- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálESF MUNI Zápisky z přednášek předmětu PPEPEI jaro 2007
- 1 -
Evropské právo pro ekonomy I – přednášky
Literatura: Týč, V.: Základy práva Evropské unie pro ekonomy, 5.vydání, Linde. Praha, 2006
Evropské právo – základní dokumenty. ÚZ č.446, Sagit. Ostrava, 2004
Zkouška: Test, 10 otázek
Zápočet: v semináři
1.přednáška 19.2.2007
Mezinárodní a evropský rozměr práva
Právo = souhrn pravidel chování, které jsou někomu předepsána, jsou vynutitelná státní mocí
Vztahy mezi státy jsou určeny mezinárodním právem veřejným – upravuje úroveň nad vnitrostátním
právem, které tvoří stát, jeho orgány, občané jsou mu podřízeni (Právo zde má subordinační
charakter)
STÁT
Jednotlivec
(FO,PO)
V mezinárodním právu to není, zde jsou subjekty jen státy, popřípadě mezinárodní organizace, všichni
na rovnocenné úrovni, tudíž má toto právo koordinační charakter.
STÁT STÁT STÁT STÁT
Jednotlivec
(FO,PO)
Evropské právo – opět subordinační charakter
ES je organizace sdružující státy, ale jako jediné je založeno na tom, že členské státy odevzdaly část
své suverenity tomuto společenství = nadstátní charakter společenství, ES je nad jednotlivými státy
Evropské Společenství
STÁT STÁT STÁT STÁT
Jednotlivec
(FO,PO)
ESF MUNI Zápisky z přednášek předmětu PPEPEI jaro 2007
- 2 -
Komunitární právo = právo ES
( podrobnosti viz učebnice)
Integrace po 2.svět.válce začala být reálnou (předchozí snahy vždy ztroskotaly). Byla naplánována
integrace ekonomická a politická, která však selhala. Ekonomická byla úspěšnější ->
1946, 1947 – nadstátní organizace
Kolébkou integrace se stala Francie, kde byla vymyšlena idea nadstátního charakteru, tedy
subsidiárního systému společenství.
1. takto vymyšlená instituce byla omezena na uhlí a ocel. Uhlí bylo v této poválečné době hlavním
zdrojem energie, také ocel byla velmi důležitá, hlavně kvůli obavám z remilitarizace Německa.
Spojením těchto dvou ekonomickým oblastí do společného spravování by se elegantním způsobem
zajistila kontrola nad Německem. Proto v r. 1951 vzniká Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO),
první společenství nadstátního charakteru. Zakladateli byly Francie, SRN, Benelux, Itálie.
- ukázalo se, že tento systém funguje barb2right 1957 vytvořena další dvě společenství:
⇒ Evropské hospodářské společenství (EHS) barb2right ES – celá ekonomika mimo uhlí a ocel a
mimo ek.využití jaderné energie
⇒ EURATOM – pouze ekonomické využití jaderné energie
Pozn.:
Všechna tato společenství vznikla na základě mezinárodní smlouvy:
ESUO – Pařížská smlouva, vzniklo na dobu určitou – 50 let, proto v roce 2002 zaniklo barb2right bylo
vstřebáno Evropským společenstvím
EHS – Římské smlouvy, vešly v platnost 1.1.1958 (Římské smlouva – týkající se založení EHS)
Společný trh – země společného trhu (země EHS) – 4 základní svobody ES:
1. volný pohyb zboží – bez omezení
2. volný pohyb osob – ekonomicky, je možné, že jakákoliv FO i PO se může
přesunout do jakékoliv členské země za účelem práce,
podnikáni,… (tehdy to ještě neplatilo pro studenty,
důchodce, nezaměstnané apod.!)
3. volný pohyb služeb – možnost poskytovat službu v jiném členském státě,
aniž bych se musel sám přemístit (např. rakouská
pojišťovna poskytující pojištění ve Francii)
4. volný pohyb kapitálu – v době společného trhu velmi omezen, jedná se
hlavně o volný pohyb plateb, také investiční kapitál
Tyto 4 svobody platí za přísného zákazu diskriminace členských zemí (jako např.
upřednostňování domácího výrobce, uvalení cla, při propouštění propustit jako první
zaměstnance cizí země apod.)
V roce 1972 (platné od 1.1.1973) došlo k rozšíření členské základny ES o VB, Irsko a Dánsko (Norsko
bylo čtvrtým kandidátem, ale po referendu žádost odmítlo – totéž se zde opakovalo v r.2004 ohledně
EU – Norsko tedy není členem ani ES, ani EU)
70. léta byla dobou stagnace, Společný trh sice fungoval, ale bez vývoje.
80.léta tedy logicky přinesla nutnost změny systému. V r.1981 přistupuje do ES Řecko, v r.1986
potom Španělsko a Portugalsko.
Rozdílné technické, bezpečnostní, jakostní,…normy jednotlivých zemí byly faktickými překážkami
volného pohybu zboží. Také fyzický pohyb zboží byl brzděn například kontrolami na hranicích – bylo
potřeba vytvořit skutečně volný pohyb zboží. Vedle toho se začínala objevovat nespokojenost
s omezením volného pohybu osob pouze na ekonomický důvod (studenti atd.), vyvstávala také potřeba
společné politiky ochrany ŽP, …
barb4right 1. velká reforma – smlouva Jednotný evropský akt z roku 1986. Hlavním bodem bylo, že do
roku 1992 musí být přijata opatření, která výše zmíněné problémy vyřeší.
(Uskutečněno do r.1993). Na základě toho byla oprášena myšlenka politické
integrace.
Od r.1992 se Společný trh mění na Jednotný vnitřní trh
Nešlo spojit EHS a pravomoci nově vymyšlené, proto byla vytvořena EU.
ESF MUNI Zápisky z přednášek předmětu PPEPEI jaro 2007
- 3 -
Evropská unie vznikla v r.1993 na základě Maastrichtské smlouvy (uzavřena 1992, vešla v platnost
1.11.1993. K založení bylo potřeba ratifikace všech členských státu, v Dánsku ale
M.smlouva neprošla referendem – kvůli nesouhlasu s € a spolupráci soudů. Dánsko
získalo v těchto otázkách výjimky a poté už M.smlouva – už s platnými výjimkami –
referendem prošla. Proto tak velká prodleva mezi uzavřením smlouvy a začátkem její
platnosti). EU je tedy vytvořena navíc k EHS, které se od této chvíle mění na ES.
3 pilíře EU:
I. II. III.
+ + = EU
I.pilíř – pilíř komunitární (nadstátní) – subordinační princip
II. + II. pilíř – pilíře mezivládní – nejsou nadstátní, koordinační princip – toto je problém právě
projednávané nové ústavu EU, která ruší ES a ponechává jen EU,
„třepe vajíčkem“, žloutek by se smíchal s bílkem, zmizely by
pilíře a splynuly v jeden -> proto neprošla
EU je jako vajíčko. Žloutkem je ES (EHS), bílek jsou II. a III. pilíř.
EU
II. a III. pilíř
ES (EHS)
Právní subjektivita EU a ES
Pr.subjektivita = schopnost vstupovat samostatně o právních vztahů
!!! EU právní subjektivitu nemá, nemá rozpočet, nemá majetek, …!!!
Subjektivitu má pouze ES, není pouhým součtem členů. Často mohou být (a jsou) v protikladu zájmy
členských států a zájmy ES. Př. Státy jsou ohroženy nadměrným dovozem, stát má zájem chránit sám
sebe, ES má zájem chránit princip „žádná diskriminace“. Co teď? Právo to řeší výjimkami, např.
Ochrana zdraví obyvatelstva – velké kontroly dováženého zboží, které jsou náročné finančně i časově,
tím se dovoz částečně odbourá.
Konkrétní případ: Anglie – Vánoce 2006, místo kapra jí krůty, nadbytek krůt anglických výrobců, ale dovážené
francouzské jsou levnější. Anglický lid většinou kupoval levnější. Angličtí producenti vyhrabali 5 let starou kauzu
nemoci francouzské drůbeže, aby si vyžádali kontrolu dovážených krůt a tím zpomalili a prodražili dovoz barb2right ceny
fr.krůt poté šly nahoru. Ale – nelegální, Fr.strana mohla buď žalovat ang.stranu u Evropského soudního dvora,
nebo to oznámit Evropské komisi, která by provedla kontrolu a stanovila, zda je kontrola oprávněná či není.
ES (EHS)
EURATOM
ESUO
(Když ještě
existovalo, teď
už ne)
společná
zahraniční
a
bezpečnostní
politika
justice
a vnitřní
věci
ESF MUNI Zápisky z přednášek předmětu PPEPEI jaro 2007
- 4 -
Rozhodování v ES:
Členské státy jsou podřízeny rozhodováním orgánů ES – Rada, Komise, Parlament,… přijímají právní
předpisy a rozhodnutí v současnosti kvalifikovanou většinou. Menšina je přehlasována a i státy, které
jsou v menšině, poté musí ratifikovat vyhlášky a zákony, i když při hlasování byly proti.
Rozhodování v II. a III. pilíři EU:
Pouze jednomyslný souhlas znamená přijmutí rozhodnutí, jakmile jeden členský stát nesouhlasí,
projednávaná věc nesmí vstoupit v platnost. Tento stát se však někdy může zdržet hlasování (je proti,
ale nevadí mu platnost jinde), poté může věc vstoupit v platnost, jestliže zbytek souhlasí.
V r.1997 byla uzavřena Amsterodamská smlouva, smyslem které měla být reforma institucionální
složky EU (původně, při založení EHS byla tato složka koncipována pro malý počet členů,
členská základna se postupem času rozrůstala). Jelikož se v Amsterodamu členské země
nedokázaly dohodnout o počtu hlasů pro jednotlivé státy, reforma nebyla domluvena.
Co však bylo domluveno, to byl Princip flexibility = je možné, aby se menší skupina
členských států spojila a usnesla se na něčem, co bude platit pouze pro ně barb2right Dvourychlostní
(vícerychlostní) Evropa (např. měnová unie – pouze 13 členských států)
V r.2000 došlo po dlouholetých tahanicích konečně k institucionální reformě v rámci Smlouvy z Nice
(Fr), platnost až od r.2003 (Norsko v referendu odmítlo, v tomto případě byla jednotnost
nutná. Za rok nové referendum – tentokrát přijali). Smlouva z Nice je zatím poslední
mezinárodní smlouvou upravující organizaci EU.
2.přednáška 26.2.2007
Nadstátnost – společenství i jednotlivé státy mají své zájmy, musí být vytvořen mechanismus sladění
těchto zájmů. Byl vytvořen – Jean Monet.
Komise barb2right Rada ----------- > přijatý zákon, vyhláška,…; výstup, který vyhovuje oběma.
Evropská komise – komunitární orgán, který 100% reprezentuje společenství jako takové, nikoliv
členské státy. Jako každá instituce i komise musí být složená ze členů. Tito členové komise
(komisaři) – od každého státu jeden – nezastupují státy (u nás je komisař Vl.Špidla,
nezastupuje tam ČR, ale tvoří tam kolegium členů komise, která skutečně reprezentuje
zájmy komise). Nesmějí přijímat žádné instrukce od států. Nesmějí vykonávat žádné další
zaměstnání,…
Evropská rada – orgán, který naopak reprezentuje zájmy členských států. Na rozdíl od komise je
složena z osob, které jsou zástupci členských států – ministři. Podle toho, o jaké téma se jedná,
ten ministr tam jede.
Jestliže rozhodnutí má být přijato oběma orgány, měly by schvalovat oba orgány. Ale to by bylo
nešikovné (kdo by návrh vytvořil? – u nás vláda, je to největší práce, vytvoření textu, …) Návrh tedy
vytváří komise, vypracuje celé znění, poté návrh postupuje radě, která jej dostává už hotový. Rada
potom rozhoduje, zda ho příjme nebo nepřijme. – Toto je základní princip, způsob, jak sladit
dohromady zájmy společenství a čl.států, teoretické, takto to nefunguje v praxi.
Právo a právní předpisy ve Společenství
Zase vychází z nadstátnosti. Právo musí mít ES, protože je tady nadstátnost, podřízenost, 3 subjekty,
mezi kterými je vztah nadřízenosti a podřízenosti, na to potřebujeme nástroj, který slaďuje jejich
vzájemnou spolupráci.
ES
členský stát podřízen ES
vnitrostátní právo
jednotlivec (osoba) podřízen ES a členskému státu
právo ES (komunitární)
ESF MUNI Zápisky z přednášek předmětu PPEPEI jaro 2007
- 5 -
Právo komunitární (právo ES)
- 1.nadstátní pilíř. Právo v tomto smyslu je objektivní = právní řád, právní systém.
Systém komunitárního práva má vnitřní členění – podle různých kritérií.
I. Kdo vytváří právní normy obsažené v komunitárním právu:
a. Právo primární - Mezinárodní smlouvy (Římské smlouvy, Maastrichtská smlouva), =
zakladatelské smlouvy, smlouvy upravující zakladatelské a přístupové
smlouvy
Vytváří je členské státy, vycházejí z vůle států. Tvoří základní kostru
komunitárního práva. Někdy se označuje jako „ústava“, obdoba
ústavy v právu státu. Upravuje věci jako pravomoci, institucionální
strukturu, legislativu, společné politiky, … Najdeme tam také
zmocnění pro instituce společenství, instituce EU, tzn.že tyto instituce
mohou vytvářet svoje vlastní vnitřní právo komunitární. barb2right
b. Právo sekundární – odvozené, to je to právo, které vytváří instituce – vlastní vnitřní právo
komunitární. Upravuje jednotlivé podrobnosti fungování společenství
jednak institucionální stránky, jednak skutečnou činnost – spol.politiky,
jednotný vnitřní trh. Na návrh Komise ho vytváří Rada (nebo Rada +
Evr.parlament). Rada nemůže přijmout nějakou normu z vlastní
iniciativy, vždycky to musí vzejít z Komise.
Prameny práva sekundárního (právní formy, ve kterých jsou obsaženy právní předpisy):
ES
Členský stát implementace směrnice
Jednotlivec (osoba)
Nařízení – v podstatě stejná s naším zákonem. Vztahuje se na všechny subjekt, které spadají do
dané kategorie. Tam, kde je přímý vztah mezi ES a jednotlivcem. Jsou typická pro
určité oblasti. Právo volného pohybu osob (práce) – jestliže někdo využije tohoto práva,
odpracuje si v několika státech, na starobní důchod však nemá nárok ani v jednom jednotlivém
státě, protože nesplnil podmínky. Aby měl nárok na důchod, musí to něco řešit. Tady vnitrostátní
právo nestačí, řeší se zde ryze komunitární problém. Řešíme jednotlivce který celý život
migroval. Řeší to nařízení, stanoví nároky toho dotyčného. Nebo př. – vnitrostátní právo
zakazuje kartelové dohody. Existují však výjimky, kdy takováto dohoda, jejíž účinky na trhu
(omezení soutěže) jsou vykompenzovány v zájmu spotřebitele.
Vnitrostátní právo – dnes je již ze zhruba 70-80% ovlivněno právem komunitárním, třeba i
nepřímým vlivem
Směrnice – něco, co ve vnitrostátním právu nenajdeme. Je to specifický komunitární nástroj právní
úpravy, je určena pouze členskému státu, nedopadá na jednotlivce. Stanovuje členským
státům, jakým způsobem mají upravit určité otázky ve svém vlastním právu. Bývá
definována tak, že stanoví pouze cíle, kterých je třeba dosáhnout, přičemž prostředky
k dosažení těchto cílů jsou ponechány na vlastní vůli členským státům. Členský stát musí
směrnici implementovat do svého vnitrostátního práva. Je určeno v každé směrnici datem,
kdy to musí platit. (Zpravidla 2-3 roky). Směrnice představuje sbližování (harmonizaci)
práva vnitrostátního a práva komunitárního, nikoliv ztotožňování (unifikaci). Další
ustanovení, které je v každé směrnici, je povinno notifikovat (Ministerstvo zahraničních
věcí to má oznámit Komisi), že směrnice byla implementována a jak byla
implementována. Komise kontroluje pouze proběhnutí a správnost implementace. Pokud
je porušení – Komise do 3 měsíce upozorní, pokud se to nespraví, jde to k Soudnímu
dvoru – ČR už 2x prohrála žalobu (zubaři – potom jim není uznáván diplom v Evropě)
ESF MUNI Zápisky z přednášek předmětu PPEPEI jaro 2007
- 6 -
Směrnic je mnohem víc než nařízení. Např. Daňové právo – zákon o DPH v ČR, určité služby
musí být zdaňovány plnou sazbou, protože existuje směrnice ES, která stanoví, že určité položky
mohou být zdaněny sníženou sazbou, ale zbytek musí být zdaněn plnou sazbou. České republice
nezbývá než tyto směrnice přijmout. Nebo př. – oblast autorských práv – ochrana autorských děl.
Jsou chráněna po dobu života autora + 70let po jeho smrti, pak jsou volná. Před 6-7 lety – po dobu
života + 50let. Museli jsme přidat 20let, protože směrnice stanovují min.70let po smrti autora.
Nebo př. – ten, kdo provozuje TV veřejně, musí platit poplatek OSE (OSA – organizace spojených
autorů) -v hospodě hraje tv, poslední spor – jestli se má platit poplatek z TV v hotelových pokojích.
2 tábory. Jak to upravuje směrnice? Je to tam upraveno tak obecně, že se z toho nedá vyčíst, jestli
tak či tak. ČR si z toho vzala, že se za tyto TV platit nemá. Věc se však dostala k soudnímu dvoru.
Jak vysvětlit tuto směrnici? Pokud se neví, jak to rozhodnout, určí to Evropský soudní dvůr.
V našem případě ESD rozhodl, že směrnice je míněna tak, že TV na hotelových pokojích jsou brány
jako veřejné barb2right pro ČR to znamená nutnost změny zákona.
Další forma:
Rozhodnutí – v českém právu je to individuální rozhodnutí (rozsudek soudu, správního orgánu,…)
V komunitárním právu je to také tak, ale ne rozhodnutí soudu, ale rozhodnutí komise ve
„správním řízení“. Nejlepší příklad na soutěžním právu . jestli má Komise podezření na
kartelovou dohodu – zahájí řízení, Komise zjišťuje skutkový stav, jestli se potvrdí
kartelová dohoda, v tohoto případě má Komise pravomoc rozhodnout a vydat rozsudek,
účastníci se trestají dohodou. Komise tedy nemůže uložit pokutu členskému státu, ale může
pokutovat jednotlivce (podnik). Nemusí se jednat přímo o pokutu. Např. při fúzi – pokud
fúze přesahuje určitý limit, musí to odsouhlasit Komise. Komise vydává rozhodnutí.
Např. – další soud, který vnikl v ES, vznikl na základě rozhodnutí Rady – i toho je
rozhodnutí.
Tím jsou prameny sekundárního práva vyčerpány.
III.pilíř – spolupráce soudů v oblasti trestního práva, spolupráce policií, vnitřní bezpečnosti.
- zde také funguje sekundární právo. Systém podobný jako předchozí.
EU
Členský stát implementace rámcového rozhodnutí
Jednotlivec (osoba)
Místo nařízení se zde analogicky používá termín rozhodnutí.
Je tam také analogie směrnice, ve III.pilíři označováno jako rámcová rozhodnutí – také určeno
členskému státu, který je povinen jej implementovat do svého trestního práva. Pokud tak členský stát
neučiní nebo ho implementuje vadně, tak se mu nic nestane, protože ve 3.pilíři donucovací prostředky
nejsou. Např. Evropský zatýkací rozkaz – předávání podezřelých nebo pachatelů. Když se má osoba vydat
z jednoho státu do druhého, je to nesmírně složitá a zdlouhavá procedura. Proto bylo toto vydávání
zjednodušeno – předávání, bez jakékoliv procedury. Je vydán Evropský zatýkací rozkaz, který je závazný pro
všechny orgány EU. Kritika – zvláště při pouhém podezření. Navíc rozpor s LZPS - dovoluje předání českého
občana do zahraničí. Ústavní soud to vyřešil nálezem, že tady rozpor není, protože LZPS má na mysli to, že
nikdo nesmí být nucen k opuštění republiky z důvod politických apod.
Na druhou stranu je to na místě, terorismus je velká hrozba.
Analogie rozhodnutí tady není žádná.
Od ES se právo dostane k jednotlivci dvojí cestou – buď přímo přes nařízení, nebo přes členský stát
prostřednictvím směrnice (nebo rámcového rozhodnutí) – nepřímo. Pro něj není směrnice závazná, je
pro něj závazné až vnitrostátní právo, kde je směrnice implementována.
Francie, Anglie – přes 100 neimplementovaných směrnic, Komise si vede seznam. Nejdisciplinova-
nější jsou malé země jako Dánsko, Holandsko,…, ale to neznamená, že mají vše splněno. První pokuta
uložena v r.2000, další jsou v běhu.
ESF MU
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 281,32 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu PPEPEI - Evropské právo pro ekonomy IPodobné materiály
- PEMAKI - Makroekonomie I - Prednasky_2004
- PEMAKI - Makroekonomie I - Prednasky_TKrajicek_2007
- PEMIKI - Mikroekonomie I - Prednasky
- PEMIKI - Mikroekonomie I - Prednasky_1-8
- PFBANI - Bankovnictví I - Vypisky_prednasky_1-10
- PFBRAD - Bankovní regulace a dohled - Prednasky_2006-2007
- PFFUI - Finanční účetnictví I - Prednasky_2007
- PFFUII - Finanční účetnictví II - Prednasky_2008
- PFMEFI - Mezinárodní finanční instituce - Prednasky_2006-2007
- PFZAPV - Základy peněžního vývoje - Prednasky
- PFZFIF - Základy firemních financí - Prednasky
- PHEOPO - Ekonomicko-organizační poradenství - Prednasky
- PHMANA - Management I - Prednasky
- PHNOPI - Nauka o podniku I - Prednasky_2006
- PHOLAP - Logistika a přeprava - Prednasky_2007
- PHPCHE - Psychologie pro ekonomy - Prednasky_2006
- PHVTEU - Vnitřní trh EU - 2007_prednasky
- PHVTEU - Vnitřní trh EU - Prednasky_2008
- PHZAFI - Základy filozofie - Prednasky_2006
- PHZAFI - Základy filozofie - Prednasky_lonske
- PPEPEI - Evropské právo pro ekonomy I - Prednasky
- PPOPRI - Obchodní právo I - Prednasky_Kalinova_VSE
- PPSP - Správní právo - Přednášky spravne_pravo_1_0
- PREUAE - Evropská unie a euroregiony - Prednasky_2005_2006
- PVSOCI - Sociologie pro ekonomy - Přednášky sociologia_pre_ekonomov_2.0
- PVVE - Veřejná ekonomie - Prednasky_2006
Copyright 2024 unium.cz