- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTeorie řízeníManažer, manažerské funkce, komunikace úloha: umění využít odborníků na dosažení vytyčených cílů
pojmenování vedoucího pracovníka
Manažer je ten, jehož hlavním posláním je starat se a odpovídat za kolektivní činnost jemu podřízené skupiny řídících nebo výkonných spolupracovníků, požadavkem na něj je pak hledání cest k provedení opatření nezbytných k dosažení vytyčeného cíle. Manažer Manažeři roku 2006 vrozené (cca 70 %)
- potřeba řídit, potřeba mít moc
umění vcítit se do potřeb spolupracovníků
získané (cca 30 %)
- studium ekonomické teorie, literatury, teorie podnikání
- sociálně-psychologické znalosti
- metody řízení
- dobrá tělesná a duševní kondice Vlastnosti ideálního manažera schopnost dorozumění se (přijímání a poskytování informací)
odborné znalosti
ctižádostivost, cílevědomost
čestnost a důvěryhodnost
sebedůvěra, pozitivní myšlení
soudnost
nadšení a přesvědčivost
zvídavost, mnohostrannost
fantazie, tvořivost
korektní vystupování
skupiny dovedností:
technické - znalost techniky
lidské - schopnost pracovat, umět motivovat
koncepční - schopnost koordinovat a integrovat Požadavky na osobnost autokrat
liberál
demokrat
úspěšně řídit = znát + mít pravomoc + chtít + stačit Typy řídících pracovníků top manažer (strategické řízení)
střední manažer
manažer první linie (operativní řízení)
práce: řídící (vést), heuristická (plánovat), výkonná (vykonávat) Základní řídící úrovně operativní koncepční úroveň řízení top 1. l. stř. Individuální styl řízení Autokratický – na první místo svého zájmu staví výrobní a pracovní úkoly, má snahu lidi oddělovat a nevytvářet kolektiv, rozhoduje sám, většinou ve prospěch mladých, schopných výkonu, hájí své návrhy, řešení, je nepřesvědčitelný Byrokratický – „směrnice nade vše“, orientuje se na získání moci, zakládá si na hodnostech, titulech, postavení, řídí a kontroluje přísně, hlavně z hlediska směrnic, v konfliktech zasahuje mocí – formálnost, neoperativnost Lhostejný – bez většího zájmu o výrobu, úkoly, výkony, lidi, nerad rozhoduje, rozhodnutí odkládá
Sociální - opak autokratického a lhostejného = maximální zájem o lidi, minimální o pracovní úkol, je přesvědčitelný, vytváří kolektiv, rozhoduje kolektivně sociální sousedský Harmonický – vyžaduje slušnou práci za slušný plat, při řízení využívá svých podřízených, naléhá jen tolik, aby by tlak byl přijatelný, ustupuje do té míry, aby zabránil uvolnění pracovní morálky, řídí pevně, ale slušně
motivuje odměnami a pochvalami, konflikty se snaží řešit spravedlivě, klade důraz na neformální vztahy a komunikaci Sousedský – vychází z předpokladu, že budeme-li pečovat o dobré vztahy a spokojenost lidí, odrazí to pozitivně na výsledcích podniku – převážně mylný
plánuje pouze v hrubých rysech, má odpor ke kontrole, rozhoduje kompromisně, aby byli všichni spokojeni
Týmový – cílem je dobrá produkce při dobré morálce, plánuje za spoluúčasti lidí, určuje směr, nikoliv konkrétní cestu
umí naslouchat a pozorovat, při rozhodování využívá názorů specialistů, klade důraz na rozumové rozhodování, má schopnost přijímat nová a neobvyklá rozhodnutí Poradní – jde o rozvoj osobnosti lidí, jejich vzdělávání, utváření a rozvíjení jejich potřeb a zájmů, neuznává vztahy nadřízenosti a podřízenosti, úkoly jsou rozdělovány na základě odbornosti
při rozhodování využívá vědecké metody práce, projevuje se sklon k jednostrannému řešení autokratický harmonický týmový byrokratický organizační poradní lhostejný zájem o úkoly zájem o lidské potřeby Únava – signalizuje nebezpečí poškození organismu při vyčerpání
- fyzická (manuálně pracující)
- duševní (manažer)
- emocionální (umělec)
Dalšími důležitými činiteli ovlivňujícími stupeň únavy jsou:
zaujetí danou prací, konflikty, frustrace, omezování,...
Rytmus a monotonie
Rytmus – zákonité opakování organizovaného celku vyznačujícího se určitými časovými a prostorovými parametry
Monotonie – pocit jednotvárnosti dostavující se při jednoduchých opakujících se činnostech – neuspokojení z práce, nuda, ztráta zájmu o vykonávanou práci, pocit únavy
Racionalizační opatření k odstranění monotonie:
- technicko organizační úpravy pracovních podmínek
- střídání pracovního rytmu, týmu, úkolů
- úpravy režimu práce a odpočinku
Ostatní limitující faktory:
- pracovní doba
- spánek
- životospráva
- výživa
- aktivní odpočinek Limitující faktory manažera Faktory prostředí
- osvětlení
- barevná úprava prostředí
- hluk
- mikroklimatické podmínky Faktory ovlivňující stupeň efektivnosti řídící práce:
a) subjektivní faktory
tělesné i dušení dispozice řídících pracovníků
zdravotní stav
kvalifikační stupeň
motivace
styl řídící práce
b) objektivní faktory
charakter transformačních procesů
charakter řídících procestů
charakter vnitřního a vnějšího prostředí
Rozbor spotřeby času
- přímé metody – vlastní snímky pracovního dne
- nepřímé metody – pozorování druhou osobou Manažer a čas – Time Management Analýza rozsahu vedení
- všeobecné vedení – podíl na řízení celého organizačního systému
- vlastní vedení podřízených – odpovědnost za delegované úkoly podřízeným a jejich činnost
- osobní řídící činnost – manažer je může delegovat, ale vykonává je sám
Úroveň podřízených je možno vyjádřit formou nároků na čas vedoucího pracovníka:
- podřízení nízké úrovně – vyžadují neustálý dozor a kontrolu
- podřízení střední úrovně – vyžadují vedení, úkol vysvětlit a občas kontrolovat
- podřízení vysoké úrovně – vyžadují delegování práce, po uložení úkolu je možno kontrolovat až výsledek
Průzkumem bylo zjištěno, že vedoucí pracovník vynakládá za týden v průměru:
5 hodin na pracovníka s nízkou úrovní
3-3,5 hodiny na pracovníka na střední úrovni
1-1,5 hodiny na pracovníka s vysokou úrovní Manažer a čas "projev řídícího působení rídícího systému na řízený systém"
= jednorázové nebo relativně trvalé pověření podřízených pracovníků určitými činnostmi
věcná stránka ("komu" a "co" delegovat; předpokládá dokonalou znalost kvalifikace podřízených pracovníků)
formální stránka ("jak" delegovat; předpokládá znalost struktury osobno
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 1,36 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ERE39E - Teorie řízení PAE
Reference vyučujících předmětu ERE39E - Teorie řízení PAE
Podobné materiály
- EUE33E - Základy účetnictví - VSRR - Prezentace
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Prezentace cvika
- EAE02E - Ekonomicko matematické metody II. - řešené cvika
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Výpisky cvika
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Cvika
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Cvika
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - cvika výpisky
- ERT08E - Teorie řízení TF - Cvika
- ERT08E - Teorie řízení TF - Cvika
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - cvika
- EAE04E - Ekonomicko matematické metody I. - cvika
- EAE71E - Ekonomicko matematické metody I. - cvika
Copyright 2024 unium.cz