- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Prednasky_2006-2007
PFBRAD - Bankovní regulace a dohled
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVznik a vývoj bankovní regulace a dohledu
Výbor pro finanční trh – od 1.4.2006
Bankovnictví je nejvíce regulované odvětví, banky mají zásadní vliv na makroekonomiku. Bankovní licence funguje na principu mezinárodního pasu (členy EU jsme od 1.5.2004).
Existence BRaD souvisí se vznikem CB a institucí určených pro dohled nad bankovním systémem.
Vznik OB v 10.-12. století v Itálii. CB - od 17. st. se vyvíjí jejich práva a funkce, většina z nich ale vzniká až ve 20. st.
CB vznikají:
přeměnou soukromé KB – Švédsko
přidělením emisního práva KB – Itálie
založením jako nové instituce – Anglie
Vznikem CB začíná nová éra bankovnictví = dvoustupňový bankovní systém.
Důvody zakládání CB:
finanční zájmy vlád a panovníků
soustředit pohyby státní pokladny do vlastní instituce
V centrálně řízených ekonomikách bylo jednostupňové bankovnictví, v ČR – Státní banka Československá, vznik ČNB 1993 => dvoustupňové bankovnictví.
Pozdější důvody vzniku CB:
centralizace emise peněz
udržování měnové stability
regulace BS (2 stupně)
nutnost mezibankovního zúčtování (soustředění rezerv pro tento účel)
Definiční znaky CB:
monopol emise hotovostních peněz
měnová politika
regulace BS
Základní zásady činnosti CB:
nekonkurovat OB
neúročit vklady bank (komerční úroky) – CB platí, ale v takové výši, aby OB nevydělávaly na úrocích = neukládaly finanční prostředky u CB za účelem zbohatnutí
nezávislá instituce
banka pro ostatní banky
působit jako zúčtovací centrum
sledovat a regulovat BS
rozhodovat o úvěrové výpomoci bankám
sledovat cíle stabilní měny
podporovat dobrou funkci BS
podporovat funkci finančních trhů
CERTIS – zúčtovací centrum ČNB, mezinárodní clearingové centrum
Vývoj CB v ČR:
1919-1926 – bankovní úřad při ministerstvu financí
formování měnové politiky a úvěry OB
zúčtovací centrum mezi bankami
vedení účtu státu
opatření proti padělání
1926 – Státní banka Československá – v poválečném období centrálně řízená ekonomika => jednostupňový BS, SBČS plnila funkci CB i OB
Vznik CB – 1993 – ČNB – návrat k dvoustupňovému BS
Basilejský výbor bankovního dohledu (BCBS = Basle Committee of Banking Supervision) – 1974 – prezentuje procesy bankovnictví probíhající v mezinárodním měřítku, deregulace, harmonizace, koordinace bankovního dohledu s cílem:
stability mezinárodního BS
odstranění konkurenčních nerovností regulace
sjednocování podmínek pro udělování bankovních licencí
sjednocování krytí bankovní rizik
harmonizace pravidel dohledu a regulace
Australská konference pod patronací BCBS – 1998 – stanovila principy efektivního bankovního dohledu:
efektivní dohled musí mít vymezeny odpovědnosti a cíle, nezávislý dohled, výměna informací
jasně definované činnosti institucí působících jako banka
stanovená kritéria bankám v rámci určených standardů
kontrola převodů podíl. majetků bank
kritéria pro nákup majetkových podílů bank, propojení nesmí vést ke zvýšení rizik a omezení možností dohledu
stanovení minimální kapitálové vybavenosti bank
nezávislé hodnocení úvěrových a investičních postupů
banky musí tvořit opravné položky a rezervy a hodnotit kvalitu portfolia
...
3 typy dohledu nad KB:
bankovní regulace a dohled
vnější audit – 1x ročně
vnitřní audit
Funkce CB, podstata, způsoby a cíle regulace a dohledu
Funkce CB
MakroekonomickéMikroekonomické
Emise hotovostních penězRegulace a dohled nad BS
Měnová politikaBanka bank
Devizová činnostBanka státu
Reprezentace státu v měnové oblasti
Podstata
Regulace BS a podmínek vstupu subjektů do systému, dohled nad plněním pravidel a rámce činností bankovních institucí.
Koncipování a prosazování podmínek a pravidel, jejich dodržování, kontrola a vyvozování sankcí při neplnění. CB vykonávají samostatně nebo v kombinaci s dalšími institucemi a ve spolupráci s externím auditem. Důležité je zaměření na prevenci.
Způsoby dohledu:
dohled na dálku (off-site examinations) – podle účetních výkazů a předložení informací orgánům dohledu – levné, ale může docházek ke zkreslení informací, jejich špatnému vyhodnocení, nebo úmyslnému poskytnutí špatných informací, možnost pozdního řešení
dohled na místě (on-site examinations) – ověření skutečnosti v bance, v delších časových intervalech nutný, úvěry, informace, organizace, rezervy, postupy. Vyšší náklady, podmíněno kvalifikovanými pracovníky.
CAMEL (Capital, Assets, Management, Earnings, Liquidity) – nejznámější komplexní metoda hodnocení bank
Způsoby dohledu a organizace v ČR, Velké Británii a Německu
ČR
V ČR provádí dohled nad BS ČNB, útvary bankvoního dohledu jsou součástí její organizační struktury. Upraveno Ústavou ČR (1/93), zákonem o ČNB č. 6/93, zákonem o bankách č. 21/92 (založení banky v ČR 500 mil. CZK, v EU 5 mil. EUR)
ČNB vydává licence k působení jako banka a stanovuje povinnosti bank, kapitálovou přiměřenost, přiměřenost likvidity...
V roce 2006 došlo k zásadním změnám v dohledu, dohled ČNB nad OB, družstevními záložnami, kapitálovým trhem i pojišťovnami. Jediná instituce dohledu spadá pod ČNB je Výbor pro finanční trh – 1.4.2006.
Velká Británie
Bank of England (1694) – guvernér +16 ředitelů – bankovní rada.
Bankovní dohled vykovává v součinnosti s CB FSA (Financial Services Authority – 1998) – vydává licence, soukromá společnost nezávislá na vládě:
udržuje důvěryhodnost finančního systému
dbá na porozumění veřejnosti finančního systému
ochrana klientů, odpovědnost managementu bank, omezení možností kriminality
právo odmítnout (odejmout) licenci, pokuty za porušení
tvoří a mění pravidla dohledu
schvaluje jednotlivce s významným vlivem (úlohou) v regulačních aktivitách
CB vykonává dohled nad BS jako celkem, měnová stabilita, výsadní právo emise pro Anglii a skotsko od 1844. Bankovní ombudsman je v Anglii od 1986, řeší stížnosti na BS.
Německo
Deutsche Bundesbank (Frankfurt – 1957) – prezident + rada 6 členů. Dále 9 zemských CB (140 poboček), pozůstatek poválečného amerického vlivu, fungují v souladu s CB. Emise bankovek, banka bank, banka státu, měnové rezervy...
BRaD vykovává jednotný regulátor finančního trhu (od 2002) pro banky, pojišťovny, kapitálový trh, úvěrové instituce. FFSA – Federal Financial Supervisory Authority.
Funkci věřitele poslední instance LIKO Bank – podle dohod s CB. Bankovní ombudsman od 1992, řeší konflikty mezi klienty a bankami.
Cíle regulace a dohledu
Makroekonomická rovnováha a stabilita, efektivnost, bezpečnost, důvěryhodnost BS.
Dále efektivnost provádění měnové politiky, zajištění informací z finanční sféry, ochrana bankovních investorů (vkladatelů), ochrana bank před nekalými praktikami.
Regulace a dohled na nepovinné bázi:
dobrovolný, bez explicitních (přesně vymezených) pravidel
seberegulace, pravidla stanovuje instituce vytvořená bankami
Tyto systémy mohou vést k monopolizaci a oligopolizaci BS, např. stanovením tvrdých pravidel pro vstup do bankovnictví, zesnadňují harmonizaci pravidel v mezinárodním měřítku.
Důvody existence BRaD
Bankovnictví je nejvíce regulované odvětví v tržních ekonomikách, v centrálně řízených ekonomikách je direktivně řízeno.
Stanovení pravidel pro bankovní sektor a jeho regulaci není v rozporu s principy tržní ek.
