- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálka je ovlivnena
-cena
-prijem
- ceny jinych statku ke kterym ma statek vztah – substituty komplementy
-preference – co preferujeme toho nakupujeme vice
-ocekavani - predpoved budouci hodnoty promene
Volba spotrebitele
Při nakupovani je mnoho zbozi ale nase prijmy nam neumozni koupit vse(rozpoctova linie)
proto musime volit
Rocpoctove omezeni ma sklon: ten se rovna relativni cene
Mame prostreky a relativni cena nam rekne kolik si muzu koupit neceho místo neceho ( 4
coly= 1 pizza(relativni cena) a ja mam na 400 col )
Preference spotrebitele
Sklon Indiferencni krivky v jakemkoliv bode se rovna mezni mire subtituce tj mira v jake je
spotrebitel ochoten substituovat jeden statek za druhy
Jak je protrebitel ovlivnen zmenami prijmu? Muzu nakoupit vice kombinaci na puvodni
maximalni hladiny uzitku a taky si muzu koupit i kombinace na vyssi hladine a zase na
maximalni kde je jen jedna kombinace (nakres) puvodni optimum je nahrazeno novym
Co plati? Nejcasteji se se zvysi spotreba obou statku. Jedna se o pripad normalnich statku.
Pokud bude nejaky statek podradny snizi se nakup tohoto statku.
Jak se projevi na optimu změna ceny?
Graf
Duchodovy a substitucni efekt
Duch – zmene ceny vyvola takovou zmenu sptreby která se opira o vyssi indiferencni krivky.
Ztahuje se k prechodu optima z jedne idiferencni krivky a na jinou
Sub – změna spotreby se vyznacuje klouzanim po indiferencni krivce
Nabidka na trhu vyrobku a sluzeb
Firma je trzni subjekt vstupujici na trh jako instituce které pretvareji zdroje na vyrobky a
sluzby a na tomto trhu je nabizi, obecne, firma je subjekt který se snazi dosahnout nejakeho
uzitku a snazi se realizovat zisk. Uzitkem je rozdil mezi nakladem na vyrobu a prijmem,
2 okruhy otazek:
- jaky produkt bude vyrabet, pripadne jake mnozstvi
- jakou kombinaci vyr. faktoru pro vyrobu pouzit
Vyroba je zvtahem mezi vstupy a vystupy
- vztah je popisovan pomoci produkcni funkce
- Q= f(K,P,L)
- Tato definice je pro urcity vztah techniky a technologie
- Vystup zavisi především na mnozstvi vstupu
- Vlastnosti produkcni funkce zavisí rovnež na časovém horizontu ve kterem se firma
rozhoduje
- Cobb douglasova produkcni funkce Q=A . K
a
.L
b
- A je koeficient proporcionality
- a , b vypovídaji o Vyr. Fak.
- a+b=1 pripad konstatntnich vynosu z rozsahu
- a+b 1 rostouci
- Delka obdobi ovlivnuje : zpusob zapojovani vyr. Fakt.
• Zpusob schopnost nabidky reagovat
- kratke období : muze se menit pouze práce(variabilni) zvyseni rozsahu variabilniho
vstupu dosahuje Vynosu z variabilniho faktoru
- v dlouhem obdobi : jaou varialbilni K i L – firma muze optimalizovat vzajemny pomer
=> podminky pro substituci
technologicka změna – umozni ze stejnych zdroju vyprodukovat vetsi mnozstvi, posouva
produkcni funkci
prijem z mezniho produktu - zvyseni celkove trzby firmy které je zpusobeno realizaci
mezniho produktu, ma klesajici tendenci.
Naklad firmy
Naklady rozumime vydaje spojeny s vyrobou a realizaci trzni produkce
- Naklady jsou dulezite ale ekonomicky vyznam maji jen tehdy kdyz je porovname
s prijmy
- Ne všechny slozky nakladu jsou stejne vyznamne pro rozhodovani - mají rozdilnou
dynamiku vyvoje ve vztahu k mnozstvi produkce,
- Z hlediska kratkeho obdobi delime na :
- Fixni – nesouvisi se zmenou rozsahu vyroby
- Variabilni – souvisi se zmenou rozsahu vyroby, při nulove vyrobe zadne naklady
nejsou
- Celkove naklady jsou soucet fixnich a variabilnich nakladu
- Pokud je porovname s prijmy firmy zjistime jestli je zisk nebo ztrata
- Prumerne naklady AC - naklady na jednotku produkce, AC= TC/Q
- Prumerny fixni naklad AFC + prumerny variabilni naklad AVC=AC
- Prumerny fixni naklad se musi snizovat pac fixni naklad se nemeni a rozpousti se do
produkce
- Prumerne variabilni naklady souvisi se zakonem klesajicich vynosu a je reprezentovan
krivkou ve tvaru U.
