- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVypracoval: Jan ChladKruh: 12Hodina: Pátek 7:00ÚvodOswald Spengler se narodil v Blankenburgu ve středním Německu v roce 1880, jako nejstarší ze čtyř dětí, a pouze chlapců. Jeho otec, který původně byl důlní technik a pocházel z dlouhé řady horníků, byl německý poštovní úředník.Mladý Oswald nikdy neměl nejlepší zdraví a také trpěl migrénami, které ho provázely celý život. Spengler dále trpěl úzkoztmy, ačkoli měl velkolepé myšlenky – které měl pouze ve své mysli.Když bylo Spenglerovi 10 let, jeho rodina se přestěhovala do univerzitního města Halle. Zde Spengler obdržel klasické gymnazijní vzdělání, studoval řečtinu, latinu, matematiku a přírodní vědy. Rozvinul si zde svůj silný vztah k umění - především poezii, dramatu a hudbě. V mládí se pokoušel věnovat některým z umění, vytvořil dokonce několik vlastních děl, ale jen pár se jich dochovalo. V této době se dostal pod vliv Goetheho a Nietzscheho, dvou velikých lidí, jejichž význam pro Spenglerovo mládí a celý jeho život je velice významný.Po smrti jeho otce v roce 1901, Spengler v 21 letech nastoupil na univerzitu v Mnichově. Dále Spengler pokračoval na univerzitu v Berlíně a poté v Halle. Jeho hlavní studijní náplní bylo studium klasické kultury, matematiky a fyzikálních věd. Jeho univerzitní vzdělání, bylo financováno z velké části z dědictví po zemřelé tetě.Jeho první příspěvek byl ve škole v Saarbrückenu. Pak se přestěhoval do Düsseldorfu, a nakonec do Hamburku. Zde učil matematiku, fyzikální vědy, historii a německou literaturu. Podle dostupných záznamů patřil mezi dobré a svědomité učitele. Ale ve skutečnosti jeho srdce nechtělo učit, a když se v roce 1911 naskytla příležitost "jít svou vlastní cestou" (jeho matka zemřela a zanechala mu dědictví, jenž mu zaručilo míru finanční nezávislosti), neváhal a opustil učitelskou kariéru.Po opuštění kariéry učitele se Spengler stal spisovatelem a filozofem. V roce 1933 byl pozván Hitlerem k rozhovoru. Spengler byl považován Hitlerem za příznivce nacizmu, což se změnilo na podzim roku 1933 vydáním díla Léta rozhodování, kde se Spengler od nacizmu distancuje a oslavuje italský fašizmus v čele s B. Mussolinim. I přes toto se Hitler snažil Spenglera přemluvit ke spolupráci. Po záhadné smrti několika Spenglerových přátel, začal srovnávat nacismus s bolševizmem. Spengler zemřel náhle v květnu roku 1936 na srdeční selhání, taktéž se mluvilo i o tom, že byl zavražděn. I. Technika jako taktika životaSprávně pochopit význam pojmu technika znamená vyjasnit nejdříve Spenglerovo chápání dějin.Dějiny jsou pro něj primární dějinami cítění. Kritizuje čistě materialistický výklad historie člověka, neboť zhmotnělé předměty jsou pouze konkrétní výslednou formou čehosi jiného - ideje hledající si prostředky svého zrealizování. Na začátku se objevuje idea volnosti, létání a až následně člověk konstruuje stroj, který mu umožní jeho touhu naplnit. Sám svou metodu zkoumání dějin nazývá "fyziogmatickým přístupem" založeným na principu přezkoumání věci striktně vědecky, ale na nazírání přímo do jejího „obličeje, srdce“, na to co není viditelné.Pod výrazným vlivem Schopenhauera formuloval své tvrzení, že ideje a touhy jsou pouze odrazem lidské, kulturní, nebo jiné duše. Určující činitel života proto není rozum, ale duše, respektive vůle. Rozum dělá pouze to, co je dáno duši.Dějiny světa a člověka jsou tedy primární dějinami tužeb, idejí a následně nakládání s nimi. Zkoumání materiálního vybavení člověka samo o sobě o člověku nic neřekne, ale ani technika chápána ve smyslu uskutečnění stroje, nebude poskytovat relevantní poznatky. K pochopení člověka je nutné odpoutat se čistě od věcí a věnovat se povaze duše.Pokud se při zkoumání předmětů používaných člověkem přijde ke zjištění, že se v průběhu času jakkoliv změnily, je nutné předpokládat, že se změnila především jeho duše. Proto se technika v Spenglerově uvažování vyskytuje především ve významu abstraktní ideje určující způsob efektivního nakládání s materiálními statky a ovládnutelnými jevy za účelem přežití. Každý předmět je jen odrazem nějakého postupu a přemýšlení o něm, vycházející z vůle duše, realizovaný rozumem.Na techniku je pohlíženo jako na metodu přežití existující již od dob života zvířat a později i člověka. Technika je taktika celého přežití, vnitřní forma jednání v boji, která určí, zda její nositel bude nadřízený nebo podřízený jiným tvorům. Technika je tedy synonymem života. Techniku přežití používá v Nietzscheovském smyslu jako boj vůle k moci.Spengler, chápe techniku především v abstraktní rovině, a odmítá ji hierarchicky zařadit hodnotově pod kulturu, tak jako to dělají idealisté nahlížející na krásné umění bez pohrdání, jakého se dostává hmotné technice. Odmítá stejně mělké materialistické chápání techniky, jehož ideálem byl užitek bez jakékoliv hloubky. Techniku nezařazuje ani pod kulturu, ani nad ni. Ona sama je stránkou života a duše, přičemž pokrok propojuje různé způsoby, jakým rozum myšlenky stroje realizuje od jednodušších po komplikované. II. Býložravci a dravciSpengler si tedy v díle "Člověk a technika" všímá adaptačních mechanismů čl
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 31,35 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ehe55e - Věda, filosofie a společnost
Reference vyučujících předmětu ehe55e - Věda, filosofie a společnost
Podobné materiály
- ETE05E - Informační systémy - seminárka na erp
- EHE60E - Filosofie - text k seminárkám
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Seminárka
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 2
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 3
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 3
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Seminárka 4
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Seminárka
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Seminárka 3
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - seminárka 4
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Seminárka Macák
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Seminárka Macák
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Seminárka Macák
- RTE01Z - Tělesná výchova- PEF - seminárka
Copyright 2024 unium.cz