- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Popisek: Vypracované otázky na Základy porodnictví
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálžení počtu receptorů pro FSH na granulózních buňkách. Tím klesne konverze androgenů na estrogeny.
LH se váže na granulózní receptory, ustává sekrece estrogenů, stoupá sekrece progesteronu.
Dochází k ovulaci, vzniku CL.
CL secernuje progesteron, dojde k poklesu uvolňování FSH a LH.
Dochází k regresi CL, poklesu produkce progesteronu.
Jako odpověď na pokles progesteronu stoupá sekrece FSH a LH a cyklus se začíná opakovat.
Ovariální folikul lze označit za funkční jednotku samičího reprodukčního systému, tvořenou oocytem a obklopujícími granulosními a thekálními buňkami
Množení zárodečných buněk a vznik folikulů
Oocyty přítomné ve vaječnících dospělé samice se vyvinuly z primordiálních zárodečných buněk (PGC – primordial germ cells) extragonadálního původu
K migraci PGC do základu ovarií dochází již během velmi raného embryonálního vývoje
Když PGC proniknou do ovarií, přeměňují se na oogonie – kmenové buňky, dávající vznik všem oocytům ve vaječníku
Populace oogonií procházejí druhově specifickým počtem mitotických cyklů, až nakonec vstupují do profáze meiotického dělení. Současně se oddělují od provazců ostatních oogonií a obklopují se vrstvou plochých pregranulózních buněk. Od tohoto okamžiku jsou označovány oogonie jako oocyty a jejich komplex s pregranulosními buňkami jako primordiální folikul
Současně se vstupem oogonií do procesu meiosy se začínají intensivně dělit pregranulosní buňky folikulu a oocyt je obklopován folikulárními granulosními buňkami. Primordiální folikul se tak mění na primární
Počet primárních oocytů je obrovský. Např. u novorozené jalovice se odhaduje na 150000 oocytů, u selete až na 210 000 oocytů a u děvčete až na jeden milion oocytů v jenom vaječníku
Značná část těchto oocytů záhy po narození zaniká, avšak současně určitý jejich podíl vstupuje do fáze růstu, dokonce větší, než kdykoli později během života samice.
Fáze růstu
Většina primárních folikulů zůstává dlouhou dobu v klidovém stavu. Postupně však řada těchto folikulů začíná růst („initial recruitment“). Oocyty a je obklopující folikuly koordinovaně rostou a procházejí řadou morfologicky definovatelných stadií. Během růstu folikulu dochází vedle změn v samotném oocytu k množení a diferenciaci somatických buněk a posléze formování dutiny – antra. Jen malý podíl rostoucích folikulů však dosáhne finální velikosti, zraje a ovuluje, a to až v době po dosažení pohlavní dospělosti samice, v její reprodukční životní periodě. Většina rostoucích folikulů podléhá atresii
pro iniciaci růstu oocytů jsou rozhodující samotné oocyty. Oocyty rostou z původních 30μm (bez zony pellucidy) do průměru 120-125μm v době zralosti
I později je folikulogeneze závislá na obousměrné komunikaci mezi oocytem a kumulárními buňkami a na komunikaci buněk granulosy a theky. Vyžaduje příslušně časované endokrinní signály, zejména hypofyzární gonadotropiny a metabolismus regulující hormony, které působí na receptory obou typů somatických buněk, a využívá autokrinní i parakrinní signální dráhy. Ukazuje se, že - v závislosti na stadiu vývoje folikulu - oocyty, granulosní buňky a buňky thekální produkují různé peptidické růstové faktory, včetně látek z rodiny TGF-β, které se uplatňují jako intraovariální regulační molekuly ovlivňující “follicle recruitment”, proliferaci a atresii granulosních a thekálních buněk, steroidogenesi, zrání oocytu, ovulaci a luteinizaci.
Fáze zrání
Obnovení meiosy s následným zastavením v metafázi II je označováno jako meiotické zrání nebo též zrání oocytu. Jde o zásadní děj v životním cyklu organismu, neboť pouze oocyty, které řádně zrály, jsou schopny být oplozeny a dát vzniknout novému normálně se vyvíjejícímu jedinci
Schopnost oocytů dokončit meiosu je označována jako meiotická kompetence. Meiotickou kompetenci oocyty získávají postupně a její míra je úzce spjata s velikostí oocytu a potažmo i velikostí folikulu. Velikost antrálního folikulu, při které se oocyt stává meioticky kompetentním je druhově specifická. Nejprve oocyty nabývají schopnost projít rozpadem zárodečného váčku a kondenzovat chromosomy, další folikulární vývoj je nezbytný pro získání schopnosti pokročit do první metafáze
Rostoucí oocyty lze tedy rozlišovat na oocyty inkompetentní nebo schopné znovuzahájit meiosu
Oocyty s různou úrovní meiotické kompetence vykazují řadu odlišných rysů, např. odlišnou schopnost syntézy RNA, proteosyntézy aj.
Kompetentní oocyt je ve svém dalším vývoji regulován aktivitou somatických elementů folikulu. Za zprostředkování interakcí kumulárních a granulosních buněk směrem k oocytu je zřejmě odpovědný cAMP (cyklický adenosin monofosfát) přesouvaný přes polopropustná spojení kumulárních buněk s oocytem (gap-junctions) do oocytu. Dokud přísun cAMP trvá, jeho hladina v oocytu brání aktivaci MPF(maturation/metaphase promoting factor)
Meioticky kompetentní oocyty obnovují meiosu v reakci na předovulační nárazové vyplavení luteinizačního hormonu, atresii folikulu
Schopnost oocytů projít oplozením a dát vzniknout novému jedinci je označována jako vývojová kompetence. Získávání vývojové kompetence je postupný proces odehrávající se během vývoje folikulu. Zejména poslední kroky meiotického zrání jsou zásadní pro získání funkčních vlastností nezbytných pro další vývoj. Za normálních okolností oocyty získávají svou vývojovou kompetenci koncem folikulární fáze říjového cyklu.
Vývojovou kompetenci oocytů je obtížné hodnotit, neboť embryonální vývoj může selhat i z důvodů nezávislých na kvalitě oocytu. Obvykle se vývojová kompetence vyjadřuje jako procentuální podíl oocytů, které jsou schopny vývoje do stadia blastocysty. Nicméně vývoj na úroveň blastocysty ještě nezaručuje pokračování vývoje jedince až k porodu
5. Pohlavní cyklus - změny na vývodných pohlavních orgánech
6. Projevy říje u samic jednotlivých druhů hospodářských zvířat a jejich diagnostika
Diagnostika říje
Kráva
Šňůrkování.
Krystalizace hlenu-detekce ovulace-plavuňovitá struktura.
Progesteronový test- Vyhledávaní říje
Kráva v říji má hladinu progesteronu vždy nízkou, je-li mezi dojnicemi na inseminaci kráva s vysokou hladinou progesteronu, nejde o dojnici v říji.
Zpřesněný odhad nástupu říje
Dva dny před říjí nastává pokles hladiny progesteronu. Dojnice, u kterých byl pokles prokázán, můžeme sledovat a lépe stanovit dobu říje.
Pedometry, aktivometry.
Fena-v estru ve výtěru bezjaderné buňky, srolované buňky.
7. Nepravá říje krav
=říje během gravidity (skot3%, ovce5%)
Zpravidla se dostavuje v prvních týdnech březosti (3-12týdnů po koncepci), u krav i opakovaně, u klisen někdy těsně před termínem porodu-při připuštění ohrožení plodu. Příčina-nedostatečná blokáda produkce FSH, která může být způsobena krmivem s vysokým obsahem fytoestrogenů. Nepravá říje se vyznačuje pohlavním podrážděním, edematizací vulvy a výtokem hlenu, avšak nedojde k otevření krčku a vzniku nového folikulu a svolnosti k páření.
8. Optimální doba pro připuštění samic jednotlivých druhů hospodářských zvířat
Kráva-ve druhé polovině říje.
Ovce, koza- zhruba uprostřed říje.
Prasnice-24-36hod od nástupu reflexu nehybnosti.
Klisna-od 2.dne říje denně.
Fena-9.-13.den denně, od nástupu krvavého výtoku.
9. Vlastnosti a vyšetření cervikálního hlenu
10.Neurohumorální řízení reprodukčních funkcí
Kůra mozková a podkorová centra-limbický systém, programující zařízení neurohormonální regulace sexuálních fcí. Patří sem smysly, periferní nervová soustava, mícha a vegetativní nervový systém. Přijaté vjemy a informace jsou zpracovány a předány do hypotalamu. Přenos vzruchů je pomocí neurotransmiterů-cholinergní(acetylcholin), adrenergní(adrenalin, dopamin), serotogenní(melatonin,serotonin). Vzruchy přenášené adrenergními a cholinergními neurotransmitery sexuální činnost podněcují a serotogenními naopak.
Hypotalamus-Přední(rostrální)sexuální centrum-přijímá a transformuje impulzy, poté předává dále do zadního centra, tvoří se zde ADH a oxytocin,
Zadní(kaudální)sexuální centrum-produkuje neurohormony ovlivňující hypofýzu-liberiny neboli RH, statiny neboli IH, nejznámější GnRH-ovlivňuje sekreci FSH a LH z hypofýzy pomocí portálního adeno-hypofyzárního KO.
Hypofýza-Adenohypofýza-Adenohypofyzární hormony jsou druhově specifické biologicky aktivní glykoproteidy(FSH, LH). FSH u samic stimuluje růst, částečně zrání folikulů na vaječnících a částečně produkci estrogenů. LH stimuluje dozrávání folikulů, jejich ovulaci a tvorbu CL, ovlivňuje syntézu estrogenů i progesteronu. Dalším hormonem je prolaktin(LTH), který ale není glykoproteid, ten zajišťuje stimulaci fce mléčné žlázy a CL na ováriích.
Neurohypofýza-obsahuje hustou kapilární síť kolem nemyelinizovaných výběžků(axonů)neurosekrečních buněk předního sexuálního centra hypotalamu, tudy prostupují sekreční granule s oxytocinem a ADH a dostávají se do krevního řečiště. Dále se zde produkují extrahypofyzární gonadotropiny(PMSG=eCG a HCG). PMSG je tvořen v endometriu březích klisen asi od 40.do 90.dne. Biologická účinnost obdobná jako FSH i LH, spíše ale FSH. Na jeho základě lze stanovit graviditu.
Vaječníky-Ovariální folikuly-produkují estrogeny(17beta-stradiol, estron, estriol). 17beta-estradiol-za březosti se tvoří ve značném množství v placentě, estron a estril-metabolity 17beta. Estrogeny se částečně hromadí ve folikulární tekutině, ve většině ale difundují zpět do krevních kapilár v theca folikuli interna. Hlavní účinky estrogenů-stimulace růstu pohlavních orgánů, tvorba sekundárních pohlavních znaků, růst a vývoj vývodového systému mléčné žlázy, senzibilizace hladkosvalových buněk, vaskularizace, překrvení, edematizace, hypertrofie a hyperplazie v pohl. orgánech, otevření děložního krčku, stimulace tvorby cervikálního a vaginálního hlenu, zvýšení lokální i celkové imunity, retence vody a elektrolytů, zvýšení syntézy proteinů a ukládání glykogenu, inhibice růstu kostí a stimulace jejich osifikace. V závislosti na dosažení maximální úrovně uvolňování gonadotropinu(zejména LH) dojde vlivem zvýšení intrafolikulárního tlaku, biochemických změn a kontrakcí hladkosvalových vláken ve stěně folikulu k jeho prasknutí=ovulace. V místě prasklého folikulu se začne tvořit žluté tělísko.
Žluté tělísko-tvorba progesteronu, biologicky aktivní steroid, jehož hlavní fyziologickou fcí je udržení březosti, svým účinkem ruší účinky estrogenů, pod jeho vlivem pohlavní orgány přecházejí do sekreční fáze, děložní krček se uzavírá, produkce cervikálního a vaginálního hlenu ustává a ten přestává být tekutý a lesklý, zhušťuje se, nabývá lepkavé konzistence a matného vzhledu, děůožní žlázky jsou jím stimulovány k produkci hustého sekretu(děložní mléko), stimuluje vývoj alveolární části mléčné žlázy a sekreci mléka, zvyšuje využití živin, anabolické procesy, apetit a tím vyšování hmotnosti. Dalším hormonem je relaxin-je to polypeptid, způsobuje uvolnění pánevní symfýzy, křížokyčelního kloubu, úplnou dilataci děložního krčku=příprava porodních cest k porodu. Ke konci březosti CL též v malé míře produkuje oxytocin.
Děloha-nedojde-li k oplození, v endometriu se vytváří látka způsobující zánik CL, je to biologicky aktivní lipid odvozený od kyseliny prostanové-prostaglandin F2a. Děloha u polyestrických zvířat určuje pomocí PGF2a délku života CL a tím i pohlavního cyklu. Navození luteolýzy současně umožňuje vznik nového cyklu. V periferní krvi lze PGF2a zachytit pouze ve formě metabolitu PGFM. Je prokázáno, že tvorbu a uvolňování PGF2a předchází nepatrné zvýšení koncentrace estradiolu, zmnožení oxytocinových receptorů v endometriu a sekrece oxytocinu CL. Při luteolýze nejprve dochází k rychlé ztrátě fce luteální tkáně(produkce progesteronu) a poté postupnému strukturálnímu zániku.
Princip řízení pohlavního cyklu
Zpětnovazební princip-ultrakrátká vazba(CNS-hypotalamus), krátké(hypofýza-hypotalamus), dlouhé(vaječníky-hypotalamus, vaječníky-hypofýza).
V zásadě nízké koncentrace zpětnou vazbu stimulují a vysoké naopak inhibují aktivitu nadřazeného centra, FSH stimuluje folikulogenezi na ováriích –zvýšení produkce estrogenů, která zpětně spolu s ovariálním inhibinem inhibuje inkreci FSH a stimuluje uvolňování LH a tím dozrávání folikulů a ovulaci, účinkem PGF2a dojde k luteolýze a tím k poklesu produkce progesteronu-to dává opět možnost vzniku nového pohalvního cyklu.
Biosyntéza steroidních hormonů: Cholesterol-Progesteron-Testosteron-Estradiol
Estrogeny obecně-steroidy produkované granulózními buňkami folikulu, placenntou a kůrou nadledvin, mají stimulovat buněčnou proliferaci a růst tkání se vztahem k reprodukci.
Tkáňová odpověď vyvolaná estrogeny:stimulace růstu žláz endometria a vývodných cest mléčné žlázy, zvýšení sekreční aktivity děložních žláz, navození sexuálního
chování, regulace sekrece LH, tvorba bílkovin.
Progesteron obecně-produkován CL, placentou a kůrou nadledvin, spolupráce s estrogeny-ty nabudí tkáně pro přijetí progesteronu.
Tkáňová odpověď vyvolaná progesteronem:podpora růstu žláz endometria, stimulace sekreční aktivity žláz k poskytnutí výživy embrya před implantací, stimulace růstu
alveolů mléčné žlázy, regulace sekrece gonadotropinů(FSH, LH)
Gonadotropiny obecně-FSH(stimulace růstu folikulů), LH(ovulace, luteinizace granulózy-vznik CL)
-tonické hladiny gonadotropinů jsou zvyšovány estrogeny a snižovány progesteronem, uvolňování FSH a LH je regulováno RH z hypotalamu hypotalamo-hypofyzárním PO
(sekrece GnRH se zvýší jako odpověď na nízkou hladinu FSH či LH a naopak.
-zvyšující se koncentrace estrogenů způsobí zvýšení citlivosti adenohypofýzy vůči GnRH, následně dojde ke zvýšení sekrece gonadotropinů a následně i progesteronu,
Progesteron snižuje citlivost adneohypofýzy vůči GnRH a uvolňování FSH a LH ustává.
Fce Graafova folikulu-buňky theka folikuly interna mají receptory pro LH, buňky granulózy mají receptory pro FSH a estrog eny, pod vlivem LH jsou buňkami TFI produkovány
androgeny, které difundují do granulózy, pod vlivem FSH dojde k přeměně androgenů na estrogeny, vlivem estrogenů se tvoří antrum.
11.Význam hypotalamu pro řízení reprodukčních funkcí
12.GnRH a faktory ovlivňující jeho sekreci
13.Význam hypofýzy pro řízení reprodukčních funkcí
14.Hypofyzární a extrahypofyzární gonadotropiny
Extrahypofyzární gonadotropiny eCG(endometriální kalíšky), hCG.
15.Specifické samičí hormony
16.Prostaglandin F2a - vznik a funkce, praktické využití analogů
Analogy –Oestrophan, Deferelin-abortivum, synchronizace říje, zkrácení cyklu, léčba luteálních cyst a perzistujícího CL.
17.Hormonální změny během ovariálního cyklu
18.Hormonální zabezpečení březosti u přežvýkavců
19.Hormonální zabezpečení březosti u klisny
20.Hormonální zabezpečení březosti u prasnice
Rozhodujícím momentem je, aby mateřský organizmus rozpoznal co nejdříve vzniklou březost a uvedl do chodu mechanizmy a jejich činnost zabraňující přerušení stávajícího stavu=zabránění luteolýze zamezením produkce PGF2a dělohou a přeměna cyklického CL na graviditní, které umožňuje konstantní produkci hormonu progesteronu. Přítomnost konceptu v děloze dráždí povrch endometria a tím brání produkci PGF2a(u přežvýkavců a prasnice je tomu tak v důsledku rychlé expanze trofoblastu, u klisny v důsledku čilé migrace malého zárodku). Zárodek u skotu vytváří BTP-1, který inhibuje produkci PGF2a, u ovcí je to OTP-1, napomáhají luteotropní faktory, které podporují fci CL(tvorba ve vejcovodech a v zoně pellucidě) ty také zasahují do produkce 17b-estradiolu a oxytocinu a tím inhibují PGF2a, u prasnic sekrece estradiolu raným embryem, u klisny inhibice PGF2a rychlou migrací konceptu, konceptem vytvářený protein a estrogen. V pozdějších stadiích březosti se uplatňuje především hormonální činnost placenty a ke knoci březosti CL(relaxin).
Progesteron-do porodu je jeho koncentrace navýašena, fcí je zejména zabránit děložním kontrakcím během březosti,
Nezbytnost CL-skot do 210.dne, koza, prasnice-po celou březost, ovce-do 60.dne, klisna-do 150.dne(přídatná CL)
Estrogeny-kráva-ízké koncentrace a po cca 200.dnu mírný vzestup, od 250.dne výrazný vzestup, cca týden před porodem dosahuje vrcholu, ovce-podobné jako kráva, koza-zvyšování od
30.-40.dne, vrchol těsně před porodem, pasnice-relativně nízká koncentrace až do 2-3týdnu před porodem, několik dní před porodem vrchol, klisna-eCG(PMSG)38.-120.den
gravidity, přídatná CL(accesoria), vrchol konc.progesteronu 50.-140.den, výrazné zvýšení konc.estrogenů od 50.den, vrchol 210.den, do porodu mírný pokles.
21.Hormonální profil v období kolem porodu
Výrazná estrogenizace organizmu. Zvýšený obsah fetálního kortizolu v placentě stimuluje přeměnu placentárního progesteronu na estrogeny, estrogeny navozují hypertrfii děl. svaloviny(myometra)stimulací syntézy kontraktilních proteinů(actin,myosin) a aktivizují jejich kontraktilitu, dále zvyšují počet receptorů a tím citlivost pro prostaglandiny a oxytocin a vyvolávají edematizaci a strukturální změny kolagenních vláken v děl.krčku(uvolnění a částečné otevření). Zvýšený obsah estrogenů v děloze indikuje tvorbu prostaglandinů(PGF2a v endometriu)tento aktivizuje kontraktilitu hladkosvalových buněk myometria, dále zapřičiňuje luteolýzu a podílí se na uvolnění děložního krčku=způsobuje kontrakce dělohy. Tyto kontrakce posouvají plod dále do porodních cest a natlačují ho do děložního krčku a pochvy a vzniká tzv. Fergusnův reflex=přenos podráždění nervovými cestami do CNS způsobující zvýšenou aktivitu hypotalamu a hypofýzy v produkci a uvolňování oxytocinu. Ten se krví dostává do dělohy, kde podněcuje kontrakce myometra a uvolňování PGF2a. Natlačením plodu do pánve jsou podrážděna nervová zakončení, která reflektoricky zapřičiňují stahy příčně pruhovaného svalstva břišní stěny a bránice(pánevní reflex). Vzájemná pozitivní interakce mezi PGF2a a oxytocinem vrcholí v maximální kontrakce dělohy, jejíchž výsledkem je za spoluúčasti kontrakcí stěny břišní vypuzení plodu z porodních cest matky.
22.Hormonální profil za březosti a změny před porodem
Změny před porodem-pokles teploty(0,5-1,2°C), Ru-prudký pokles progesteronu, peak estrogenů a prolaktinu, Eq-peak progesteronu, pozvolný pokles estrogenů.
23.Ovulace a superovulace
Ovulační proces akutní zánět:
edematizace theky, překrvení a zvýšení propustnosti kapilár(zvětšení objemu folik.tekutiny- větší roztažitelnost stěny vyšší tlak)
invaze leukocytů, degradace pojiva (podíl enzymů granulózy), degradace cév na vrcholu folikuluischemie (stigma)
peak LH cAMP(cirkulační adenosinmonophosphát)prostaglandiny + progesteron
PG F2aplasmin + kolagenázy degradace kolagenu + vasokonstrikce (ischemie)destabilizace stěny folikulu
PG F2a + neurotransmitery kontrakce hladkosvalových buněk theka folikuly externa vypuzení tekutiny(viskozita ) + vajíčka
rozeznáváme spontánní x provokovanou ovulaci
Superovulace-použití uměle dodaného FSH-utvoří se větší množství folikulů, které dozrají a zovulují.
Jako stilmulačního prostředku pro superovulaci u koz se používá (stejně jako u skotu a ovcí) preparát séra březích klisen (PMSG) nebo folikulostimulující hormon (FSH).
24.Vývoj a funkce ovariálního folikulu a jejich poruchy
Vývoj-viz výše, vývoj primordiálních folikulů do stadia foliklulů terciárních pravděpodobně není limitován aktivitou vyšších neurohormonálních center řídících pohlavní aktivitu, až neustále se opakující procesy růstu, zrání ovulace čí zániku antrálních folikulů jsou již plně závislé na hypotalamo-hypofyzární aktivitě a na modulaci účinku gonadotropinů intraovariálními mechanismy. Intraovariální mech.=biologicky aktivní peptidy s účinkem auto, para či endokrinním=intra, inter, extrafolikulárním, dále zasahují inhibin, aktivin, filostatin, IGF(insulin like growth factor), FibroblastGF, EpidermalGF, TransformingGF,…
Funkce-endokrinní(tvorba specifických
Vloženo: 29.04.2013
Velikost: 212,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu AVA12E - Základy porodnictví
Reference vyučujících předmětu AVA12E - Základy porodnictví
Podobné materiály
- ASA17E - Chov skotu a ovcí - Vypracované otázky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky informatika
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky STRUNATCI
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky BEZOBRATLÍ
- AEA09E - Zoologie - vypracované otázky PRVOCI
- ACA03E - Chemie organická - Vypracované otázky
- ACA02E - Anorganická a analytická chemie - Vypracované otázky
- ACA05E - Biochemie - Vypracované otázky
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - vypracované otázky-59)
- AEA03E - Parazitologie - vypracované otázky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky-vypracovane
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - Vypracované okruhy na Pícniny
- AAA10E - Základy meteorologie a klimatologie - Otázky ze zkoušky
- AAA14E - Základní agrotechnika a herbologie - Otázky zkouška
- ABA06E - Základy fyziologie rostlin - Otázky zkouška
- AHA09E - Agrochemie - Otázky z testu
- APA12E - Pedologie pro zahradníky - Otázky ze zkoušky
- EEA08E - Základy podnikové ekonomiky - Otázky zkouška
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce.doc
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce
- ABA05Z - Botanika - Botanika zápočet otázky.doc
- AAA23E - Základy agroekologie - otazky agroekologie
- AAA23E - Základy agroekologie - Otazky agroekologie Jirka
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - otázky k ústní zkoušce
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - zkouškové otázky
- ADA19E - Chov prasat I. - otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - vypracov. otázky
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - zkouskove otazky genetika
- ETA05E - Informatika - otázky
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky mikro
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky_mikro
- AEA09E - Zoologie - otázky zoo 2
- AEA09E - Zoologie - otazky zoo 3
- AEA09E - Zoologie - otazky ze zoologie 1
- AEA09E - Zoologie - Nove zkouskove otazky ZOO
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - chovzvirat-otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky zootechnika
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky k chovu
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - postacujuce otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky
- ACA03E - Chemie organická - otázky, odpovědi
- AEA09E - Zoologie - otázky zoologie
- ABA05E - Botanika - zkouškové otázky
- AVA15E - Morfologie hospodářských zvířat - zkouškové otázky
- AKA06E - Výživa zvířat - otázky ke zkoušce
- ASA03E - Chov skotu - zpracované otázky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otázky ze zkouškového testu
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - zpracované otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky ke zkoušce
- ARA28E - Fyto 2 - otázky fyto 2
- AGA11E - Etika chovu a etologie zvířat - testové otázky
- ASA09E - Chov koní - ZKOUŠKOVÉ OTÁZKY
- ASA25E - Chov koní - ¨zkouškové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - Zkouškové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - otázky ke zkoušce
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Zkouškové otázky
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Otázky-výživa
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otázky pícninářství
- AEA03E - Parazitologie - otázky
- AEA03E - Parazitologie - otázky 2
- AEA03E - Parazitologie - otázky 3
- AVA22E - Anatomie HZ se základy histologie a embryologie - zkouškové otázky
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - otazky
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky bezobr.
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obr.
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obojzivelnici a plazi
- AEA26E - Zoologie obratlovců - vypracovany otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky
- AKA06E - Výživa zvířat - Otázky ze zkoušky z výživy
- AKA06E - Výživa zvířat - otazky_ke_zkousce
- AEA30E - Základy hydrobiologie - Otázky - Varianta B
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - prvoci
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - bezobralí
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - obratlovci (nedokončeno)
- AGA36E - Etika chovu zvířat a welfare koní - testove otazky
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otázky ke zkoušce
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otazky HUMPOLEC
- AKA05E - chov koní - ¨zkouskove_otazky
- AKA05E - chov koní - OTAZKY Z CHOVU
- AKA05E - chov koní - vyprac.otázky
- AKA05E - chov koní - ZKOUSKOVE OTAZKY
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otazky picko
- ASA27E - Technika chovu koní - vyprac.otázky
- AMA05E - Mikrobiologie a biotechnologie - otázky II.zkouškového testu
- EJA74E - Právo a životní prostředí - Zkouškové otázky
- ARA98E - Zemědělské poradenství - Testové otázky
Copyright 2024 unium.cz