- Mezni naklad(MC) – rozumime dotacne naklady vyvolane zvysenim objemu produkce
o jednotku říká co stoji dodatecne jednotka produkce, MC= dTC/dQ MC
n
=TC
n
-TC
n-1
TC>TR ztrata firmy
TCAR v odvetvi je ztrata( vyrobci jsou ztratovi) a nejmene schopni vyrobci
odchazi to se zacne promitat na nabidkovou stranu(jeden nemá vliv musí jich byt vice),
nabidka klesne a poroste trzni cena AR az do vyrovnani s AC pak uz není duvod odchazet
Pokud AC roste masa zisku – mam vice prostredku, a dele
odolam pokud klesne cena
- snizovani nakladu
prostredi , kde pusobil intenzivni tlak : na premenu uspor v investice (tvorbu kapitalovych
statku)
tvorba kapitalovych statku – akumlace kapitalu – tvorba dodatecnych kapitalovych statku,
premena peneznich zdroju na investice
koncentrace kapitalu – rust kapitalu, rust firmy ale vychazi z akumulace
centralizace kapitalu – rust kapitalu firmy ale firma roste diky pohlceni jiz drive existujici
firmy
homogeni struktura hosp. se zmenila na strukturu heterogeni
-soutezi firmy jejichz ekonomicka sila je rozdilna
-investicni naroky novych technologii prekracovaly moznosti individualnich podniku
-nutnosti se stalo sdruzovani individualnich kapitalu
Rovnovaha vyobce a postaveni monopolu
AR≠MR protože MR je klesajici a tim padem nejsou stejne a tim padem E nelezi na v bode
vyrovnani
Monopol
- jsou 2 souvislosti ve kterych se pojem objevuje – trzni jev
o trzni struktura – vyhoda kterou
mají jedni oproti druhym
jako jev je od realneho trhu neoddelitelny
- soucasne primi vliv na charaktrer a kvalitu konkurence , neni to negacce konkurence
je to forma konkurence
- A. Cournota – zacne lamat predstavu ze pokud je monopol tak si prosazuje co se mu
zlibi, on říká ze celkovy prijem je funkci ceny a ten se vyvyji zvlast, říká ze je
maximalni cena při ktere je maximalni zisk a pak uz zisk neroste(za urcity statek jsou
lidi davat pouze urcitou cenu) on říká ze pokud je monopol subjekt tak se ridi
poptavkou
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 245,04 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PEMIKI - Mikroekonomie I
Reference vyučujících předmětu PEMIKI - Mikroekonomie I
Podobné materiály
- PEMAKI - Makroekonomie I - Prednasky_2004
- PEMAKI - Makroekonomie I - Prednasky_TKrajicek_2007
- PEMIKI - Mikroekonomie I - Prednasky_1-8
- PFBANI - Bankovnictví I - Vypisky_prednasky_1-10
- PFBRAD - Bankovní regulace a dohled - Prednasky_2006-2007
- PFFUI - Finanční účetnictví I - Prednasky_2007
- PFFUII - Finanční účetnictví II - Prednasky_2008
- PFMEFI - Mezinárodní finanční instituce - Prednasky_2006-2007
- PFZAPV - Základy peněžního vývoje - Prednasky
- PFZFIF - Základy firemních financí - Prednasky
- PHEOPO - Ekonomicko-organizační poradenství - Prednasky
- PHMANA - Management I - Prednasky
- PHNOPI - Nauka o podniku I - Prednasky_2006
- PHOLAP - Logistika a přeprava - Prednasky_2007
- PHPCHE - Psychologie pro ekonomy - Prednasky_2006
- PHVTEU - Vnitřní trh EU - 2007_prednasky
- PHVTEU - Vnitřní trh EU - Prednasky_2008
- PHZAFI - Základy filozofie - Prednasky_2006
- PHZAFI - Základy filozofie - Prednasky_lonske
- PPEPEI - Evropské právo pro ekonomy I - Prednasky
- PPEPEI - Evropské právo pro ekonomy I - Prednasky
- PPOPRI - Obchodní právo I - Prednasky_Kalinova_VSE
- PPSP - Správní právo - Přednášky spravne_pravo_1_0
- PREUAE - Evropská unie a euroregiony - Prednasky_2005_2006
- PVSOCI - Sociologie pro ekonomy - Přednášky sociologia_pre_ekonomov_2.0
- PVVE - Veřejná ekonomie - Prednasky_2006
Copyright 2024 unium.cz