- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálMasarykova univerzita v Brně
Ekonomicko-správní fakulta
Bankovnictví II
Distanční studijní opora
Božena Petrjánošová
Brno 2005
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie v rámci programu SOCRATES - Grundtvig.
Za obsah produktu odpovídá výlučně autor, produkt nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise
neodpovídá za použití informací, jež jsou obsahem produktu.
This project was realized with financial support of European Union in terms of program SOCRATES - Grundtvig.
Author is exclusively responsible for content of product, product does not represent opinions of European Union
and European Commission is not responsible for any uses of informations, which are content of product.
Recenzoval: doc. Ing. Viktória Čejková, PhD.
Bankovnictví II
Vydala Masarykova univerzita v Brně
Ekonomicko-správní fakulta
Vydání první
Brno 2005
© Božena Petrjánošová, 2005
ISBN 80-210-3523-4
3
Identifikace modulu
Znak
■ KFBAII
Název
■ Bankovnictví II
Určení
■ pro kombinované bakalářské studium a celoživotní vzdělávání
Garant/Autor
■ Doc. Ing. Božena Petrjánošová, CSc.
Cíl
Vymezení cíle
Jsme potěšeni, že jste si zvolili studium předmětu Bankovnictví II. Tím jste si zároveň zvolili
rozšíření vašich poznatků o bance. Poznatky, které jste získali v předmětu Mikroekonomie,
Makroekonomie, Finanční trhy a Bankovnictví I tvoří jistě solidní základnu vašich
ekonomických vědomostí. Cílem předmětu Bankovnictví II je pak jejich prohloubení. Na
rozdíl od Bankovnictví I, kde byly probírány zejména dílčí produkty a služby z oblasti
aktivních, pasivních a bilančně neutrálních operací banky, cílem Bankovnictví II je
zvládnutí bankovní problematiky na úrovni banky jako celku. Od pohledu bankovního
klienta, který jste si osvojili v Bankovnictví I a který znamenal získání poznatků spíše na
úrovni obchodního místa banky, se dostáváte k pohledu pracovníka ústředí banky, který se
dívá na banku jako podnikatelský subjekt z aspektu jeho řízení, promyšlených vazeb na
klienta, získání a udržení pozice v tržním prostředí a potřeby kvalitního informačního
systému a kontroly.
Tyto poznatky vám poslouží k lepšímu pochopení banky, její ekonomiky a specifik
bankovního podnikání. Banku vám představí ve zcela jiném světle a zároveň umožní
pochopit problematiku navazujících specializovanějších předmětů, zejména předmětu
Bankovní management, Bankovní regulace a dohled, Marketing v peněžnictví a Účetnictví
bank.
Dovednosti a znalosti získané po studiu textů
Po prostudování textů budete obohaceni o znalosti, které vám zatím chyběly, konkrétně:
■ od znalostí jednotlivých bankovních produktů a služeb se dostanete k pochopení
mechanismu fungování banky v celé jeho složitosti,
■ získáte podrobné znalosti o nových trendech a radikálních změnách probíhajících v
současném bankovnictví, které zcela mění charakter bankovního podnikání, nutí banky
přistupovat ke své podnikatelské funkci zodpovědněji, s kvalitním informačním
systémem, s důrazem na klienta v ostrém konkurenčním boji a s nezbytností
dokonalejšího systému kontroly,
■ pochopíte specifika, cíle a rizika bankovního podnikání, podstatu a význam bankovní
regulace a dohledu nad bankami, problémy zisku, rentability, solventnosti a likvidity
banky a složitosti organizační struktury banky,
■ zjistíte, jak je v bance důležité promyšleně budovat vztah banky a klienta, seznámíte se
s etikou bankovního podnikání, dozvíte se o chování banky v tržním prostředí, o
podstatě a principech bankovního marketingu, o distribuční politice a distribučních
kanálech i o tvorbě cen bankovních produktů,
■ pochopíte podstatu, význam a vývoj informačního systému banky, informační potřeby
managementu banky, podstatu a význam manažerského informačního systému,
4
■ získáte základní poznatky z oblasti kontrolního systému a auditu banky.
Časový plán
Časová náročnost
Při časové náročnosti vycházíme z našeho odhahu, který si jistě přizpůsobíte vašim
individuálním schopnostem. V případě výraznější neschopnosti časový plán dodržet je
nutné požádat lektora o konzultaci
Časovou náročnost Vám představujeme v této struktuře:
■ prezenční část 6 hod. + zkouška
■ samostudium 27 hod.
■ korespondenční úkoly, kontrolní otázky 13 hod.
■ interakce s lektorem neprezenční 2 hod.
■ interakce s lektorem prezenční 2 hod.
Celkový studijní čas
■ 50 hod.
Harmonogram
Prezenční část:
■ nejlépe 3 x 2 hodiny, úvodní přednáška na začátku semestru, potom podle rozvrhu.
Interakce s lektorem:
■ podle potřeby a dohody
Samostudium:
Říjen
■ 1. týden - seznámení se s předmětem a se systémem práce, prolistování učebnice
■ 2. týden - samostudium - 5 hodin /zvládnutí 1. kapitoly/
■ 3. týden - zpracování 1. korespondenčního úkolu POTu uvedeného v 1. kapitole - 4
hodiny
■ 4. týden - samostudium - 4 hodiny /zvládnutí 2. kapitoly/
■ práce s otázkami k zamyšlení a s autokorekčním cvičením v 1. a 2. kapitole - 2. a 4.
týden - každý týden 1 hodinu, celkem 2 hodiny
Listopad
■ 1. týden - samostudium - 4 hodiny /zvládnutí 3. kapitoly/
■ 2. týden - samostudium - 5 hodin /zvládnutí 4. kapitoly/
■ 3. týden - zpracování korespondenčního úkolu POTu uvedeného ve 4. kapitole - 4
hodiny,
■ 4. týden - samostudium - 4 hodiny /zvládnutí 5. kapitoly/
■ práce s otázkami k zamyšlení a s autokorekčním cvičením ve 3. až 5. kapitole, každý
týden /1., 2. a 4./ 1 hodinu, celkem 3 hodiny
Prosinec
■ 1. týden - samostudium - opakování - 5 hodin
Zkušební období
■ zkouška formou písemného testu /více termínů/
5
Způsob studia
■ Povinná literatura:
■ KOLEKTIV AUTORŮ. Finanční řízení bank.
Praha: Bankovní institut, a. s., 1997.
■ zákon o bankách č. 21/1992 ve znění pozdějších úprav a předpisů
■ www stránky komerčních bank a ČNB.
■ Doporučená literatura:
■ KOLEKTIV AUTORŮ. Organizace řízení banky.
Praha: Bankovní institut, a. s., 1997.
■ SARDI, A. Vnitřní bankovní audit.
Praha: HZ Praha, spol. s. r. o., 1996.
■ KOLEKTIV AUTORŮ. Marketing bankovních služeb.
Praha: Bankovní institut, a. s., 1995.
Na příslušnou povinnou a doporučenou literaturu bude odkazováno ve způsobu studia u
jednotlivých kapitol.
Návod práce se studijními texty
Pro samostudium, zpracování korespondečních otázek /POTů/, jakož i k procvičení otázek
uvedených na webu potřebujete přístup k PC, který je připojený na internet, včetně
využívání e-mailové pošty pro komunikaci s pedagogem. Jako softwarové vybavení vám
postačí Windows 95,98 nebo 2000. Individuální konzultace zařazené do harmonogramu
výuky se budou uskutečňovat e-mailem, výjimečně osobně. Stejným způsobem vám bude
zajištěna distribuce potřebných informací ke zpracování POTů, jejich zaslání pedagogovi
prostřednictvím e-mailové pošty a následné oznámení výsledků /jejich vyhodnocení/
studentům.
Předkládaná studijní opora je rozvržena do pěti kapitol. Každá z nich tvoří jeden logický
celek, podrobněji strukturovaný dle dílčích okruhů uváděné problematiky. Předkládané
kapitoly jsou uspořádány podle určité logiky, proto je nutno dodržet jejich nastudování tak,
jak je uvedeno v harmonogramu.
Poněvadž jde o poměrně obtížnou problematiku, doporučujeme každou kapitolu nejdříve
prostudovat zběžně, procvičit ji pomocí otázek uvedených na webu, zamyslit se nad
otázkami uvedenými na konci každé kapitoly, následně prostudovat část z povinné
literatury, pokud je k dané kapitole stanovena, příp. pročíst si stanovenou část z
doporučené literatury.
Případné nejasnosti by měl student konzultovat s lektorem.
6
7
Obsah
Obsah
8
Stručný obsah
Kapitola 1
Banka jako podnikatelský subjekt
Specifika bankovního podnikání, cíle a rizika bankovního podnikání, zisk a rentabilita banky, bankovní regulace a
dohled nad bankami, organizační struktura banky.
Kapitola 2
Banka a klient
Základní skupiny bankovních klientů, klient a etika bankovního podnikání, smluvní vztah mezi bankou a klientem,
bankovní tajemství a povinnost mlčenlivosti, pojištění pohledávek z vkladů klienta, nové přístupy banky ke
klientovi, management kvality služeb.
Kapitola 3
Banka v tržním prostředí
Tržní chování banky, zvláštnosti bankovních produktů a služeb, distribuční kanály a distribuční politika, tvorba cen
bankovních produktů.
Kapitola 4
Informační systém banky
Vývoj informačních systémů bank, podstata a význam informačního systému banky, účetnictví jako základ
informačního systému, vývoj a zavádění manažerských informačních systémů, unifikace a formalizace
informačního systému bank a ČNB.
Kapitola 5
Kontrolní systém a audit banky
Kontrolní systém ze strany ČNB, vnější audit bankovních činností, kontrolní funkce dozorčí rady banky, vnitřní
kontrola banky, postavení a úloha vnitřního auditu v bance.
9
Úplný obsah
1. Banka jako podnikatelský subjekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.1 Specifika bankovního podnikání 15
1.2 Cíle bankovního podnikání 17
1.3 Rizika bankovního podnikání 18
1.4 Zisk a rentabilita bankovního podnikání 21
1.5 Bankovní regulace a dohled nad bankami 23
1.6 Organizační struktura banky 24
2. Banka a klient . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
2.1 Základní skupiny bankovních klientů 29
2.2 Klient a etika bankovního podnikání 30
2.3 Smluvní vztah mezi bankou a klientem 30
2.4 Bankovní tajemství a povinnost mlčenlivosti 31
2.5 Pojištění pohledávky z vkladů klienta 32
2.6 Nové přístupy banky ke klientovi 34
2.7 Management kvality služeb 36
3. Banka v tržním prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
3.1 Tržní chování banky 42
3.2 Zvláštnosti bankovních produktů a služeb 46
3.3 Distribuční kanály a distribuční politika v bankovnictví 48
3.4 Tvorba cen bankovních produktů 51
4. Informační systém banky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
4.1 Vývoj informačních systémů bank 59
4.2 Podstata a význam informačního systému banky 59
4.3 Účetnictví jako základ informačního systému banky 61
4.4 Informační potřeby managementu banky 62
4.5 Vývoj a zavedení manažerských informačních systémů 63
4.6 Informační povinnost bank 64
4.7 Unifikace a formalizace informačního systému bank a ČNB 64
5. Kontrolní systém a audit banky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
5.1 Kontrola banky ze strany ČNB 71
5.2 Vnější audit bankovních činností 71
5.3 Kontrolní funkce dozorčí rady banky 75
5.4 Vnitřní kontrola banky 76
5.5 Postavení a úlohy vnitřního auditu v bance 77
Obsah
10
11
Úvod
Úvod
12
Banky jsou významnými podnikatelskými subjekty se základním zaměřením na finanční služby. Sehrávají
důležitou roli zprostředkovatele mezi nabídkou dočasně volných peněz a poptávkou po nich na finančním trhu.
Převážnou část jejich zdrojů tvoří cizí zdroje, jsou tedy více než jiní vystaveni riziku likvidity, ale i tržnímu riziku,
zejména riziku ztráty z pohybu cen na finančním trhu. Jsou velkými podnikatelskými jednotkami s rozsáhou sítí
obchodních míst, což je činí poněkud těžkopádnými. Zároveň jsou zatíženy značnými provozními náklady.
V posledním období jsou vystaveny značné konkurenci ze strany nebankovních subjektů, což je nutí více přemýšlet
nad zaměřením svých činností - dostávají se pořád víc za hranice klasického bankovního podnikání, vytváří dceřiné
a přidružené společnosti v oblasti nebankovních finančních služeb, snaží se zvýšit efektivitu a rentabilitu svého
podnikání. Přesto, že jsou ekonomicky silné, část z nich permanentně zaniká v důsledku nezvládnutí rizik
bankovního podnikání.
Každý z nás se s nějakou bankou pravidelně setkává v pozici jejího klienta. Každý z nás má základní přehled o
bankou nabízených produktech a službách. Ale málokdo pronikl do zákulisí, mohl se podívat na mechanismus
bankovního podnikání, na její organizační strukturu, její specifika. Navíc banky podléhají rostoucí regulaci a
dohledu ze strany centrální banky. Jaké jsou k tomu důvody? Neztrácí tím svou suverenitu? Jsou regulace a dohled
nezbytné pro bankovní podnikání? Jsou banky dostatečně rentabilní? Jsou schopny zvládnout neustále rostoucí
tržní rizika? Jistě jste si tyto otázky už položili.
V poslední době se klient dostává výrazněji do pozornosti banky, banka si hledá k němu nové přístupy, vznikají
modernější a pro klienta pohodlnější distribuční kanály. Proč banka k tomu přistupuje, je to pro ni výhodnější,
nebo je pod tlakem konkurence ze strany ostatních bank? Proč se některé banky výrazněji zaměřují právě na určitý
typ klientely? Je pro banku potřebné dodržovat etiku bankovního podnikání?
S rostoucím objemem bankovních činností se zvyšuje význam bankovního informačního systému a kontroly.
Položili jste si už někdy otázku, jak je možné evidenčně zvládnout statisíce bankovních operací denně? Jak banka
může jménem klienta v průběhu několika sekund zaplatit i do nejvzdálenějších částí světa? Nedochází ke
zpronevěrám peněz, dodržují se všechna stanovená pravidla ?
Každý z nás ví, že banka podléhá dohledu ze strany ČNB a kontrole ze strany vnějšího auditora. Jsou však schopni
provést kontrolu důsledně? Jaké má v bance postavení vnitřní kontrola a jaký je rozdíl mezi vnitřní kontrolou a
vnitřním auditem, který si v bankách buduje své pozice? A co dozorčí rada banky? Kde je její místo v kontrolním
systému banky?
Na tyto i další otázky dostanete odpověď pečlivým prostudováním předkládané studijní opory.
Autorka
13
1.
■ Specifika bankovního podnikání
■ Cíle bankovního podnikání
■ Rizika bankovního podnikání
■ Zisk a rentabilita bankovního podnikání
■ Bankovní regulace a dohled nad bankami
■ Organizační struktura banky
Banka jako podnikatelský
subjekt
1. Banka jako podnikatelský subjekt
14
Cíl kapitoly
Banka jako podnikatelský subjekt má svá specifika. Přemýšleli jste nad tím, jaká? Jaké typy
bank najdeme v bankovní soustavě, jaké činnosti může banka vykonávat, kdo jí uděluje
licenci , jaké jsou cíle bankovního podnikání, s jakými riziky se ve svých činnostech setkává,
jaká je rentabilita jejího podnikání, jaká je její organizační struktura a s tím spojené
kompetence, kdo vykonává a v jakých oblastech regulaci a dohled nad ní? Na všechny tyto
otázky najdete odpověď v této kapitole. Proto se jistě s chutí pustíte do jejího studia.
V této kapitole se seznámíte s bankou jako podnikatelským subjektem ve všech
nejdůležitejších rovinách. Nejdříve (v části 1.1) zjistíte, jaká jsou specifika bankovního
podnikání, v části 1.2 si nastudujete cíle a v části 1.3 rizika bankovního podnikání. Důležitá
je zejména část 1.3, poněvadž jsou zde obsažena všechna základní finanční rizika, s krátkou
definicí a s jejich vlivem na výsledek hospodaření banky. V části 1.4 získáte základní
informace o výsledku hospodaření banky, přičemž se zaměříte zejména na ukazatele
bankovní rentability ROE a ROA. Část 1.5 vám poskytne základní poznatky o bankovní
regulaci a dohledu nad bankami, poslední část 1.6 se zabývá organizační strukturou banky.
Po prostudování této kapitoly budete znát specifika bankovního podnikání, osvojíte si cíle a
rizika bankovního podnikání, porozumíte pojmům zisk a rentabilita bankovního podnikání
a jakým způsobem se zjišťují, pochopíte proč a jakým způsobem se provádí bankovní
regulace a dohled nad bankami, poznáte organizační strukturu banky. Získáte tím poznatky
pro další kapitoly této studijní opory.
Časová zátěž 1
Prostudování této kapitoly pro vás představuje časovou zátěž maximálně 5 hodin (dle
harmonogramu ve 2. týdnu v říjnu). Práce s otázkami k zamyšlení a autokorekční cvičení
uvedené na webu vám zabere asi hodinu práce v témže týdnu. V dalším týdnu (ve 3. týdnu
v říjnu) se budete zabývat vypracováním POTu (práce v rozsahu asi 4 hodiny), který pošlete
elektronickou poštou lektorovi do konce října.
Pokud budete mít při jeho zpracování těžkosti, měli byste se obrátit se svými dotazy
na lektora.
Způsob studia
K zvládnutí učiva je potřebné postupně procházet jednotlivé části kapitoly, promýšlet je a
souběžně s tím se zamýšlet nad otázkami uvedenými na konci kapitoly jako Otázky
k zamyšlení. Otázky uvedené k této kapitole na webu jako Autokorekční cvičení vám
poslouží k lepšímu pochopení a zapamatování daných problémů.
Budete potřebovat přístup na internetové stránky komerčních bank a ČNB a přístup
do informačního systému ESF MU.
K této kapitole je povinností prostudovat zákon o bankách ve všech jeho oblastech, které se
týkají kapitoly 1 - např. v oblasti bankovních činností, možností a způsobů regulace
ze strany ČNB apod. Důvodem je podrobnější seznámení se s postavením banky jako
podnikatelského subjektu v přesné legislativní podobě.
Dále doporučujeme vstoupit na webové stránky ČNB a prohlédnout si souhrnné údaje
o komerčních bankách v oblasti bilanční částky, základní struktury bilance a dosahovaného
zisku a rentability. Jistě to obohatí vaše poznatky získané z této kapitoly o praktickou
dimenzi.
15
Banky patří k nejvýznamnějším finančním zprostředkovatelům na finančním trhu. Podstata
bankovního podnikání se dá s jistou dávkou zjednodušení definovat jako obchodování
s cizími zdroji, které banka získává od různých ekonomických subjektů (domácností,
podniků, soukromých a veřejných institucí). Cizí zdroje tvoří přibližně 90 až 97 %
bankovních pasiv. Při získávání cizích zdrojů se banka ve vztahu ke svým klientům dostává
do dlužnického postavení, při použití zdrojů formou úvěrů se dostává do pozice věřitele.
Kromě toho banky poskytují celou řadu vysoce specializovaných finančních služeb.
1.1 Specifika bankovního podnikání
Typy bankVe vyspělých tržních ekonomikách se setkáváme s různými typy bank, které ukazuje
následující schéma.
Schéma č. 1: Typy bank v tržní ekonomice.
