- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálWebsites
vizuální přístup
„brochureware“ - „introware“
technologický přístup
nejdříve technologické novinky
využívání zásad z projektování IS
model „vodopád“
fontánový typ
„přírůstkový“ vývojový cyklus
…
kategorizace
dle složitosti
dokumenty - aplikace
statický web
dynamický web
e-commerce
Informational sites - “brochureware” sites
Transactional sites – e-commerce
Community sites – interaktivita mezi uživatelem a serverem
Entertainment sites – hry, zábava
Other sites – osobní websites, weblogy
E-commerce
Obchod se zákazníkem prostřednictvím ICT
Zákaznicky „přívětivý“ design
Designing
Rychlost
Flexibilita (HW, plug-ins, sw)
Použitelnost (snadné naučení, ovládání, udržení znalosti)
Interfaces
Navigace – globální, lokální, v řadě
Vyhledávání – vyhledávací nástroje
Nakupování – stránka o produktu, nákupní karta, nákupní košík
Komunita – registrace, přispívání (obsahově), spotřebovávání
Zákaznicky „přívětivý“ design
Identifikuje zákazníky a jejich potřeby a přání
jedná se zákazníky jako s jedinci a zajišťuje obsah a funkčnost vzhledem k jejich potřebám a přáním
zajišťuje pozitivní zkušenost pro zákazníka
Struktura Web Site
Fyzická struktura – uložení dokumentů a skriptů, cesty
Logická struktura – odkazy (linky) mezi dokumenty
Organizace Web Site (logické struktury)
lineární
lineární s alternativami
lineární s volbou
lineární s odskoky
mříž
hierarchická-úzké stromy
-široké stromy
smíšená - web stromy
web style
Postupy při tvorbě website
Manažerské techniky, jako je SWOT analýza
Specifické metody, jako je např. francouzská metoda 6 C
Obecná metoda – design, implementace a využívání
Metody a techniky využívané při projektování inform. systémů, např. „Vodopádový model“
Procesní model 6 C
Connaitre – poznání, identifikace
Cibler – zaměření (zaostření)
Choisir – výběr
Construire – tvorba
Communiquer - komunikace
Changer – úpravy, aktualizace, údržba
Projekt website
3 kroky-Design
-Implementace
-Využívání
1. Krok - design
Jaký bude obsah?
Pro koho?
Jaká je komunikační strategie?
Jaké jsou zdroje?
prostředí
Data ke zveřejnění -přehledy, důvěrné údaje, copyright
Informační systém -zdroje, vývoj
Lidské zdroje -vhodní pracovníci, kvalifikační struktura
Financování -rozpočet, časový plán
pro jaké uživatele
Cíloví uživatelé -kdo bude číst informace?
Jací budou uživatelé? -jakým způsobem budou přistupovat? co očekávají?
2. Krok – implementace
Kdo bude vytvářet?
Co vytvoříme, v jakém sledu?
Jakým nástrojem?
příprava na využívání
Závěrečné zhodnocení
obsah, ergonomie
technické předpoklady
Připojení on line
umístění website
výběr adresy
oznámení o website
3. Krok – využívání
Jak aktualizovat informace?
Kdo dohlíží na website?
Kdo se stará o další vývoj?
Supervising
Správa -detekce a odstranění chyb a případných útoků od hackerů
Statistika reálného využívání -měření návštěvnosti a identifikace uživatelů
Informační gathering -pomocí E-mail nebo formulářů
Kritéria pro výběr technologií
Firemní kultura vývojové firmy
Web factory – použití Web Sphere Studio
Příklad firma ITS a. s.
Malá firma – free software: Apache, PHP, MySQL
Typ aplikace
Portál - XML
B2B - Java
Podniková prezentace - SMIL
Potřeba aktualizace dat
Méně častá - statické stránky
Častá - dynamické technologie na straně serveru
Hezké a nenáročné efekty
Technologie JavaScript
Kritéria pro výběr technologií
Prostředí pro umístění web site
Vlastní server
ISP (technolologie - bezpečnost)
Nároky na prostředí uživatele
Velký počet uživatelů = stránky snadno zobrazitelné (Google versus Yahoo)
Speciální efekty (multimedia) => instalovat Plug-ins
Reakce na možnosti uživatele
Prostředí uživatele
platforma, prohlížeče, velikost obrazovky, barvy a rozlišení
2 * 6 * 3 * 5 * 5 = 900 možností
Přenosové kapacity
co nejmenší grafické soubory < 20kB
rozlišení obrazovky = 72 dpi
atribut ALT - dříve se zobrazí popis obrázku
minimum animace (1 - 2 na stránce)
Obecné zásady tvorby
tvůrce stránky není uživatel
uživatelé nejsou návrháři
web sídlo musí respektovat zásady GUI
navigace je pouze prostředek pro dosažení cíle
vizuální pohled ovlivňuje počáteční vnímání
Take-away value - pozitivní, negativní, neutrální
navigace TLB
neexistuje obecná zásada pro „správný“ web design
Základní doporučení pro tvorbu website
Obsah - Soustřeďte Vaši pozornost nejdříve na obsah a potom na design.
Konzistence - Navrhněte Váš site konzistentně, aniž ovlivníte obsah.
Hustota - Rozložte obsah na malé kousky, aniž změníte obsah.
Design - Použijte několik barev, nenavrhujte monotonně.
Velikost - použijte malou grafiku s velkým dopadem.
Web Design je
postup, který musí být promyšlen
jistá metodologie, jistá složitost
kolektivní práce
rozdílné profese, řízení projektu
speciální činnost
multidisciplinární, nová a rychle se vyvíjející
nová profese
Internet
Historie internetu
1957 – 1. umělá družice země (SSSR)
ARPA - Advanced Research Projects Agency (USA)
1967-1968 – návrh sítě ARPANET, 1969 – ARPANET, 1971 – 16 uzlů ARPANETu
NCP (Network Control Protocol)
1971 – INWG - InterNetworking Working Group
vybudování nových protokolů
TCP/IP
1977 – vznik TCP/IP
1980 – TCP/IP zaváděno do praxe
1983 – celý ARPANET na TCP/IP
1986 – 1988 z ARPANETu vzniká Internet
NSF (National Science Foundation)
propojení 5 středisek
NSFNET
1990 – odstavení ARPANETu
1995 nahrazení jedné páteřní sítě
NIX.CZ z. s. p. o.
Neutral Internet eXchange
Peeringová tabulka
Síť CESNET2 - ČR
Internet
Infrastruktura
Služby – sféry
Zdroje
Lidé
Informační společnost - Dopad Internetu
- Nové programy (nejen EU)
- E - business
- Digitální podpis
WWW
1989 - Tim Berners-Lee (CERN) - návrh hypertextového systému
1994 - WWW sdružení (World Wide Web Consorcium - W3C)
vlastnosti -hypertext
-nezávislost na OS
-klient (browser), server (www server)
-http, url
Základní technologie WWW
URL - Uniform Resource Locators
HTML – HyperText Markup Language
XHTML – Extensible HyperText Markup Language
http - HyperText Transfer Protocol
Standardy W3C
„stará se“ o standardy webu (html, xhtml, css, xml ...)
Konsorcium firem
Členství
velké firmy 50.000 USD ročně
nevýdělečné organizace 5.000 USD ročně
Domény
Domény 1. řádu (TLD)
generické (nadnárodní) domény (com, .org, .net, .info ....)
národní domény (.uk,
Vloženo: 10.03.2011
Velikost: 149,02 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ETE30Z - Web design
Reference vyučujících předmětu ETE30Z - Web design
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz