- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVybrané texty a příklady
z Teorie řízení
Katedra řízení vypracovala : Ing. Bohumila Lhotská
Osnova:
1. Základní pojmy
1.1. Poslání
1.2. Vize
1.3. Image
Podniková kultura
Vedení diskuse
Vybrané metody teorie řízení
4.1. Brainstorming
4.2. Dotazníková technika
1. Poslání, vize a image organizace.
Úspěšné organizace mají mnoho společných předností, ale odlišují se způsobem, jak tohoto úspěchu dosáhly.
Jedním z těchto znaků je jasné vytýčení směru činnosti organizace, která umožňuje organizaci efektivně využít zaměstnaneckého potencionálu k vytvoření přidané hodnoty v rámci příslušného organizačního procesu.
1.1. Poslání
Poslání odpovídá na otázku: Proč podnik vznikl? Za jakým účelem byl založen? Co je předmětem našeho podnikání?
Př. Posláním Dopravního podniku hl. města Prahy je zajišťovat spolehlivou, pohodlnou a cenově dostupnou dopravu obyvatelům a návštěvníkům města.
Smyslem poslání je stanovit hranice – možný rozsah našeho podnikání a informovat o tom zaměstnance.
Úzké vymezení – příliš orientované dovnitř firmy. Nese sebou riziko omezení periferního vidění a některé příležitosti nebo ohrožení mohou být přehlédnuty.
Široké vymezení –zeširoka formulované poslání organizace může zamlžovat charakter organizace a mít jen malou vypovídací hodnotu.
Zásady správného formulování:
Poslání je formulováno vedením a je komunikováno shora dolů.
Poslání vyjadřuje srozumitelně co vlastně děláme, co je předmětem naší činnosti.
Soustřeďuje se na to jaké má nyní organizace postavení ve společenské dělbě práce.
Dobře formulované poslání je krátké, jasné a jednoduché.
Vyhýbá se zobecněním.
Poslání se mohou lišit v délce, obsahu, formátu a přesnosti.
Efektivně formulované poslání musí splňovat podmínky:
Tržní orientace – vymezení podniku ve vztahu k trhu, na kterém působí, ve vztahu ke skupinám zákazníků nebo ke konkrétním potřebám, které uspokojuje.
Realizovatelnost – optimální vymezení předmětu činnosti, které umožní růst, ale nepřekročí hranice možností.
Motivace – zaměstnancům poslání musí být jasné a ti ho akceptují. Dobře formulované poslání zaměstnance motivuje, kteří chtějí více přispívat k jeho naplňování.
Specifikace – vyjádření vztahu k zákazníkům, dodavatelům v optimální podobě, které nepodléhá nepodstatným změnám období.
Hlavním důvodem pro formulaci poslání je získat zákazníky, kteří dávají existenci organizace smysl.
Dobře formulované poslání nenabízí výrobek, ale nabízí užitek, který organizace zákazníkům nabízí.
Př. Nenabízejte šaty – nabídněte přitažlivý vzhled.
Nenabízejte dům – nabídněte bezpečí, pohodlí.
Nenabízejte boty – nabídněte pohodlí pro nohy a lehkou chůzi.
1.2. Vize
Vize - jasná a srozumitelná představa organizace o své budoucnosti, kam se chceme dostat
- jasné vytvoření obrazu o budoucnosti , kterou chceme vytvořit pro organizaci, na
jejímž základě formulujeme strategické záměry a cíle
Vize by měla popsat, co se děje v oboru v němž se organizace snaží soutěžit s ostatními na trzích, jaké místo chce v tomto světě zaujmout a co s tím hodlá udělat.
Takto definovaná vize se pak stává základní orientací pro rozhodování manažerů.
Vizi je třeba komunikovat se zaměstnanci, aby motivovala a aktivizovala.
Vize vytváří nové standardy budoucnosti a měla zahrnovat:
Jaká je naše pozice v oboru, na trhu.
S kým budeme spolupracovat, kdo bude naším společníkem.
