- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVELKOOBCHOD
nejvýznamnější funkce VO v logistickém řetězci
překlenovací
dále patří mezi velmi důležité: zprostředkovatelská, spojovací
MÍSTA ZPROSTŘEDKOVÁNÍ VO ČINNOSTI
( burza
trh zboží jako každý jiný trh
a zvláštní forma organizace trhu – na kterém se ve velkém obchoduje s hromadným, zastupitelným a nepřítomným zbožím
( aukce
v podstatě jsou to veřejné dražby
na nich se prodá zboží tomu – kdo nabídne vyšší cenu
je to tedy jednostranná soutěž kupujících
( veletrh
je to tradiční kategorie obch. činností
slouží ke zprostředkování koupě a prodeje
má funkci informační a poznávací, propagační a komerční
transformace velkoobchodu po roce 1990
malá a velká privatizace
restituce
diverzifikace
po roce 1990 značná diverzifikace velkoobchodu
před rokem 1990 byl VO realizován především stavebními družstvy a státními podniky
od roku 1990 ( roste počet pracovníků v obchodě
obchodní marže ve VO se zvýšila o 1,1%
odhadované tržby se snížily v r.1999 o 10%
koncem roku 1999 ( cca 52 000 právnických osob ve velkoobchodě
faktory ovlivňující pracnost sortimentu
hloubka a šířka sortimentu
počet dodavatelů a počet odběratelů
frekvence dodávek z výroby či dovozu a rozvozy odběratelům
sortimentní struktura dodávek z výroby a objednávek z MO
článkovitost pohybu zboží od výrobce ke spotřebiteli
fyzikální vlastnosti sortimentu ovlivňující pracnost příjmu, expedice, skladovatelnost zásob apod.
úroveň manipulační techniky a technologie provozu
významy obalu - funkce
ochranná
informační
reklamní a propagační
ekologická – ochrana ŽP
manipulační
standardizační
OBAL
prostředek nebo soubor prostředků, které chrání výrobky před škodou či jinou újmou, která má bezprostřední vliv na realizaci obchodní směny
umožňuje dále manipulaci se zbožím, usnadňuje odbyt a spotřebu výrobků
nákupní centrála
kontora, komora, velkonákupna, aliance
jsou to účelová a uzavřená společenství subjektů – kdy členové (akcionáři) jsou zároveň vlastníky vloženého kapitálu – ale i konzumenty výsledků činnosti nákupní centrály
nejvyšší forma vertikální kooperace obchodních firem
úspěšnou podmínkou NC je ( podřízení se jednotlivých subjektů společného zájmu při vyhledávání hlavních, nejpodstatnějších a nejlukrativnějších dodavatelů
každá NC řeší problém dělení efektu z centrálního nákupu
( hlavní činnosti
centrální nákup od velkých výrobců spotřebního zboží s cílem dosáhnout co nejpříznivějších cen mj. formou výhodných množstevních slev na zboží
( členové nákupních centrál
členy NC jsou velké retailingové filiálkové firmy s vlastním účelovým firemním velkoobchodem
řetězce obchodních domů rovněž s vlastním velkoobchodem
obchodní kooperace
samostatné VO firmy
dovozní formy atd.
technologické a logistické členění nákladní dopravy
veřejná doprava provozovaná profesionálními nespecializovanými a specializovanými organizacemi na komerční bázi
vnitropodniková doprava (závodová) – která na bázi střediskového hospodaření zajišťuje dopravu a přepravu pro podnikové potřeby výjimečně zejména v případech např. sezónního poklesu poptávky a podnikových požadavků i pro mimopodnikové poskytování služeb
technologická (vnitroobjektová) doprava a přeprava – jako součásti výrobního, stavebního nebo skladovacího procesu
velkoobchodní síť
prostorově uspořádaný soubor obchodně provozních jednotek – velkoobchodních skladů – významný článek v logistickém procesu fyzického a informačního pohybu spotřebního zboží od výroby či dovozu přes VO do MO a ke spotřebiteli
vlivy působící na výběr vhodné lokality pro výstavbu velkoobchodních skladů (podle čeho určujeme umístění skladů)
územní centralizace – soustřeďování do skladových obvodů, základen, nebo areálů
územní centralizace – soustřeďování do průmyslových zón měst
provozní (kapacitní) koncentrace stavební, provozní a sortimentní
organizační (firemní) koncentrace
možnosti budoucího rozšíření kapacity (existence rezervních pozemků)
intenzita spotřebitelské poptávky v místech spotřeby a její prognóza
geografické, urbanistické, komunikační a přírodní podmínky
podle čeho umisťujeme velkoobchodní prodejny
( gravitační metody
pro vymezení spádové oblasti pomocí např. rovnice zlomového bodu
( negravitační metody
jednoduché modely – pomocí kritických metod
metody jsou založeny na demografických údajích a na určitých faktorech, které daný obchodník individuálně posuzuje (odhad objemu tržeb a obratu, počet a struktura obyvatel, odhad kupní síly obyvatel)
ZÁKLADNÍ členění spotřebního zboží
výrobní sortiment – produkce spotřebního zboží tuzemské výroby
dovozový sortiment – produkce spotřebního zboží zahraniční výroby
sortiment služeb – poskytované či nakupované u tuzemských podnikatelských subjektů
základní rozdělení spotřebního zboží ve vo
potravinářské zboží – rychle se kazící x trvanlivé
nepotravinářské zboží – měkké x jemné x tvrdé
PODLE POTŘEB VO SE sortiment SPOTŘEBNÍho ZBOŽÍ ČLENÍ
výrobní
dovozový
služeb
spotřebního zboží
velkoobchodní operace
příjmové operace
skladovací operace
expediční operace
rozvozní operace
VO z prostorového hlediska
prostorově uspořádaný soubor obchodně provozních jednotek (VO skladů), která tvoří významný článek v logistickém procesu fyzického a informačního pohybu spotřebního zboží od výroby a dovozu přes VO do MO a ke spotřebiteli
manipulační jednotky
snižování manipulační náročnosti
( nultého řádu
zboží ve spotřebitelském obalu
( prvního řádu
základní
pitná voda v PET láhvi po 6 kusech balených ve smrštitelné folii s držákem
( druhého řádu
slouží pro mechanizovanou a automatizovanou přepravu
např. paleta s užitnou hmotností 250 – 1000 kg
roltejner s užitnou hmotností 160 – 250 kg
( třetího řádu
pro mechanizovanou manipulaci
např. velké kontejnery s užitnou hmotností 10 – 30 tun
( čtvrtého řádu
pro dálkovou a kombinovanou říční a námořní přepravu
s užitnou hmotností 400 – 2000 tun
formy velkoobchodního prodeje
návštěvy obchodních zástupců velkoobchodu (obchodních cestujících) v odběratelské síti MO (na prodejnách)
telefonická objednávka MO ve VO (poptávka) nebo VO v MO (nabídka
písemná objednávka MO
objednávka pomocí čárového kódu
objednávky podle standardu
prodej VO přes vzorkovny zřizované velkoobchodem (jaké stálé vzorkovny, vzorkovny pro pravidelné výběry, prodejní akce jako mimořádné nabídky VO)
prodej v samoobslužném VO (cash and carry)
prodej v regálovém VO
prodej v prodejních skladech (demigrosisté)
činnost nákupních centrál
společný nákup velkých objemů spotřebního zboží za výhodné ceny
rozšíření sortimentní nabídky
zajišťování a podpora úspěšných moderních prodejních systémů ve více zemích
podpora značek firem
využívání logistické racionalizace pohybu spotřebního zboží
rozšiřovat obchodní činnost i na další služby
organizovaný marketingový průzkum nabídky i poptávky
a strategie nákupu a prodeje spotřebního zboží
typy odbytových trhů zemědělské a potravinářské produkce
trh naturální
trh surovino-potravinářský
trh zemědělských výrobků
trh potravinářských výrobků
zprostředkovatelé VO
velkoobchodník - výrobce
velkoobchodník - importér a exportér
velkoobchodník nákupce - dohotovitel
specializovaný velkoobchodník
velkoobchodník - retailer
obchodní zástupce
obchodní zprostředkovatel (makléř)
komisionář
zasilatel (spe
Vloženo: 1.03.2011
Velikost: 135,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz