- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Otázky ke zk. - Vašák
ARE01E - Speciální fytotechnika
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálOtázky pro PEF s částečnými odpověďmi pro předmět Speciální fytotechnika v roce 2006.
Předběžné termíny zkoušek (budou v SIC a na FAPPZ v posluchárnách)
Zkouší Doc.Jan Vašák za pomoci spolupracovníků (sedím FAPPZ, 3.patro, místnost 301) vnitřní linka 2534
Zkouška písemná (test s 5 aktivními-ne tedy zatrhávání odpovědí-otázkami). Ústně jen při zlepšení známky.
Mimo zde uvedené otázky včetně přednášek a presentací na PC foliích:z kterýchkoliv skript (nejlépe ale poslední vydání Speciální fytotechniky) vydaných po roce 1995 nastudovat obecnou část rostl. výroby a zemědělství, pěstování ozimé pšenice, ječmene jarního, řepky ozimé, hořčice, máku, slunečnice, kukuřice na zrno,silážní a vlhké zrno, cukrovky, brambor, lnu, chmele. Pícninářství v rozsahu určeného katedrou KPT. Zahradnictví-bude zkoušeno jen v části obecné RV.
Všeobecné znalosti - čísla
1,. Orné půdy na osobu je: svět cca 0,24 ha
EU15 0,21
ČR 0,30
2. Trend výměry orné půdy (absolutní)
Evropa – snížení
Svět +všechny ostatní kontinenty – růst
3. Ze zemské souše je a) orné a intenzivní půdy cca 10%
b) pastvin, luk 16%
c) lesů 25%
d) devastované půdy 49%
4. Hlavní zdroje devastace půdního fondu světa jsou sucho a zasolení (proč?)
5. Hlavní plodiny světa jsou sestupně pšenice, rýže, kukuřice, sója
6. Hlavní plodiny EU jsou sestupně pšenice, kukuřice, ječmen, řepka
7. Hlavní a) potravinou světa je rýže
b)¨plodinou pšenice
c) bílkovinou sójová
d) krmnou plodinou kukuřice
e) luštěninou fazol
f) olejninou palma olejná (nedávno sója-v EU sója)
g) cukrodárnou pl. třtina
h) okopaninou maniok (= kassave)
ch) obchodní plodinou sója a její extrahovaný šrot
8. Hlavní agrární exportér světa je 1) USA, 2-3) Holandsko, Francie
9.. Hlavní agrární dovozce světa je Japonsko a SRN
10. V EU má nejlepší (kladné) agrární saldo obchodu a)absolutně Holandsko (sadba, osiva, speciální plodiny, ŽV produkty), následuje Francie. Na světě pak USA (sója)
b) relativně Dánsko (ŽV produkty)
11. Agrární obchodní bilance je:
a) u EU mírně záporná
b) v ČR dost výrazně záporná (2-3 tis.Kč/os/rok, trend ke zhoršení)
12) Obyvatel světa, EU25, ČR je..............
13. Orientační výnosy plodin v ČR (nejlepší země EU) v t/ha
Pšenice ozimá 5 (8)
Ječmen jarní 4-5 (6-7)
Brambor 20-25 (40-50)
Řepka 3 (4)
Hrách 2,5 (4-5)
Chmel1 (2-2,5)
Cukrovka 40-50 (50-60)
Kukuřice zrno6-7 (9-12)
Rosené stonky lnu 3-4 (4-6)
Kukuřice siláž 35-45 (60-70))
Sója1,5-2 (3)
Slunečnice 12,5 (2,5)
Světové výnosy (průměr) bývají proti EU i ČR (až na sóju) asi o 20-60% nižší (svět = převládá extenzivní, Evropa naopak intenzivní zemědělství)
14. V ČR je ve struktuře osevu (osévá se cca 2,7-2,8 mil. ha půdy) asi
60% obilovin (z toho je polovina pšenice), kukuřice silážní + ostatní jednoleté pícniny 10%, víceleté pícniny jetel, vojtěška, jetelotrávy 8%, řepka 10%, hořčice 1-2%, mák 1,5%, brambor 1%, cukrovka 2,5%, hrách 1%
Všeobecné znalosti - agrobiologie
Hlavní kvalitativní vadou u všech plodin je: zaplísnění. Obsah produktů z hub (Fusarium ap.), tzv. mykotoxinů (agflatoxin, ochratoxin, DON = deoxinivalenol=vomytoxin ap.)
2. Rostliny jsou zelené: ze světelného spaktra asimilují hlavně fialovou, modrou, oranžovou, červenou část spektra. Neberou zelenou – tj. ta zůstane a my ji vidíme.