Pramen: vlastní schéma.
V České republice vymezuje postavení bank zákon o bankách (č. 21/1992 ve znění
pozdějších úprav a předpisů).
Definice banky:
"Bankami se rozumějí právnické osoby se sídlem v České republice, založené jako akciová
společnost, které přijímají vklady od veřejnosti a poskytují úvěry a které k výkonu těchto
činností mají bankovní licenci." (§1)
Bankovní činnosti
podle zákona
o bankách
Kromě přijímání vkladů od veřejnosti a poskytování úvěrů banka může podle zákona
o bankách vykonávat ještě další činnosti, které jsou taxativně vymezeny tímto zákonem (v §1)
takto:
■ investování do cenných papírů na vlastní účet,
■ finanční pronájem (finanční leasing),
■ platební styk a zúčtování,
■ vydávání a správa platebních prostředků, např. platebních karet a cestovních šeků,
■ poskytování záruk,
■ otvírání akreditivů,
■ obstarávání inkasa,
■ poskytování investičních služeb,
■ vydávání hypotečních zástavních listů,
■ finanční makléřství,
■ výkon funkce depozitáře,
■ směnárenská činnost (nákup devizových prostředků),
■ poskytování bankovních informací,
■ obchodování na vlastní účet nebo na účet klienta s devizovými hodnotami a se zlatem,
Typy bank v tržní ekonomice
(členění podle různých kritérií)
podle vlastnických forem podle zaměření činnosti podle velikosti a
rozsahu sítě
státní univerzální celostátního
významu
družstevní specializované lokálního
významu
soukromé
1. Banka jako podnikatelský subjekt
16
■ pronájem bezpečnostních schránek,
■ činnosti, které přímo souvisejí s výše vyjmenovanými činnostmi banky.
Udělení bankovní licence:
Banka vzniká na základě povolení působit jako banka uděleného Českou národní bankou
po vyžádání stanoviska Ministerstva financí ČR na dobu neurči
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 1,21 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu KFBAII - Bankovnictví IIPodobné materiály
- PVSOCI - Sociologie pro ekonomy - Studijní material_sociologie
- PEMAKI - Makroekonomie I - Distanční studijní opora
- PEMIKI - Mikroekonomie I - Distanční studijní opora
- PESHOS - Světové hospodářství - Distanční studijní opora
- PFBAMA - Bankovní management - Distanční studijní opora
- PFFUI - Finanční účetnictví I - Distanční studijní opora
- PFZFIF - Základy firemních financí - Distanční studijní opora
- PHFIMAN - Finanční management - Distanční studijní opora
- PHNOPI - Nauka o podniku I - Distanční studijní opora
- PHNPII - Nauka o podniku II - Distanční studijní opora
- PHPCHE - Psychologie pro ekonomy - Distanční studijní opora
- PHZAFI - Základy filozofie - Distanční studijní opora
- PMMAT2 - Matematika II - Distanční studijní opora
- PMMATI - Matematika I - Distanční studijní opora
- PMSTAI - Statistika I - Distanční studijní opora
- PMSTII - Statistika II - Distanční studijní opora
- PPOPRI - Obchodní právo I - Distanční studijní opora
- PPPRP - Pracovní právo - Distanční studijní opora
- PPSP - Správní právo - Distanční studijní opora
- PRCERU - Cestovní ruch - Distanční studijní opora
- PRDEMO - Demografie - Distanční studijní opora
- PREG - Ekonomická geografie - Distanční studijní opora
- PREUAE - Evropská unie a euroregiony - Distanční studijní opora
- PVSOCI - Sociologie pro ekonomy - Distanční studijní opora
- PVZAPO - Základy politologie - Distanční studijní opora
- PFBANI - Bankovnictví I - Distanční studijní opora
- PFBRAD - Bankovní regulace a dohled - Distanční studijní opora
- PHFIMAN - Finanční management - Distanční studijní opora
- PHMARI - Marketing I - Distanční studijní opora
Copyright 2024 unium.cz