1. Specifičnost bankovních institucí
regulace není nutná z hlediska cíle podnikání nebo vlastníků ale zejména z hlediska předmětu činnosti.
Odlišnosti od nebankovních institucí:
emise bezhotovostních peněz, množství peněz v oběhu je důležitou makroekonomickou veličinou
zajištění platebního styku v ekonomice, rozhodující podíl bank, životně důležité pro ekonomiku, pravidla a ochrana platebního styku
rozhodující podíl na zdrojích bank tvoří cizí zdroje (vklady), důvěra v BS, neúčast volných peněz v bankách zpomaluje hospodářský růst, nutná pravidla pro banky
specifická struktura A a P, dlouhodobější aktiva a krátkodobá pasiva, rozdíl od jiných subjektů, nutná proporce – likvidita
úpadek banky má horší důsledky než u jiných subjektů, široký rozsah vlivu banky v ekonomice, nutnost pojištění vkladů, CB a stát nemůže ponechat padnout velkou banku – důvěra v BS „to large to fail“
bankovnictví je oligopolní odvětví s vysokou ziskovostí, do bankovnictví nelze připustit subjekty s pouhou snahou o zisk a odchod z bankovnictví
vysoká ziskovost a tvrdá konkurence mohou vést k nadměrným rizikům, omezení regulací a dohledem – klasifikace úvěrů, rizikové váhy, kapitálová přiměřenost...
2. Asymetrie informací
Nestejný přístup různých subjektů k informacím všeho druhu, v bankovnictví je asymetrie velká, může mít větší negativní dopady, to je jeden z důvodů provádění BRaD.
Informace o bance:
vedení banky a vlastníci – nejlepší přístup k informacím
CB a instituce dohledu
jiné banky
kapitálový trh, ministerstvo financí
klienti – nejhorší přístup k informacím
Systém dohledu napomáhá získávat ověření informací mimo povinné z účetních výkazů, ročních zpráv... I tyto informace nejsou zcela veřejné, u menších problémů bank je snaha zamezit run na banku.
3. Pokles zprostředkování bank
projevuje se v poklesu podílu bank na zprostředkování finančních transakcí v ekonomikách a přelévání jeho části do nebankovních subjektů, pojišťovny, penzijní fondy, podílové a investiční fondy.
Pro CB nežádoucí tendence, omezuje možnosti vlivu měnové politiky (emise peněz nebank. subj.). Z pohledu klientů pozitivně ovlivňuje kvalitu a efektivnost bank.
Banky je možno zvýhodnit pojištěním vkladů, zákazem primárních vkladů mimo banky, lze očekávat obcházení těchto pravidel.
Proces poklesu zprostředkování bank je v současnosti nevyhnutelný, logicky vyplývá požadavek stejné úrovně regulace bankovních i nebankovních subjektů.
4. Regulace a dohled a měnová politika
MP (snaha ovlivňovat množství peněz v oběhu) je uplatňována u institucí emitujících peníze, CB a OB.
Emise peněz probíhá i mimo bankovní sféru – nebankovní subjekty – tedy mimo dosah CB, omezuje možnost MP, bez regulace a dohledu by výkon MP asi nebyl možný.
Možnosti řešení:
přibližování BRaD bankovních a nebankovních subjektů
zákaz přijímání primárních vkladů mimo banky
systém svobodného bankovnictví (= omezení nebo zrušení MP)
měnové rady, tj. návrat regulace emise domácí měny na příliv cizí měny
Existence měnové politiky je tedy silný důvod pro BRaD, popř. dalších finančních institucí.
Argumenty proti BRaD:
nejsou jasná pravidla do budoucna, může vést k nejistotě a opatrnosti v BS při podnikání, konzervativnímu přístupu bank a pomalému vývoji produktů
orientace bank na hůře sledovatelné obchody CB např. mimobilanční
vysoké náklady na dohled bank, zatížení daň. poplatníků nebo bank
systém dohledu vede ke snaze obcházet pravidla (není argument)
nedodržování pravidel orgány dohledu, záchrana velkých bank, vkladů (důležité, nutno minimalizovat)
některá pravidla vedou banky k nadměrným rizikům např. pojištění vkladů (zatím pozitivní zkušenosti)
RaD nezabraňují bankovním skandálům (důvod zdokonalovat, než rušení)
BRaD je ve vyspělých státech současnou realitou.
RVA... rizikově vážená aktiva (např. úvěry)
EMP... ekvivalent mimobilančních položek
TR... tržní rizika (CP, deriváty)
Součásti systému BRaD
Vstup do bankovnictví
Činnost bank je upravena zákonem, ve vyspělých zemích jsou podmínky v zásadě harmonizovány. Licenci působit jako banka vydává CB nebo pověřená instituce. Ani po splnění podmínek nemusí licenci udělit s ohledem na potřeby BS.
Předložení žádosti PO nebo FO (bezúhonné), návrh stanov, zakladatelé, činnosti a program banky, předpoklady hospodářského výsledku, organizační struktura, způsobilost vedoucích pracovníků, organizace vnitřního kontrolního systému, technické, technologické a bezpečnostní zajištění banky.
Právní forma vlastnictví banky, a. s., pokud jsou zakladatelé pouze FO jsou limitovány minimálním počtem zakladatelů nebo maximálním podílem osob, „čistě“ soukromé banky nejsou povolovány.
Minimální výše ZK – prokazování upsání a splacení do 1 roku od přidělení licence, původ kapitálu (ne půjčka), ČR 500 mil. CZK, EU 5 mil. EUR.
Program banky ovlivňuje rozsah licence, vliv na likviditu, rentabilitu, pobočkovou síť, počet zaměstnanců...
Licence vydaná v zemích EU opravňuje působnost banky i v ostatních zemích EU (princip společného pasu)
Základní povinnosti bank
Přiměřenost kapitálu, bankovnímu kapitálu je věnována mimořádná pozornost jako zdroji finančních aktiv, krytí ztrát, ohraničení obchodů banky, síla banky (f-ce vlastního kapitálu banky).
Udržování VK je základní, ovlivňuje cenu produktů banky, jeho struktura je v EU standardní – TIER 1,2,3
TIER 1 – splacení akcie, ážiový fond, zákonné rezervní fondy, nerozdělený zisk
TIER 2 – rezervy na krytí ztrát, rezervy z přehodnocení fixních aktiv, termínovaný podřízený dluh (= na posledním místě při uspokojování např. při konkurzu)
TIER 3 – krátkodobý podřízený dluh
Přiměřenost likvidity banky obecně znamená schopnost dostát svým závazkům.
V podstatě stanovení struktury A/P a vazeb mezi nimi v bilanci banky, rozložení rizika z bankovní činnosti. Splatnost položek, vývoj položek, chování vkladatelů, stupně likvidity aktiv, zajištění rezervami.
Stupně rozvoje finančních trhů ovlivňuje možnosti změny struktury aktiv (na sekundárních trzích). Poměr rychle likvidních aktiv a celkových aktiv je doporučen min. 10% (rezervy v A, vklady u bank, krátkodobé CP). Klasifikace úvěrů je důležitým ukazatelem likvidity, provádí se bez ohledu na zajištění.
Paradox: snaha o vyšší rentabilitu banky může vést k dlouhodobým a rizikovým aktivům a ohrožovat likviditu.
Úvěrová angažovanost banky – pravidla mají za cíl diverzifikaci pohledávek a mimobilančních položek, tedy omezení rizik.
Zejména limity vůči jednomu dlužníkovi nebo skupině ekonomicky propojených subjektů v poměru k VK banky (max. 10-25%).
Regulace pohledávek banky vůči osobám blízkým bance – vlastníci, vedení, zaměstnanci a limity úvěrů pobočkám a dceřinným společnostem.
Poskytování informací bankám souvisí s problematikou asymetrie informací, pro orgány dohledu má jejich část důvěrný charakter s ohledem na konkurenci, chování klientů... Upraven je rozsah informací, výroční zpráva, bilance, výsledovka, akcionáři banky a také povinnosti jejich zveřejnění.
Hodnocení banky neprovádějí CB ale ratingové agentury.
Stanovit pravidla ochrany před nelegálními praktikami a možnost jejich využití.
Obchody s důvěrnými informacemi – exkluzivní a nedo
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 193,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu PFBRAD - Bankovní regulace a dohledPodobné materiály
Copyright 2024 unium.cz