- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiály, smysl spociva v moznosti realizovat vetsi mnozstvi produkce za nizsi cenu, cenova
forma je zakladni a historicky take vychozi, smyslem je, ze vyrobce snizuje ceny tim ze
snizuje naklady.!!!
Necenovy kokurence – kvalitka, sirsi podminky prodeje, znacka, reklama
Zlom ve vyvoji ekonomie a jeji teorie trhu Frank Knight co rozumi ekonomove kdyz hovori o
konkurenci resp. Kdyz ji predpokladaji? Dosel asi k 7 zaverum a nikde by konkurence nebyla.
Zlom v ek:1 trhy o ktrerych ekonomie mluvila = kokurencni
2. pokud byl monopol- negace konkurence – prostredi z vule prosazujici soukromy
zajem na ukor spolecenskeho.
Konkurence dokonala : na strane nabidky na mnoho subjektu – každý dodava pouze dilci část
celkove nabidky – nemuze ovlivnit celkovou nabidku(kazdy dodava pouze zanedbatelnou část
nabizeneho zbozi.)
Kvalita produkce je stejna , nedochazi k uprednostnovani koupe z produkce
urciteo vyrobce.
Existuje volny vstup do odvetvi
Cena Za této situace jedina a vuci vyrobcum objektivni.
Dokonala konkurence : cesta uspor zdokonalovani a hospodarskeho pokroku
Situace idealni které se realne trhy vice ci méně vzdaluji
Zdoje trzni nedokonalosti – nektera z podminek je narusena
1.monopol(jeden subjekt)
2. oligopol(několik malo vyznamnych(jsou schopni ovlivnit cenu))
3 . monopolisticka konkurence (mnoho subjektu na strane nabidky ale
mají jina produkty)
Jak spolu souvisi obe pouzivani deleni
Nedokonala – cenova i necenova konkurence
Dokonala – cenova
Trzni selhani – trh nefunguje ocekavanym zpusobem – nezabezpecuje efektivni alokaci
zdroju.
- Priciny – existence nedokonaleho konkurencniho prostredi
o – druhou skupinu tvori tvz. Externality, jevy se kterými souvisi tvz. Efekty
prelevani
o Externality – vlivy které nejsou predmetem trzni transakce ale ovlivnuji ji,
pozitivne ci negativne
V 50 a 60 letech se cekalo od statnich zasahu do ekonomiky ze bude vytvaret podminky aby
pusobili co nejmensi zabrany fungovani trznich sil.
Analyza spotrebitelske poptavky – poptavka na trhu vyrobku a sluzeb
1. rovnavaha spotrebitele
2. indiferencni analyza – od kardinalismu k ordinalismu
3. poptavka , poptaskove mnozstvi a jajich zmeny
4. pruznost trzni poptavky
1.- proc a co to je?
vstupuje na trh
ma motiv maximalizovat uzitek ve spotrebe, predpoklada vynalozeni obeti
uzitek x obet
uz – pocit uspokojeni potreby
uzitecnost
ovlivnuje rozhodovani spotrebitele
strebitel nakupuje zbozi a ruznem mnozstvi
mnohe spotrebovava opakovane
jak ovlivnuji tyto skutecnasti poptavku?
Celkova uzitecnost – celkova uroven uspokojeni potrebe a kazda další jednoska bude elkovou
uitecnost zvysovat.
Mezni uzitek – prirustek celkovy a dodacne jednotka statku
Zakladni souvislost : zákon klesajiciho mezniho uzitku(MU) H.H. Gossen – 3 zákony o
uzitecnosti
- mezni uzitecnost spotrebovavanych statku klesa – opakovana na sebe navazujici spotreba,
- vyse mezni uzitrecnosti je zavisla – na intezite spotreby (P)
- dostupnosti statku
Jak popsat rovnovahu spotrebitele :
Nemohl uskutecnit lepsi volbu
Pro rozho donani je vyznammny pomer : MUan/Pa
Kdyby MUbm/Pb>MUan/ Pa
Uprednsotni spotrebu (m+1) jodnotky B před (n+1) jednotkou zbozi A
MUa /Pa=MUb/Pb=….=MUn/Pn – clovek pouzil peníze tak nemá duvad jinak prerozdelovat
prachy do zakoupenych uzitku
2.
V. pareto – je spojovan s polozeni zakladu ordinalismu
Nejsme scjopni merit uzitek ale jsme schopni poravnavat uzitky – ordinalismus
Indiferencni krivka – takovakombinace spotreby které prinasi spotrebiteli stejny uzitek, je mu
lhostejno ktrerou kombinaci spotrebuje – ale ne kazda pro nej muze byt cenova dostupna,
- ruznym urovnim ruzna uzitky – sit indiferencnih krivek – mapa
idife
- cim vetsi uzitek tim dále od pocatku, sklon ukazuje miru substituce,
krivky se neprotinaji, jsou vypoukle smerem k pocatku
zákon substituce
cim je zbozi vzacnejsi – tim je jeho relativni hodnota substituce vyssi vyjadrena zbozim, která
se stava hojnejsim ve spotrebe
relativni hodnota – hodnotu jednohu vyjadrujeme cenou druheho
rovovahaspotrebitele je v bod kde se krivka prijmu dotyka s uzitkovou
změna rovnovahy
- duchodove moznosti spotrebitele
- ceny zbozi
- zmeny preferenci
od zmen chvani se odvozuji zmeni poptaky a poptavaneho mnozstvi
změna poptavky -dochazi ke zmene poptavkove krivky elastrifikace
změna poptavaneho zbozi je ta sama krivka akorat se meni mnostvi zbozi
trzni poptavka j soucet poptavek jednotlivych subjektu
duchodovy efekt trzni popatvky jsou li zbozi A a C substituty dojde li ke zmene ceny A tak
vysledkem je ze se nakupuje méně zbozi
substuitucni efekt trzni popatvky jsou li zbozi A a C substituty dojde li ke zmene ceny A tak
vysledkem je ze vyvola posun poptavkove krivky zbozi C
jako substitut se muze zachovat jakekoliv zbozi pac vsem jim jde o penize
Pruznost trzni poptavky – elasticita
Vždy pujde o trzni poptavku
Koeficient elasticity poptavky
- procentni změna mnozstvi ku procentni zmene ceny
Je rozdil mezi sklonem a trzni elasticitou.
Celkovy prijem TR= QxP
Poptavka je elasticka
pokles P=> roste Q=> roste TR
poptavka neelasticka
pokles P=> roste Q=> poklesTR
poptavka je jednotkove elasticka
pokles P=> roste Q=>TR se nemeni
když roste cena a klesa poptavka tak musí klesat TR a je to opak elasticke poptavky.
Duchodova elasticita.
e= %zmena mnozstvi / % změna duchodu
u ruznych vyrobku je reakce rozdilna na zaklade toho delime na 2 typy statku:
- normalni s rotoucim duchodem clovek jich nakupuje vetsi mnozsvti ale plati ze se
jedna o statek :
- nezbytne – poptavane mnozstvi roste pomaleji nez duchod
- luxusni – poptavane mnozstvi roste rychleji nez duchod
-menecene - rust duchodu je provazen poklesem poptavaneho mnozstvi. Spotrebitel
prechazi ke kvalitnejsim statkum.
Poptav
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 245,04 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PEMIKI - Mikroekonomie I
Reference vyučujících předmětu PEMIKI - Mikroekonomie I
Podobné materiály
- PEMAKI - Makroekonomie I - Prednasky_2004
- PEMAKI - Makroekonomie I - Prednasky_TKrajicek_2007
- PEMIKI - Mikroekonomie I - Prednasky_1-8
- PFBANI - Bankovnictví I - Vypisky_prednasky_1-10
- PFBRAD - Bankovní regulace a dohled - Prednasky_2006-2007
- PFFUI - Finanční účetnictví I - Prednasky_2007
- PFFUII - Finanční účetnictví II - Prednasky_2008
- PFMEFI - Mezinárodní finanční instituce - Prednasky_2006-2007
- PFZAPV - Základy peněžního vývoje - Prednasky
- PFZFIF - Základy firemních financí - Prednasky
- PHEOPO - Ekonomicko-organizační poradenství - Prednasky
- PHMANA - Management I - Prednasky
- PHNOPI - Nauka o podniku I - Prednasky_2006
- PHOLAP - Logistika a přeprava - Prednasky_2007
- PHPCHE - Psychologie pro ekonomy - Prednasky_2006
- PHVTEU - Vnitřní trh EU - 2007_prednasky
- PHVTEU - Vnitřní trh EU - Prednasky_2008
- PHZAFI - Základy filozofie - Prednasky_2006
- PHZAFI - Základy filozofie - Prednasky_lonske
- PPEPEI - Evropské právo pro ekonomy I - Prednasky
- PPEPEI - Evropské právo pro ekonomy I - Prednasky
- PPOPRI - Obchodní právo I - Prednasky_Kalinova_VSE
- PPSP - Správní právo - Přednášky spravne_pravo_1_0
- PREUAE - Evropská unie a euroregiony - Prednasky_2005_2006
- PVSOCI - Sociologie pro ekonomy - Přednášky sociologia_pre_ekonomov_2.0
- PVVE - Veřejná ekonomie - Prednasky_2006
Copyright 2024 unium.cz