociokult.genomu)
– názory, teorie a hodnoty lidstva; je to konstitutivní systém uložený
v lidské CNS i v knihách i jinak, který se utvářel prohlubováním lidského poznání světa – do té patří
např. to, co se popisuje jako „duše“ nějakého místa
– dělí se na sémantickou (= významovou; je známější) a strukturní
(konstitutivní; = info „jak co sestavit“; důležitější ale méně známá)
- KULTURA je 1. materiální (fenotyp), 2. duchovní (genotyp)
- paměť lze chápat v užším smyslu (to co je zapsané) nebo v širším (veškerá informace
uložená v hmotě; klíč pro její uspořádanost)
- dá se říci, že EVOLUCE produkuje a ukládá INFORMACI
- kultura má 2 sociokulturní genomy - generační (aktivní, v paměti živých org., umírá zárověň
s nimi)
- pasivní (zapsaný)
- 3 předpoklady pro evoluci - genom, resp. informace
- materiál
- energetický zdroj
- GENOM se ptá prostředí, jak z látky a E vytvořit analogickou bytost
- INFANTILIZACE = fenomén souč. – lidé rozumí stále méně věcem, které je obklopují,
chovají se jako děti, všemu se diví, vše je pro ně nové
- ale přijímají to s dětskou samoz.,neptají se po principech vzniku a vlivech na přírodu
- Nervový systém má jeden zákl. úkol – přežít, ale člověku nejde jen o to, také o to, mít se co
nejlépe, využívat možnosti…
- NIKA = životní prostředí vyhovující urč. druhu
- Biosféra hrozí, že člověka přestane reprodukovat, protože pro ni je škůdcem
- také nám hrozí, že vyhyneme z adaptace na blahobyt, protože odvykáme
nebezpečím a když přijdou, dostanou nás
- Z našeho organizmu se době nejlépe přizpůsobuje šedá kůra mozková, protože je nejmladší –
i ta má ale problémy – to nové těžko navazuje na to, co máme zakódováno v genech a
vznikají některé dysfunkce
- ARCHETYP – pravzor; DEMIURG=(řec.řemeslník),ideální tvůrčí princip,též stvořitel světa
- AMBIVALENTNÍ = rozporný
Kurzíva
- ONTOLOGIE = teorie světa jako celku, obecná teorie skutečnosti
- EVOL.ONTOL.studuje příčiny, podstatu a do urč.míry také dává řešení ekol.krize
- 2 -
- nevychází z člověka tak jako fil.novověká ale z BYTÍ
- nejde jí jen o bytí, ale o evoluci a jaké bytí jí vzniká
- je sociokulturně angažovaná, zkoumá, v jakém prostředí je člověk dlouhodobě
schopen žít
- naše chování je determinováno společností
- záchrana nevyžaduje změnu všeho a všech, především kompetentnost
- dlouhodobě udržitelná kultura musí být REGIONÁLNĚ PROMĚNLIVÁ
- BIOSFÉRA je disipativní (podléhá nevratným změnám)
- Všechny subsystémy biosféry jsou závislé na prosperitě celku (biosféry)
- Člověk vytvořil kulturu tak, že vyhovuje JEN jemu
- Kulturní evoluce probíhá živelně
- EKVIFINÁLNÍ – mající stejný cíl
- KONTEMPLATIVNÍ = rozjímavý, hloubavý
- V nynější krizové situaci vznikly důvody pro větší roli filosofie
- FILOSOFIE je jakási forma popularizace z vědy vycházejících poznatků – je tedy
kompetentní předávat poznatky vědy lidem, musí však najít způsob, jak
Evoluce I
- Evoluce je jiný název pro spontánní tvořivý proces
- Evoluce je experiment – to, co se ukáže jako pozitivní změna, se uloží do genomu,
nevyhovující ne
- Využívá nespolehlivost informačního přenosu
- Živé organismy jsou svědectvím o evoluci, která zatím proběhla, jsou neopakovatelné
(neobnovitelné), protože podmínky, za kterých se vyvinuli, se už nevrátí
Ekologická etika
- Kultura je ohrožena ZE DVOU STRAN – jednak má málo místa pro další expanzi, jednak
vnitřní ohrožení = špatný vliv na lidi a jejich vývoj – kam to povede?
- Příroda zpočátku ustupovala kultuře a tím jakoby potvrzovala její správnost
- Člověk je geneticky uzpůsoben si přírodu podmaňovat
- Kulturu může zachránit morální regulace – stanovení pravidel pro zacházení s přírodou
obdobně jako existují pravidla pro zacházení s lidmi – musí se však jednat o etiku
zakotvenou V ONTOLOGII
- Existuje rovnost všech forem života – člověk proto není nadřazen jiným formám živ.
- Musíme uvažovat nejen ekonomicky, ale i ekologicky a esteticky
- Ek.etikou ale nelze zdaleka vyřešit vše – lidé se vymožeností vzdát nechtějí (řešitelné etikou)
ale mnohdy nemohou (neřešitelné etikou) – např. lékařských přístrojů
- Ek.etika pouze pomáhá lidem pochopit, co se děje
- Původní regionální kultury nepotřebovaly centrální politické řízení, ta dnešní globalizovaná
už ano
- Kultura se sama od sebe jaksi uspořádává, ale všude stejně, bez ohledu na regionální
specifika, takže ji to spíše destabilizuje
- JEDNÁME SE ZEMÍ JAKO S PODNIKEM, KTERÝ JE V LIKVIDACI
- Chceme-li kulturu transformovat, musíme změnit její vnitřní informaci, její genom
Technika
- 3 předpokl. pro její evoluci - genom techniky (sociokult.informace, která techn.integruje)
- technické fenotypy = těla těch strojů a materiál pro ně
- energetický zdroj
- technika se dělí na abiotickou a biotickou (=přírodní výrobní postupy v zeměděl.a jinde,
opomíjená, považovaná za přiroz.součást přírody, vzniká tím, že se živé systémy vnějším
vlivem přeorientují – např.chov dobytka; v důsledku je také protipřírodní, i když méně)
- dnes dominuje člověk nad oběma typy, usměrňuje je
- 3 -
- vývoj abiot.techniky (=vzestupná technická linie, též TECH.POKROK): nástroj -> stroj ->
automatický systém (též instrumentalizace, mechanizace, automatizace) – kde lidská práce je
souč.jen těch prvních 2 a tvoří s nimi antropotech.systém
- PŘÍRODA postupovala od jednobuněčného ke složitému, tedy od malého k velkému,
TECHNIKA spíše naopak (od sálových počítačů k mikroprocesorům)
- stroj už nečerpá E z obnovitelných zdrojů tak jako lidské tělo, ale z neobnovitelných
- je nadbytek, proto už není hlavním úkolem jen vyrobit dostatek, spíše zajistit všem práci
- na BÁZI FOSILNÍCH PALIV pracují i dnes dva hlavní tech.subsystémy: stacionární
(tep.elektrárny a rozvodná siť) a mobilní (rafinerie, čerp.stanice, auta)
Vývoj zemědělské techniky
- původní zemědělství bylo bezodpadové, využívalo jen biotickou techniku
- koňská síla se využívala i k pohonu primit.zem.strojů (sekačky…)
- od 15.stol. se používala vedle srpu i krátká kosa, až od 18., a to jen ve vyspělejších státech, se
objevuje i dlouhá kosa
- sklízelo, sváželo a mlátilo se až do 19.stol.ručně
- pak nastoupila pára (nejprve tažené, postupně byly vyvinuty i samohybné parou poháněné
stroje, jakési primit.kombajny – poprvé v pol.19.stol.v Anglii)
- ale parní stroje byly příliš těžké a drahé – mechanizaci zem.tak mohl završit až SPALOVACÍ
MOTOR
- je však dnešní zem.opravdu VYSPĚLÉ????? Dá se to posuzovat podle produktivity
práce????? Podle množství odlesněné krajiny?????…
Chápání přírody
- v moderní vědě redukován na tělesa v prostoru, bez vlastní schopnosti tvořit ) - pro fyziku je
to ospravedlnitelné, ne však pro ontologii)
- my ji však nyní MUSÍME UZNAT JAKO SPONTÁNNĚ TVOŘIVOU (rehabilitovat pojem
přírody)
- příroda je sama sebou vytvořený systém, vlastní evolucí dospěla až na práh kulturního vývoje
(člověk dále převzal, co do té doby vytvořila)
- příroda se může začít BRÁNIT tím, že se bude zbavovat nejsložitějších a tím
nejzranitelnějších forem života – mezi nimi i člověka
- RIGORÓZNÍ = nekompromisní, přísný, též precizní
- Naše planeta je jako organismus s autoregulačním systémem, se kterým není radno si
zahrávat
- Pouze příroda jako celek (též Lovelockův termín Gaia)je autonomní a schopná trvalého
vzestupného vývoje – všechny její subsystému jsou jen dočasné a nesamostatné
Evoluce II
- !!! je na rozdíl od entropie ont
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 115,17 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz