- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVypracovali: Markéta Hrdinová
Libor TechlovskýPotřebujeme etiku?
Nesoulad mezi tím, jaký svět je, a tím, jaký by měl být, vytváří nejistotu, napětí, otázky. Jen co začneme hledat konkrétní odpovědi na tyto otázky, objeví se problémy, jelikož se v názorech na nejjednodušší věc často neshodneme.Při hledání správných rozhodnutí se projevuje naše lidská podstata. Čím vážněji se zamýšlíme, tím těžší nám tato rozhodnutí připadají.
Tedy člověku přichází na pomoc etika. Etika je filozofická disciplína zabývající se morálkou.Chce nás naučit rozlišovat dobro a zlo, chápat, co je spravedlnost a čest, ukázat nám, kde je možné hledat životní jistoty. Různé etické směry sice zdůvodňují, naznačují, přesvědčují, ale životní rozhodnutí zůstávají na nás samotných. My neseme riziko volby, stejně jako odpovědnost, která z něho vyplývá.
Morálka
V pravém slova smyslu začíná teprve tam, kde se člověk nerozhoduje podle toho, co dělají a chtějí všichni, nýbrž podle toho, co za správné pokládá on sám.
Morálku můžeme charakterizovat jako souhrn kladných hodnot, které vyznáváme a o které ve svém životě usilujeme. Naše uvažování a výpovědi o těchto hodnotách se pohybují v poli vymezeném dobrem a zlem.
Co je zlo?
Odvěká a stále nezodpovězená otázka. Ze zkušenosti víme, že zlo je něco, co škodí, co zraňuje, co nemá význam, co je holý nesmysl. Filosofové rozlišili zlo na metafyzické,zlo fyzické a mravní.
Metafyzické: základní otázka po jeho podstatě
Fyzické: katastrofy, nemoci a podobně
Mravní: zlo chápá člověk vědomě a svobodně
V rovině metafyzické je odpověď evropské filosofie většinou jednoduchá: zlo jako nějaká podstata vlastně neexistuje; to, co my jako zlo vnímáme, je nedostatek dobra nebo jeho upnutí nesprávným směrem. Orient někdy mluví o dvou rovnocenných podstatách(dobru a zlu), které vedou neustále zápas.
Zlo mravní spočívá v lidské svobodě. Člověk který ví o svých povinnostech, závazcích vůči druhému i o mravním zákoně ve svém nitru a vědomě jedná proti nim a proti svému svědomí, jedná mravně zle. Takové jednání zákonitě narušuje vztahy, ale také samotné lidství jednajícího, který se sám stává zlým.
Když se však člověk ocitne ve zlu, které sám nepůsobí, jehož je obětí tváří v tvář, neptá se ani tak odkud zlo je, ale co proti němu dělat. Zejména trpí-li druzí, jsme vyzýváni k solidaritě, k angažování se proti příčinám i následkům zla, ke konkrétní pomoci. Mnohdy je významnou pomocí jen prostá naslouchající přítomnost, která prolamuje samotu a dává naději,že člověk nezůstane opuštěn.
Co je Dobro?
Dobro je kontrapozicí zla.Je to něco, co přináší naplnění , rozvinutí člověka, co utěšuje, co má význam a mysl. V morální oblasti je dobro shoda myšlení a jednání v první řadě se svědomím, ale také s přirozeným a mravním řádem.
Etika
Jakmile jsme začali mravní jednání nějak zdůvodňovat, odpovídat na otázku“proč“, dostali jsme se do oblasti filozofické etiky.
Etika je jednou z věd o člověku, přesněji jednou z filozofických disciplín. Filozofie zkoumá nejvšeobecnější zákonitosti bytí přírody a lidské společnosti, zákony lidského myšlení. Snaží se odpovědět na otázku o smyslu našeho bytí. Etika analyzuje lidské konání z hlediska jeho morální hodnoty a hledá měřítko, které by člověku umožnilo rozhodnout, co je dobro, zlo…Zkoumá, co je to morálka a navíc vede člověka k dobru.
Toto slovo je odvozeno od řeckého ethos, zvyk, obyčej, charakter
Etika, která pouze popisuje mravní jednání a hodnoty, např. jak probíhá rozhodování, co obsahují mravní hodnoty, se nazývá deskriptivní(popisná) etika. V samotném popisu mravního však narážíme na to, že existují určité normy, bez nichž by nefungovaly lidské vztahy a lidský život by nebyl zakotven. Člověk se ptá, co má dělat, aby žil důstojným a opravdu lidským životem. Etika se tak stává normativní vědou o lidském jednání. Těžko může být jen neutrální, zaujímá stanovisko, musí obsahovat alespoň základní rysy celkového náhledu na svět a na člověka. Světové názory jsou různé, liší se i etiky? Na první pohled se to zdá pravděpodobné. Ovšem tak, kde člověk vážně uvažuje o svém původu i cíli, o smyslu života a světa, o Bohu a podobně, tam sice existují různé názory, ale také podivuhodná shoda v chápání lidské důstojnosti, svobody, práv i mravních hodnot. Tam, kde vládne světonázorová lhostejnost a nezájem, tam mravní pole zaujímají čistě krátkodobé a krátkozraké cíle egoistických zájmů a mravní rozklad.
Etika se dále rozděluje na individuální(morální otázky jednotlivce) a sociální, jež zkoumá mravní život a normy různých společenství a společenských činnosti(rodina, politika, ekonomie, komunikace, mezinárodní vztahy, mír, ekologie a apod.)Teoretická etika věnuje pozornost filosofickým otázkám etiky, etika praktická se zabývá konkrétní situací, konkrétním mravním jednáním a aplikací mravních norem. Dnes se také rozpracovávají etiky profesní, zkoumající etické problémy jednotlivých oborů. Mluví se o etice podnikání, novinářské etice a zejména o lékařské etice, která se musí vyrovnávat s problémy týkajícími se nás všech, do nichž nás uvrhnul zejména rychlý rozvoj technologií a technických možností. Lékařská etika se snaží být garantem, že lidská důstojnost bude respektována od počátku až do samého konce života.
Vývoj naší etiky
Nás bude zajímat již rozvinutá etika antická. Její základním pojmem, kromě pojmu dobro a blaženost je cnost (areté, od aristos - to nejlepší, čeho je člověk schopen). V antice bylo k výchově ctnostného člověka zaměřeno celé vzdělání, kdo o ni neusiloval, neměl šanci v intelektuálním ani veřejném životě. Cnost je celkové zaměření člověka k dobru, pozitivní rys charakteru, dobré bytí člověka jak v rovině osobní, tak i společenské. V antice se cenilo čtyř zákládních cností: rozumnosti, statečnosti, uměřenosti, spravedlivosti.
rozumnosti: schopnost řídit se rozumem
statečnosti: s niž člověk žil svobodně beze strachu a přes všechny překážky usiloval o dobro
uměřenosti: jež znamenala vytvořený celostný pohled na svět a rozhodnutí brát život se vší vážností
spravedlnosti: upravují vyvážené vztahy ve společnosti a v lidských vztazích
Platón chápal cnost jako život podle nejvyšší ideje dobra, Aristoteles podstatu cnosti viděl v rozumovém životě a uspořádaném životě společenském, kde člověk jako bytost společenská nachází své naplnění a štěstí. Pro stoiky cnost spočívala v souznění lidského života s přirozeným řádem a během: kladli důraz na význam vnitřní svobody od vášní(pathé). Aby člověk nalezl vnitřní klid a vyrovnanost, musí získat tuto svobodu(apatheia). Je to cnost, která umožňuje být nad věcí a nevpustit negativní do oblasti prožívaní.
Ke kořenům ovlivňující dodnes etické myšlení patřily také nejrůznější proudy zejména helénistické období, které spatřovali ve hmotě a tělesnosti největší překážky života i mravnosti: jejich jediným cílem bylo zbavit se těchto pout a žít pouze duchovními hodnotami.Gnóze, částečně novoplatónismus a některé skupiny v židovství a křesťanství šly tímto směrem
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 73,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ehe55e - Věda, filosofie a společnost
Reference vyučujících předmětu ehe55e - Věda, filosofie a společnost
Podobné materiály
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: