- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Seminárka
EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSEMINÁRNÍ PRÁCE
TÉMA: Co je to čas?
Vypracoval:Jiří Zvolský
Kruh:15.
Hodina:Pá 10,30
CO JE TO ČAS?
Přesto, že pojem čas nás provází po celý náš život,odpověď na otázku „co je to čas“neznáme.
1.„Dokud se mne nikdo neptá,vím, chci-li však vysvětlit tázajícímu, nevím.“ zde je slavný a často citovaný výrok Augustinův, který je z mého pohledu plně pravdivý.Myslím si ,že toto téma je k určitému zamyšlení a proto jsem si ho vybral.Zvláště pak zamyšlení nad Augustinovým pojetím času.Ale z jakého důvodu se zabýváme otázkou času?Čas je něco co 2. nás obklopuje po celý náš život.Od narození až po smrt.A přesto si neumíme odpovědět na otázku co to čas.Pro mne bylo toto zjištění zarážející, a proto jsem si vybral téma času.
Vždyť bychom měli umět pojmenovat tak běžnou věc,jak je ale možné že tu otázku neznáme?
1.V nejstarších zachovaných stopách výslovného přemýšlení o světě se téma času objevuje jaksi nepřímo.Ač se tu o něm výslovně nemluví, přece zde už vystupuje to, co člověka na fenoménu času nejprve a nejvíce zaráží,co mu čas ukazuje v té nejprostší a přece zároveň nejhlubší a nejvíce bolestivé podobě.Tak vlastním tématem zřejmě nejstaršího Eposu o Gilgamešovi, není nic jiného než vcelku marný zápas jeho hrdiny se smrtelností.
3.Augustin(354-430) se narodil roku 354 v Thagastě v rodině pohanského římského úředníka a zbožné křesťanské matky.Byl biskup Aurelius Augustinu.Prošel složitým myšlenkovým i názorovým vývojem.Ovlivněn novoplatonismem, obrátil se nakonec ke křesťanství a stal se jedním z jeho nejvýznamnějších vykladačů a obránců.Vzhledem k tomuto jeho přesvědčení můžeme v jeho výkladu na otázku „co je to čas“ vidět výrazné ovlivnění křesťanstvím.V jeho nesmírně rozsáhlém díle zaujímá zvláštní místo kniha Vyznání(Confessiones).Augustin se v ní obrací k Bohu, jemuž se „vyznává“ a jehož prosí o radu.Tak se spis pohybuje mezi modlitbou a vzpomínkami,mezi dialogem a meditací,až v desáté knize na místo osobních vzpomínek nastoupí reflexe a jedenáctá kniha obsahuje jedno z nejznámějších soustavných pojednání o čase.Mezi oběma je však těsná souvislost.
Augustin si kladl otázku,proč to všechno vůbec píše?Nemůže dokázat čtenáři, že co napsal je pravda, ale doufá však, že mu uvěří.
4.Augustin se na otázku co je to čas obrací přímo k Bohu,který přece nebe a zemi stvořil.Setkáváme se zde s otázkami odpůrců křesťanství,kteří nemohli pochopit,proč věčný Bůh se stvořením světa tak „dlouho“ otálel.Augustin se těmito otázkami nezabývá a jeho odpověď je: 2.„chystal peklo pro ty,kdo šťourají do vznešených věcí“.Ale pak odpovídá ,že čas vznikl se stvořením světa.
Můžeme zcela tvrdit ,že kdyby nic nemíjelo,nebyl by čas minulý,kdyby nic nepřicházelo, nebyl by budoucí,a kdyby nic nebylo,přítomný.Dva z nich nejsou,protože minulý už není ,budoucí ještě není a třetí kdyby trval je věčností. Chtěl bych ještě zmínit známé řešení existence budoucnosti,minulosti a přítomnosti,které podal Augustin: 4.„5.Tak lze zcela zjistit,že neexistuje ani budoucnost , ani minulost, a nemůžeme ve vlastním slova smyslu tvrdit, že existuje trojí čas,totiž minulost,přítomnost a budoucnost.Nanejvýš by se dalo říci, že existují tři časy,totiž přítomnost minulého,přítomnost přítomného a přítomnost budoucího.Tyto tři mají své bytí do jisté míry střední vidění,z budoucího očekávání.“
Přítomný čas se tedy stává časem pokud přechází do minulého,tudíž objevuje se zde otázka jestli můžeme říci o čase ,že je kd
Vloženo: 1.03.2011
Velikost: 44,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE
Reference vyučujících předmětu EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE
Podobné materiály
- ETE05E - Informační systémy - seminárka na erp
- EHE60E - Filosofie - text k seminárkám
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 2
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 3
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 3
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 4
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Seminárka
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Seminárka 2
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Seminárka 3
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - seminárka 4
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Seminárka Macák
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Seminárka Macák
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Seminárka Macák
- RTE01Z - Tělesná výchova- PEF - seminárka
Copyright 2024 unium.cz