Rostliny se ohýbají za světlem, banán je ohnutý, proč? Na dlouživý růst má přímý vliv obsah hormonů tzv. auxinů. Ty ale rozkládá světlo. Proto zastíněná část stonku má auxiny a roste – tj. přikloní se ke světlu.Poupě banánovníku pukne, otevře se světlu, malé banánky kolem středu květenství jsou vystavené světlu, jejich obvod zůstane ještě krytý poupětem. Oplodí banánu vnitřní asimiluje (je zelené) obvod vnější ne ´= roste, banán se ohne.
Bílé dlouhé klíče brambor (vznikají ve tmě) mají těchto auxinů velmi mnoho. Tyto auxiny jsou hlavně u nejdříve vzniklého očka (klíče) a současně brzdí růst jiných klíčů ze spodnějších oček – tzv. apikální dominance. Proto se vždy musí bílý klíč odlomit (poškodit) aby z hlízy brambor vniklo více klíčů (= stonků a na nich hlíz v zemi). Nebo nakličovat na světle (auxin se rozloží – „všechna“ očka vyklíčí)
Klíče a zelené části slupky a dužniny brambor odstraňujeme pro obsah toxického alkaloidu solanin (až 0,3-1% v klíči či bobuli), který se při varu a ni pečení, smažení nerozkládá.
Ječmen jarní sladovnický, nebo když je méně osiva, seji pozdě ap. se vysévá mělčeji (2-3 cm), neb do této vrstvy půdy ještě proniká část světla, rozkládá auxin, ten ruší apik.dom. a rostlina udělá více odnoží.
Olejniny seji mělce proto (řepka 1-2 cm ap.) že mají zásobní látku tuk. Ten na rozdíl od škrobu (zásobní látka obilí) potřebuje pro rozklad podstatně více vzduchu než škrob. Proto i řepka zaoraná do země neklíčí, až když se vyorá (dostane se na vzduch). Proto řepka (slunečnice, mák ap.) jsou zaplevelující pro následné plodiny. OPbilí téměř ne.
Orat, kypřit, okopávat, proorávat, plečkovat znamená půdu provzdušovat. To pomůže k rozkladu organické hmoty, tj. uvolní se živiny, hlavně dusík. Rostliny pak lépe rostou.
Výnos se tvoří násobením hodnot tzv. prvků výnosu. Obecně to je počet plodů (zrn, semen, hlíz ap.) na m2 krát jejich průměrná hmotnost (často u zrnin tzv. hmotnost tisíce semen=HTS). Nejčastěji ale to vyjadřujeme jako:
počet klasů (plodných rostlin) na m2 (u pšenice cca 400-600, slad. ječmen 800-1000, řepky 20-60, brambor 4-7, cukrovky 6-11, Zea 7-10, slunečnice 5-7, mák 40-100, hrách 80-100, chmel 0,333 – a jak to záleží na pěstitelském směru? – někde ne, jinde ano-odpovědět)
počet zrn (hlíz) v klasu, plodu (u pšenice cca 25, řepky 18, mák 2-5 tis.) trs brambor 10, cukrovka 1)
- hmotnost zrna (u pšenice HTZ cca 40-50, HTS řepky 4-5, brambor hlíza 30-90, cukrovky 500-1000 g bulva). Vynásobte, převeďte na 1 ha.
Rostliny si sami dokáží regulovat úroveň výnosotvorných prvků tzv.autoregulace. „Přisadí“ – např. obilí udělá v podzemí odnože. Tj. z 1 zrna pšenice vyroste běžně 2 klasy, ale i 20 až 60. Řepka má běžně 6 větví, ale i 20 ap. Autoregulaci počtu nemají brambory, cukrovka. Mají (ale to i jiné plodiny) tzv. kompenzaci. Tedy, v řídkém porostu se udělají větší bulvy (mezera mezi bulvami max 40 cm-více kompenzace nenahradí), větší hlízy brambor (100-5000 g). Je i negativní kompenzace. Např. čím více semen (zrn) je v plodu, tím bývají zrna drobnější.
Z hlediska tvorby výnosu je nejdůležitější a také nejsnáze se ovlivňují ty prvky výnosu které se tvoří nejdříve. Tedy počet rostlin (klasů, větví). Proto platí jak zaseješ (hustě, řídce, včas,pozdě, mělce, hluboko-co je správně a u čeho?), tak sklidíš.
Výnos, jeho tvorba je primárně závisí na:
mohutnosti a aktivitě kořenového systému (proto orám, podporuji růst kořenů omezením růstu nadzemí = dávám jen startovací dávku N a to nejlépe pod zrno – tzv. hnojení pod patu Amofosem, používám růstové retardanty – morforegulátory – azoly (Horizon), CCC (Retacel-Stabilan)
době trvání aktivní asimilace (aby se udrželo mnoho listů – tzv. LAI, pokryvnost listoví 2-5m2 listů na 1 m2 půdy, po co nejdelší dobu – tzv. LAD = trvání LAI). Proto chráním asimilaci fungicidy (na choroby), proti škůdcům (insekticidy)
počtu úložných míst, kam se ukládají asimiláty (tzv. sink) . např. zrna v klasu. Proto optimálně hnojím, chráním plody před škůdci, chorobami ap.
ekonomice hospodaření s asimiláty. Aby se ukládaly do pro nás významných produktů (zrna, hlíz, semen ap.), ne tedy do slámy. Proto si vyberu vhodnou odrůdu ap., aby neměla mnoho balastu – slámy ap.Plodiny se obecně zkracují.
Společnými znaky hlavních kulturních plodin jsou
nevy
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 93,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu ARE01E - Speciální fytotechnikaPodobné materiály
- AAE01E - Obecná fytotechnika - Otázky ke zkoušce
- AAE01E - Obecná fytotechnika - Otázky
- AAE01E - Obecná fytotechnika - Vypracované otázky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Otázky z testu
- AGE01E - Chov zvířat I. - Otázky(2)
- AGE01E - Chov zvířat I. - Otázky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Otázky ke zkoušce
- ASE03E - Chov zvířat II. - Otázky ke zk.
- EAE02E - Ekonomicko matematické metody II. - Otázky
- EEE02E - Ekonomika agrárního sektoru PaA - Testové otázky
- EHE12E - Politologie - PAA - Otázky ke zkoušce
- EHE12E - Politologie - PAA - Otázky
- EHE12E - Politologie - PAA - Vypracované otázky ke zk.
- EJE05E - Obchodní právo - Otázky ke zkoušce
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Otázky na zápočet a zkoušku
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Otázky na zápočtový a zkouškový test
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Otázky
- EPE09E - Psychologie a etika v podnikání - Vypracované otázky ke zk.
- EPE09E - Psychologie a etika v podnikání - Vypracované otázky
- EPE09E - Psychologie a etika v podnikání - Zkrácené otázky
- EPE10E - Psychologie osobnosti a komunikace - Otázky
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Otázky ke zkoušce
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Vypracované otázky
- ETE05E - Informační systémy - Otázky u zkoušky
- EUE08E - Zemědělské zbožíznalství - Testové otázky
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Vypracované otázky ke zk.
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Vypracované otázky ke zkoušce
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Vypracované otázky ke zk.
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - otázky
- EUE33E - Základy účetnictví - VSRR - testové otázky
- EUE74E - Daňová soustava DS - Testové otázky
- EUE81E - Velkoobchod a maloobchod DS - Testové otázky
- EPE10E - Psychologie osobnosti a komunikace - otázky k zápočtovým testům
- EJA05E - Základy právních nauk - otázky na zápočový test
- EJA05E - Základy právních nauk - otázky
- AAE01E - obecná fytotechnika - otázky zápočtový test
- ABE01E - Základy fytotechniky - otázky na meterologii
- AVE01E - Biologické základy chovu zvířat - zkouškové otázky
- EHE10E - Politologie - PaE - otázky ke zkoušce
- ASE03E - Chov zvířat II - otázky ke zkoušce
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - otázky ke zkoušce
- EHE10E - Politologie - PaE - Otázky zápočtových testů
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Otázky a odpovědi - zkouška 9.1.2010
- ABE01E - Základy fytotechniky - Vypracovany otazky z fyta
- ESE15Z - Statistika I. - PAA - Otázky vypracovaný
- EUE08E - Zemědělské zbožíznalství - Otázky
- EUE08E - Zemědělské zbožíznalství - Vypracované otázky
- ESE27E - Základy statistiky - Otázky
- ESE27E - Základy statistiky - Teorie otázky
- EHE67E - Základy sociologie - Otázky
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - Otázky Bígl
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Otázky Bígl
- ehe55e - Věda, filosofie a společnost - Otázky Bígl
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Otázky
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Otázky Macák
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Otázky Macák
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Otázky Macák
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - otazky
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - otazky
- EAE04E - Ekonomicko matematické metody I. - otazky
- EAE04E - Ekonomicko matematické metody I. - otazky
- EAE71E - Ekonomicko matematické metody I. - otazky
- EAE71E - Ekonomicko matematické metody I. - otazky
- EAE81Z - Plánování a řízení projektů - DS - Vypracované otázky na zápočtový test
- EUT72E - Obchodní nauka - TF DS - Vypracované otázky
- EEE45E - Ekonomika agrárního sektoru - vypracovane otazky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Přednášky - Vašák
Copyright 2024 unium.cz