Co se bude dít odlišného v budoucnosti ve srovnání se stávajícím stavem.
Jaký životní styl budeme mít.
Dobře formulovaná vize předpokládá:
Jasně definovat jakou budoucnost chceme.
Plnou participaci pracovního týmu při naplňování vize – týmovou práci.
Doporučený postup při tvorbě vize:
Stanovit časový horizont – např. 3 roky.
Ujasnit si jaká bude naše pozice v oboru, odvětví…
Jaké požadavky, přání…mají naši dodavatelé, zákazníci….
Co bychom měli nabídnout našim zaměstnancům, abychom je pro naplňování vize získali.
Jaký řídící styl potřebujeme.
Důležité je vizi publikovat, aby se s ní mohl každý seznámit.
Nezapomenout vizi aktualizovat, aby stále motivovala.
1.3. Image
Image firmy je veškerá záměrná činnost organizace, která má vliv na tvorbu její dobré pověsti.
Je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují úspěch u zákazníků a jeho nákupní rozhodování. Dá se říci, že je jedinou dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodou v jakémkoli oboru podnikání.
Je těžké dobrou image rozpoznat, je i obtížné dobrou image ohodnotit. Image těsně souvisí s budováním značky a nelze ji dost dobře oddělit od značky, která společnost na trhu reprezentuje. V praxi je obvykle za image firmy považován název nebo obchodní značka společnosti.
Co tedy pod pojmem image firmy rozumíme?
Firemní image je souborem asociací, které si každý, kdo jakýmkoli způsobem přichází do kontaktu (přímého nebo zprostředkovaného) spojuje s touto společností. Jde o celkový dojem, které vyvolá vnější působení firmy v myslích potencionálních zákazníků a všech osob, které vnímají existenci firmy a jsou tím pádem bezděčně ovlivňovány jejím chováním na trhu a ve společnosti.
2. Podniková kultura – organizační kultura
Podniková kultura představuje kulturně politické chování v rámci formálních a neformálních pravidel, která vytvářejí rámec pro sociální zodpovědnost, etiku a kulturu manažerské práce.
Jedná o soubor společensky sdílených představ, hodnot, zájmů, které si členové společnosti osvojili ve snaze se přizpůsobit prostředí a vnitřně se ztmelit. Snahou je odstranit možné konflikty, redukovat vzájemné neslučitelné postoje a vytvořit podmínky pro harmonické a bezkonfliktní zázemí organizace, Kulturní zázemí pomáhá pracovníkům pochopit,ale i ocenit vizi, poslání i image organizace.Významně ovlivňuje motivační prostředí pro vlastní iniciativu, podnikavost a dosahování výsledků. Ovlivňuje myšlení a chování jednotlivých pracovníků i celých skupin. Svými „nepsanými zákony“ pozitivně nebo negativně působí na chování a loajalitu lidí k organizaci.
Prvky
Hodnoty – uznávání, chtěné a zavazujícící
Postoje -
Zájmy
Přesvědčení
Rituály a tradice
Podniková kultura
3. Diskuse
Řízení diskuse
-preferovat interakce mezi účastníky (cikcak napříč stolu),
ne mezi účastníka a vedoucího
Vedoucí k řízení diskuse má tři základní nástroje:
dotazy, dotazování - ze všeho udělejte dotaz
ticho, nereagovat,
shrnutí, sumarizace
…(diskutuje se o tom, o čem se má diskutovat)
Postup při vedení diskuse (porady)
Zahájení disk
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 118,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ERE39E - Teorie řízení PAE
Reference vyučujících předmětu ERE39E - Teorie řízení PAE
Podobné materiály
- EAE02E - Ekonomicko matematické metody II. - řešené cvika
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Prezentace cvika
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Výpisky cvika
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Prezentace cvika
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Cvika
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - cvika výpisky
- ERT08E - Teorie řízení TF - Cvika
- ERT08E - Teorie řízení TF - Cvika
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - cvika
- EAE04E - Ekonomicko matematické metody I. - cvika
- EAE71E - Ekonomicko matematické metody I. - cvika
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: